  • 11. Data: 2018-06-09 22:29:49
    Temat: Re: ciepła woda obiegowa
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 9 czerwca 2018 22:20:34 UTC+2 użytkownik Nazwa napisał:

    > Jak jeszcze powiesz, że ta cyrkulacja chodzi 24/7 to pęknę ze śmiechu tak tą
    > optymalizacją.

    Nie masz widać pojęcia jakie są różnice między jedną, a drugą wersją.
    Więc kończę dyskusję - narazie :D

    --
    Adam Sz.

  • 12. Data: 2018-06-09 22:32:59
    Od: "Nazwa" <adres>

    oglegroups.com...

    >Nie masz widać pojęcia jakie są różnice między jedną, a drugą wersją.
    >Więc kończę dyskusję - narazie :D

    Miło poznać budowlanego trolla.

  • 13. Data: 2018-06-09 22:49:47
    Od: m...@v...pl

    W dniu sobota, 9 czerwca 2018 18:24:03 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Pod względem energetycznym niewielka różnica.

    Tyle ile zużyje niepotrzebnie pompa.

  • 14. Data: 2018-07-01 10:30:30
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 09.06.2018 o 16:41, Nazwa pisze:
    > Cyrkulacja powinna się włączać dopiero wtedy gdy woda się zacznie
    > schładzać.

    Schładzać w którym miejscu? Przy baterii czy po środku drogi? A jeżeli
    każda końcówki schładzają się nierównomiernie, to częstotliwość
    załączania nie będzie zbliżona do "chodzi non-stop"?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 15. Data: 2018-07-01 12:58:06
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Sunday, July 1, 2018 at 10:30:39 AM UTC+2, Mateusz Bogusz wrote:

    > Schładzać w którym miejscu? Przy baterii czy po środku drogi? A jeżeli
    > każda końcówki schładzają się nierównomiernie, to częstotliwość
    > załączania nie będzie zbliżona do "chodzi non-stop"?

    Nie, bo pierwsze zalczenie podgrzeje wszystkie punkty... sprowadzi sie to do kontroli
    temp. w miejscu "najzimnijszego" czujnika.

    Ja mam bodajze Grundfos Comfort z termostatem (pomiar temp. w pompie, pompa
    oczywiscie na powrocie cyrkulacji) i pompa jest praktycznie zawsze wylaczona.
    W sumie chyba w piwnicy i tak najszybciej sie oziebia, wiec miejsce czujnika jest
    idealne i nie wymaga ciagniecia zadnych ekstra kabli.

  • 16. Data: 2018-07-02 20:04:48
    Od: <test>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup

    >Schładzać w którym miejscu?

    Wszędzie się schładza. Punkt pomiarowy możesz mieć np. w kotłowni.

    >Przy baterii czy po środku drogi? A jeżeli każda końcówki schładzają się
    >nierównomiernie, to częstotliwość załączania nie będzie zbliżona do "chodzi
    >non-stop"?

    Nie będzie.

  • 17. Data: 2018-07-05 05:32:16
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 01.07.2018 o 12:58, WS pisze:
> [...]
    > W sumie chyba w piwnicy i tak najszybciej sie oziebia, wiec miejsce czujnika jest
    idealne i nie wymaga ciagniecia zadnych ekstra kabli.

    To jeszcze trzecie pytanie. Jaką średnią temperaturę w ciągu dnia
    zakładasz w rurce z ciepłą wodą? Ile wynosi histereza między wodą
    nagrzaną, a momentem załączenia się pompy cyrkulacyjnej?

    Ja mam wrażenie że:
    a) w zbiorniku grzejesz wodę do co najmniej 60-70C
    b) pompka cyrkulacyjna w stanie włączonym "zapierdala" dlatego szybko na
    powrocie osiąga stan wyłączenia

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 18. Data: 2018-07-05 10:22:36
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, July 5, 2018 at 5:32:28 AM UTC+2, Mateusz Bogusz wrote:

    > To jeszcze trzecie pytanie. Jaką średnią temperaturę w ciągu dnia
    > zakładasz w rurce z ciepłą wodą? Ile wynosi histereza między wodą
    > nagrzaną, a momentem załączenia się pompy cyrkulacyjnej?

    Tego nie wiem, musialbym pomiary zrobic, a instalacja jest na wsi, bede tam w weekend
    dopiero...
    Tzn jest to fabryczna pompka Grundfos Comfort z termostatem (kupiona kilkanascie lat
    temu), ustawienie temp ma potencjometrem bez zadnej skali, o ile pamietam u mnie jest
    raczej na minimum ustawiona.

    Dodatkowo za zalaczane pompy (zasilanie) zegar / noc / dzien odpowiada sterownik
    kotla.

    Zeby znalezc histereze w zalezn. od ustawienia to juz tylko serwis/materialy
    producenta albo pracochlonne pomiary ;)

    > a) w zbiorniku grzejesz wodę do co najmniej 60-70C

    nie, aktualnie ustawiam 45 stopni, bo mam 120 litrow na 2 osoby
    dodatkowo mam mieszacz (kilkanascie lat temu wrzucalem tu nawet schemat...)
    ustawiony jest na x stopni (tzn. nie wiem ile, ale raczej ponad 45, bo zwiekszenie
    temp +- 2 jest odczuwalne w kranach), temp. mieszania juz nie moge zmienic, bo sie
    zepsulo. tzn. pokretlo juz nie dziala, a nie chce urwac ani wymieniac...

    > b) pompka cyrkulacyjna w stanie włączonym "zapierdala" dlatego szybko na
    > powrocie osiąga stan wyłączenia

    Tez nie, to taka mala pompka bez wirnika
    Dom dosc duzy, na pietro bez cyrkulacji ciepla woda dociera po kilkudziesieciu
    sekundach lania do zlewu maksymalnym strumieniem cieplej. Po wlaczeniu pompki trzeba
    dobre kilka(nascie?) minut poczekac... nie pamietam juz, bo ostatnie lata, to
    przyjazd, wlaczenie i tak zostaje na caly weekend - czekanie na ciepla wode trwa z
    20-30min, bo grzeje sie zazwyczaj od kilkunastu stopni, rownoczesnie wlacza sie
    cyrkulacja...

    WS

  • 19. Data: 2018-07-07 19:21:54
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 05.07.2018 o 10:22, WS pisze:
> [...]
    zepsulo. tzn. pokretlo juz nie dziala, a nie chce urwac ani wymieniac...

    Ja mam zbiornik netto 257L (300L brutto) też na 2 osoby, grzany do 45C
    od 04.00 rano i w okolicy 23.00 woda z kranu ma około 24-28C. W tym
    czasie zużywamy całej wody w okolicy 290-350L na dobę.

> [...]
    20-30min, bo grzeje sie zazwyczaj od kilkunastu stopni, rownoczesnie wlacza sie

    Zrozumiałem że zasada działania jest taka, że pompka się uruchamia przez
    termostat kiedy temperatura na powrocie spadanie poniżej zadanej.
    Temperatura przez następne minuty się podnosi - teraz pytanie czy to
    działa czasowo czy jest drugi nastaw na termostacie? Jak szybko stojąca
    woda w pompce stygnie?

    Ja mam pompkę LFP Erga, ona ma sterowanie prędkością przez potencjometr
    co powoduje że ma z 15 poziomów prędkości. Pierwsze 2 są tak wolne, że
    mając ~12m z kotłowni do kuchni woda wraca właściwie zimna. Ja jej
    ustawiłem poziom między 3-4, co powoduje że woda na powrocie nie jest
    już zimna, ale letnia. I tak pompka jest włączona zegarem między 6 a 23.

    Wyniki z pompką i bez pompki monitorowałem dla każdej przez tydzień.
    Średnia temperatura bez pompki na koniec dnia (23.00) była o 3-5C wyższa
    (27-33C). Ale czekanie w kuchni ponad pół minuty zanim zacznie lecieć
    ciepła woda, jest bardzo trudno zaakceptować. Z pompką ciepła woda w
    kranach jest poniżej 5 sekund, a najważniejsze że z ciepłego kurka nie
    leci zimna woda (pomijając objętość wylewki i weży).

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 20. Data: 2018-07-08 22:54:03
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Saturday, July 7, 2018 at 7:21:58 PM UTC+2, Mateusz Bogusz wrote:

> [...]
    > Temperatura przez następne minuty się podnosi - teraz pytanie czy to
    > działa czasowo czy jest drugi nastaw na termostacie?

    Z tego co pamietam (kilkanascie lat temu robilm instalacje) to byly chyba 4 wersje
    tej pompki. Sama pompa, z termostatem, z zegarem, i term.+zegar.
    Ja kupilem z termostatem, bo sterowaniem czasowym zajmuje sie kociol (a dokladniej
    jego sterwnik), czyli noc / dzien + czas pracy / przerwa ustawilem na steroniku,
    termostat pompki ma jakas tam regulacje temp na ktora reaguje (potencjometr).
    Ustawilem doswiadczalnie tak, zeby byla jak najmniejsza nastawa a woda w domu jeszcze
    ciepla woda w cyrkulacji...

    >Jak szybko stojąca woda w pompce stygnie?
    Trudno mi powiedziec, stawiam, z troche szbciej niz w rurkach w domu, bo izolacja
    podobna, a w kotlowni jednak jest zimniej.

    WS