  • 11. Data: 2019-07-22 08:42:18
    Temat: Re: kran w elewacji
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    uciu pisze:

    > Ja wokół kranu wkleiłem xpsa + pexa zagiąłem + zwykła końcówka z uszami :-)

    Ściany mają uszy.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2019-07-22 08:45:07
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 21.07.2019 o 23:48, Sir_Robak pisze:
    > Adam twierdzi inaczej... chyba ze się mylę ;) Na działce u nas nawet
    > odkręcony dziad już 2 x rozsadził ale to badziew nie warty swojej ceny!
    > Ale gdzie tu teraz dostaniesz coś wartościowego?!!!
    Wartościową (wiedzę) dawali kiedyś w szkole.
    Woda zamarzając zwiększa swoją objętość o ok. 10%, co powoduje wzrost
    ciśnienia. Jak ktoś jest bardziej dociekliwy to znajdzie, że zamarzająca
    woda może wytworzyć ciśnienie 210 MPa.
    Nie wiem, czy jest dostępna armatura, która wytrzyma takie ciśnienie,
    ale na przykład na 50 MPa proszę bardzo:
    https://sklep.tubes-international.pl/pl-PL/produkt/s
    how/8785/17902/603/Zawory-hydrauliczne-kulowe/Zawor-
    dwudrozny-DN13-z-GW-12-BSP-PANBR
    Jacek

  • 13. Data: 2019-07-22 10:53:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > Wartościową (wiedzę) dawali kiedyś w szkole.

    Też różnie z tym bywało. Weźmy na przykład to z szynami kolejowymi. Wmawiano
    mi w tej mojej szkole okresu słusznie minionego, że szyny muszą być krótkie,
    a między nimi trzeba dawać odstępy, bo stal pod wpływem zmian temperatury
    rozszerza się i kurczy. Więc gdyby dać na styk, to by się powyginały. Mnie
    to już wtedy wydawało się podejrzane, bo koleją jeździłem głównie w lecie,
    gdy gorąco i przerw powinno nie być, a koła stukały aż miło.

    Jeszcze coś mi mówiono o wyższości planowej gospodarki socjalistycznej, ale
    te kłamstwa uznaję z mniej groźne, bo w aż takie głupoty trudniej uwierzyć.

    > Woda zamarzając zwiększa swoją objętość o ok. 10%, co powoduje wzrost
    > ciśnienia. Jak ktoś jest bardziej dociekliwy to znajdzie, że zamarzająca
    > woda może wytworzyć ciśnienie 210 MPa.

    Tyle teoria. Tak samo dobra i prawdziwa jak ta z rozszerzalnością termiczną
    metali. Szyny teraz spawa się w wielokilometrowe odcinki i nic nie stuka.

    Wcześniej jakiś wybitny teoretyk wziął pod uwagę tylko jeden czynnik, inne,
    również te działające przeciwstawnie, zaniedbał. Potem przyszedł inżynier
    i dodał jeszcze "margines bezpieczeństwa" (na wypadek gdyby się prawa
    przyrody zmieniły). Tyle z tego dobrego, że zainspirowany stukotem kół
    Maurice Ravel napisał swoje "Bolero".

    > Nie wiem, czy jest dostępna armatura, która wytrzyma takie ciśnienie,

    Pewnie nie ma. Ale u mnie w ogrodzie od trzydziestu lat jest kranik z wodą,
    a jeszcze go mróz nie rozsadził. Zwykły kulowy. Zastąpił wcześniejszy
    z grzybkiem, ale nie dlatego, że tamtemu zima krzywdę zrobiła, tylko
    sam z siebie się zestarzał i zgrzybiał. Różnieca taka, że nie wystaje z
    elewacji, a jest na szczycie rury sterczącej ze ziemi i sięgającej kolan.

    Czynników powodujących mrozoodporność może jest więcej, ale moim ulubionym,
    służącym za podbudowę teorii jest konwekcja. Pod ziemią woda jest ciepła,
    unosi się środkiem przekroju rury ku górze. A zamarza przy ściankach.
    Powoli, warstwami. Jest więc czas, by wypchnąć w dół nadmiar objętości
    wody.

    Jarek

    --
    Do taktu turkoce i puka, i stuka to:
    Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to.

  • 14. Data: 2019-07-22 17:15:05
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2019-07-22 o 08:45, Jacek pisze:
> [...]
    > ale na przykład na 50 MPa proszę bardzo:
    > https://sklep.tubes-international.pl/pl-PL/produkt/s
    how/8785/17902/603/Zawory-hydrauliczne-kulowe/Zawor-

    O to jest raczej dobry materiałowo zawór, ale z działki zapierdzielą w
    try miga ;)

    Robak

  • 15. Data: 2019-07-23 08:45:57
    Od: quent <x...@x...com>

    On 22.07.2019 10:53, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > to już wtedy wydawało się podejrzane, bo koleją jeździłem głównie w lecie,
    > gdy gorąco i przerw powinno nie być, a koła stukały aż miło.

    Wzór na obwód koła to 2?r. Jak wiadomo ? to 3_z_hakiem i to ponoć ten
    hak tak stuka ;-)

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 16. Data: 2019-07-23 09:24:13
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-07-23 o 08:45, quent pisze:

    > Wzór na obwód koła to 2?r
    Dla matematyka.
    Dla praktyka ?d. :-)

    Robert

  • 17. Data: 2019-07-24 17:48:56
    Temat: Odp: kran w elewacji
    Od: "Twardy" <x...@x...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Sz." <a...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    W dniu sobota, 20 lipca 2019 13:26:08 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
    > macie jakies sprawdzone metody zamocowania kranu w elewacji? Z wnętrza
    > budynku wyłazi mi pex20 poprzez 20cm styropianu, na nim musze coś
    > podłączyć na tyle stabilnie zeby się nie obruszało gdyby ktos za wąż
    > ciągnął.
    > Plan był aby tuż pod tynk wkleić na pianę dość dużą (20x20cm)blachę z
    > otworem, moze gwintem jakims. Ale moze są gotowce jakies.

    Ja mam zwykłe kolanko z "uszami" przymocowane do ściany, a w nie wkręconą
    20cm przedłużkę mosiężną, całość zapianowana - trzyma 10-ty rok, a nawet nie
    wyłączam wody na zimę i woda w kranie regularnie zamarza ;)
    pozdr.

    Bajkopisarz ;->

    --
    Pozdr.
    T.

  • 18. Data: 2019-07-26 00:35:53
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 21 lipca 2019 14:31:16 UTC+2 użytkownik Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Ja mam to samo, ale przedłużka z rury ocynkowanej. I jak zapomnę zakręcić
    > zawór w domu to mam rozwalony kran. Ten ocynk robi róznicę? - czy też
    > ciśnienie w instalacji ma znaczenie?

    W instalacji trzymam 4 bary (za reduktorem, bo normalnie mi dochodzi
    ponad 8).

    > Może mosiąc lepiej przewodzi cipeło z elewacji i utrzymuje kran na plusie?

    Trudno powiedzieć - nigdy w zimie nie odkręcałem kranu żeby sprawdzić, czy
    woda leci :)

    > Miałeś kiedyś na zewnątrz minus 28 st? (lub chociaż -20?)

    -28stC to wątpię. Region to górny śląsk, czyli teoretycznie bodaj -20stC
    minimum ale bywały zimy gdzie chwilowo spadało lekko poniżej. Kran jest
    na tarasie, pod daszkiem, więc lekko osłoniony od siarczystego mrozu :)

    https://scr.pgr.pl/2019/07/2019-07-26_00-33-41-84555
    .png

    Dokładnie 10 lat ma i ma się dobrze :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2019-07-26 00:36:35
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 24 lipca 2019 17:50:35 UTC+2 użytkownik Twardy napisał:

    > Bajkopisarz ;->

    Idź się chłopie leczyć :D

    --
    Adam Sz.