  • 1. Data: 2012-03-23 10:19:49
    Temat: Wymuszenie obiegu ciepłej wody
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Po kilku dniach mieszkania w domku pojawila się potrzeba szybszej
    ciepłej wody w instalacji. Co prawda ciepła woda ma powrót, ale sam z
    siebie nie wymusza cyrkulacji (może jest coś źle zrobione?).

    W kazdym razie mam taki pomysł: na wyjściu z baniaka wstawić pompę.
    Pompa sterowana jest w taki sposób, że w momencie włączenia oświetlenia
    w jednej z łazienek jest automatycznie właczana na kilkadziesiąt sekund,
    bez względu na to czy ktoś uzyje wody czy nie. Nadmiar oczywiście wróci
    powrotem, straty energii przeboleje.

    Teraz:
    a) moze to niepotrzebne bo cyrkulacja powinna działać samoczynnie bez
    popychania pompą?

    b) jaką pompę powinienem zastosować? Parametry:

    1) Praca po kilkanaście sekund
    2) Nie stawia oporu po wyłączeniu
    3) mogę "wlutować" w miedziane odcinki instalacji

    c) jakiś inny pomysł za załączenie niż wykrywanie prądu w obwodzie
    oświetlenia? Przyznaje, że jedna z łazienek ma okno więc być może
    czujnik ruchu byłby lepszy.

  • 2. Data: 2012-03-23 10:25:14
    Temat: Re: Wymuszenie obiegu ciepłej wody
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > 1) Praca po kilkanaście sekund
    > 2) Nie stawia oporu po wyłączeniu
    > 3) mogę "wlutować" w miedziane odcinki instalacji

    jesli dasz pompę nie na wylocie z baniaka a na powrocie cyrkulacji do
    baniaka to pompa może opór dawać, powrót może być cieniutki itd

    tu masz jakąś pompe i schemat nawet
    http://allegro.pl/pompa-cyrkulacyjna-euroterm-cbb-15
    -15-cyrkulacja-i2165869189.html

    załączanie od światła wg mnie jest ok.

    b.

  • 3. Data: 2012-03-23 10:32:57
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    > Teraz:
    > a) moze to niepotrzebne bo cyrkulacja powinna działać samoczynnie bez
    > popychania pompą?

    Normalną sytuacją jest cyrkulacja za pomocą pompy. Nie spotkałem się z
    obiegiem grawitacyjnym ze względu chociażby na bardzo duże ograniczenia w
    wykonaniu takiego (średnice, spadki, wysokości, syfony, zakręty)

    > b) jaką pompę powinienem zastosować? Parametry:
    >
    > 1) Praca po kilkanaście sekund
    > 2) Nie stawia oporu po wyłączeniu
    > 3) mogę "wlutować" w miedziane odcinki instalacji

    Każda pompa do cyrkulacji cwu spełnia te parametry. Ze względów sanitarnych
    musi być pompa do cwu.

    > c) jakiś inny pomysł za załączenie niż wykrywanie prądu w obwodzie
    > oświetlenia? Przyznaje, że jedna z łazienek ma okno więc być może czujnik
    > ruchu byłby lepszy.

    Milon sposobów: od włączenia na stałe i programatorów gniazdkowych po
    układy z czujnikami. Można wykorzystać istniejący system alarmowy lub
    budować oddzielne rozwiązania. Jeżeli masz "gwiazdowy" układ cyrkulacji może
    czasem w ogóle nie działać w niektórych punktach lub wymagać zrównoważenia
    przepływów. Jeżeli masz instalację elektryczną 3 fazową i oświetlenie na
    różnych fazach to sterowanie pompy oświetleniem i automatem schodowym będzie
    wymagało zbudowania układu przekaźników separujących fazy od automatu.

  • 4. Data: 2012-03-23 10:33:52
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > tu masz jakąś pompe i schemat nawet
    > http://allegro.pl/pompa-cyrkulacyjna-euroterm-cbb-15
    -15-cyrkulacja-i2165869189.html

    Mam tą pompę w obiegu między wymiennikiem solara a podłogówką i spisuje się
    świetnie.
    Jest łatwo rozkręcalna.

    Marek

  • 5. Data: 2012-03-23 10:36:24
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > c) jakiś inny pomysł za załączenie niż wykrywanie prądu w obwodzie
    > oświetlenia? Przyznaje, że jedna z łazienek ma okno więc być może czujnik
    > ruchu byłby lepszy.

    Ze światłem jest OK pod warunkiem jak zauważyłeś że łazienka ciemna. U mnie
    jest okno więc w ciągu dnia nikt nie świeci.
    Czujnik ruchu w korytarzu albo wykorzystać system alarmowy jeśli jest takowy
    jest zainstalowany, na zasadzie że kiedy czujki wykrywają ruch w stronę
    łazienki to włączają pompę biegu.

    Marek

  • 6. Data: 2012-03-23 10:46:30
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-03-23 10:32, Jackare wrote:
    > Jeżeli masz "gwiazdowy" układ cyrkulacji
    > może czasem w ogóle nie działać

    Mam magistralę.

    > Jeżeli masz instalację elektryczną 3 fazową i
    > oświetlenie na różnych fazach to sterowanie pompy oświetleniem i
    > automatem schodowym będzie wymagało zbudowania układu przekaźników
    > separujących fazy od automatu.

    U nie, jestem elektronikiem więc myślę zupełnie inaczej: mam w skrzynce
    rozdzielczej dostęp do wszelkich drutów. W tym do drutów od oświetlenia
    łazienek. Za pomocą prostego przekładnika prądowego mogę wykryc prądy w
    okolicy 0.2A na przewodzie bez fizycznej ingerencji w instalację (cewka
    wokół przewodu, wzmacniacz, uC).

    Docelowo zamierzam wykonać czujniki temperatury radiowe, wiec dodatkowo
    zrobienie czujnikow ruchu powinno być proste i tanie. Czy są jakieś
    gotowe rozwiązania tego typu (detektor ruchu właczający pompę)? Może
    skoro ja potrzebuje to reszta świata też by chciała :) ?

  • 7. Data: 2012-03-23 10:47:28
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    W dniu piątek, 23 marca 2012, 10:19:49 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:
> [...]
    >
    > c) jakiś inny pomysł za załączenie niż wykrywanie prądu w obwodzie
    > oświetlenia? Przyznaje, że jedna z łazienek ma okno więc być może

    Są gotowe rozwiązania. Ja mam pompę Grundfoss z zegarem ustalającym czas działania.
    Czas działania zależy od długości rur. U mnie potrzeba ok. 5 minut, (jakby to miało
    być kilkanaście sekund to po cholerę obwód?) tak więc czujnk ruchu nie bardzo dałby
    radę. Są jeszcze patenty ze sprawdzaniem temperatury itd. itp.

    Poczytaj w necie o pompach cyrkulacyjnych.

    --
    ZZ@private

  • 8. Data: 2012-03-23 10:53:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-03-23 10:47, ZbyszekZ wrote:
    > Są gotowe rozwiązania. Ja mam pompę Grundfoss z zegarem ustalającym czas działania.

    Bez sensu. Założenie jest takie, ze przez 8 godzin dom stoi pusty. Ale
    nie każdego dnia. Więc zegar średnio mi pasuje. W zasadzie zamieniłbym w
    ten sposób cwu w co utrzymując rury w stanie gorącym.

    > (jakby to miało być kilkanaście sekund to po cholerę obwód?)

    Kilkanascie sekund lania wody jest ok pod warunkiem że ma dziurawe szambo :)

  • 9. Data: 2012-03-23 11:39:03
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    W dniu piątek, 23 marca 2012, 10:53:34 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Bez sensu. Założenie jest takie, ze przez 8 godzin dom stoi pusty. Ale
    > nie każdego dnia. Więc zegar średnio mi pasuje. W zasadzie zamieniłbym w
    > ten sposób cwu w co utrzymując rury w stanie gorącym.

    Taką mi kanalarze założyli, i zmieniał nie będę dopóki działa. Generalnie takie jest
    założenie cwu - utrzymywanie gorącej wody. Od co różni się solidną izolacją.

    > Kilkanascie sekund lania wody jest ok pod warunkiem że ma dziurawe szambo :)

    U mnie kilkanaście sekund i tak zawsze jest, bo od pionu do kranu jest ze 2 m rurki
    bez obiegu.

    --
    ZZ@private

  • 10. Data: 2012-03-23 21:50:19
    Od: "SP2GUB" <s...@e...com.pl>

    sion-forums@vbiz13...
    napisał:

> [...]

    > :)

    U mnie kilkanaście sekund i tak zawsze jest, bo od pionu do kranu jest ze 2

    Ja zainstalowalem zegar z programatorem, jak wstaje do pracy mam ciepla
    wode, inne nastawy na kilku pozycjach co kilka godzin uruchamiaja pompe na
    3 minuty.