  • 1. Data: 2013-09-22 23:39:35
    Temat: okap kuchenny
    Od: gary <g...@c...pl>

    Witam
    Czeka mnie poważny remont kuchni z wymiana wyposażenia.
    Zastanawiam się nad wyborem nowego okapu kuchennego (płyta gazowa)
    Stara Amica jakoś dawała rade ale była strasznie głośna.
    Próbowałem różne nowe modele w marketach gdzie akurat były podłączone do
    prądu i stwierdzam że nic w tej materii się nie zmieniło.

    Powstał w związku z tym taki pomysł
    Okap podszafkowy (teleskopowy) pozbawiony wentylatora, podłączony do
    dedykowanego pionu wentylacyjnego, na kominie zamontowany wentylator
    wyciągowy np Dospel sterowany z kuchni.

    Hałas wentylatora powinien być mniejszy niż z wentylatora zamontowanego
    nad płytą gazową.

    długość przewodu kominowego to jakieś 4 metry + 1.5 metra rury spiro do
    okapu.
    czy to ma szansę dać sensowną siłę ciągu ? (opory w kanale kominowym z
    cegły)
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2013-09-23 09:33:21
    Temat: Re: okap kuchenny
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-09-22 23:39, gary pisze:
    > Witam
    > Czeka mnie poważny remont kuchni z wymiana wyposażenia.
    Dom, czy blok? Jeżeli dom, to można sporo zdziałać.

    > Powstał w związku z tym taki pomysł
    > Okap podszafkowy (teleskopowy) pozbawiony wentylatora, podłączony do
    > dedykowanego pionu wentylacyjnego, na kominie zamontowany wentylator
    > wyciągowy np Dospel
    Niezły pomysł. Też tak miałem, ale dlaczego Dospel?
    Zobacz to:
    http://www.zawex.pl/?p=p_42&sName=dachowe-wds

    > Hałas wentylatora powinien być mniejszy niż z wentylatora zamontowanego
    > nad płytą gazową.
    I tak będzie, a przy wentylatorze dachowym może byc zupełnie cicho.
    > czy to ma szansę dać sensowną siłę ciągu ? (opory w kanale kominowym z
    > cegły)
    Przy małym Dospelu zamontowanym w kanale będzie dość słabo ciągnąć.
    Dlatego proponuję dachowy.
    Jeżeli zdecydujesz się na wentylator w kanale, to zrób łatwe dojście, bo
    co 1-2 lata trzeba go wyjąć do gruntownego czyszczenia. Wentylator
    dachowy ma budowę promieniową i tam silnik pracuje w czystym powietrzu,
    a jedynie trochę się brudzi wirnik.
    Jacek

  • 3. Data: 2013-09-23 15:19:50
    Od: gary <g...@c...pl>

    W dniu 2013-09-23 09:33, Jacek pisze:
    > Dom, czy blok? Jeżeli dom, to można sporo zdziałać.
    Dom z niskim niezasiedlonym strychem

    > Niezły pomysł. Też tak miałem, ale dlaczego Dospel?
    > Zobacz to:
    > http://www.zawex.pl/?p=p_42&sName=dachowe-wds
    Mnie tam wszystko jedno, ma ciągnąć, nie zardzewieć po roku i nie
    kosztować majątku.
    Brałem pod uwagę coś takiego
    http://sklep.dospel.com/?248,wd-150-ii
    ale każdy inny wariant też będzie dobry

> [...]
    > co 1-2 lata trzeba go wyjąć do gruntownego czyszczenia. Wentylator
    > dachowy ma budowę promieniową i tam silnik pracuje w czystym powietrzu,

    Właśnie chodzi mi o opinię kogoś kto już taką konfigurację wykonywał,
    czy standardowy kanał wentylacyjny z cegły nie robi za dużych oporów.
    Może z góry założyć wentylator o większej mocy żeby uzyskać ciąg w
    pochłaniaczu na sensownym poziomie.
    Osobna kwestia to regulacja mocy (2 lub 3 stopniowa)
    Te wentylatory mają chyba silniki kondensatorowe (1 fazowe)
    Myślałem o włączaniu szeregowo dławików ograniczających moc
    (świetlówkowe) tylko jak zachowa się wtedy cały układ z kondensatorem
    (teoria obwodów się kłania :)

    Pozdr.

  • 4. Data: 2013-09-23 16:35:00
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-09-23 15:19, gary pisze:
    > Mnie tam wszystko jedno, ma ciągnąć, nie zardzewieć po roku i nie
    > kosztować majątku.
    > Brałem pod uwagę coś takiego
    > http://sklep.dospel.com/?248,wd-150-ii
    Podałem przykład wentylatora pierwszy z brzegu. Ten najmniejszy Dospel
    ma podobne parametry, a nawet jest nieznacznie silniejszy. Do tego
    sprzedają regulator za niecałą stówkę, tylko wcześniej dopytaj, czy się
    nada (pewnie tak). Z dławikami bym nie kombinował, chyba że dla
    zaspokojenia ciekawości.

    > Właśnie chodzi mi o opinię kogoś kto już taką konfigurację wykonywał,
    > czy standardowy kanał wentylacyjny z cegły nie robi za dużych oporów.
    Przy takiej małej długości kanału to jest bez znaczenia, czy z cegły,
    czy z gładkiej blachy. Mam nadzieję, że kanał ma przynajmniej 150x150mm
    przekroju.

    > Może z góry założyć wentylator o większej mocy żeby uzyskać ciąg w
    > pochłaniaczu na sensownym poziomie.
    To jest obojętne, czy wentylator ssie, czy tłoczy.
    Kieruj się doborem tak, aby wentylator pasował do komina i miał podobną
    wydajność, co oryginalny z okapu. Okapy Amica mają ok 500-800 m3/godz, a
    ten Dospel 600, więc podobnie. U mnie okap włączam na 4 bieg tylko, jak
    coś wykipi, albo się przypali, czyli rzadko. Zwykle leci na 1 albo 2
    biegu, czasami na 3. Faktem jest, że hałasuje bardzo i żadna przyjemność
    go słuchać. Mój obecny okap jest taki:
    http://www.amica.com.pl/pl,produkt,okap-kuchenny,okc
    952g,810,2.html

    > Osobna kwestia to regulacja mocy (2 lub 3 stopniowa)
    Kup regulator i będzie spokój.
    Jacek

  • 5. Data: 2013-09-23 20:18:15
    Od: slavo65 <s...@g...com>

    W dniu niedziela, 22 września 2013 23:39:35 UTC+2 użytkownik gary napisał:
> [...]
    >
    > Próbowałem różne nowe modele w marketach gdzie akurat były podłączone do
    >
    > prądu i stwierdzam że nic w tej materii się nie zmieniło.

    Bo się nie mogło zmienić. Standardowe okapy są ślepa uliczką w branży AGD do
    zabudowy.
    Ponieważ żaden nie robi tego, czego się od niego oczekuje, to przynajmniej starają
    się je robić ładne, aby nie było żal, że się kupiło.
    Niestety coś co robi dokładnie to co okap powinien robić, czyli cicho i jednocześnie
    skutecznie wyciąga, kosztuje w detalu od 14 tys. zł- płyta indukcyjna z zabudowanym w
    niej wyciągiem:
    http://www.youtube.com/watch?v=oJzSLRvSzlo

  • 6. Data: 2013-09-23 21:05:34
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-09-23 20:18, slavo65 pisze:
    > Niestety coś co robi dokładnie to co okap powinien robić, czyli cicho i
    jednocześnie skutecznie wyciąga, kosztuje w detalu od 14 tys. zł-
    Masz rację, ale 14 tys. to grube przegięcie. Umieszczenie kratki na
    środku płyty to ograniczenie dla większych garnków (ostatnio robiłem
    przecier pomidorowy z 40 kg i na pewno na takiej płycie by mi się garnek
    nie zmieścił. Poza tym (przynajmniej ja) używam okapu nie tylko przy
    gotowaniu. W lecie, jak jest wcześnie rano jeszcze chłodno na zewnątrz
    uchylam okno i puszczam okap na full. Wciąga mi chłodne powietrze do
    kuchni i jest "klima". Przy różnych nieprzyjemnych zapachach też
    puszczam na full i przyspieszam wentylację.
    W sumie to, co Gary pisał nakierowało mnie na pomysł wywalenia
    wentylatora z okapu i zabudowanie nowego na kominie. Za niecałe 5 stówek
    cisza w kuchni.
    Jacek.

  • 7. Data: 2013-09-23 22:01:33
    Od: slavo65 <s...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 23 września 2013 21:05:34 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    jednocze�nie skutecznie wyci�ga, kosztuje w detalu od 14 tys. z�-

    > Masz racj�, ale 14 tys. to grube przegi�cie. Umieszczenie kratki na
    >
    > �rodku p�yty to ograniczenie dla wi�kszych garnk�w (ostatnio robi�em
    >
    > przecier pomidorowy z 40 kg i na pewno na takiej p�ycie by mi si� garnek
    >
    > nie zmie�ci�.

    Inne zestawy tej samej firmy kosztują ponad 30 tys.
    To jest urządzenie dla tych, którzy obiady jadają na mieście a ta płyta zamocowana w
    wyspie pozwala im usmażyć krewetki, gdy dwa razy w roku zaproszą kogoś na obiad do
    domu.
    Ale faktem jest, że takie rozwiązania są przyszłością.

  • 8. Data: 2013-09-23 22:24:49
    Od: "forestdumb" <...@...z>

    > Ale faktem jest, że takie rozwiązania są przyszłością.

    A co tam jest za ustroj ze nie halasuje... bo mysle ze jednak halasuje, cudow
    nie ma. Szum powietrza bedzie, tylko wibrace i halas z lozysk moze byc mniejszy
    o ile dobrze wykonali. Kominowy bedzie najlepszy o ile ktos ma taka mozliwosc,
    domek itd.

  • 9. Data: 2013-09-23 22:39:27
    Od: slavo65 <s...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 23 września 2013 22:24:49 UTC+2 użytkownik forestdumb napisał:

> [...]
    >
    > o ile dobrze wykonali. Kominowy bedzie najlepszy o ile ktos ma taka mozliwosc,
    Nie chcę się za dużo rozpisywać, aby niechcianej reklamy nie robić, ale wierz mi, że
    jest różnica.
    Można się z resztą spodziewać, że jakaś różnica w stosunku do tych obecnych na rynku
    jest, skoro ludzie to kupują.
    Poza cichą pracą a pomimo to skutecznym działaniem liczy się w tym przedziale cenowym
    też fakt, że po wejściu do (coraz częstszych ostatnio) łączonych salonów z kuchnią,
    nie zauważa się od razu gdzie jest kuchnia, bo całość pomieszczenia ma jeden styl.
    W wypadku posiadania wiszącej, rury stalowej nie da się kuchni ukryć.

  • 10. Data: 2013-09-23 22:55:08
    Od: gary <g...@c...pl>

    W dniu 2013-09-23 22:24, forestdumb pisze:

> [...]
    > cudow nie ma. Szum powietrza bedzie, tylko wibrace i halas z lozysk moze
    > byc mniejszy o ile dobrze wykonali. Kominowy bedzie najlepszy o ile ktos

    Oczywiście że hałasuje, (60-70 dB) czyli tak jak okap, ale nie w
    pomieszczeniu w którym przebywasz, a świst łopatek wirnika odśrodkowego
    zostaje "na dachu" na otwartej przestrzeni. podobnie ma się rzecz z
    wibracjami od niewyważonego wirnika i drganiami 50 Hz wywołanymi
    elektrodynamicznym działaniem uzwojenia silnika.
    Jeden z okapów który włączyłem w sklepie powodował wibracje całej szafki
    i wyraźnie słyszalne buczenie które niosło się po całej konstrukcji.
    (jakiś lepszy model teleskopowy)

    Pozostaje jeszcze jedna kwestia, gdzie kupić nowy estetyczny okap do
    zabudowy z wymiennymi filtrami metalowymi BEZ WENTYLATORA :)
    Podejrzewam że sam wentylator to 60 % ceny okapu
    Jeśli policzyć 400 zł za składany okap, 400 za wentylator 100 za
    regulator to robi się zabawka za prawie 1000 zł nie licząc własnej roboty.