  • 51. Data: 2020-08-30 10:07:23
    Temat: Re: lisciasty do tablicy - tenmperatura paneli FV
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/08/2020 23:41, Irek.N. wrote:
    > Wiesz, to że element mały nie oznacza że ślad po jego cieple będzie
    > równie mały. Obraz w IR ma się nijak do tego, co zazwyczaj oczyma
    > widzimy. Z tego co rozumiem, to grzanie jest wyraźne, więc wymagania małe.

    Tak, PCB rozgrzewa się wokół tego elementu ale tu jest właśnie detal:
    duży rozgrzany placek świadczy o pracy elementu. Jeden świecący na źółto
    pixel w takim placku - o awarii. Nie mam z tym doświadczenia, ale na YT
    kilka filmów z serwisów PCB gdzie narzekają na niskorozdzielcze kamery
    że nie zawsze da się stwierdzić czy mały kondensatorek pracuje czy się
    gotuje.

    > Chyba nakładka na telefon będzie najlepsza. :)

    Ciągle drogie ...

  • 52. Data: 2020-08-30 20:59:43
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kadar Oszmanski o...@g...com ...

    > To jak projektują i z czego robią panele, które są montowane
    > np. na farmach fotowoltaicznych na Saharze?
    > Tu normalna temperatura w cieniu to ok 30-40 stopni
    > Przypuszczam, że w słońcu jest trochę więcej. Jak tu
    > wytrzymują takie panele? Tez tracą dużo wraz z wyższą
    > temperaturą?
    > Byłoby to bezsensu, gdyby tak było, zastosowaliby jakiś osłony,
    > Jeśli można automatycznie je ustawiać prostopadle do
    > słońca to zastosowanie jakichś osłon wydaje się drobiazgiem.

    Ktos tu pisał, ze na saharze to sie nie zakłada paneli fotowoltaicznych
    (własnie ze wzgledu na temperature) tylko jakies układy luster
    połaczone z jakimis turbinami.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Prawda cierpi od zbyt wielu analiz."

  • 53. Data: 2020-08-30 20:59:44
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik heby h...@p...onet.pl ...

    > To ja, niepytany, powiem. W lipcu osiągneły 70 stopni.
    > Wystraszyłem się i za rok podepnę tam na stałe czujnik
    > temperatury, bo to był tylko taki pomiar ad-hoc.

    Ale jak osiągna te graniczne 85 to sie zepsuja czy po prostu przestana
    działac?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Miłosierdzie jest początkiem okrucieństwa.

  • 54. Data: 2020-08-30 20:59:44
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Baczek m...@p...onet.pl ...

    > Jak samochód w słońcu pokazuje np 35stC, to podczas jazdy temp
    > spadnie o stopień lub dwa.

    W samochodach termometry sa czesto tak usytuowane zeby nie nagrzewały
    sie od słonca.

    Wiatr zmienia duzo bardziej odczuwanie temp, dlatego jest nam zimno jak
    jestwiatr bo zabieraja nam ciepło które produkujemy.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Imieniny należy obchodzić - jeżeli nie własne - to szerokim łukiem.

  • 55. Data: 2020-08-30 22:54:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-08-30 o 20:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik heby h...@p...onet.pl ...

    > Ale jak osiągna te graniczne 85 to sie zepsuja czy po prostu przestana
    > działac?

    Stracą moc.

    --
    Janusz

  • 56. Data: 2020-08-31 09:02:54
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-30 o 18:59 GMT, Budzik napisał:
    > Wiatr zmienia duzo bardziej odczuwanie temp, dlatego jest nam zimno
    > jak jestwiatr bo zabieraja nam ciepło które produkujemy.

    Ja naiwny zawsze sądziłem, że on wspomaga proces parowania, a że ten
    cechuje się ujemnym bilansem cieplnym to człowiekowi zimniej.
    Abstrahuję tu oczywiście od sytuacji, w której w środku lata dmucha na
    nas syberyjski buran.

    Z tym wiatrem złodziejskim co o nic nie proszony zabiera ciepło to nawet
    lepiej, panele się z reguły nie pocą więc moja chłopska teoria byłaby im
    na nic.

    Mateusz

  • 57. Data: 2020-08-31 11:54:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    >
    > Z tym wiatrem złodziejskim co o nic nie proszony zabiera ciepło to nawet
    > lepiej, panele się z reguły nie pocą więc moja chłopska teoria byłaby im

    Jedna teoria nie wyklucza drugiej, wyjaśniającej inne zjawisko. Jest
    nam ciepło w temperaturze dajmy na to dziesięciu stopni, gdy jesteśmy
    ubrani w kurtkę z goreteksu. Materiał ten ma niewielką grubość i znikomą
    zdolność izolacji cieplnej, ale zatrzymuje powietrze wraz z ciepłem,
    które produkujemy. Co innego, gdy ktoś ma kurtkę "wiatrem podszytą"
    i całe ciepło mu wywiewa.

    Do takiego złodziejstwa cieplnego używa się wentylatorów przy radiatorach
    w sprzęcie elektronicznym. Przy bezwietrznej pogodzie oświatlone słońcem
    przedmioty rozgrzewają się do wściekłych temperatur ciepłem produkowanym
    przez nie z gwiezdnej radiacji. Nawet niewielki zefirek zminia to
    całkowicie.

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2020-09-02 15:25:58
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    niedziela, 30 sierpnia 2020 o 20:59:45 UTC+2 Budzik napisał(a):

    > Ktos tu pisał, ze na saharze to sie nie zakłada paneli fotowoltaicznych
    > (własnie ze wzgledu na temperature) tylko jakies układy luster
    > połaczone z jakimis turbinami.

    Z południa Hiszpanii do Sahary niedaleko a tu tez są całe hektary
    paneli. Może te temperatury nie są tak wysokie a te które są nie
    szkodzą tak bardzo.
    K.

  • 59. Data: 2020-09-02 15:35:17
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    poniedziałek, 31 sierpnia 2020 o 11:54:49 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Pan Mateusz Viste napisał:

    No to ja w sprawie tego zabierania ciepła. Bo bardzo by mi się przydało
    żeby ktoś lub coś je zabrało. Mój laptop grzeje się jak głupi. No stop
    pracuję na pulpicie chłodzącym (taki z Media nic nadzwyczajnego) ale
    niewiele to daje. Czasami muszę wyłączać laptop bo się przegrzeje.
    Kombinowałem już na różne sposoby coś z tym zrobić i jakoś nie chce
    się nie grzać. Co ciekawe myślałem, że gdzie jak gdzie ale w Hiszpanii
    takie urządzenia chłodzące pod laptop to nie tylko będzie wybór ale i
    jakieś super sprawne. Znalazłem w całym sklepie jeden egzemplarz
    i to wrzucony jak mało zbywalny produkt do kosza z innymi badziewnymi
    rzeczami. Jak oni to robią, że laptopy im się nie przegrzewają?
    K.

  • 60. Data: 2020-09-02 18:13:06
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2020 o 15:35 Kadar Oszmanski <o...@g...com> pisze:

> [...]
    > i to wrzucony jak mało zbywalny produkt do kosza z innymi badziewnymi
    > rzeczami. Jak oni to robią, że laptopy im się nie przegrzewają?

    Przedmuchują otwory wentylacyjne/radiatory w serwisie?
    Jak Ci się grzeje i ciągle wyje to na bank masz zapylony radiator
    procka/karty graficznej.
    Znajdź jakiś lokalny serwis i daj go do przeczyszczenia.

    Jaki masz procesor w laptopie?

    TG