  • 1. Data: 2013-07-17 11:11:49
    Temat: Zawór bezpieczeństwa na zimną wodę przed baniakiem - czy może pracować też po ciepłej stronie
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Na wejściu zimnej wody do baniaka mam zawór bezpieczeństwa (chyba) w
    wielką dziurą wylotową. Pytanie brzmi: dlaczego powinien być po stronie
    zimnej wody (bo zapytałem o to 2 hydraulików i tak się dowiedziałem). To
    wynika z przepisu czy z parametrow pracy?

    Chciałbym przy okazji dorzucić taki sam zawor na stronę ciepłą (bo tani
    a i tak przerabiać będę) i obawiam się że one nie są przygotowane do
    pracy w temp >60C.

    Nie mam w instalacji zaworu zwrotnego na wejściu wodociągu więc
    cisnienie w teorii nie przekroczy ciśnienia wody w sieci.

    Wygląda tak jak ten:

    http://img705.imageshack.us/img705/1149/mswp.jpg

  • 2. Data: 2013-07-17 11:25:03
    Od: Marek <m...@g...pl>

    On 17.07.2013 11:11, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    >
    > Nie mam w instalacji zaworu zwrotnego na wejściu wodociągu więc
    > cisnienie w teorii nie przekroczy ciśnienia wody w sieci.

    Jakis czas temu konsultowalem na grupie ten sam temat.
    Jesli moge Ci doradzic to zamiast zaworu wstaw naczynie wzbiorcze.

    Mi po podgrzaniu wody w zasobniku 120l na tyle wzrastalo cisnienie , ze
    zawor puszczal i kapala woda.
    Objetosc wody znaczynie sie zwieksza wraz ze wzrostem temperatury stad
    wskazane jest naczynie wzbiorcze.
    Bez naczynia ta woda musi sie rozejsc po instalacji - rurki, zlaczki i
    wezyki.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 3. Data: 2013-07-17 12:09:11
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 17 lipca 2013 11:25:03 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > Jesli moge Ci doradzic to zamiast zaworu wstaw naczynie wzbiorcze.

    W instalacji powiniem byc i zawor bezpieczenstwa i naczynie wzbiorcze.
    Kto Wam te instalacje robi jak takie podstawowe bledy popelnia? :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2013-07-17 12:42:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-07-17 12:09, Adam wrote:
> [...]

    [OT[ Dlaczego ja nie widze odpowiedzi Marka na news.atman.pl?

    > W instalacji powiniem byc i zawor bezpieczenstwa

    Jest. Chce dorzucić drugi bo mnie to nic nie kosztuje. Niesmiało pytając
    hydraulików otrzymałem opowiedź, że nie wiadomo czy wytrzyma cały czas
    na 60 stopniach. Co prawda odporny na znacznie więcej ale *odporny* nie
    oznacza że przeznaczony do pracy ciąglej.

    > i naczynie wzbiorcze.

    Nie mam zaworu zwrotnego do wodociągu. Czyli wodociąg działa jak
    naczynie ...

    Swoją drogą doczytalem że naczynie w cwu stanowi idealne warunki do
    rozwoju bakterii - mały przepływ, ciepło ale nie gorąco.

    > Kto Wam te instalacje robi jak takie podstawowe bledy popelnia? :)

    Ten sam co zamienił zimną z ciepła na baniaku :P Wlasnie próbuje to
    wszystkie wyp... i zrobić na nowo. Żeby było tym razem lepiej, chciałbym
    sobie redundantnie powstawiać zawory.

  • 5. Data: 2013-07-17 14:56:10
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 17 lipca 2013 11:11:49 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:
> [...]
    >

    > Nie mam w instalacji zaworu zwrotnego na wejściu wodociągu więc
    >
    > cisnienie w teorii nie przekroczy ciśnienia wody w sieci.

    Mam tak zrobione od ładnych kilku lat i nic się nie dzieje z wyjątkiem tego że leci z
    niego woda jak się bojler grzeje. Rurką jest połączony z syfonem od wanny. Inaczej
    nie moglem bo przed bojlerem mam reduktor ciśnienia i on działa przy okazji jak zawór
    zwrotny. Wodę grzeję do osiemdziesięciu stopni.

  • 6. Data: 2013-07-17 15:11:49
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

> [...]

    Nie "naczynie wzbiorcze" tylko naczynie przeponowe. Proszę nie mylić
    tych naczyń, ponieważ całkiem inna jest ich budowa i całkiem inne
    przeznaczenie.

    > Nie mam zaworu zwrotnego do wodociągu. Czyli wodociąg działa jak
    > naczynie ...

    Ty się budujesz czy remontujesz?
    Zawór zwrotny tzw. antyskażeniowy należy zakładać obowiązkowo. O ile w
    starych domach nikt jeszcze nie zmusza do montowania tych zaworów o tyle
    nowy dom po prostu nie przejdzie odbioru

    > Swoją drogą doczytalem że naczynie w cwu stanowi idealne warunki do
    > rozwoju bakterii - mały przepływ, ciepło ale nie gorąco.

    I dlatego zawór zwrotny przy zasobniku być powinien, ponieważ ciepła
    woda bedzie się cofać do instalacji wody zimnej, gdzie znajdzie sobie
    miejsca rzadko używane i tam będzie sprzyjać rozwojowi bakterii
    Legionelli, które powędrują sobie do wylewek wraz z wodą zimną.
    Legionella trudno si9ę rozmnaża przy temperaturze wody wodociągowej
    15-20 stopni, ale za to przy 30-40 to jest dla niej raj.

    No to od strony wody zimnej:
    1. Zawór odcinający
    2. Zawór zwrotny
    3. Zawór bezpieczeństwa
    4. Naczynie przeponowe
    5. Śrubunek

  • 7. Data: 2013-07-17 15:17:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-07-17 15:11, uzytkownik wrote:
    > Nie "naczynie wzbiorcze" tylko naczynie przeponowe.

    "Hydraulicy" mylą je na potęgę. Mam na myśli to z dmuchaną piłką.

    > I dlatego zawór zwrotny przy zasobniku być powinien

    A ten zawór to przypadkiem nie powinien być bliżej zasilania budynku?
    *Wydawało* mi się że ma zabezpieczać przed cofaniem dowolnej wody, a nie
    tylko ciepłej.

  • 8. Data: 2013-07-17 18:28:44
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 17 lipca 2013 15:11:49 UTC+2 użytkownik uzytkownik napisał:

    > Nie "naczynie wzbiorcze" tylko naczynie przeponowe. Proszďż˝ nie myliďż˝
    > tych naczy�, poniewa� ca�kiem inna jest ich budowa i ca�kiem inne
    > przeznaczenie.

    A jestes absolutnie pewien, ze to blad?

    Bo moim zdaniem naczynie przeponowe to skrocona nazwa przeponowego
    naczynia wzbiorczego. Kilku duzych producentow tez tak uwaza :)

    Naczynie wzbiorcze moze byc otwarte do instalacji otwartych lub przeponowe
    do instalacji zamknietych (cisnieniowych) ale niezaleznie od konstrukcji
    jest to "naczynie wzbiorcze".
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2013-07-17 19:42:19
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:
> [...]
    >
    > Nie mam w instalacji zaworu zwrotnego na wejściu wodociągu więc
    > cisnienie w teorii nie przekroczy ciśnienia wody w sieci.

    widzę że nikt nie wyjaśnił dlaczego zawór bezpieczeństwa jest po
    stronie zimnej
    otóż jak zadziała to wyleci z niego strumień wody, ja bym wolał żeby
    to była zimna woda a nie wrzątek i właśnie dla tego

    jeffrey

  • 10. Data: 2013-07-17 19:48:00
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-07-17 19:42, Jeffrey wrote:
> [...]
    > otóż jak zadziała to wyleci z niego strumień wody, ja bym wolał żeby to
    > była zimna woda a nie wrzątek i właśnie dla tego

    Hmm... skoro montuje się go obok baniaka i źródlem cisnienia jest gorąca
    woda w baniaku to jest spora szansa że i tam poleci gorąca. Tego chyba
    nie będzie więcej niż litr zakładając że nie ma poduszki powietrznej.

    Pytanie wobec tego czy mogę sobie do niego podpiąc kanalizację. W sposób
    który w przypadku jakiejś katastrofy po prostu rozerwie to połaczenie.