  • 91. Data: 2011-03-21 11:03:15
    Temat: Re: problem z instalacj? CO - buczenie w grzejnikach
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik jagr napisał:
    > To nie kocioł jest tu podmiotem. Jeśli się taki nie nadaje, to się go nie
    > stawia. Dlatego właśnie powinien być projekt, a nie zdanie pana Kazia. W
    > projekcie wszystko się przelicza, dobiera i optymalizuje.

    Chcesz koniecznie udowodnić, że jednak to na kotle trzeba ustawić niższą
    temperaturę?, czy co...?, bo już Cię nie rozumiem o co Tobie chodzi.

    Zapewniam Cię, że nie 'pan Kazio' wykonywał u mnie instalację i... mam
    jednak pompy, a mimo to kocioł pracuje cały czas przy temp grubo powyżej
    60 stC, działa też podłogówka i grzejniki - nawet teraz, w okresie
    przejściowym.

    Nie rozumiem Twoich wypowiedzi i nie mam ochoty ich rozumieć skoro
    bzdury piszesz i nie trafiają do Ciebie zwyczajne racjonalne argumenty.

    Poczytaj sobie, a potem zabieraj głos...

    Ja już kończę swoją aktywność w tej dyskusji, bo widzę, że... 'z Tobą
    gadać to jakby plewy młócił...' :-DDD.

    Powtarzam jeszcze raz i ostrzegam:

    Temperatura na kotle stałopalnym MUSI BYĆ co najmniej 60 stC, czy się
    to komuś podoba, czy nie !!!

    Wszelkie próby obejścia tego prawidła skończą się szybkim wyrzuceniem
    kotła na złom i wydatkiem kolejnych kilku tysięcy na nowy.

    Nie słuchajcie zatem kolegi jagra w tym zakresie, bo może to przysporzyć
    Wam sporo strat materialnych.

    Z mojej strony

    END OF TOPIC.

    pozdr
    Robert G.

  • 92. Data: 2011-03-21 11:13:46
    Od: "jagr" <j...@W...fm>

    > Wiesz co? Jak dajesz komus rady aby na kotle ustawił 45stC to moze
    > zagwarantuj mu ze mu co kilka lat ten skorodowany kocioł na swój koszt
    > wymienisz.

    Od kiedy rada jest pytaniem? Przy 46°C stoi znak zapytania.
    To po pierwsze. Po drugie - jeśli te kotły muszą pracować powyżej 60°C na
    wyjściu, to tak musi być.
    Niemniej jednak całą instalację tak trzeba zbudować, aby osiągnąć założoną
    temperaturę powietrza w ogrzewanych pomieszczeniach. Jeśli tak jest - to
    naprawdę świetnie. Przewymiarowane grzejniki wymuszają zastosowanie
    chłodniejszej wody albo miejscowo (dławienie głowicą) albo w całym obiegu (z
    zastosowaniem wymiennika i termostatu lub termostatu z pogodówką).
    Nadprodukcja ciepła i zakręcanie grzejników nie ma sensu przy mocnej pompie
    obiegowej. Stąd możnaby zastosować pompę o zmiennych obrotach (jeśli
    oczywiście kogoś na to stać) albo wymyśleć coś innego, podobnego. I też jak
    w przypadku przewymiarowanego kotła, pompa powinna być dostosowana do
    potrzeb, a nie - przewymiarowana i część przepływu puszczana obejściem -
    by-passem.

    Tak, to mogłoby być dobre rozwiązanie: - Układ wymiennikowy (np.
    wymienniczek płytowy), strona pierwotna pracuje na 60°C, w układzie
    otwartym, strona wtórna na temperaturę żądaną, sterowana zaworem (ideałem
    byłoby zastosowanie regulatora pogodowego), w układzie zamkniętym z
    naczyniem wzbiorczym przeponowym. I nie jestem sprzedawcą wymienników.

  • 93. Data: 2011-03-21 11:46:35
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "jagr" <j...@W...fm> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Kris" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Niemniej jednak całą instalację tak trzeba zbudować, aby osiągnąć założoną
    > temperaturę powietrza w ogrzewanych pomieszczeniach. J

    Zgoda

    A po co przewymiarowywać grzejniki?

    > chłodniejszej wody albo miejscowo (dławienie głowicą)

    Głowica termostatyczna na grzejniku nic nie dławi. Ona zamyka/otwiera
    przepływ na grzejniku w załezności od tego jaka ma byc temperatura w
    pomieszczeniu

    > zastosowaniem wymiennika i termostatu lub termostatu z pogodówką).
    > Nadprodukcja ciepła i zakręcanie grzejników nie ma sensu przy mocnej
    > pompie obiegowej.

    Dlatego jeden grzejnik powinien byc ciagle otwarty lub baypas na pompie.

> [...]
    > potrzeb, a nie - przewymiarowana i część przepływu puszczana obejściem -

    A co ma przewymiarowanie kotla(po co zresztą przewymiarowywac) do pompy

> [...]
    > byłoby zastosowanie regulatora pogodowego), w układzie zamkniętym z
    > naczyniem wzbiorczym przeponowym. I nie jestem sprzedawcą wymienników.

    Można tak jak piszesz a mozna bez wymiennika. Puszczasz w obieg grzejników
    wodę o temperaturze 65stC np i głowica termostatycznymi w kazdym
    pomieszczeniu ustawiasz wymaganą temperaturę.
    Ja tak mam i działa to idealnie. Na kotle temp 65stC, w sypialni głowica na
    poz. "3" zapewnia ciągle temperature ok18-19stC. W pozostyałych
    pomieszczniach głowice w pozycji "4" zapewniaja ok 21stC. Tam gdzie jest
    podłogówka(sterowanan RTLem i sa równiez grzejniki to tez ustawione mam
    głowice na "4" tylko po prostu mniej się włączają bo sama podłogówka
    zapewnia odpowiednia temperaturę
    I nie widze sensu aby to komplikować

    Krzysiek

  • 94. Data: 2011-03-21 12:21:20
    Od: "jagr" <j...@W...fm>

    > Zgoda

    > A po co przewymiarowywać grzejniki?

    Bo w tym przypadku właśnie tak jest.

    > Głowica termostatyczna na grzejniku nic nie dławi. Ona zamyka/otwiera
    > przepływ na grzejniku w załezności od tego jaka ma byc temperatura w
    > pomieszczeniu

    Przymyka - przydławia. Tłoczek naciska na trzpień i zmienia przepływ, aż do
    całkowitego zamknięcia, jak trzeba. Od nastawy wstępnej. Może nie wszystkie
    mają nastawę wstępną.

    > Dlatego jeden grzejnik powinien byc ciagle otwarty lub baypas na pompie.

    > Stąd możnaby zastosować pompę o zmiennych obrotach (jeśli
    > A co ma przewymiarowanie kotla (po co zresztą przewymiarowywac) do pompy

    Bo jednak ludzie mają tendencję do przewymiarowania "na wszelki wypadek".
    Często urządzenia lepiej dobrane sprawują się lepiej.

> [...]
    > podłogówka(sterowanan RTLem i sa równiez grzejniki to tez ustawione mam
    > głowice na "4" tylko po prostu mniej się włączają bo sama podłogówka

    I bardzo dobrze. Sam chciałbym tak mieć. Tylko, że wątkotwórca zastosował
    podłogówkę łącznie z dość dużymi grzejnikami. Wiem, że stosuje się albo to
    albo to. Niektórzy rezerwowo wieszają mały grzejniczek. On powiesił
    pełnowymiarowe grzejniki i chce je wykorzystywać równolegle z podłogówką.
    Stąd problemy. Jeśli podłogówka dostarcza 100 % energii, to grzejniki
    powinny być stale wyłączone. Zmienia to warunki hydrauliczne i pompa
    niepotrzebnie pobiera tyle energii. Zresztą - jak sprawdzałem, to aż tak
    dużej pompy to on nie ma. Nie powinno być aż takich problemów. I sprawdzałem
    w instr. kotłów - rzeczywiście te kotły muszą pracować na min 60-65 °C. Mus,
    to mus. Nie ma o czym dyskutować.

  • 95. Data: 2011-03-21 12:39:45
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > Bo w tym przypadku właśnie tak jest.

    Po czym tak wnioskujesz?

    > Przymyka - przydławia. Tłoczek naciska na trzpień i zmienia przepływ, aż
    > do całkowitego zamknięcia, jak trzeba. Od nastawy wstępnej. Może nie
    > wszystkie mają nastawę wstępną.

    Nie przymyka tylko zamyka całkowicie i otwiera jak temp w pomieszczeniu
    spadnie

    > Bo jednak ludzie mają tendencję do przewymiarowania "na wszelki wypadek".
    > Często urządzenia lepiej dobrane sprawują się lepiej.

    I najlepiej dopbierze doświadczony instalatopr. Zrobi to lepiej niz teoretyk
    projektant.

> [...]
    > pełnowymiarowe grzejniki i chce je wykorzystywać równolegle z podłogówką.
    > Stąd problemy. Jeśli podłogówka dostarcza 100 % energii, to grzejniki

    I własnie głowice termostatyczne zadbaja o to aby grzejniki niepotrzebnie
    nie grzały

    Zmienia to warunki hydrauliczne i pompa
    > niepotrzebnie pobiera tyle energii.

    Może ma tak jak ja np ze podłogówka tyulko w niektórych pomieszczeniach a
    grzejniki we wszystkich. wtedy pompe dobiera się do grzejników.
    Podółogówka to osobna bajka.

    Krzysiek

  • 96. Data: 2011-03-21 12:59:57
    Od: "jagr" <j...@W...fm>

    > Po czym tak wnioskujesz?

    W pierwszym poście było napisane:

    "wszędzie dodatkowo grzejniki łacznie 12szt."

    i dalej

    "Instalację robiła firma z doświadczeniem, kilka w rodzinie instalacji
    wykonali nigdy nie było takiego problemu i w nowych
    domach chodzi im wszystko pięknie cicho
    Jednak instalcję gdzie wszędzie podłogówka i wszędzie grzejniki robili
    pierwszy raz."

    A w innym poście (janusz_kk1):

    "No to jesteś przykładem jak można wyrzucić pieniądze w błoto,
    jak masz podłogówkę to po co ci takie duże kaloryfery?
    trzeba było tylko pociagnąć rurki w styropianie podłogi i zaślepić i
    zamurować w ścianie w razie czego."

    i odpowiedź:

    "Prawda, ale juz oddac nie dało się grzejników, więc zostały
    temat podłogówki pojawił się po prostu poźniej."

    Stąd wnioskuję, że powieszono grzejniki pełnowymiarowe i wraz z podłogówką
    tworzą
    200% pokrycia mocy.

    Pozdrawiam
    jagr

  • 97. Data: 2011-03-21 14:04:52
    Od: "Amir" <S...@g...pl>

    > Dla kotła, dla instalacji czy dla domowników?
    > A podłogówka jaką temperaturą jest u Ciebie zasilana?

    dla kotła oczywiście
    w instrukcji jest opis, ze powyzej 50 stopni powinno się trzymać
    temperaturę.

    Podłogówka na termostacie jest na 3 ustawiona,
    W każdym bądź razie jest przyjemnie poruszając się boso.

  • 98. Data: 2011-03-21 14:22:43
    Od: "Amir" <S...@g...pl>

> [...]
    > sprawdzałem w instr. kotłów - rzeczywiście te kotły muszą pracować na min
    > 60-65 °C. Mus, to mus. Nie ma o czym dyskutować.

    Zamówiem dzięki jednej z Waszych radą pompkę elektroniczną

    http://allegro.pl/wilo-stratos-pico-25-1-6-pompa-ele
    ktroniczna-1-i1502522852.html

    myślę, że wraz z tą pompą skończą się problemy buczących grzejników, gdyż
    po prostu ogranicze jej moc.

    Na lato mam zamiar podgrzewac drabinki w łazienkach oraz wodę z bojlera,
    Pompa 60tka Grundfosa, która obecnie posiadam jest za duża (po odkręceniu
    wszystkich grzejników nic nie buczy), pompa elektroniczna ma możliwośc
    regulacji mocy, przy okazji ograniczająć zużycie energii, mam nadzieje tak
    więc buczenie powinno zniknąc całkowicie.

    Wszystko wykona ten sam instalator, który stwierdził również, że przyczną
    jest zbyt mocna pompa,
    jego propozycja była założenie 40tki zwykłej, zdecydowałem się jednak na
    elektroniczą,
    stwierdził, ze to lepsze rozwiązanie, niestety droższe.

    pozdrawiam

    AT

  • 99. Data: 2011-03-21 18:30:20
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-03-21 13:39, Kris pisze:

    > Użytkownik "jagr" <j...@W...fm> napisał w wiadomości

    > Po czym tak wnioskujesz?

    > Nie przymyka tylko zamyka całkowicie i otwiera jak temp w pomieszczeniu
    > spadnie

    Hmmm. U mnie zawory termostatyczne przymykają. Głowice na pewno działają
    w sposób liniowy - masz gdzieś przekrój takiego zaworu działającego
    nieliniowo?

    Może to wysoka temperatura u ciebie (65C) powoduje takie gwałtowne
    skoki. Jak otworzysz okno to się otwiera, jak zamkniesz to szybko się
    rozgrzewa powietrze wokół grzejnika i łatwo przechodzi w stan zamknięty?

    M.

  • 100. Data: 2011-03-21 20:08:19
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jak otworzysz okno to się otwiera, jak zamkniesz to szybko się rozgrzewa
    > powietrze wokół grzejnika i łatwo przechodzi w stan zamknięty?

    Źródło:
    http://www.muratordom.pl/instalacje/grzejniki/jak-ko
    rzystac-z-zaworu-termostatycznego_,7219_242.htm
    Jak korzystać z zaworu termostatycznego?
    Na co szczególnie powinno się zwrócić uwagę korzystając z zaworów
    termostatycznych wraz z głowicami termostatycznymi?

    Przede wszystkim, głowicę termostatyczną należy zamontować na zaworze
    termostatycznym (na grzejniku), idealnie w pozycji poziomej, tak, aby
    powietrze w pomieszczeniu mogło ją swobodnie opływać. Głowicy
    termostatycznej nie należy zabudowywać, ani zasłaniać zasłonami lub innymi
    przegrodami uniemożliwiającymi swobodny przepływ powietrza. Jeżeli z
    jakiegoś powodu nie można zamontować zaworu z głowicą w poziomie, należy
    zastosować głowicę z czujnikiem wyniesionym, co jest możliwe dzięki
    kapilarze 2 m, 5 m, lub 8 m.
    Należy zwrócić uwagę na oznaczenia umieszczone na głowicy termostatycznej.
    Żądaną temperaturę uzyskuje się poprzez ustawienie odpowiedniej wartości na
    pokrętle głowicy, odpowiadającej temperaturze pomieszczenia w zakresie np.
    od 7°C do 28°C. W chwili otwarcia okien do wietrzenia, głowice
    termostatyczne powinny zostać zakręcone celem oszczędności energii cieplnej.
    W okresie poza sezonem grzewczym (latem) lub w przypadku czasowego
    wyłączenia ogrzewania, zaleca się ustawienie pierścienia głowicy w poz. 5
    (zawór całkowicie otwarty).
    Ze względu na fakt, iż zawór termostatyczny z głowicą działa na zasadzie
    "otwórz - zamknij", utrzymując zadaną temperaturę w zależności od rosnącej
    lub malejącej temperatury otoczenia, wymiernym czynnikiem wskazującym na
    poprawne funkcjonowanie grzejnika wraz z armaturą termostatyczną będzie
    faktyczna temperatura panująca w pomieszczeniu, a nie temperatura grzejnika,
    określana "ręcznie" jako "zimny" lub "letni". Przed złożeniem reklamacji
    kwestionującej poprawność funkcjonowania instalacji należy bezwzględnie
    upewnić się, jaka temperatura została nastawiona na głowicy termostatycznej
    i sprawdzić przy pomocy termometru pokojowego, jaka temperatura panuje
    realnie w pomieszczeniu.

    albo tu:
    http://pl.heating.consumers.danfoss.com/PCMFiles/7/m
    aster/other_files/Animacje/trv02_pl.swf