  • 1. Data: 2009-03-17 09:41:35
    Temat: Re: przygotowanie pod trawnik z rolki
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Dirko" <i...@g...com> napisał w wiadomości
    news:gpqcmt$mo6$1@news.vectranet.pl...
> [...]
    > substancji organicznej (znikania tzw, czarnej ziemi, humusu) przebiega
    > błyskawicznie. Jedyne, co może go powstrzymać w tych warunkach, to
    > podniesienie zawartości cząstek ilastych (spławialnych) w glebie oraz
    > niedopuszczenie do przesuszenia gruntu poprzez utrzymywanie trawnika w
    > odpowiedniej wilgotności.
    > Płytko rozwinięty system korzeniowy większości traw ogranicza ich
    > możliwości zaopatrywania się w wodę i składniki mineralne. Dlatego trawy
    > przeważnie wykazują dużą wrażliwość na niedobór wody w podłożu.

    Wytworzenie humusa to za mało na wydmie. Droższe i pracochłonne jest
    stworzenie warstwy wodoizolacyjnej naturalnej (gliniastej) spowalniającej
    odpływ wody w głąb. Taka woda wynosi wszystkie skladniki rozpuszczalne w tym
    i te pożyteczne.

  • 2. Data: 2009-03-17 12:49:28
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    > W wiadomości news:gpqhhn$4gp$1@atlantis.news.neostrada.pl bokomaru

    Dupa blada. Albo klimatyzacja z filtrami, albo piach w domu. Oczywiscie
    można zainwestować w barierę wejsciową - szczotki, odkurzacz systemowy, lub
    klapki i podział domu na części - zapiaszczoną (najlepiej wilgotną) i hiper
    czystą - suchą i przez bramkę...

    > Hejka. Nie wiem czy to pech, bo pewnie inni Ci tej piaskownicy
    > zazdroszczą. :-) Tak sobie myslę, że chyba nie warto gwałcić przyrody tym
    > trawnikiem na wydmie, bo raczej z niego nic nie będzie. Skoro chodzi o
    > wnoszenie piasku do domu to przecież dostępne są wycieraczki, stalowe
    kratki
    > nad otworem do którego wpada piasek czy wreszcie możliwe jest utwardzenie
    > ścieżki.

    Skoro jest, to można wybrać rozwiązanie dojścia do domu - najtaniej wyjdzie
    pomost z kratki niekoniecznie drewnianej - długość powoduje samooczyszczenie
    z większości przylepionych do butów drobinek. Na końcu szczotki wirujące...
    Chyba, że rustykalne...
    Zawsze można zdjąć buty, jak do meczetu...

    > Ostatnio widzialem na sąsiednich ogrodach działkowych ścieżkę wyłożoną
    > na przemian dwoma rzędami betonowych elementów w kształcie walca o
    średnicy
    > około 35 cm, które wyprodukował i ułożył sam właściciel tej działki.
    > Pozdrawiam zastępczo Ja...cki

    He..he, czyżby wystawały dostatecznie wysoko nad teren? A może ułożone w
    kanale, w którym woda robi porządek?

  • 3. Data: 2009-03-17 13:24:06
    Temat: przygotowanie pod trawnik z rolki
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    witam,

    mam srodlesna chalupke.
    chalupka stoi na wydmie. piasek sięga przynajmniej 6 metrow w glab.
    kilkukrotne proby zaprowadzenia tam przemoca trawy spelzly na niczym;
    nawet w wilgotne lato sucholubne gatunki usychaly mimo cotygodniowego
    podlewania (niestety częściej nie dam rady).
    kolejna probe chce przeprowadzic z trawa z rolki i chcialbym
    zweryfikowac to, co powiedzieli mi sprzedawcy trawy.

    przekopuje piasek z 10 cm ziemia (mam opodal piekna, czarna ziemie, na
    ktorej trawa rosnie jak glupia).
    ubijam to (moze byc samochodem?)
    na to 5 cm ziemi z nawozem do trawnikow florovit
    na to rozwijam trawnik.

    bede wdzieczny za wskazowki.
    czy warto podniesc pH przy pomocy popiolu z kominka?

    --
    bartek

  • 4. Data: 2009-03-17 13:34:48
    Od: "P.H." <k...@g...w.sieci>

    Użytkownik "bokomaru" <b...@z...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > ktorej trawa rosnie jak glupia).
    > ubijam to (moze byc samochodem?)
    > na to 5 cm ziemi z nawozem do trawnikow florovit

    moim zdaniem jak już zrobisz wszystko do punku "rozwijam trawnik" i wtedy
    wysiejesz to będzie ok
    nie wiem jak duża jest to powierzchnia ale czy nie sensowniejsze
    ekonomicznie będzie zainwestowanie w automatyczny system podlewania niż w
    trawę z rolki?

  • 5. Data: 2009-03-17 13:38:52
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

> [...]
    > na to rozwijam trawnik.
    >
    > bede wdzieczny za wskazowki.
    > czy warto podniesc pH przy pomocy popiolu z kominka?

    Robota głupiego. Na takiej działce bierzesz spycha (może być Ostrówek albo
    coś podobnego) i zdejmujesz warstwę okolo 0,5 m. Na to, co zostanie
    (zniwelowane) nawozisz około 20cm "tłustej" gliny (ale takiej, która
    zmoczona jest jak masło), na tę glinę ubitą np. skoczkiem nasypujesz zdjętą
    warstwę i dopiero na wierzch humus bez mieszania. Na glinie przed zasypaniem
    możesz ułożyć instalację drenażową jak i nawadniajacą (zraszacze
    wynurzeniowe). Gdyby glina była "chuda" można ułożyć folię budowlaną.
    Dopiero na wierzchu układasz trawniki z rolki. Sadzenie drzew i krzewów
    trzeba przewidzieć w projekcie - glina musi tworzyc donice, ale bez
    możliwości zlewania się wody z całej powierzchni, bo nasadzenia zgniją.

  • 6. Data: 2009-03-17 13:59:03
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    P.H. wrote:
    > moim zdaniem jak już zrobisz wszystko do punku "rozwijam trawnik" i
    > wtedy wysiejesz to będzie ok

    nie będzie :-)
    to teren przed domem, po którym się chodzi. nie ma być ścieżki, chyba że
    się sama wydepcze.
    no a po drugie, mam nadzieję że gotowa darń ograniczy parowanie wody i
    fizycznie zwiąże glebę. Bo jak wcześniej próbowałem siać, to na jesień

  • 7. Data: 2009-03-18 09:29:55
    Od: "Dirko" <i...@g...com>

  • 8. Data: 2009-03-18 10:12:22
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    Dirko wrote:
    > Hejka. Skoro staae Cie na trawnik z rolki to zastanów sie nad mo?liwo?ci?
    > nawiezienia warstwy cie?kiej gliny lub i?u, przekopania z czarn? ziemi? z
    > s?siedztwa, dania na to warstwy ziemi z nawozem i dopiero u?o?enia trawnika
    > z rolki.

    o tyle jest to skomplikowane, ze fragment z inkryminowanym trawnikiem
    jest w centralnej czesci ogrodu. wszystko trzebaby robić ręcznie :(
    nawet tę ziemię muszę taczką nawieźć. całość jest na tyle daleko od
    cywilizacji, że koszty rosną w kosmos.
    jeśli chodzi o przepuszczalność, to dramatu nie ma; w piasku jest jakiś
    czynnik hydrofobowy, który powoduje, że woda nie wsiąka _w ogóle_.
    wiem, że trudno w to uwierzyć, ale takie sią fakty. nawet po ulewie
    centymetr pod powierzchnią mokrego jest już znowu sucho.
    rok temu w maju wkopywałem sadzonki winorośli, pół metra w dół. Mimo, że
    wiosna była mokra, na głębokości pół metra było...sucho.
    także temat jest trudny :( trawnika mało, potrzebuję jakieś 80 m2,

  • 9. Data: 2009-03-18 12:32:08
    Od: "Dirko" <i...@g...com>

    <b...@z...com> napisał(a):

> [...]

    na przemian dwoma rzędami betonowych elementów w kształcie walca o średnicy
    około 35 cm, które wyprodukował i ułożył sam właściciel tej działki.
    o o o
    o o o o o
    o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o
    o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o
    o o o o o
    o o o

  • 10. Data: 2009-03-18 13:51:21
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    Dirko wrote:
    > Ostatnio widzialem na s?siednich ogrodach dzia?kowych ?cie?ke wy?o?on?
    > na przemian

    geeezzz...
    żaden beton nie wchodzi w grę.
    nawet bruk zrobiłem z drewna (mimo, ze wyszlo drozej niz z klinkieru...)
    wygląda to tak:
    http://www.bokomaru.com.pl/wp-content/uploads/2008/0
    8/bruk_4.jpg
    chodzi o teren bezposrednio na wprost drzwi, nizej widac ten fragment:
    http://www.bokomaru.com.pl/wp-content/uploads/2008/0
    6/elewacja_4.jpg

    a bywało tak:
    http://www.bokomaru.com.pl/wp-content/uploads/2008/0