  • 51. Data: 2015-10-10 16:33:11
    Temat: Re: mała działka i parterówka
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 10 października 2015 14:51:34 UTC+2 użytkownik uciu napisał:
    > Jaki powinien być bezpieczny bufor przy domu 110m2?

    najpierw zapotrzebowanie energetyczne - projektowac i liczyc. Równie dobrze mógłbyś
    napisac ze bedzie dom czerwony i do tego trzeba dobrac bufor.

    No chyba ze upierasz sie budowac marzenia - budujesz niezwracajac uwagi na
    energetyczną strone - no to wtedy masz za mało terenu na dolne zródło :)

    b.

  • 52. Data: 2015-10-10 22:29:18
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 9 Oct 2015 23:44:15 -0700 (PDT), Adam Sz. napisał(a):

> [...]
    Bufor moze drozszy niz 3tys ale moze juz miec grzalke.

    > O jakiej pojemnosci buforze piszesz? 1000l kupisz znacznie taniej:
    >
    > http://allegro.pl/1000l-zbiornik-akumulacyjny-bufor-
    buforowy-bez-izo-i5721168865.html

    Przydałaby się jeszcze wężownica do CWU, to sporo zwiększy ten budżet.
    Strzelam, że z 3.5-4k za całość wyjdzie, bo jeszcze przydałaby się jakaś
    automatyka pilnująca grzania w tańszej taryfie.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 53. Data: 2015-10-11 01:14:33
    Od: "uciu" <g...@i...pl>

    oglegroups.com...

    >najpierw zapotrzebowanie energetyczne - projektowac i liczyc. Równie dobrze
    >mógłbyś napisac ze bedzie dom czerwony i do tego trzeba dobrac bufor.

    nie znam się wiec pytam:-)
    Pompa to nie marzenie:-) a jedno z wyjść by grzać tanio. Jak wyjdzie taniej
    gaz...to ekonomia bedzie ważniejsza mimo uprzedzeń.
    Wg danych z projektu, który przerabiałem zapotrzebowanie nie przekracza
    poziomu 40 kWh/m2 na rok.

    Pozdrawiam

  • 54. Data: 2015-10-11 01:56:59
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 11 Oct 2015 01:14:33 +0200, uciu napisał(a):

> [...]
    > gaz...to ekonomia bedzie ważniejsza mimo uprzedzeń.
    > Wg danych z projektu, który przerabiałem zapotrzebowanie nie przekracza

    Jeśli faktycznie uzyskasz <40kWh/m2/rok i ta chałupka będzie mieć ~110m2
    powierzchni użytkowej (i ogrzewanej), to PC może nie mieć uzasadnienia
    ekonomicznego (chyba, że jakaś tania PC powietrzna, bo są takie).

    Ale według studia Z500 Ek dla tego projektu to 105,3 kWh/m2/rok, wliczając
    w to CWU - zatem jak wyliczyłeś to 40? Bez CWU i zmieniając parametry? Z
    wodą użytkową jest ten problem, że potrzebujesz jej, gdy prąd jest drogi.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 55. Data: 2015-10-11 12:57:22
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 9 Oct 2015 13:59:47 -0700 (PDT), Krzysztof Garus

    > Smiech to zdrowie :) A przyklady bywaja przydatne - uciu sie dowiedzial
    > ze to rozwiazanie nie dla kazdego domu, a w perspektywnie dlugoletniej -
    > nie dla kazdej kieszeni. Ze o dlugotrwalych awariach zasilania nie
    > wspomne...

    Przykłady bywają przydatne, gdy są podane pełne dane. W Twoim przykładzie
    brakuje wielu danych do oceny, jedyne co jest pewne to fakt, że znajoma
    dupy dała na całej linii i jest idealnym przykładem jak nie należy robić.

    > Nie znala sie i ktos zadecydowal za nia. A wyszlo jak wyszlo.

    I dlatego nie podawaj tego jako przykładu na zło drutów. Jedyny problem z
    drutami jest taki, że nie są "rozwojowe" i nie można do nich "w razie
    czego" dostawić jakiegoś kopciucha.

    > To tym bardziej trzeba isc w rurki - 15zl/m^2 (wavin), z tysiaka za
    > rozdzielacz.

    Nigdy nie twierdziłem, że nie. Jednak przy domu gdzie potrzeba mocy 3kW w
    najbardziej siarczyste mrozy, nie będę dziwić się, że ktoś może zdecydować
    się na druty.

    > Bufor moze drozszy niz 3tys ale moze juz miec grzalke.

    Ile mocy ta grzałka w buforze za 3k może mieć? :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 56. Data: 2015-10-11 13:00:17
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 10 Oct 2015 14:51:29 +0200, uciu

    > 200-250m2 nie wystarczy na poziomy wymiennik?
    > Jaki powinien być bezpieczny bufor przy domu 110m2?

    Bez OZC takie pytania niestety nie mają większego sensu.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 57. Data: 2015-10-11 14:05:08
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 10 października 2015 22:29:34 UTC+2 użytkownik Borys Pogoreło napisał:

    > Przydałaby się jeszcze wężownica do CWU, to sporo zwiększy ten budżet.

    To jest bufor do CO. Do CWU kupujesz tani baniak 200l i wkrecasz grzalke
    6kW albo kupujesz juz taki z wbudowana grzalka. Po co w buforze do CO
    wezownica? :) Do solarow? Bez sensu :-)

    > Strzelam, że z 3.5-4k za całość wyjdzie, bo jeszcze przydałaby się jakaś
    > automatyka pilnująca grzania w tańszej taryfie.

    50 pln maksymalnie za prosty timer + przekaznik i termostat.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 58. Data: 2015-10-11 14:07:48
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 11 października 2015 14:05:10 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > To jest bufor do CO. Do CWU kupujesz tani baniak 200l i wkrecasz grzalke
    > 6kW albo kupujesz juz taki z wbudowana grzalka. Po co w buforze do CO
    > wezownica? :) Do solarow? Bez sensu :-)

    A czekaj, juz zrozumialem - CWU chcesz grzac przeplywowo. IMHO bezsensu,
    lepiej kupic w miare tani baniak z nierdzewki z nierdzewna grzalka i miec to
    na dlugie lata. Chyba, ze sa bufory z wezownicami z nierdzewki? Nie widzialem
    nigdy takiego :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 59. Data: 2015-10-11 18:05:16
    Od: "uciu" <g...@i...pl>

    Użytkownik "BorysPogoreło" napisał w wiadomości grup
    et...

    > Ale według studia Z500 Ek dla tego projektu to 105,3 kWh/m2/rok, wliczając
    >w to CWU - zatem jak wyliczyłeś to 40?

    Ma być wersja projektu w standardzie NF40, czyli wg nich:
    "NF40 oznacza, że zapotrzebowanie danego budynku na energię użytkową
    nie przekracza poziomu 40 kWh/m2 rok. ..."

    Jeśli oczywiście ten projekt się pojawi jaki rodzaj grzania rozważyć, jeśli
    według Ciebie PC nie ma uzasadnienia?

    Inne pytanie, zakładając ze standardowy dom wybuduje za 200kzł ile będzie
    droższe postawienie tego samego budynku by spełniał te NF40?
    Tu są na przykład takie same projekty ale brak jakichkolwiek wyliczeń w
    tym"ekonomiczniejszym", brakuje też rysunków technicznych po porównać
    ocieplenia itp
    http://z500.pl/projekt/672/Zx105,kompaktowy-dom-w-no
    woczesnym-stylu-z-dwiema-sypialniami-i-duza-kuchnia/
    warianty.html
    http://z500.pl/projekt/974/Zx105_NF40,wersja-projekt
    u-w-standardzie-nf40.html

    Pozdrawiam
    uciu

  • 60. Data: 2015-10-11 19:33:19
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 11 Oct 2015 18:05:16 +0200, uciu napisał(a):

    > Ma być wersja projektu w standardzie NF40, czyli wg nich:
    > "NF40 oznacza, że zapotrzebowanie danego budynku na energię użytkową
    > nie przekracza poziomu 40 kWh/m2 rok. ..."

    To jest ciekawe, bo nie podają wartości Eu, tylko Ep i Ek. Przynajmniej ja
    nigdzie nie widzę tego na stronie z opisem.

    > Jeśli oczywiście ten projekt się pojawi jaki rodzaj grzania rozważyć, jeśli
    > według Ciebie PC nie ma uzasadnienia?

    Zrób OZC jak już ustalisz wszystkie parametry i wtedy się okaże co warto, a
    czego nie. Może się okazać, że sensowne będzie grzanie samym prądem jak Ci
    już tu proponowano. Niektórzy robią tak, że koszt PC ładują w dodatkowe
    ocieplenie.

    > Inne pytanie, zakładając ze standardowy dom wybuduje za 200kzł ile będzie
    > droższe postawienie tego samego budynku by spełniał te NF40?

    Chcesz się bawić w dotację NFOŚiGW? Powodzenia ;)

    Na początek sprawdź, czy z projektem budowlanym dostaniesz pełny projekt
    konstrukcyjny, bo to jest jeden z wymogów. A zrobienie tego osobno to ok.
    połowy realnej kwoty dofinansowania.

    > Tu są na przykład takie same projekty ale brak jakichkolwiek wyliczeń w
    > tym"ekonomiczniejszym", brakuje też rysunków technicznych po porównać
    > ocieplenia itp

    Ocieplenie, okna, drzwi, itp. to Twój wybór. Na projekcie będzie jakiś
    wariant domyślny, który możesz modyfikować i policzyć, czy opłaca się wziąć
    coś lepszego. O szczegóły pewnie musisz pytać twórców, mogą nie chcieć
    wszystkiego udostępniać publicznie.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl