  • 21. Data: 2015-05-29 11:45:50
    Temat: Re: czunijk deszczu - nawadnianie
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2015-05-27 15:43, Dirko wrote:
    > Użytkownik "quent" <x...@x...com> napisał w wiadomości

    > Hejka. To zależy jak długie są okresy kiedy nie ma Cię w domu.

    Poproszę o rozwinięcie myśli. Mozna przyjąć, że w domu jestem w tygodniu
    na noc.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 22. Data: 2015-05-29 14:54:45
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    > Mozna przyjąć, że w domu jestem w tygodniu na noc

    Hejka. Nawet w okresie upalnym i bezdeszczowym solidne podlanie trawnika
    raz w tygodniu powinno wystarczyć.
    Pozdrawiam manualnie Ja...cki

  • 23. Data: 2015-06-01 11:59:24
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2015-05-29 14:54, Dirko wrote:
    > Użytkownik "quent" <x...@x...com> napisał w wiadomości

    > Hejka. Nawet w okresie upalnym i bezdeszczowym solidne podlanie
    > trawnika raz w tygodniu powinno wystarczyć.
    > Pozdrawiam manualnie Ja...cki

    A co z czujnikiem?
    Ktoś... coś??
    Za inne "porady" dziękuję ale nie interesują mnie.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 24. Data: 2015-06-01 15:08:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    quent pisze:

    > Możecie polecić jakiś czujnik deszczu?
    > Mam nieodparte wrażenie, że jest to element systemu, który działa bardzo
    > zawodnie ale może się mylę i są jakieś czujniki, które działają dobrze.
    > Nie miałem z tym styczności i kompletnie nie wiem co kupić i czy w ogóle
    > jest sens.
    > Do podlewania mam trawnik ok. 300m2.
    > Do tej pory robię włączałem zraszacze ręcznie, chcę jednak kupić
    > sterownik no i od razu pomyślałem o tym czujniku deszczu ale czy warto?

    Wrażenie słuszne, a jeszcze można je uzupełnić o to, że taki czujnik
    jest całkiem zbędny. Nie jest potrzebna wiedza *czy teraz* pada, lecz
    *ile ostatnio* napadało. Takie dane są dostępne w internecie, z dość
    gęstej siatki pomiarowej. Jeśli jakiś sterownik miałby bazować na wiedzy
    o opadach, to lepsza ta z porządnej stacji pomiarowej, nawet odległej o
    kilka kilometrów, niż z byle jakiego czujnika. Podlewanie i tak powinno
    odbywać się w określonej porze dnia, wieczorem lub nad ranem.

    Jeśli czujnik, to wilgotności gleby. Poznałem kiedyś człowieka, który
    długie lata spędził na projektowaniu instalcji hydrotechnicznych gdzieś
    na Półwyspie Arabskim. Gdy wrócił do kraju z workiem petrodolarów, sam
    sobie zbudował taki ni to park, ni to ogród, na kilku tysiącach metrów
    ziemi niedaleko Warszawy. Znaczna część zajęta przez staw z kolorowymi
    karpiami czy innymi karaskami, w liczbie setek sztuk. Więc stacja
    filtrowania i napowietrzania wody w domku na wyspie. Do uzupełniania
    wody odparowanej przez staw i trawniki są tam trzy studnie głębinowe,
    bo w porywach trzeba tak z dziesięć tysięcy litrów na dobę. Dawno to
    oglądałem, ale z tego co pamiętam, to najwięcej wiedzy system pobierał
    z czujników zakopanych tuż pod powierzchnią trawnika.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2015-06-01 15:45:25
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2015-06-01 15:08, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Wrażenie słuszne, a jeszcze można je uzupełnić o to, że taki czujnik
    > jest całkiem zbędny. Nie jest potrzebna wiedza *czy teraz* pada, lecz
    > *ile ostatnio* napadało.

    No i niby te czujniki tak też działają.
    Tak mi się w każdym razie wydaje.
    Jest jakiś element, który puchnie i kurczy się powodując zwłokę.
    Czy ta zwłoka nie jest przypadkiem proporcjonalna do ilości
    zasiorbniętej wody przez czujnik?

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 26. Data: 2015-06-01 16:48:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    quent pisze:

> [...]
    > Jest jakiś element, który puchnie i kurczy się powodując zwłokę.
    > Czy ta zwłoka nie jest przypadkiem proporcjonalna do ilości

    Nie wiem jak skonstruowane są czujniki do tych sikawek, w meteorologii
    mierzy się po prostu słup wody, jaki napadał przez określony czas. Z tym
    że z punktu widzenia trawnikoznawstwa stosowanego, taki pomiar może nie
    jest całkiem bezwartościowy, ale te dane wymagają, by sterownik wyposażyć
    w całościowy model matematyczny ogródka i otaczającego go mikroklimatu.
    Inaczej gdy taki sam deszcz pada w okolicach piaszczystych, inaczej gdy
    próchnica i czarnoziem pod spodem. Inaczej w cienistym ogrodzie, inaczej
    na otwartej przestrzeni. Czujnik w glebie sprawdza się daleko lepiej --
    mówi o tym, jakie aktualnie warunki mają korzonki trawy i czy by im się
    trochę wody nie należało.

    Jarek

    --
    Pada sobie deszczyk
    Pada sobie równo

  • 27. Data: 2015-06-01 20:05:13
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    > A co z czujnikiem?

    Hejka. Czujnik i całą automatykę wybij sobie z głowy. Próbujemy Ci
    uświadomoć, że nie warto (pytałeś wszak) ale Ty jesteś tak przywiązany do
    swojego niewątpliwie genialnego pomysłu, że na nic nie zwracasz uwagi. Ale
    dla ludzkich kaprysów często trudno znaleźć rozsądne wytłumaczenie.
    Pozdrawiam nieracjonalnie Ja...cki

  • 28. Data: 2015-06-02 07:53:43
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2015-06-01 20:05, Dirko wrote:
> [...]
    > do swojego niewątpliwie genialnego pomysłu, że na nic nie zwracasz
    > uwagi. Ale dla ludzkich kaprysów często trudno znaleźć rozsądne

    Że jak?
    W którym miejscu próbowałeś mnie uświadomić?
    Jedynie Jarek napisał cokolwiek w temacie ale niestety w stylu - "Nie
    warto brać czujnika ale na oczy go nie widziałem".

    Pytam o czujnik (jak się sprawdza w praktyce) ale uwaga - tylko tych,
    którzy mieli z tym do czynienia (sic!)
    Wszelkie inne porady nie interesują mnie.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info