  • 1. Data: 2020-03-20 20:26:17
    Temat: co na ścianę w chłodnej kotłowni?
    Od: sk <s...@g...com>

    Dobry wieczór Grupowicze,
    W kotłowni z piecem elektrycznym ma być m.in. zlew gospodarczy i spiżarka (regał na
    przetwory, wino, piwo) bo nie będzie tam ogrzewania.
    Co dać na ściany? Płytki zawsze lepsze, czy może pomalować jakąś nowoczesną farbą
    wystarczy?

  • 2. Data: 2020-03-20 21:49:17
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Farba epoksydowa Famoksyd. Jako jedyna ma atest pzh do kontaktu z żywnością. Nie
    podejrzewam zebys coś na ścianie kroił w plasterki ale co taki atest zaszkodzi jak
    będzie.

  • 3. Data: 2020-03-20 22:24:41
    Temat: Re: co na ścianę w chłodnej kotłowni?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Farba epoksydowa Famoksyd. Jako jedyna ma atest pzh do kontaktu z żywnością. Nie
    podejrzewam zebys coś na ścianie kroił w plasterki ale co taki atest zaszkodzi jak
    będzie.

    A bez atestu to jeszcze farby chlorokauczukowe powinny się nadać do
    takich zastosowań.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2020-03-20 22:40:15
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak ma być bez atestu to farba epoksydowa do malowania betonu. Do tynku też się nada.
    Popatrz na ceny i sam ocen czy warto chlorokauczukiem czy epoksydem.

  • 5. Data: 2020-03-21 08:09:26
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Farba epoksydowa Famoksyd. Jako jedyna ma atest pzh do kontaktu z żywnością. Nie
    podejrzewam zebys coś na ścianie kroił w plasterki ale co taki atest zaszkodzi jak
    będzie.

    Atest na kontakt z żywnością potrzebny jest, jak się farbą maluje od
    wnętrza na przykład zbiornik wody pitnej (np. na statku), albo coś co ma
    bezpośredni kontakt z żywnością. Jak gość ma tam kompoty w słoikach to
    atest mu na nic. Warto dodać, że atest kosztuje i to sporo, dlatego
    farba z atestem jest znacznie droższa od zwykłej. Nie znaczy to wcale,
    że jest "lepsza" tylko, że dostała papier. Nie wiem ile kosztuje
    przebadanie farby na kontakt z żywnością. Wiem ile kosztuje przebadanie
    farby na antyelektrostatyczność. To ok 25 tys. PLN. Jak się tej farby
    sprzedaje na dajmy na to 10 tys. litrów rocznie, to za sam papier cena
    rośnie o 2,50 zł na litrze.
    Jacek

  • 6. Data: 2020-03-21 08:11:56
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 20.03.2020 o 22:24, Adam pisze:
    > A bez atestu to jeszcze farby chlorokauczukowe powinny się nadać do
    > takich zastosowań.
    Farby chlorokauczukowe to był hit lat 70-tych XX wieku. Szczyt
    popularności miały u schyłku PRL. To mniej więcej tak, jakby stwierdzić,
    że najlepszym samochodem jest Polonez Caro.
    Jacek

  • 7. Data: 2020-03-21 11:00:33
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-03-21 o 08:11, Jacek pisze:
    > Farby chlorokauczukowe to był hit lat 70-tych XX wieku. Szczyt
    > popularności miały u schyłku PRL. To mniej więcej tak, jakby stwierdzić,
    > że najlepszym samochodem jest Polonez Caro.

    Możesz wyjaśnić, co to znaczy "szczyt popularności"?

    Są odpowiednie farby do odpowiednich zastosowań. Czy coś się objawiło w
    zakresie farb chlorokauczukowych?
    Wiem, że swego czasu popularne były lakiery chemoutwardzalne do
    parkietów (tzw. "lakiery łodziowe"). Ale popularne były ze względu na
    brak lepszych i ze względu na kilkunasto- czy kilkudziesięcio-letnią
    trwałość.
    Teraz są lepsze, utwardzane np. UV.

    Czy jest coś lepszego od chlorokauczuku?

    Pytam poważnie, bo nie siedzę w temacie.
    Natomiast Twoją odpowiedź odebrałem nieco w stylu "w tym sezonie
    popularny jest kolor niebieski" - a tego typu "popularność " mam w
    bardzo głębokim ... poważaniu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2020-03-21 11:57:43
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 21.03.2020 o 11:00, Adam pisze:
> [...]
    > Teraz są lepsze, utwardzane np. UV.
    >
    > Czy jest coś lepszego od chlorokauczuku?
    >
    > Pytam poważnie, bo nie siedzę w temacie.
    Odpowiadam na pytanie 1:
    szczyt popularności polegał na tym, że farby te były stosowane do
    malowania oznakowań poziomych na drogach, wpisano je do licznych
    "wytycznych prowadzenia prac antykorozyjnych w branży x - y - z",
    projektanci konstrukcji projektując zabezpieczenie antykorozyjne
    wpisywali te farby w projekt. Do dziś pokutuje to w niektórych przypadkach.
    Mam gdzieś nawet u siebie książeczkę "wytyczne wykonywania zabezpieczeń
    antykorozyjnych wież szybowych w górnictwie". W tym wiekopomnym dziele
    był opis nakładania 7 (słownie siedmiu) warstw farby na niektóre
    elementy. Czy ktoś rozsądny przy koszcie robocizny rzędu 25 zł za metr
    kw i koszcie farby 2,50 zdecyduje się na takie rozwiązanie?
    Farby chlorokauczukowe niespecjalnie dają się nakładać gruba warstwą i
    są przy tym porowate więc trzeba malować minimum 2x.
    Dam przykład. KWK Brzeszcze (kilkanaście lat temu) zleciła odnowienie
    zabezpieczenia antykorozyjnego szybu - przetarg - cena - jest wykonawca.
    Wykonawca proponuje system 3 warstwowy: podkład epoksydowy,
    międzywarstwa epoksydowa i nawierzchnia poliuretanowa. W sumie około
    0,35 mm grubości farby. Inspektor z kopalni przynosi książeczkę i mówi,
    że oni chcą chlorokauczuk w 5 warstwach. Czyli nadal Polonez Caro jest
    najlepszym autem świata.
    Teraz pytanie 2:
    w sprawie chlorokauczuku objawiło się to samo, co w sprawie Poloneza
    Caro. Powstały nowe, lepsze i tańsze w użyciu wyroby.
    Pytanie 3
    Co jest lepszego od chlorokauczuku?
    W tej grupie farb lepsze są poliwinylowe. Mają podobne właściwości, jak
    chlorokauczuk, ale nie są miękkie po wyschnięciu, warstwy nie są
    porowate, są w miarę odporne na UV i też się nadają na powierzchnie
    ocynkowane.
    Piszę w tej grupie, bo są jeszcze farby epoksydowe, poliuretanowe,
    alkidowe, akrylowe, silikonowe, silikatowe i inne.
    Jacek

  • 9. Data: 2020-03-21 13:56:42
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    O kasie nic nie było w pytaniu. Poza tym jak byś był uwazniejszy i mniej się chciał
    popisywać to byś zauważył że dałem rady do dwóch farb epoksydowych. Jednej z atestem
    a drugiej do malowania betonu. A jaka Ty polecisz farbę? Twoja traumatyczna opowieść
    o badaniu farby nie do piwnicy nic do tematu nie wniosła.

  • 10. Data: 2020-03-21 15:01:29
    Od: Jacek <k...@a...com>

> [...]
    a drugiej do malowania betonu. A jaka Ty polecisz farbę? Twoja traumatyczna opowieść
    o badaniu farby nie do piwnicy nic do tematu nie wniosła.
    Ja nic na Twój temat i epoksydów nie marudziłem. Skrytykowałem tylko
    pomysł dawania farby chlorokauczukowej. Nie wiemy, czy "sk" ma ściany
    suche, czy równe itd, jaki tynk. Epoksyd popieram. Można też rozważyc
    farbę elewacyjną np. akrylową.
    Jacek