  • 21. Data: 2021-05-27 18:55:12
    Temat: Re: fotowoltaika - terminy
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-05-27 o 16:43, budynPL pisze:

    > nie spinaj się ale pomyśl:
    > robisz instalację tak by falownik nigdy nie zapodał wiecej niż 6,5kW (poprzez dobór
    > odpowiedniego falownika)
    > i do tego dajesz paneli na powiedzmy 10kW.
    > Falownik będzie obcinał nadmiar energii, ale w skali roku to mogą być znikome
    straty.
    > To do policzenia, przy okazji wklepię w program.
    > Energii sporo wiecej niż z 6,5kW takiej normalnej, a mocy nie przekroczysz.
    Kiedy włąśnie że nie, falownik wtedy obcina w najlepszych godzinach,
    możesz liczyć ale już widziałem wykresy na elektrodzie, spada energia i
    to tak 20-30%, bardzo podobne
    efekty jak ustawienie paneli wschód-zachód, niby dłużej świeci tyle że
    energii mniej.
    A na kombinowanie z falownikiem czy panelami już za późno, mam kupione
    na 8960W w panelach i falownik sofara 8,8KW.

    --
    Janusz

  • 22. Data: 2021-05-27 20:12:36
    Od: budynPL <b...@g...com>

    czwartek, 27 maja 2021 o 18:55:16 UTC+2 Janusz napisał(a):

    > Kiedy włąśnie że nie, falownik wtedy obcina w najlepszych godzinach,
    > możesz liczyć ale już widziałem wykresy na elektrodzie, spada energia i
    > to tak 20-30%, bardzo podobne

    tak ale tylko w pojedynczych kilkunastu godzinach w roku

> [...]
    > A na kombinowanie z falownikiem czy panelami już za późno, mam kupione
    > na 8960W w panelach i falownik sofara 8,8KW.

    gdybyś miał falownik 6500W to straciłbyś ok 1,4% energii rocznie. Zaoszczędziłbyś na
    koszcie
    falownika, i opłatach ppoż. Robić można tak czy inaczej ale warto takie rzeczy liczyć
    :-)

    b.

  • 23. Data: 2021-05-28 12:59:44
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-05-27 o 20:12, budynPL pisze:

    > tak ale tylko w pojedynczych kilkunastu godzinach w roku

    > gdybyś miał falownik 6500W to straciłbyś ok 1,4% energii rocznie. Zaoszczędziłbyś
    na koszcie
    > falownika,

    Parę stówek, ale itak kupiłem taniej niż myślałem więc mniej boli :)
    Poza tym praca falownika na max mocy napewno mu nie posłuży mimo że
    wszyscy tak zalecają. Naprawiam zwykłe falowniki i te pracujące na max
    szybciej się zużywają.
    Dlatego kupiłem na max mocy a nie na -20%.

    > i opłatach ppoż. Robić można tak czy inaczej ale warto takie rzeczy liczyć :-)
    Ale tu nie chodzi żeby nie robić tylko ceny były takie sobie, ale
    okazuje się że zamiast na ppoż wydać 2,5kzł jak planowałem wydam max
    500zł i będę nadal w zgodzie z przepisami i będę miał papiery.

    --
    Janusz

  • 24. Data: 2021-06-30 15:57:22
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 7 Jun 2021 12:27:04 +0200 (GMT+02:00), lleeoo

    > Jakaś dziwna cisza w temacie, jakieś przecieki są?

    Jakby co, to wczoraj ogłosili dotację PM, jutro start. Dali mniej o 500 zł
    niż zakładał projekt z marca, czyli 3000 zł -- i jest zdecydowanie mniej
    kasy (miało być 500mln). Pewnie miesiąc nie minie i kasy nie będzie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 25. Data: 2021-06-30 19:17:45
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 30 Jun 2021 15:57:22 +0200, Myjk

    > i jest zdecydowanie mniej kasy (miało być 500mln). Pewnie miesiąc nie
    > minie i kasy nie będzie.

    Już naprawili info i jest 530mln. :P To wystarczy na trochę dłużej.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 26. Data: 2021-06-30 20:53:01
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 30.06.2021 19:17, Myjk wrote:
    > Już naprawili info i jest 530mln. :P To wystarczy na trochę dłużej.

    Ja nie rozumiem. Ludzie wydają 30 tys i cieszą się że świetny interes bo
    5 tys zwrócą. Tak wiem, w projekcie ma być obiecane 15 lat...no można
    się tylko uśmiechnąć :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 27. Data: 2021-07-02 07:34:06
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 30 Jun 2021 20:53:01 +0200, Mateusz Bogusz

    > Ja nie rozumiem. Ludzie wydają 30 tys i cieszą się że świetny interes bo
    > 5 tys zwrócą. Tak wiem, w projekcie ma być obiecane 15 lat...no można
    > się tylko uśmiechnąć :-)

    Nie bo 5 tys. zwrócą, tylko dlatego że instalacja chodzi 15 lat,
    a zwraca się najdalej po 6. Są tacy co od 5 lat się śmieją z tych co
    instalują PV i wietrzą wyłączenie prosumenta, ale oni tylko się głupio
    uśmiechają, bo większości zaraz się instalacja zwróci albo już zwróciła.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 28. Data: 2021-07-02 08:00:39
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 02.07.2021 07:34, Myjk wrote:
    > Są tacy co od 5 lat się śmieją z tych co
    > instalują PV i wietrzą wyłączenie prosumenta, ale oni tylko się głupio
    > uśmiechają, bo większości zaraz się instalacja zwróci albo już zwróciła.

    Są też tacy co kupili wcześnie BC i będą pisać że to działa, bo zarobili
    i to nie mało. Zgadzam się. Ale Ci co się "śmieją" zwracają uwagę, że PV
    to analogiczna inwestycja.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 29. Data: 2021-07-02 20:03:41
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > To do policzenia, przy okazji wklepię w program.
    > Energii sporo wiecej niż z 6,5kW takiej normalnej, a mocy nie przekroczysz.

    Tyle, że to tak nie działa, bo to ograniczenie do 6,5kWp dotyczy paneli,
    a nie falownika.

    Znając życie papier wszystko przyjmie i można sobie wpisać w papier, że
    instalacja jest 6,5kWp, ale w razie jak się coś stanie to można być
    niemiło zaskoczonym. Zwłaszcza jak chałupa spłonie, ubezpieczyciel się
    wypnie, a urząd przywali karę.

  • 30. Data: 2021-07-17 07:49:35
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 27 May 2021 07:43:32 -0700 (PDT), budynPL

    > robisz instalację tak by falownik nigdy nie zapodał wiecej niż 6,5kW (poprzez dobór

    > odpowiedniego falownika)
    > i do tego dajesz paneli na powiedzmy 10kW.

    Tylko że moc elektrowni liczy się od mocy paneli a nie falownika.

    --
    Pozdor
    Myjk