  • 11. Data: 2010-04-03 12:06:06
    Temat: Re: drewno topolowe
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    Mam pytanie OT - zayuważyłem że ludzie na wsi często zamiennie używają słowo
    topola i osika.
    Ale przecież to dwa różne drzewa?

    MS

  • 12. Data: 2010-04-03 12:16:27
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Maciej S." <m...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Mam pytanie OT - zayuważyłem że ludzie na wsi często zamiennie używają
    > słowo topola i osika.
    > Ale przecież to dwa różne drzewa?

    Oczywiście, ze 2 różne drzewa i także różne właściwości. O ile topola jest
    g.... warta, o tyle drewno osikowe jest dość trwałe i wytrzymuje wiele lat
    wbite w ziemię w postaci kołków np palisada. Stąd też chyba się wzięły
    powiedzenia o "kołku osikowym".
    Musiałeś coś źle zrozumieć. Ja bynajmniej nigdy nie słyszałem, aby
    ktokolwiek na wsi czy w mieście mylił te 2 drzewa.

  • 13. Data: 2010-04-03 13:03:04
    Od: "Łukasz C." <a...@r...to>

    Sat, 3 Apr 2010 14:06:06 +0200, Maciej S. napisał(a):

    > Mam pytanie OT - zayuważyłem że ludzie na wsi często zamiennie używają słowo
    > topola i osika.
    > Ale przecież to dwa różne drzewa?

    Osika jest jednym z ok. setki gatunków topoli :-)

    --
    ŁC
    "Mężczyźni są genetycznie niezdolni do zdania sobie sprawy, że ich pomysły

  • 14. Data: 2010-04-03 15:56:08
    Od: "Grzegorz M" <nie_dziala@nie_dziala.pl>

    Użytkownik "Marcin" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > witam, ściąłem ostatnio 4 topole i mam z tego 8 bardzo ładnych kloców o
    > długości ok 7,5 każdy
    > drewna jest sporo i żal byłoby tego nie wykorzystać gdzieś
    > pozdrawiam

    Polecam na zapałki. Innego sensownego zastosowania nie znam :)

  • 15. Data: 2010-04-03 18:08:32
    Od: "Wędrowniczek" <m...@p...com.pl>

    Użytkownik "Maciej S." <m...@c...pl> napisał:
    > Mam pytanie OT - zayuważyłem że ludzie na wsi często zamiennie używają
    > słowo topola i osika.
    > Ale przecież to dwa różne drzewa?

    Przy zwalczaniu wampirów czy wilkołaków różnica ma
    kolosalne znaczenie :)

    --
    Wędrowniczek

  • 16. Data: 2010-04-03 18:58:44
    Od: M <M...@w...pl>

    Maciej S. pisze:
    > Mam pytanie OT - zayuważyłem że ludzie na wsi często zamiennie używają
    > słowo topola i osika.
    > Ale przecież to dwa różne drzewa?

    Topola to rodzaj, czyli kilka różnych gatunków drzew - w tym jedno z
    nich to topola osika.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Osika
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Topola

    Nie zmienia to faktu, że nadaje się głównie na zapałki i papier. :-)

    Jeszcze ciekawostka dotycząca topoli - opłaty za wycinanie drzew. ustawa
    o ochronie przyrody

    Art. 86. 1. Nie pobiera się opłat za usunięcie drzew:
    [...]
    10) topoli o obwodzie pnia powyżej 100 cm, mierzonego na wysokości
    130 cm, nienależących do gatunków rodzimych, jeżeli zostaną zastąpione w
    najbliższym sezonie wegetacyjnym drzewami innych gatunków;
    [...]

    M.

  • 17. Data: 2010-04-03 22:10:08
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Marcin" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > witam, ściąłem ostatnio 4 topole i mam z tego 8 bardzo ładnych kloców o
    > długości ok 7,5 każdy

    O, do momentu wprowadzenia techniki CAD do projektowania topolowe drewno
    znajdowało duże zastosowanie "konstruncyjne" - z topolowej sklejki wyrabiano
    deski kreślarskie, pineski doskanale się do nich wbijały ;)

    Teraz obawiam się że to do celulozowni na papier co najwyżej się nada...
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 18. Data: 2010-04-04 16:50:55
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > Osika jest jednym z ok. setki gatunków topoli :-)

    A widzisz :))

    MS

  • 19. Data: 2010-04-04 17:14:02
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Marcin" <b...@o...pl> wrote:
> [...]
    > na wiosnę przyszłego roku planuje kłaść drewno na dach, na kozły
    > oczywiście najlepiej sosna itp. ale czy ta topola na coś by mi się nie
    > przydała? wiadomo jak sie ma swoje to nie trzeba płacić. jeżeli tak to jak
    > najlepiej jest to pociąć? dach będzie pod blachodachówkę, więc kozły 7x14.
    > Topola ma to do siebie że się "kręci", czy ciąć to na bale 8cm? czy raczej
    > proponujecie na 14-15cm? i dopiero w przyszłym roku na kozły? a może
    > zostawić tak jak leży i pociąć za rok i prosto z tartaku na dach?
    > drewna jest sporo i żal byłoby tego nie wykorzystać gdzieś

    Poszukaj wśród znajomych kogoś z kominkiem otwartym. Topola zbyt wiele
    ciepła nie daje, ale ma za to wielką zaletę dla posiadaczy kominków
    otwartych - nie strzela podczas spalania.

    --
    Bartek

  • 20. Data: 2010-04-04 19:43:37
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 2 Apr 2010 20:50:33 +0200, Marcin napisał(a):

    > witam, ściąłem ostatnio 4 topole i mam z tego 8 bardzo ładnych kloców o
    > długości ok 7,5 każdy

    Na opał. Może nawet sam bym wziął?

    --
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)