  • 1. Data: 2010-12-13 14:24:20
    Temat: schody zelbetowe - czas usuniecia szalunku
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

    Witam

    Mam pytanie do fachowcow-praktykow.
    Mam wylane schody zelbetowe (beton B20 z gruszki; zbrojone zebrowana 12-ką).
    Do wylania zostały oczywiście zrobione szalunki. Od spodu (podparcie
    zbrojonej płyty) OSB, podparte stemplami. Czas od wylania jest
    jesienno-zimowy i temp. w tym pomieszczeniu oscyluje w ok. 0-5 st.C (wiec
    beton zapewne wiaze wolniej niz latem). I teraz pytanie: czym grozi
    wczesniejsze usuniecie stempli podpierajacych szalunek? Wczesniejsze, czyli
    np. po ok. 18-20 dniach (zamiast np. 28). Dodam, ze schody nie sa uzywane
    (nikt po nich nie chodzi na razie, no moze sporadycznie raz na 3 dni).
    Wydaje mi sie, ze po 2,5 tygodniach beton powinien juz osiagnac taka
    wytrzymalosc, ze usuniecie stempli nie spowoduje pekniecia itp (pod
    warunkiem nie obciazania schodow od gory), ale moze sie myle?
    Pytanie wiaze sie z tym, ze tam gdzie sa teraz stemple chcialbym jak
    najszybciej prowadzic dalsze prace wykonczeniowe (wylewka, gipsy na sciany
    itd.).
    Bede wdzieczny za Wasze opinie.

    pozdr.
    Jacek Bronowski
    --
    Baza fotografii krajoznawczej - www.foto-baza.pl - f...@f...pl
    Aktualnie 14 062 zdjęcia z 21 krajów.

  • 2. Data: 2010-12-13 19:37:25
    Temat: Re: schody zelbetowe - czas usuniecia szalunku
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 13 Gru, 15:24, "Jacek Bronowski" <f...@r...pl> wrote:
> [...]
    > np. po ok. 18-20 dniach (zamiast np. 28). Dodam, ze schody nie sa uzywane

    IMHO nic sie nie stanie - pod warunkiem ze beton byl zabezpieczony
    przed wychlodzeniem! Bo jak nie byl, a przez cale 20 dni bylo 0-5stC
    to on moze miec marna wytrzymalosc - beton ponizej 5stC wogole nie
    wiaze!! Jak go zabezpieczyles np. styropianem, matami jakimis etc to
    sporo ciepla wytworzonego w procesie wiazania utrzymalo sie w srodku i
    pozwolilo mu dalej wiazac :)

    Zostawilbym na Twoim miejscu tylko pionowe dechy ktore robia za
    podstopnice i sciagnalbym je dopiero za kolejny miesiac, czy nawet dwa
    - inaczej Ci sie niepotrzebnie kanty stopni skrusza :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2010-12-14 08:25:21
    Od: enemyunknown <f...@b...com>

    On 13 Gru, 20:37, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:
> [...]
    > wiaze!! Jak go zabezpieczyles np. styropianem, matami jakimis etc to
    > sporo ciepla wytworzonego w procesie wiazania utrzymalo sie w srodku i

    Oczywiście, że beton poniżej 5stC wiąże. Tylko dość powoli. Przestaje
    wiązać dopiero jak zamarza.

  • 4. Data: 2010-12-14 08:59:53
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

> [...]
    > pozwolilo mu dalej wiazac :)

    Oczywiście, że beton poniżej 5stC wiąże. Tylko dość powoli. Przestaje
    --------------

    Tez mi sie tak wlasnie wydawało. Chodzi o to, zeby nie zamarzla woda zanim
    zostanie zwiazana przez cement. Czyli w sumie najwazniejsze jest zeby w
    ciagu powiedzmy pierwszych 3-4 dni beton nie byl wysawiony na temperatury
    znacznie ponizej zera.

    pozdr.
    Jacek Bronowski

  • 5. Data: 2010-12-16 05:35:58
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Jacek Bronowski napisał:

> [...]
    > zostanie zwiazana przez cement. Czyli w sumie najwazniejsze jest zeby w
    > ciagu powiedzmy pierwszych 3-4 dni beton nie byl wysawiony na temperatury

    Jak bierzesz z betoniarni, to możesz poprosić, żeby dodali jakiś
    preparat przeciwmrozowy - nie wiem dokładnie co... chlorek wapnia, czy
    co... :-)

    Ja lałem strop w ub roku na przełomie października i listopada. Było
    wtedy już chwilami mroźno, a w nocy temp spadała do kilku stC poniżej zera.

    Przyjedź teraz, dam Ci wiertarkę i spróbuj coś wywiercić :-)))

    W betoniarni poprosiłem o ulepszacz przeciwmrozowy. Za kilka złotych
    dosypali czegoś tam.

    pozdr
    robercik-us