  • 1. Data: 2023-01-01 14:08:37
    Temat: akumulatory kwasowe do PV?
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    Cześć,
    przyjmijmy przypadek, że mam dostęp do dobrych (ale nie nowych)
    akumulatorów kwasowych w niskiej cenie (akumulatory z ciężarówek,
    wymieniane parami np. po roku, nawet jeśli tylko jeden z nich jest
    padnięty).
    Czy jest sens myśleć nad zbudowaniem z tego baterii do PV (albo tylko
    ładowania z II taryfy)?
    Jak ogarnąć balansowanie ładowania w takim wypadku (przyjmijmy że będę
    je łączył w pakiety 48V)? A może nie przejmować się tym i tylko
    monitorować czy napięcie naładowanego szeregu nie jest za niskie?
    Czy jeśli chciałbym je trzymać w domu to wystarczy odprowadzić od aku
    rurkę wentylującą, czy lepiej mieć je poza domem? A jeśli poza domem -
    jak je zabudować na zewnątrz? A może umieścić na strychu?

    Lukasz

  • 2. Data: 2023-01-01 14:17:49
    Temat: Re: akumulatory kwasowe do PV?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 01.01.2023 14:08, ddddddddddd wrote:
> [...]
    > padnięty).
    > Czy jest sens myśleć nad zbudowaniem z tego baterii do PV (albo tylko

    Jeżeli będziesz je używał w sposób cykliczny (ładujesz w II taryfie,
    rozładowujesz w trakcie I taryfy) i tak dzień w dzień, to po roku będą
    miały mniej jak połowę pojemności.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 3. Data: 2023-01-01 14:22:46
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-01-01 o 14:08, ddddddddddd pisze:
> [...]
    > padnięty).
    > Czy jest sens myśleć nad zbudowaniem z tego baterii do PV (albo tylko
    Jak się ma tanie a taryfa 1 droga to sie pewnie opłaci.

    > Jak ogarnąć balansowanie ładowania w takim wypadku (przyjmijmy że będę
    > je łączył w pakiety 48V)?
    No tu chyba będziesz musiał rzeźbić ale temat jest do ogarnięcia, pomogę
    ci :)

    A może nie przejmować się tym i tylko
    > monitorować czy napięcie naładowanego szeregu nie jest za niskie?
    No nie da się, bo przy zbyt wysokim napięciu na aku będzie ci wodór
    produkował.

    > Czy jeśli chciałbym je trzymać w domu to wystarczy odprowadzić od aku
    > rurkę wentylującą, czy lepiej mieć je poza domem?
    Wystarczy rurka, to nie litowe.

    A jeśli poza domem -
    > jak je zabudować na zewnątrz? A może umieścić na strychu?
    Lepiej nie, one wolą zimno niż gorąco.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2023-01-01 14:29:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Jeżeli będziesz je używał w sposób cykliczny (ładujesz w II taryfie,
    > rozładowujesz w trakcie I taryfy) i tak dzień w dzień, to po roku będą
    > miały mniej jak połowę pojemności.

    To zależy, rozładowywanie do 30% pojemności znacznie zwiększa trwałość aku.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2023-01-01 15:52:15
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 1 January 2023 at 14:08:38 UTC+1, ddddddddddd wrote:
> [...]
    > rurkę wentylującą, czy lepiej mieć je poza domem? A jeśli poza domem -
    > jak je zabudować na zewnątrz? A może umieścić na strychu?

    Ile za nie chcesz ?
    Do PV się kwasówki nie nadaja bo muszą mieć wibracje aby mieszał sie elektrolit i
    opadały syfy
    no i PV nie zapewnia cycle use
    no i pojemnośc 12V , 200Ah trudno wykorzystać
    bo z solarów masz string czyli napięcie 100V - 150-200 V
    a jak różne uzywane połączysz w string to nie będą się prawidlowo ladowaly jak w
    tirze
    No i zimą 5 x 12V x 200 Ah to daje 12000Wh = 12kWh

    czym to naladujesz za dnia, ile solarów, gdy zachmurzenie i solary daja 10% mocy
    nominalnej

    10 godzin x 1KW to 10kWh

    czyli paneli na zimę powinieneś dać 10KW

    a latem będą aku gotowaly i to stary problem

    Hindus sprzedawał w Brytolinie małe elektryki, ale na aku 6V kwasowe
    i one były połaczone rurkami, bo elektrolit się gotował podczas ładowania i podczas
    jazdy z duża prędkością
    i po kilku latach kwasówki padły a wymiana kosztowała tyle ile używany elektryk
    i dlatego je wyzłomowano, a można były przekombinować na litowki i miec m aluchy
    elektryczne typu M atiz w cenie 1000 funciaków.

    Tak jak masz zlom kwasowy tak masz juz tysiące ton zlomoanych elektryków i warto
    wymontować baterie litowe bo to duża wartośc.

    Za oceanem sa tego tysiące ton, ale statkiem, samolotem nie przewieziesz, bo jest
    zakaz ale w Europie są zlomowiska
    i warto aby handlarze zaczęli zwozić litowki od samochodów z calej Europy, wlasnie
    do solarów.

    No i stary problem z ladowaniem 200Ah w domu

    Dajesz mi w cenie złomu, ja to wsadzam do piwnicy czy garażu i od czasu do czasu
    używam
    a potem muszę cała noc ladować 20A

    A nie mam takiej ladowarki

  • 6. Data: 2023-01-01 16:01:41
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2023 o 14:08 ddddddddddd <d...@d...pl> pisze:

> [...]
    > rurkę wentylującą, czy lepiej mieć je poza domem? A jeśli poza domem -
    > jak je zabudować na zewnątrz? A może umieścić na strychu?

    Ja balansuję tym:

    https://pl.aliexpress.com/item/32890023259.html?spm=
    a2g0o.productlist.main.3.688928ebkkMnPO&algo_pvid=d1
    9f235a-0fc8-4c83-b65d-6e42959915af&algo_exp_id=d19f2
    35a-0fc8-4c83-b65d-6e42959915af-1&pdp_ext_f=%7B%22sk
    u_id%22%3A%2265690293934%22%7D&pdp_npi=2%40dis%21PLN
    %21161.05%21153.01%21%21%21%21%21%40211bea0816725849
    791717343d0755%2165690293934%21sea&curPageLogUid=Q9Z
    xpV4hKao5

    Jak dobierzesz odpowiednie napięcie max to nie będą nadmiernie gazowały.
    Jak ustawisz wysoko próg rozładowania (mało je będziesz w cyklu
    rozładowywał) - to mogą pożyć nawet 10 lat.
    Jak masz tanie i duże źródło to wg mnie warto. Pytanie tylko ile jesteś w
    stanie sam wyrzeźbić? - tutaj pomysł, doświadczenia i realizacji to
    znaczny udział kosztów.

    TG

  • 7. Data: 2023-01-01 16:38:50
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 01/01/2023 13:29, Janusz wrote:

    > To zależy, rozładowywanie do 30% pojemności znacznie zwiększa trwałość aku.

    czyli przyjmując np. zapotrzebowanie 10kWh należałoby dać 20kWh
    akumulatorów (30% dla dłuższej żywotności, 20% zapasu bo baterie nie
    nowe). Nie widziałem jeszcze tych akumulatorów, ale zgaduję że w tirach
    to jakieś 150Ah mają, co dałoby 12 baterii - da się ogarnąć
    jakiś najprostszy sposób żeby opomiarować pobór dzienny z rozłożeniem na
    godziny? jest jakiś gotowiec czy trzeba wydłubać coś samodzielnie?
    Bo średnia mi wychodzi 12kWh/24h, ale to razem z indukcją, musiałbym
    opomiarować całość i oddzielnie indukcję.
    Na razie wysłałem zapytanie do dostawcy prądu o stawki w dwóch taryfach
    (od podwyżek nie jest to ogólnie dostępne) - wiem tylko że są dwie opcje
    - albo tylko w nocy tańszy prąd, albo trochę w nocy trochę w dzień.
    Wiem tyle, że prądu zużywam 4500kWh rocznie i kosztuje mnie to na dzień
    dzisiejszy ?1,480, więc jest o co walczyć.

    Lukasz

  • 8. Data: 2023-01-01 16:41:17
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 01/01/2023 15:01, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    %21161.05%21153.01%21%21%21%21%21%40211bea0816725849
    791717343d0755%2165690293934%21sea&curPageLogUid=Q9Z

    to ciekawe i tanie, tylko pewnie będę musiał się rozglądnąć za czymś
    troszkę większym (10A może być mało)

    mam zamiar rzeźbić to samodzielnie

    Lukasz

  • 9. Data: 2023-01-01 17:48:41
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 1 January 2023 at 16:41:19 UTC+1, ddddddddddd wrote:

> [...]
    xpV4hKao5

    > to ciekawe i tanie, tylko pewnie będę musiał się rozglądnąć za czymś

    Ja bym od chinczyka nic nie kupil bo nie mam zaufania

[...]

    na rysunku pokazuje konfiguracje

    4 x 12V czyli 4S szeregowo w stringu

    4 x 24V czyli 2P4S

    i powinien to napisać

    Poza tym kontroler do kwasówek to jest całkiem insza inszośc niż balancer do litówek

    W UPSach kwasowych nie ma balanserów

    Są wagony iu wtykasz 5 x 12V czyli 5 żelówek szeregowo i żadnego balansowania
    bo balansowanie nie działa dla kwasówek, bo niby jak ma działąć, gdy to inna chemia i
    zmieniają się dynamicznie parametry z tem peraturą, obciążeniem

    A jak kwasówka wymaga jakiegoś balansowania w stringu to znaczy że już złom
    i dlatego się wymienia.

    Gdyby się dalo balansowac 2 x12V w tirach to by ich nie wymieniali

    Czyli zapominamy o balansowaniu i l;adujemy szeregowo a potem mierzymy, rozladowujemy
    i mierzymy

    Ale pamietamy że w UPS żelówek nie balansujemy,czyli widocznie sie nie da

  • 10. Data: 2023-01-01 17:57:34
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-01-01 o 16:41, ddddddddddd pisze:

    > to ciekawe i tanie, tylko pewnie będę musiał się rozglądnąć za czymś
    > troszkę większym (10A może być mało)

    Wcale nie, jeśli aku będą używane to raczej więcej niż 100Ah nie będą
    mieć, a
    ładując je 0,1C daje ci 10A, i raczej tego prądu nie przekraczaj.
    Aby zwiększyć pojemność dajesz kolejny łańcuch aku z osobnym kolejnym
    balancerem a potem je łączysz równolegle, czyli wtedy masz 48V 200Ah.
    Rozejrzyj się lepiej za odpowiednim falownikiem off grid który ci to
    pociągnie i będzie też ładował te akumulatory.

    --
    Janusz