  • 1. Data: 2011-12-20 23:11:59
    Temat: powietrzna pompa ciepła - ogrzewanie podłogowe?
    Od: " mirkra33" <m...@g...pl>

    Już jakiś czas zastanawiam się nad systemem ogrzania budowanego domu. Na dzień
    dzisiejszy stoi fundament a z budową (i kredytem) chcę ruszyć na wiosnę. Po
    kilku tygodniach siedzenia na forach, przeczytaniu dziesiątek artykułów,
    pojawiła się taka koncepcja. Dom będzie budowany z gazobetonu, parter z
    poddaszem użytkowym 107 m2 (może podniosę kolankową to będzie troszkę więcej).
    Chcę go ocieplić 20 cm ściany, jakieś 35 - 40 cm wełna pod dachem. Na dachu
    dachówka. Okna planuję z szybą 3 warstwową (energooszczędne). Jako źródło
    energii (ogrzewanie, woda, piec) decyduję się na prąd (brak gazu, dom 100 km
    od miejsca zamieszkania więc zimą na weekend a latem troszkę dłużej - paliwa
    stałe odpadają).
    Wymyśliłem coś takiego:
    1. Wentylacja mechaniczna z rekuperatorem i odzyskiem ciepłego powietrza.
    2. Powietrzna pompa ciepła z grzałkami (jak przymrozi).
    3. Kominek z płaszczem wodnym (będę na miejscu to sobie zapalę tanim drewnem -
    domek będzie w górach koło Żywca).
    4. A to wszystko będzie zasilało wodne ogrzewanie podłogowe (wszędzie) i
    oczywiście wodę użytkową.
    Proszę o podpowiedź, czy to się w miarę ekonomicznie sprawdzi (podczas
    nieobecności chyba wystarczy jakieś kilka stopni, a dzień przed przyjazdem
    sms-em sobie zrobić cieplutko). Może ktoś zna koszty wszystkich wymienionych
    systemów (albo ile kosztowała by cała instalacja) a może o czymś zapomniałem?
    Czekam na podpowiedzi.
    mirkra33

  • 2. Data: 2011-12-21 07:26:03
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    W dniu 2011-12-21 00:11, mirkra33 pisze:
> [...]
    > systemów (albo ile kosztowała by cała instalacja) a może o czymś zapomniałem?

    Da radę na pewno, pytanie czy warto ładować tyle kasy w sezonową chatkę
    - może lepiej akumulacyjne grzejniki ze sterowaniem przez sms + kominek?

    Jarek.

  • 3. Data: 2011-12-21 07:51:04
    Od: " mirkra33" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Da radę na pewno, pytanie czy warto ładować tyle kasy w sezonową chatkę
    > - może lepiej akumulacyjne grzejniki ze sterowaniem przez sms + kominek?
    >
    > Jarek.

    Mam w planach kiedyś przeprowadzić się tam na stałe więc chyba warto na tym
    etapie pomyśleć o dobrym systemie. Co miałeś na myśli pisząc "tyle kasy" -
    piece akumulacyjne też są drogie, a do podłogowego zawsze można kiedyś dołączyć
    inne źródło. Sam już nie wiem. Muszę się zorientować ile to wszystko by
    kosztowało. A może ktoś zna koszty (oczywiście przybliżone).

  • 4. Data: 2011-12-21 08:38:53
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik " mirkra33" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > drewnem -
    > domek będzie w górach koło Żywca).
    > 4. A to wszystko będzie zasilało wodne ogrzewanie podłogowe (wszędzie) i

    Jeli nie mówic o kosztach to tak w ogóle to ma to sens. Dołóż jeszcze
    gruntowy wymiennik ciepła - pare stopni powyzej zera bedziesz mial za darmo.

    > Proszę o podpowiedź, czy to się w miarę ekonomicznie sprawdzi (podczas
    > nieobecności chyba wystarczy jakieś kilka stopni, a dzień przed przyjazdem

    Trzeba poczytac czy w takich warunkach grzyby nie bedą rosły na ścianach :-)

    b.

  • 5. Data: 2011-12-21 09:35:09
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 21-12-2011 o 00:11:59 mirkra33 <m...@g...pl>
    napisał(a):

> [...]
    > dachu
    > dachówka. Okna planuję z szybą 3 warstwową (energooszczędne).

    Wszystko ok, ale nie zapomnij ocieplić murów fundamentu aż do ławy z obu
    stron.

> [...]
    > Wymyśliłem coś takiego:
    > 1. Wentylacja mechaniczna z rekuperatorem i odzyskiem ciepłego powietrza.
    Dodaj do tego GWC zyskasz sporo ciepła w zimie na wentylacji.
    Może być nawet bezprzeponowy (żwirowy) tańszy i dobry o ile nie masz
    wysokich
    wód gruntowych.

    > 2. Powietrzna pompa ciepła z grzałkami (jak przymrozi).
    > 3. Kominek z płaszczem wodnym (będę na miejscu to sobie zapalę tanim
    > drewnem -
    Jak chcesz wszystko na prąd to po co ci woda? jak cię nie będzie 2 tyg to
    ci rozmrozi,
    zrób sobie podłogówkę elektryczną z kablami, już tu ostatnio na grupie też
    radziłem,
    poszukaj mojego postu.

    > domek będzie w górach koło Żywca).
    No to o dwa rzuty beretem odemnie :) Mogę ci pomóc, doradzić, policzyć :)

    > 4. A to wszystko będzie zasilało wodne ogrzewanie podłogowe (wszędzie) i
    > oczywiście wodę użytkową.
    No właśnie to może być problem jak będziesz tylko czasowo używał,
    albo spuszczasz wodę z instalacji wody użytkowej zamykasz dom i zapominasz
    o nim
    albo cały czas podtrzymujesz temp w domu grzejąc i modlisz się żeby
    katastrofy
    nie było typu tydzień bez prądu.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 6. Data: 2011-12-21 10:09:49
    Od: " mirkra33" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Rozumiem, że proponujesz kable w podłodze i rezygnację z powietrznej pompy
    ciepła. Można by wtedy kominek zrobić z dystrybucją ciepłego powietrza. A
    zamiast pompy zainstalować GWC (muszę się zainteresować co to jest - wiem, że
    nie kosztuje majątku). Jak wtedy najlepiej grzać wodę użytkową?
    Co do fundamentów, to już są zasypane żwirem (żeby się zimą uleżał). Ocieplić
    mogę jedynie to co powyżej gruntu. Dom buduję w Gilowicach metodą gospodarczą
    (chcę kupić do końca roku za troszkę kasy co mi została z fundamentów
    gazobeton) a na wiosnę kredycik i walczymy dalej. W 2012 zamknąć dachem i
    oknami a w 2013 skończyć (prawdopodobnie dopiero wtedy będzie woda i
    kanalizacja) i może wigilia za dwa lata już w górach przy kominku?:-)
    najważniejsze to to, kiedy muszę podjąć decyzję np o wentylacji mechanicznej i
    czy da się ją zrobić samemu (oczywiście z pomocą bardziej doświadczonych),
    rekuperatorze no i GWC. Jeśli masz ogrzewanie podłogowe w kablach to chętnie
    posłucham rad jak to zrobić. Generalnie jestem otwarty na rady bo jeszcze czas
    a wiadomo, każdy chce stawiać tanio ale też solidnie i żeby potem nie popłynąć
    na kosztach utrzymania. Wracając do wyłączania ogrzewania - czy rzeczywiście
    nie wda się jakiś grzyb przy zimnym domu (z drugiej strony, podobno
    mechaniczna wentylacja temu właśnie ma zapobiec). Może przez święta będzie
    troszkę czasu to zgłębię swoją wiedzę w tym zakresie.
    pozdrawiam

  • 7. Data: 2011-12-21 10:19:11
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik " mirkra33" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    > Co do fundamentów, to już są zasypane żwirem (żeby się zimą uleżał).
    > Ocieplić
    > mogę jedynie to co powyżej gruntu

    To odkop i zrób porządnie. Jak bedziesz zostawiał mostki to zbankrutujesz
    :-)

    b.

  • 8. Data: 2011-12-21 10:39:15
    Od: " m" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

  • 9. Data: 2011-12-21 10:51:45
    Od: " mirkra33" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > :-)
    >
    > Nie wiem co to są mostki i na czym miałbym zbankrutować. Wybacz, ale jestem
    nowicjuszem (i tak już sporo się nauczyłem - przynajmniej teoretycznie). Co do
    fundamentów, to czytałem że najważniejsza jest izolacja pozioma (fundament mam
    wylany w gruncie, zafoliowany i uzbrojony, potem lałem drugi raz do szalunku,
    wykopany humus na jakieś 40 cm, zabezpieczony od środka przed wilgocią i
    zasypany żwirem). Tyle przed zimą, reszta na wiosnę. Tak mi poradził
    wykonawca.

  • 10. Data: 2011-12-21 14:38:45
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

> [...]
    > wykopany humus na jakieś 40 cm, zabezpieczony od środka przed wilgocią i
    > zasypany żwirem). Tyle przed zimą, reszta na wiosnę. Tak mi poradził

    mylisz izolacje wodną z termiczną. My mówimy o termicznej - i mówimy ze ma
    być gruba, i ze ma być z zewnątrz budynku zakopana dosc głęboko.
    A mostek (termiczny) to miejsce gdzie ci ucieka ciepło.

    Wobec tego ze sie nie znasz musisz miec łebskich doradców - bo zbankrutujesz
    :-)

    b.