  • 1. Data: 2009-10-09 12:04:53
    Temat: ile kosztuje skrzynka na prad budowlany
    Od: bulba008 <b...@o...pl>

    Mam okazje kupic kompletna skrzynke na prad budowlany od goscia co
    konczy budowe. Chce 400 zl czy to jest cena OK?

    Czy bede mogl ta skrzynke wykozystac, czy energetyka nie bedzie robic
    problemow.

  • 2. Data: 2009-10-09 12:51:25
    Temat: Re: ile kosztuje skrzynka na prad budowlany
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 9 Paź, 14:04, bulba008 <b...@o...pl> wrote:
    > Mam okazje kupic kompletna skrzynke na prad budowlany od goscia co
    > konczy budowe. Chce 400 zl czy to jest cena OK?

    Zależy od tego, co to za skrzynka i co w niej jest zamontowane.

    > Czy bede mogl ta skrzynke wykozystac, czy energetyka nie bedzie robic
    > problemow.

    Jeśli jest sprawna technicznie i spełnia wymogi twoich "warunków", to
    jak najbardziej.

    J.

  • 3. Data: 2009-10-09 13:14:35
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "bulba008" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > budowe. Chce 400 zl czy to jest cena OK?
    >
    > Czy bede mogl ta skrzynke wykozystac, czy energetyka nie bedzie robic

    To jest pytanie z serii:
    Chcę kupić samochód. Mój znajomy ma do sprzedania zielony, czy jest to dobry
    samochód ? :D
    Nic nie wiemy o tej skrzynce, a wymagania ZE są ściśle określone. Po
    pierwsze skrzynka musi być zgodna z obowiązującymi obecnie normami oraz
    certyfikatami bezpieczeństwa, a także wytycznymi ZE. Po drugie musi posiadać
    zamknięcie typu Master określone przez dany ZE.

    Patrząc z drugiej strony bez sensu jest kupowanie skrzynki budowlanej za
    400zł., z którą później nie będziesz miał co zrobić i albo uda Ci się
    sprzedać następnemu, albo będzie straszyć w domu, albo wyląduje na
    śmietniku.
    Dołożysz kilka złotych do całego interesu i kupisz docelową skrzynkę
    przyłączową pod licznik i zamontujesz tam, gdzie będzie miała stać (w
    ogrodzeniu) oraz małą rozdzielnicę z 1-2 gniazdami 3-fazowymi i 1-2
    gniazdami 1-fazowymi.
    Skrzynka licznikowa z zamknięciem typu Master to wydatek ok. 400-500zł (sama
    skrzynka ok. 250-300zł + postument) , a mała rozdzielnica 100-200zł.
    Skrzynka licznikowa po zakończeniu budowy pozostanie na swoim miejscu
    docelowo, a rozdzielnicę możesz później wykorzystać, montując ją na zewnątrz
    budynku lub w garażu. Będzie jak znalazł później do podłączania maszyn,
    choćby kosiarki elektrycznej, spawarki itp.
    Początkowo rozdzielnicę można powiesić na skrzynce licznikowej lub na wbitym
    w ziemię słupku w obrębie domu.
    Nie zapomnij, żeby wszelkie instalacje tj. kanalizacja, woda, elektryka,
    gaz, instalacje do bramofonu oraz otwierania bramy położyć w trakcie
    budowania fundamentów oraz ścian. Pomyśl także o wykonaniu uziomu otokowego
    w trakcie budowania fundamentów. Po prostu w wykopie przy fundamentach
    układa się bednarkę stalową ocynkowaną, którą dodatkowo łączy się ze
    zbrojeniem fundamentów. Do tego uziomu mają być przyłączone wszystkie obwody
    ochronne (instalacji elektrycznej, instalacji odgromowej). Bardzo często
    ludzie na tym etapie nie myślą o takich rzeczach, a później jest masa
    problemów i przepłacanie za dodatkową robotę. Problemy są z koniecznością
    ponownego kopania ziemii, kucia ścian fundamentowych, a później z wykonaniem
    szczelnych przepustów. Bardzo częstą praktyką jest pozostawianie dziur w
    bloczkach fundamentowych lub wstawianie kawałków rur, przez które
    przedostaje się woda, a przecież można to wykonać przy jednych wykopach i w
    trakcie murowania idealnie uszczelnić zaprawą.

  • 4. Data: 2009-10-09 21:04:57
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jacek "Plumpi" wrote:
> [...]
    > przy fundamentach układa się bednarkę stalową ocynkowaną, którą
    > dodatkowo łączy się ze zbrojeniem fundamentów. Do tego uziomu mają

    a czemu nie zalecany teraz uziom fundamentowy :)

    po czorta dodawać sobie kosztów przez ładowanie bednarki w wykop jak
    wystarczy połączyć galwanicznie zbrojenie stopy fundamentowej i od tego
    wyprowadzić szynę do złącza uziemiającego.

  • 5. Data: 2009-10-10 07:33:26
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > a czemu nie zalecany teraz uziom fundamentowy :)

    Bo do betonów dodaje się chemię tj. różne środki przeciwwilgociowe czy
    mrozoodporne, które pogarszają jakość takiego uziomu. Wypierają wodę i
    zwiększają oporność betonu.

    > po czorta dodawać sobie kosztów przez ładowanie bednarki w wykop jak
    > wystarczy połączyć galwanicznie zbrojenie stopy fundamentowej i od tego
    > wyprowadzić szynę do złącza uziemiającego.

    Jaki koszt ?
    200-300zł
    Ludzie próbują oszczędzać na drobnych wydatkach, a wydają niepotrzebnie o
    wiele większe pieniądze na skutek błędnych decyzji i prób oszczędzania na
    tych drobnych wydatkach. Dla przykładu jeżeli się okaże, że uziom
    fundamentowy ma zbyt duzą oporność i dlatego nie spełnia swojego zadania,
    trzeba będzie dodatkowo wbić szpilki. Jeden zestaw szpilek to koszt prawie
    całej bednarki na uziemienie otokowe, a tych szpilek trzeba będzie wbić
    kilka. Nie muszę już chyba wspominać, że będą przy tym dodatkowe koszty
    robocizny.
    Do tego jakość uziemienia w postaci szpilek nie dorównuje jakości uziemienia
    otokowego. Uziemienie otokowe posiada największą powierzchnię styku z ziemią
    zapewniając przy tym najmniejszą oporność uziomu.

  • 6. Data: 2009-10-10 08:01:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jacek "Plumpi" wrote:

> [...]
    > uziemienia otokowego. Uziemienie otokowe posiada największą
    > powierzchnię styku z ziemią zapewniając przy tym najmniejszą oporność

    a robiłeś już jakieś uziemienie fundamentowe?

  • 7. Data: 2009-10-10 08:12:02
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > a robiłeś już jakieś uziemienie fundamentowe?

    Tak.