  • 1. Data: 2012-04-29 07:36:00
    Temat: Zużycie energii w trybie standby
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Temat niby znany - piszą o tym wszyscy, każdy wie. Wczoraj porobiłem
    pomiary zużycia energii wszystkich urządzeń domowych, głównie z
    akcentem na zużycie w stanie wyłączenia.
    Wyszło mi że dobowa konsumpcja energii tych urządzeń w trybie
    wyłączenia/czuwania to jakieś 3 kWh dziennie - 30 % całkowitego
    zużycia energii. (kuchnia na prąd, pompa ciepła do CWU etc, wentylacja
    mechaniczna).
    Szczególnie zaskoczyły mnie małe wieże ok. 12 - 14 W, dzwonek
    bezprzewodowy 24 W !!!!, kuchenka mikrofalowa 15 W, oczywiście
    komputer, telewizory. ładowarki.
    Nawet małe radyjko z wyłącznikiem coś ciągnie po wyłączeniu (Sony) -
    kiedyś je naprawiałem i ze zgrozą zauważyłem, że wyłącznik nie odcina
    230 V a tnie gdzieś po stronie niskonapięciowej - zgroza. Wychodzi na
    to że miesięczny koszt pozostawiania tych urządzeń w kontakcie to
    ponad 50 PLN miesięcznie. Z googlowania wychodzi mi że i tak bywają
    bardziej wydajne sprzęty - nawet 30 W. Inwestycja w listwę z
    wyłącznikiem powinna zwracać się maksymalnie w 2- 3 miesiące, nie
    sądzę by wyłączanie miało jakiś zły wpływ na trwałość.

    PS
    Ktoś mi mówił czemu tak jest - podobno ze względów bezpieczeństwa musi
    być układ szybkiego rozładowania 230 V. - jak się wyjmie wtyczkę to
    napięcie musi szybko z niej zanikać, aby wykluczyć jakieś (chyba
    drobne) porażenie po dotknięciu wtyczki.
    Pozdr

  • 2. Data: 2012-04-29 13:19:52
    Temat: Re: Zużycie energii w trybie standby
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 29-04-2012 o 07:36:00 robertr <e...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > wyłącznikiem powinna zwracać się maksymalnie w 2- 3 miesiące, nie
    > sądzę by wyłączanie miało jakiś zły wpływ na trwałość.
    Niestety normalne, coraz więcej sprzętów jest tylko częściowo wyłączana,
    nadal mają jakieś podtrzymania, zegary, sterowania które potrzebują parę
    wat
    mocy i tak ziarko do ziarka się zbiera. Ale są juz produkowane nowe sprzęty
    monitory telewizory które w standby biorą 0,5-2W, i na takie warto zwracać
    uwagę.

> [...]
    > napięcie musi szybko z niej zanikać, aby wykluczyć jakieś (chyba
    > drobne) porażenie po dotknięciu wtyczki.
    Ten ktoś coś słyszał że w którymś kościele dzwoni ale nie do końca
    dobrze, owszem są takie układy typu opornik 200-300Kom na zasilaniu ale on
    bierze 0,1W a nie 5-10 czy 15W. Tam po prostu jest nadal zasilana
    elektronika
    która bierze dość sporo mocy, i dlatego jest >0,1W niż wynikałoby z
    działania opornika
    rozładowywującego.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2012-04-29 15:19:51
    Od: "kamtzu" <...@...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    >Szczególnie zaskoczyły mnie małe wieże ok. 12 - 14 W, dzwonek
    >bezprzewodowy 24 W !!!!, kuchenka mikrofalowa 15 W

    wow

    >Nawet małe radyjko z wyłącznikiem coś ciągnie po wyłączeniu (Sony) -
    >kiedyś je naprawiałem i ze zgrozą zauważyłem, że wyłącznik nie odcina
    >230 V a tnie gdzieś po stronie niskonapięciowej - zgroza.

    wyłącznik 230V jest droższy niz taki na 12V...

  • 4. Data: 2012-04-29 15:31:14
    Temat: Re: Zu?ycie energii w trybie standby
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    W dniu 2012-04-29 15:19, kamtzu pisze:
    > U?ytkownik "robertr"<e...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci
    .googlegroups.com...

    > wow

    > wy??cznik 230V jest dro?szy niz taki na 12V...

    z tym dzwonikiem to moze być prawda. on w sumie nie ma stand-by
    on cały czas pracuje i oczekuje na impuls do dzwonienia.
    czyli moduł radiowy i elektronika sterująca jest ON, jedynie goong jest off

    a co do mikrofalówki to miałeś zamknięte drzwiczki ? ;)

    michal

  • 5. Data: 2012-04-29 17:13:37
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    robertr <e...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > wy=B3=B1cznikiem powinna zwraca=E6 si=EA maksymalnie w 2- 3 miesi=B1ce, nie
    > s=B1dz=EA by wy=B3=B1czanie mia=B3o jaki=B6 z=B3y wp=B3yw na trwa=B3o=B6=E6=
    > ..
    >
    > PS
    > Kto=B6 mi m=F3wi=B3 czemu tak jest - podobno ze wzgl=EAd=F3w bezpiecze=F1st=
    > wa musi
    > by=E6 uk=B3ad szybkiego roz=B3adowania 230 V. - jak si=EA wyjmie wtyczk=EA =
    > napi=EAcie musi szybko z niej zanika=E6, aby wykluczy=E6 jakie=B6 (chyba
    > drobne) pora=BFenie po dotkni=EAciu wtyczki.
    Brakuje tylko linka do aukcji na allegro.

  • 6. Data: 2012-04-29 21:33:27
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 29 Kwi, 17:13, "kogutek" <s...@g...pl> wrote:

    > Brakuje tylko linka do aukcji na allegro.
    >
    > --

    Spróbuj wytrzeźwieć zanim coś napiszesz ! O jakiej aukcji ku-wa
    piszesz ?

  • 7. Data: 2012-04-29 23:50:41
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 29 Kwi, 07:36, robertr <e...@o...pl> wrote:
> [...]
    > wyłączenia/czuwania to jakieś 3 kWh dziennie - 30 % całkowitego
    > zużycia energii. (kuchnia na prąd, pompa ciepła do CWU etc, wentylacja
    Cos masz nie tak. Albo uznajesz ze tryb czuwania to czas kiedy z
    niczego nie korzystasz a energia jest zuzywana. Np pompa obiegowa czy
    pompka CO.
    A to akurat nie podpada pod "standby".

    > Szczególnie  zaskoczyły mnie małe wieże ok. 12 - 14 W, dzwonek
    > bezprzewodowy 24 W !!!!, kuchenka mikrofalowa 15 W, oczywiście
    > komputer, telewizory. ładowarki.
    Mikrofalowki, komputera, telewizora ani ladowarek jakie mam w domu nie
    potwierdzam. Wlasnie sprawdzilem. Maksymalna energia pobierana to
    okolice 1W.
    Miernik z marketu ale dodatkowo dolozona zarowka 40W (aby wyeliminowac
    problem z dokladnoscia dla malych mocy).

> [...]
    > wyłącznikiem powinna zwracać się maksymalnie w 2- 3 miesiące, nie
    > sądzę by wyłączanie miało jakiś zły wpływ na trwałość.

    Nawet jesli by tak bylo to trzeba by ich do domu co najmniej po jednym
    na pomieszczenie. A to juz nie 2-3 miesiace zwrotu.

  • 8. Data: 2012-04-30 07:16:13
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 29 Kwi, 23:50, ptoki <s...@g...com> wrote:
> [...]
    > Miernik z marketu ale dodatkowo dolozona zarowka 40W (aby wyeliminowac
    > problem z dokladnoscia dla malych mocy).

    Post ten napisałem, ponieważ bardzo zadziwiły mnie dokonane
    spostrzeżenia, zwracam uwagę na problem. Mam różny sprzęt w domu:
    bardzo stary i nowy. W niektórych urządzeniach jest zupełnie ok w
    innych fatalnie (doliczyłem się 7 odbiorników radiowych/CD, 3
    telewizorów, 3 laptopów 1 kompa etc). Mikrofalówka ma przykładowo
    ponad 15 lat i działa. Pomiarów dokonywałem mierząc prąd. Mam zupełnie
    niezły miernik - nawet on może być niedokładny w pomiarach niskich
    prądów - przykładowo zakres pomiarowy 20 A wskazanie 0,01 A, zakres
    pomiarowy 200 mA to samo wskazanie 34, 5 mA. Czyli to samo urządzenie
    na różnych zakresach 2 W lub 8 W. To drugie wskazanie ponad wszelką
    wątpliwość bardzo dokładne.
    Inny przykład pralka Amica 11 lat po wyłączeniu na 0 - 8 W, jeżeli
    by jej nie wyłączać po zakończonym programie to ciągnie ok 4 W - też
    jakieś kuriozum.
    Pozdr

  • 9. Data: 2012-04-30 11:00:17
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

    > a co do mikrofalówki to miałeś zamknięte drzwiczki ? ;)

    :)))))

    Policjant codziennie przychodząc do domu otwierał lodówkę a nastepnie bił
    żonę. Kobieta myślała że może jedzenia za mało i nakupiła jedzenia.
    Policjant wraca do domu i znów bije żonę. Za co, za co? Pyta zona. Ile razy
    mam powtarzać że światło trzeba oszczędzać.

    Marek

  • 10. Data: 2012-04-30 11:06:16
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "kamtzu" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > wyłącznik 230V jest droższy niz taki na 12V...

    Jesteś w błędzie. Niższe napięcie skutkuje koniecznością przełączania
    większych prądów a co za tym idzie powierzchnia styków przełącznika musi być
    zwiększona. Efekt? Konieczniość stosowania większej ilości drogiego
    sprężystego stopu o niskiej rezystancji oraz drogiej warstwy
    nieutleniającej na styku. Mało tego, w dobrych wyłącznikach lub stycznikach
    i przekaźnikach cały ten okragły styk wyglądający jak malutka pastylka
    wykonany jest ze srebra.

    Marek