  • 1. Data: 2009-12-29 07:50:47
    Temat: kilka pytań o sterownik pokojowy
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    Mam kilka pytań jak to wszystko poustawiać ...
    a więc tak:
    Sterownik pogodowy steruje podłogówka na dale i kawałek na górze i jest ok.
    Do tego mam grawitacyjne rozprowadzenie z kominka i w jednym pokoju z
    wylotem mam sterownik pokojowy.
    1 . Jak temp z kominka nagrzeje pokój to sterownik wyłącza pompy i w innych
    pokojach zimno - jak to rozwiązac?
    2. Załózmy że wszystko stoi w danym momencie bo jest temp ok, i zimą solary
    dogrzały wode w baniaku. Czy teraz aby dogrzewać pomieszczenia załączą sie
    tylko pompy czy piec tez odpali ?

  • 2. Data: 2009-12-29 09:07:19
    Temat: Re: kilka pytań o sterownik pokojowy
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 1 . Jak temp z kominka nagrzeje pokój to sterownik wyłącza pompy i w
    > innych pokojach zimno - jak to rozwiązac?

    Zrezygnowac z wplywu tem. pomieszczenia albo przeniesc sterownik tam, gdzie
    kominek nie bedzie mial wplywu na sterownik Tyle ze wtedy w pomieszczeniach
    dogrzewanych kominkiem moze byc za cieplo. Dla tego lepiej jest zrezygnowac
    z wplywu temp. pomieszczenia. NIestety regulacja latwa nie bedzie.
    Sterownik wylacza Ci pompy? To kociol gazowy? Tak naprawde rzadko kiedy
    dzisiejszy sterownik wylacza pompy w trybie ogrzewania. Moze grzejesz trybem
    obnizonym?

    > 2. Załózmy że wszystko stoi w danym momencie bo jest temp ok, i zimą
    > solary dogrzały wode w baniaku. Czy teraz aby dogrzewać pomieszczenia
    > załączą sie tylko pompy czy piec tez odpali ?

    Same pompy nic Ci nie nagrzeja.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2009-12-29 11:41:19
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    > Sterownik wylacza Ci pompy? To kociol gazowy? Tak naprawde rzadko kiedy
    > dzisiejszy sterownik wylacza pompy w trybie ogrzewania. Moze grzejesz
    > trybem obnizonym?

    tak gazowy i dlatego założyłem sterownik bo mnie denerwowało że pompy cały
    czas działają i tracą energię :)

    > Same pompy nic Ci nie nagrzeja.

    jak zamieszają wodą np 50stopni to nie nagrzeją?

  • 4. Data: 2009-12-29 12:17:39
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > gdzie kominek nie bedzie mial wplywu na sterownik Tyle ze wtedy w
    > pomieszczeniach dogrzewanych kominkiem moze byc za cieplo.

    Nie powinno byc, glowice w tych pomieszczeniach powinny blokowac grzanie
    kotlem, a na kominek i tak nie ma rady.

    > Dla tego lepiej jest zrezygnowac z wplywu temp. pomieszczenia.

    Nie polecam.

    > Same pompy nic Ci nie nagrzeja.

    Kolega kombinuje tak, zeby pompy przepychaly cieplo z solarow i tylko z
    solarow.

  • 5. Data: 2009-12-29 12:19:33
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > tak gazowy i dlatego założyłem sterownik bo mnie denerwowało że pompy cały
    > czas działają i tracą energię :)

    > jak zamieszają wodą np 50stopni to nie nagrzeją?

    No to musialbys miec odpowiednio zaawansowany uklad sterowania. Mozliwosc
    technicznie chyba taka jest ale nie wiadomo jak to wszystko u Ciebie
    wyglada.

  • 6. Data: 2009-12-29 16:29:20
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On Dec 29, 8:50 am, "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
> [...]
    > wylotem mam sterownik pokojowy.
    > 1 . Jak temp z kominka nagrzeje pokój to sterownik wyłącza pompy i w innych

    Musisz przeniesc sterownik do innego pokoju ktory bedzie
    referencyjny.
    /doprowadz cieplo do innych pokoi z komnka/

    > 2. Załózmy że wszystko stoi w danym momencie bo jest temp ok,  i zimą solary
    > dogrzały wode w baniaku. Czy teraz aby dogrzewać pomieszczenia załączą sie
    > tylko pompy czy piec tez odpali ?

    Jak przeniesiesz sterownik /temstat pokojowy do innego pomieszczenia/
    to on da ci sysgnal do odpalenia tego co tam masz.

    P.S.
    Jesli mieszasz uklad kominkowy /nagrzane powietrze/ z ze zwyklym CO.
    To skoncentruj sie aby cieple powietrze szlo do wszystkich pokoi.
    Jesl nie mozesz a tylko chcesz rekreacyjnie w kominku palic to nie
    przenos nic. jedena noc wytrzymasz w zimnym pokoju.

  • 7. Data: 2009-12-29 18:28:32
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Nie powinno byc, glowice w tych pomieszczeniach powinny blokowac grzanie
    > kotlem, a na kominek i tak nie ma rady.

    Ale na dole zdaje sie podlogowka. Z grzejnikami tak bylo by najprosciej.

    > Nie polecam.

    Ja w sumie tez nie, ale chyba nie ma innej rady.

    > Kolega kombinuje tak, zeby pompy przepychaly cieplo z solarow i tylko z
    > solarow.

    W sumie to nie wiem co to za baniak. Byc moze grzeja to tez solary jak
    kolega dal sie wmanewrowac w takie rozwiazanie. Myslelem, ze tylko CWU.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2009-12-29 18:30:45
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości

    > tak gazowy i dlatego założyłem sterownik bo mnie denerwowało że pompy cały
    > czas działają i tracą energię :)

    Ale tak to jest. Dzieki temu kociol caly czas mierzy temp wody w instalacji.

    > jak zamieszają wodą np 50stopni to nie nagrzeją?

    Jak bedzie skads te 50C to i owszem.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-12-31 08:52:11
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]

    > solary dogrzały wode w baniaku. Czy teraz aby dogrzewać pomieszczenia
    > załączą sie tylko pompy czy piec tez odpali ?

    Już to wielokrotnie wcześniej piasłem, ale powtórzę:
    Stosowanie sterowników pokojowych przy podłogówce jest błędem, ponieważ
    niepotrzebnie komplikuje regulację, powodując niepotrzebne wahania
    temperatur.
    Wychładzanie dobowe pomieszczeń przy podłogówkach takze nie ma sensu ze
    względu na bardzo dużą bezwładność podłogówek, dlatego bezsensem jest
    okresowe obniżanie temperatur.
    Wywal ten sterownik, załóż zawory RTL lub elektroniczne termostaty mierzące
    temperaturę podłogi, a nie temperaturę powietrza i zapomnij o problemach.
    Podłogówkę ustawiasz na temperaturę taką, która zapewni CI utrzymanie
    temperatury w pomieszczeniu takiej jaką potrzebujesz 22 ... 25 ... 28.
    Zasadniczo temperatura podłogi nie powinna przekraczać 25stC. Jeżeli
    nagrzanie pomieszczenia wymaga ustawienia wyższej niż 25stC to w tych
    pomieszczeniach powinny się znaleźć dodatkowe grzejniki z termostatami
    dogrzewające pomieszczenie.
    Podłogówka posiada cechę samoregulacji. Nawet jak zaczniesz grzać w kominku,
    a nie wyłączysz podłogówki to samoczynnie zostanie ograniczona moc pobierana
    z podłogówki, a tym samym zmniejszy się zapotrzebowanie w ciepło na kotle,
    co spowoduje, ze kocioł zacznie się coraz rzadziej załączać, a nawet
    całkowicie się wyłączy.
    Spróbuję to zobrazować. Strzałka oznacza kierunek przepływu ciepła, a jej
    długość moc cieplną przekazywoaną pomiędzy dwom ośrodkami.

    Powietrze 15stC <------- Podłogówka 22stC
    Powietrze 20stC <-- Podłogówka 22stC
    Powietrze 22stC [brak przepływu ciepła] Podłogówka 22stC
    Powietrze 24stC --> Podłogówka 25stC
    Powietrze 28stC ------> Podłogówka 22stC

    Kierunek przewpływu ciepła zawsze jest od ośrodka o wyższej temperaturze do
    ośrodka o temperaturze niższej.
    Im mniejsza jest różnica temperatur tym mniejsza jest moc przekazywana z
    jedengo ośrodka do drugiego.

    Regulatory mierzące temperaturę podłogi, a nie temperaturę powietrza mają tę
    zaletę, że w przypadku dogrzewania domu kominkiem samoczynnie ograniczają
    ilość ciepła z kotła w tych pomieszczeniach, które zostaną nagrzane
    kominkiem i tylko w tych pomieszczeniach zostanie ograniczona moc grzewcza z
    kotła. Kocioł nadal będzie dogrzewał te pomieszczenia, których nie nagrzeje
    kominek. Kiedy kominek wygaśnie to automatycznie rolę grzewczą w
    pomieszczeniach, które poprzednio nagrzał kmominek, przejmie ponownie
    kocioł.