  • 1. Data: 2014-08-21 14:49:17
    Temat: jak najtaniej kupić/sprzedać mieszkanie
    Od: Tomasz <t...@p...fm>

    witam

    daleki kuzyn dostał mieszkanie w spadku. Ja chcę je kupić. Mieszkanie
    małe zaniedbane więc kwota 50 tyś. Mimo to wystąpi podatek od tej kwoty
    - prawda? Czy można by jakoś legalnie uniknąć tego podatku? Darowizna w
    tak odległej rodzinie też jest obłożona podatkiem. Są jakieś inne sposoby?

    ToMasz

  • 2. Data: 2014-08-21 16:07:34
    Temat: Re: jak najtaniej kupić/sprzedać mieszkanie
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Tomasz" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > prawda? Czy można by jakoś legalnie uniknąć tego podatku? Darowizna w tak
    > odległej rodzinie też jest obłożona podatkiem. Są jakieś inne sposoby?

    Seria darowizn pomiędzy członkami rodziny o bliższym stopniu pokrewieństwa?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2014-08-21 16:36:19
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2014-08-21 16:07, Ergie pisze:
    > Użytkownik "Tomasz" napisał w wiadomości grup

    > Seria darowizn pomiędzy członkami rodziny o bliższym stopniu pokrewieństwa?

    Więcej wyda na opłaty notarialne.

    Jak mieszkanie jest warte 50 tysięcy, to koszty związane z zakupem są
    nie warte kombinacji.

    Pozdrawiam,
    MW

  • 4. Data: 2014-08-21 21:18:08
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Mieszkanie małe
    > Seria darowizn pomiędzy członkami rodziny o bliższym stopniu
    pokrewieństwa?

    > Pozdrawiam
    > Ergie

    I tyle samo podatków PCC.
    Od każdej darowizny (transakcji) 2%.
    g.

  • 5. Data: 2014-08-21 21:33:00
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz" <t...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > - prawda? Czy można by jakoś legalnie uniknąć tego podatku? Darowizna
    > tak odległej rodzinie też jest obłożona podatkiem. Są jakieś inne

    Będzie to Ciebie kosztowało 2% + taksa notarialna.
    Oblicz czy warto kombinować.
    http://www.rp.pl/narzedzia/CalcNieruchomosci.do
    g.

  • 6. Data: 2014-08-21 22:17:51
    Od: Tomasz <t...@p...fm>

    W dniu 21.08.2014 16:07, Ergie pisze:
    > Użytkownik "Tomasz" napisał w wiadomości grup

    > Seria darowizn pomiędzy członkami rodziny o bliższym stopniu pokrewieństwa?
    >
    > Pozdrawiam
    > Ergie

    Dowiedziałem się że wartość mieszkania US weźmie sobie z tabelki. w
    najgorszym wypadku będzie to 100 tyś. czy ktoś wie czy mogę zlecić
    wycenę mieszkania i taka wycena będzie brana pod uwagę?
    O ile wiem, od sprzedaży w najlepszym wypadku będzie trzeba zapłacić 19%
    podatku. Darowizna najbliższa możliwa rodzina to wujek, czyli druga
    grupa podatkowa czyli trochę odliczeń i 12% podatku. Kolejne darowizny w
    zasadzie nie będą konieczne, bo "oblecimy" spadkami. nie spieszy mi się.
    Czy da się taniej? Jeśli obdarowany nie posiada mieszkania to może się
    starać o zwolnienie z podatku?

    ToMasz

  • 7. Data: 2014-08-21 22:42:21
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 sierpnia 2014 22:17:51 UTC+2 użytkownik Tomasz napisał:

    > Dowiedziałem się że wartość mieszkania US weźmie sobie z tabelki. w
    > najgorszym wypadku będzie to 100 tyś. czy ktoś wie czy mogę zlecić
    > wycenę mieszkania i taka wycena będzie brana pod uwagę?

    Jak kupowalem dzialke to US zakwestionowal jej cene - przyslali po prostu
    pismo ze im moj podatek nie pasuje. Kupilem ja za 61 tys, a oni sobie ja
    wycenili na ponad 120 tys. Mialem dwa wyjscia:

    1. Wyjasnic US skad nizsza cena niz dzialki sasiednie/okoliczne i dojsc
    do porozumienia bez sadu.
    2. Odmowic doplaty podatku - wtedy US powoluje bieglego (US, nie ja - to
    wazne!!) i jezeli ten stwierdzi wyzsza wartosc mojej dzialki niz podalem -
    place za prace bieglego, roznice podatku z odsetkami + jakas kare.

    Zdecydowalem sie na punkt pierwszy i stanelo na wycenie w granicy ~70-75 tys.
    Doplacilem z 100-200 pln podatku (nie pamietam zupelnie juz jakie to sa
    procenty) i spokoj. Powolany przez nich biegly na pewno wycenilby ja po ich
    mysli - a biegly to koszt (jak sie dowiadywalem) rzedu 3-4 tys pln. Nie bylo
    najmniejszego sensu sie kopac z koniem :)

    > O ile wiem, od sprzedaży w najlepszym wypadku będzie trzeba zapłacić 19%
    > podatku.

    Chyba ze w ciagu pol roku (czy roku?) zainwestuje sie ta kase w inna
    nieruchomosc - wtedy nie ma podatku. Jakos tak to jest :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2014-08-21 22:49:51
    Od: k...@g...com

> [...]
    >
    > zasadzie nie będą konieczne, bo "oblecimy" spadkami. nie spieszy mi się.
    >
    > Czy da się taniej? Jeśli obdarowany nie posiada mieszkania to może się

    Możesz`zlecić ale w US nie będzie się to liczyło. Jeśli nie zgodzisz się z wyceną US
    to wtedy US powoła biegłego do wyceny. I to się będzie liczyło w US. Jak wycena
    będzie na Twoją korzyść to za biegłego płaci US. Jak widać uczciwie to załatwiają. Ja
    bym nie liczył na to ze wycena będzie bardzo odbiegała od ceny z tabelki. Podatek
    jest nie od kwoty transakcji a od realnej wartości. Za 50 kupujesz coś co jest warte
    100. Płacisz od stu. Możesz kupić za 10 a i tak zapłacisz od kwoty z tabelki. Jeśli
    się okaże że potrzebny jest remont to oczywiście biegły ujmie to w wycenie. Ale nie
    odliczy tego co Ci się nie podoba i zmieniasz a to co jest niezbędne do wymiany. Jak
    trzeba wymienić drzwi to oceni stan starych i od nowych odliczy różnicę. Wanna do
    wymiany bo obita to odliczy najtańszą a nie z hydromasażem za 10 tysięcy. Ściany do
    malowania i to odliczy ale gładzi już nie jak w oryginale ich nie było. Był lentex to
    za parkiet ani panele nie odliczy tylko za wykładzinę z marketu itd. Przerabiałem to
    kilka razy bo kilka razy sprzedawałem mieszkania. Zawsze kupujący chciał coś ugryźć
    dla siebie i nigdy się to nie udało.

  • 9. Data: 2014-08-21 23:10:38
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 21 sierpnia 2014 22:42:21 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    >

    > Chyba ze w ciagu pol roku (czy roku?) zainwestuje sie ta kase w inna
    >
    > nieruchomosc - wtedy nie ma podatku. Jakos tak to jest :)

    Z mojego doświadczenia wynika że biegli uczciwie wyceniają. US nie wie w jakim stanie
    jest to co się kupuje. Jeśli sąsiednie podobne działki były przez nich wycenione na
    120 i nabywcy się zgodzili na taką kwotę to bierze te 120 za wartość. Ja nie widzę w
    tym nic niestosownego. Jeśli na sporo tańszej działce jest na przykład spalony dom do
    rozbiórki to ze względów oczywistych US nie może tak na słowo uwierzyć kupującemu i
    musi wysłać kogoś niezależnego żeby to ocenił. W pewnym sensie sytuacja wygląda na
    paradoksalną. Za tą samą rzecz czy nieruchomość są dwie urzędowe ceny. Sprzedający
    jest rozliczany z pieniędzy z umowy a kupujący z wartości. Ale nie ma w tym żadnego
    paradoksu. Sprzedający jest wyłączony z podejrzanych o oszustwo podatkowe. Z reguły w
    umowie jest zapis że wszystkie opłaty i podatki płaci kupujący. A kupujący płaci
    podatek nie od kwoty jaką zapłacił a od wartości w stosunku do innych podobnych
    nieruchomości. Dla US kwota przedstawiająca wartość jest ważna. W przyszłości jak
    wprowadzą podatek katastralny będzie on obliczany nie od kwoty za jaką nieruchomość
    kupiono a od wartości na jaką się nabywca zgodził lub na jaką została wyceniona.

  • 10. Data: 2014-08-21 23:16:24
    Od: Tomasz <t...@p...fm>

    W dniu 21.08.2014 21:33, Grzegorz pisze:

> [...]
    > kwoty
    > sposoby?
    >
    > Będzie to Ciebie kosztowało 2% + taksa notarialna.

    dzięki, fajny kalkulator, ale jest inaczej niż napisałeś
    druga grupa pokrewieństwa - suma opłat - ponad 10tyś zł, to kupa kasy
    niestety
    ale jak wpisałem sprzedaż - wyskoczyło ok 2.5 tyś. rozumiem ze do tego
    trzeba doliczyć jeszcze 19% na podatku wykazywanego w PITcie? A co jeśli
    osoba sprzedająca jest obcokrajowcem?

    ToMasz