  • 21. Data: 2017-12-16 16:00:23
    Temat: Re: mieszkania nie trzeba posiadać na własność
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 16 grudnia 2017 15:55:44 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Dlaczego uwazasz ze kamienice bedzie wycenial urzad a Ty swoja nieruchomosc sam?

    Myślisz, że kamienicznik będzie chciał oszukać US i narażać się na kary,
    po to żebyś Ty mniej za czynsz zapłacił? :-)) On wyceni to zgodnie z
    wartością rynkową i koszt podzieli równo na wszystkich wynajmujących,
    chroniąc w ten sposób swoją dupę przed karami i będąc w zgodzie z prawem.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 22. Data: 2017-12-16 16:17:59
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    PODATEK KATASTRALNY W EUROPIE - GDZIE OBOWIĄZUJE?
    PODATEK KATASTRALNY25 LIPCA 20171700
    Podatek katastralny (podatek naliczany od wartości nieruchomości, a nie od jej
    powierzchni), którego wizja wprowadzenia w Polsce budzi wiele kontrowersji, na rynku
    europejskim wcale nie jest nowością. Od wielu lat obowiązuje w większości krajów Unii
    Europejskiej - gdzie dokładnie i w jakiej wysokości?

    Podatek katastralny w Niemczech

    Podstawą opodatkowania podatku katastralnego w Niemczech jest wartość rynkowa
    nieruchomości przemnożona przez specjalne wskaźniki. Ich wysokość różni się w
    zależności od rejonu kraju (landu) oraz rodzaju nieruchomości i waha się w granicach
    od 0,26 proc. do 1 proc. Ostatecznie, średnia wysokość stawki podatkowej podatku
    katastralnego w Niemczech wynosi 1,9 proc. wartości nieruchomości.

    Ponadto, system naliczania podatku katastralnego w Niemczech jest połączony z
    rozbudowanym systemem ulg i zwolnień podatkowych dla instytucji publicznych,
    społecznych czy też religijnych.

    Podatek katastralny w Wielkiej Brytanii

    Podatek katastralny w Wielkiej Brytanii obowiązuje w obecnej formie od 1993 r.
    Wyróżnia się tu dwa rodzaje podatku: od nieruchomości mieszkalnych (domestic) oraz od
    nieruchomości komercyjnych (non-domestic), przeznaczonych np. na prowadzenie
    działalności gospodarczej. W przypadku nieruchomości przeznaczonych na wynajem (domy,
    mieszkania) stosowane są stawki podatkowe obowiązujące w formule domestic.

    Jest to podatek progresywny - nieruchomości podzielone są na 8 grup podatkowych, w
    zależności od wartości nieruchomości. Im nieruchomość jest więcej warta, tym wyższy
    podatek. Dla najniżej wycenianych nieruchomości roczny podatek katastralny wynosi 0,5
    proc. wartości nieruchomości, dla nieruchomości o średniej wartości 1 proc. wartości
    nieruchomości, a dla nieruchomości komercyjnych od 40 do 50 proc. rocznej wartości
    ich czynszu.

    Wysokość stawek podatkowych ustalana jest przez lokalne samorządy. Ulgi podatkowe
    przyznawane są m.in. dla nieruchomości, w których mieszkają studenci, osoby
    niepełnosprawne lub tylko jedna osoba.

    Podatek katastralny w Irlandii

    Podatek katastralny w Irlandii (Local Property Tax) obowiązuje od 2013 r. Co ciekawe,
    to podatnik samodzielnie - na podstawie oficjalnych wytycznych, określa wartość
    posiadanej nieruchomości, od której zależy wysokość podatku. Dowolność w
    zadeklarowanej wycenie ograniczona jest poprzez możliwość nałożenia wysokiej kary
    finansowej w przypadku sprzedaży danej nieruchomości za cenę wyższą niż 110 proc.
    zgłoszonej wartości.

    Wysokość stawek podatkowych jest następująca:

    0,18 proc. dla nieruchomości o wartości rynkowej do 1 mln euro,
    0,25 proc. dla nieruchomości o wartości rynkowej powyżej 1 mln euro.
    Od 2015 r. władze samorządowe mogą modyfikować ogólnokrajową stawkę o +/-15 proc.
    tak, by była ona zgodna z ich potrzebami finansowymi. Ze zwolnień podatkowych można
    skorzystać np. w sytuacji, gdy zaciągnie się pożyczkę na zakup domu, mieszkania.

    Podatek katastralny we Francji i Belgii

    W obu krajach podatek katastralny nie jest obliczany od wartości nieruchomości.
    Wylicza się go jako procent z hipotetycznej wysokości dochodu, jaki dana nieruchomość
    mogłaby zapewnić swojemu właścicielowi w ciągu roku (np. poprzez czynsz z wynajmu czy
    dzierżawy).

    Zarówno we Francji, jak i w Belgii, podatek katastralny stanowi dochód jednostek
    samorządowych. Państwo, na początku każdego roku, wysyła do nich informację z
    podstawą naliczania katastru. Ostateczna wysokość stawek podatkowych podatku
    katastralnego jest uchwalana przez władze samorządowe i różni się w zależności od
    indywidualnych potrzeb finansowych jednostek lokalnych. Dodatkowo w Belgii podstawa
    opodatkowania jest co roku zapisywana w księgach katastralnych.

    Ulgi podatkowe obowiązują m.in. dla osób niepełnosprawnych, inwalidów, rodzin z
    dziećmi czy też mieszkań socjalnych.

    Podatek katastralny na Litwie

    Podatek katastralny na Litwie wynosi:

    1,5 proc. od wartości prywatnych nieruchomości gruntowych,
    od 0,3 proc. do 1 proc. od wartości nieruchomości budowlanych.
    Wysokość stawek podatkowych określają samorządy lokalne.

    Podatek katastralny na Łotwie

    W przypadku Łotwy stawka podatku katastralnego wynosi 1,5 proc. - zarówno od wartości
    nieruchomości gruntowych, jak i budowlanych.

    Dla budynków mieszkalnych podatek przyjmuje charakter progresywny (podobnie, jak w
    systemie brytyjskim). Stawki podatkowe wahają się w granicach od 0,2 do 0,6 proc. w
    zależności od wyceny wartości mieszkania lub domu.

    Dodatkowo, nieużytki rolne obciążone są 3 proc. podatkiem od wartości.

    Podatek katastralny w Estonii

    Podatek katastralny w Estonii funkcjonuje w formie podatku gruntowego ze stawką
    podatkową wynoszącą od 0,1 proc. do 2,5 proc. szacunkowej wartości gruntu rocznie. O
    wysokości stawek decydują samorządy lokalne. Podatek ten został wprowadzony w 1993
    roku.

    Podatek katastralny obowiązuje także m.in. w Austrii, Holandii, Szwecji, Włoszech.
    Dla przypomnienia, podatek katastralny NIE obowiązuje w Polsce, a Unia Europejska nie
    wymaga od Polski jego wprowadzenia.

  • 23. Data: 2017-12-16 17:24:10
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 16 grudnia 2017 16:18:00 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > PODATEK KATASTRALNY W EUROPIE - GDZIE OBOWIĄZUJE?

    No i co z tego wynika? W którym kraju widzisz rozróżnienie między
    blokersów, a prywatne domki? Bo ja nigdzie ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 24. Data: 2017-12-16 17:39:30
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 15 grudnia 2017 21:42:58 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > a bo sie nie słuchacie - mam zamiar do lata uruchomić swoją budowę, 143m2
    > spodziewam sie zamknąć na gotowo sporo ponizej 200kzł.

    Tylko 143? Jak oglądałem to mi wyglądało na dwieście kilka :>

    L.

  • 25. Data: 2017-12-16 18:09:39
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 16 grudnia 2017 17:39:32 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Tylko 143? Jak oglądałem to mi wyglądało na dwieście kilka :>

    budynek po obrysie ma gabaryty 15,5 x 7. Ale pietra nie liczę jako pełnej powierzchni
    (mimo ze podłoga jest pelnowymiarowa) bo są skosy. Liczę tak jak norma mowi. No i
    minus ściany. Tyle kiedys mi wyszło w liczeniu.

    b.

  • 26. Data: 2017-12-16 18:25:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 15 Dec 2017 00:30:46 GMT, PiteR <e...@f...pl> wrote:
    > Bo nie mają wyboru. Mają takie kosmiczne ceny, że nie mają szans
    > kupić
    > nawet jak wezmą kredyt w podstawówce. Poza tym są zbyt tępi na
    > serwisowanie mieszkania. Do pomalowania drzwi olejną dzwonią po
    > Polaka.

    O co chodzi z tą mentalnością "posiadacza"? Wystarczy używać a nie
    posiadać.

    --
    Marek

  • 27. Data: 2017-12-16 19:37:15
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Pierwszy przyklad z tego co wkleilem to niemcy. Potrafisz wytlumaczyc dlaczego przy
    stawce od 0,25%-1% srednia to 1,9%. Chyba ze cud to wtedy nie da sie wytlumaczyc.
    Nastepna jest Anglia, .... nieruchomosci podzielone sa na 8 grup ............ .

  • 28. Data: 2017-12-16 19:37:46
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 16 grudnia 2017 18:25:40 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > O co chodzi z tą mentalnością "posiadacza"? Wystarczy używać a nie
    > posiadać.

    posiadanie zapewnia poczucie stabilizacji. Wynajmowanie zmusza do posiadania stałych
    dochodów bez zadnych wiekszych zawirowan w zyciu.

    "posiadania" na kredyt nie uważam za posiadanie

    b.

  • 29. Data: 2017-12-16 19:52:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    posiadanie w miejscu w ktorym konczy sie lub skonczyla praca zapewnia poczucie
    stabilizacji? I jak ma sie poczucie stabilizacji z poprzedniej sytuacji do
    zapakowania w kombi tego co sie ma i przeniesienie w miejsce gdzie jest praca i
    mieszkania do wynajecia. Oczywiscie chodzi o Polske a nie USA gdzie ogarneli temat
    posiadania i przemieszczania.

  • 30. Data: 2017-12-16 19:56:24
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 16 grudnia 2017 19:37:17 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    Nastepna jest Anglia, .... nieruchomosci podzielone sa na 8 grup ............ .

    I im droższy budynek tym wyższy podatek :D
    Droższa jest kamienica w Łodzi, czy domek jednorodzinny w Wodzisławiu Śl. ? ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.