  • 1. Data: 2009-12-01 10:55:41
    Temat: ściana nośna, a zbrojenie
    Od: Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>

    Witam,

    Mam ścianę nośną 25 cm grubości, z otworem na drzwi o szerokości 70 cm.
    Była "firmowo" zamontowana tam metalowa futryna, więc przy wymianie
    drzwi trzeba to było wyciąć tyle że otwór na nową ościeżnicę musi być
    nieco większy - zaczęło się kucie w betonie. Jest tam oczywiście
    zbrojenie, ale mam wątpliwość czy to zbrojenie można na dość nieznacznym
    fragmencie wyciąć? Chodzi tak naprawdę o wycięcie po jednym pionowym
    drucie zbrojeniowym (około fi 10mm) i resztek poprzecznego (fi 6mm) z
    boków otworu drzwiowego.

    Ściana nośna w bloku na 5 piętrze, z 13.

    Nie chciałbym, abym wszystko runęło na łeb ;)

    Jak to wygląda w praktyce?

    Pozdr,
    Tomek

  • 2. Data: 2009-12-01 11:51:12
    Temat: Re: ściana nośna, a zbrojenie
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    Tomek Głowacki pisze:
> [...]
    > boków otworu drzwiowego.
    >
    > Ściana nośna w bloku na 5 piętrze, z 13.
    >
    > Nie chciałbym, abym wszystko runęło na łeb ;)

    Pewno nikt Ci definitywnie nie odpowie, bo nie chce brać
    odpowiedzialności.. ale zastanów się co by to za blok był jak by się na
    jednym drucie fi10 trzymał?
    Z drugiej strony skoro już wykułeś beton w koło tego drutu to i tak
    naruszyłeś konstrukcje i to w tym przypadku ta bardziej istotną (według
    mnie) bo odpowiedzialną za wytrzymałość na ściskanie, zbrojenie
    odpowiada za wytrzymałość na rozciąganie, której to w ścianie nośnej za
    dużo nie potrzeba...

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 3. Data: 2009-12-01 12:58:58
    Od: Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>

    Rafał pisze:

> [...]
    > mnie) bo odpowiedzialną za wytrzymałość na ściskanie, zbrojenie
    > odpowiada za wytrzymałość na rozciąganie, której to w ścianie nośnej za

    Po prostu chciałem się dowiedzieć ile można bezpiecznie podkuć, czy
    jednak materia jest bardzo delikatna i nie wolno tego ruszać bez bóg wie
    czego...

    Z tych 25 cm to wykuwam właściwie róg otworu na głębokość w całości ok.
    5-7 cm i szerokość z 3-5, tak żeby mi się w to nowa ościeżnica
    zmieściła...a że stara swoje "odgniotła" to nie muszę dużo kuć.
    Zbrojenie właściwie nawet mogę zostawić w środku, bo idzie drut równo
    przez środek tego otworu. Kwestia "wybrania" betonu.

    No, ale wątpliwości miałem, stąd pytanie.

    Pozdr,
    Tomek

  • 4. Data: 2009-12-01 15:49:23
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > mnie) bo odpowiedzialną za wytrzymałość na ściskanie, zbrojenie odpowiada
    > za wytrzymałość na rozciąganie, której to w ścianie nośnej za dużo nie

    zbrojenie - zginanie

    p.

  • 5. Data: 2009-12-01 15:53:55
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "Tomek Głowacki" <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl> napisał w wiadomości

    > Po prostu chciałem się dowiedzieć ile można bezpiecznie podkuć, czy
    > jednak materia jest bardzo delikatna i nie wolno tego ruszać bez bóg wie
    > czego...

    Może to, co teraz piszę cię zszokuje, ale możesz sobie wyobrazić sytuację, że
    "uprzejmy" sąsiad w tym bloku idzie do PINB złożyć zawiadomienie o podejrzeniu
    popełnienia przestępstwa z art. 50 PB. Inspektor po przyjeździe na miejsce stwierdza
    przebudowę bez pozwolenia na budowę, wstrzymuje roboty oraz zarządza wyłączenie
    lokalu z eksploatacji do czasu uzyskania opinii o stanie technicznym budynku i
    wykonania projektu zamiennego. W sumie jesteś kilka - kilkanaście tysiecy złotych "do
    tyłu" wliczając w to koszta jakiegoś hotelu na czas wyłączenia mieszkania. Piszę to
    wszystko, żeby czasem trzy razy się zastanowić zanim się weźmie młot do ręki.
    Zwłaszcza w bloku.

  • 6. Data: 2009-12-01 18:52:17
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wstrzymuje roboty oraz zarządza wyłączenie lokalu z eksploatacji do czasu
    > uzyskania opinii o stanie technicznym budynku i wykonania projektu

    Większe prawdopodobienstwo jest ze przyjdzie 'normalny" insppektor i widząc
    ze to tylko wymiana futryny nie będzie się czepiał

    >W sumie jesteś kilka - kilkanaście tysiecy złotych "do tyłu" wliczając w to
    >koszta jakiegoś hotelu na czas wyłączenia mieszkania. Piszę to wszystko,
    >żeby czasem trzy razy się zastanowić zanim się weźmie młot do ręki.

    Co więc Twoim zdaniem powinien zrobić chcąc wymienić futrynę w ścianie
    nosnej? O pozwolenie na budowę wystepować?
    myśle że autor musi podkuć otwór o kilka cm więc w czym problem. Gorzej by
    było gdyby powiększał z 70cm do 170.

    Kris

  • 7. Data: 2009-12-02 04:01:33
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    czas wyłączenia mieszkania. Piszę to wszystko, żeby czasem trzy razy się
    zastanowić zanim się weźmie młot do ręki. Zwłaszcza w bloku.

    To samo mialem napisac ale mnie uprzedziles. Pieknie i nie drogo to opisales.
    Jedno zdrowe i oparte zapewne o doswiadczenie zyciowe, wcale nie
    kontrowersyjne odczucie.
    Ja jak dostalem mieszkanie w 4-ro pietrowym bloku to remont zaczalem od
    piwniczki, w ktorej zrobilem polki. Oczywiscie troche sie tluklem ale nie w
    beton tylko zbijalem drabinki na ktorych te polki przybijalem. Juz nastepnego
    dnia przyszedl sasiad z trzeciego pietra, ale jakos go udobruchalem. Za chwile
    przyszla jego baba z nosem jak hamulec od karuzeli i z ta juz tak latwo nie
    poszlo. W koncu sie wqrwilem co mi sie czasem tez zdarza i chyba przez 10 lat
    musialem omijac ja z daleka.
    W sumie prawie wszyscy sasiedzi moja robote musieli skontrolowac i najbardziej
    interesowalo ich co ja na tych polkach bede trzymal. Wino - odpowiadalem.
    Ulzylo im gdy prawie wszystkie polki zapelnilem ksiazkami.
    Za jakis czas sasiad z gory tez zaczal w swojej piwnicy robic polki; nie takie
    solidne jak moje ale zrobil. I tez mial kontrole, najpierw zobaczyl nos, potem
    dlugo nic, wreszcie wrzeszczaca babe. W innych klatkach bylo podobnie.
    Tak, ze w 10-cio kondygnacyjnym bloku takich wscipskich bab zapewne jest kilka
    a poniewaz sie nudza bo to ani nic robic nie umie, ani na niczym sie nie zna
    ani nikt z nimi nawet gadac nie chce, to pierwsze co zrobia to doniosa gdzie
    trzeba i moga byc opisane przez Ciebie klopoty. Kucie zelbetu slychac
    wszedzie, na dziesiatym pietrze tez. A niech taka jeszcze te druty zbrojeniowe
    na wierzchu zobaczy to dupa w kwiatach.
    Pzdr. Tornad

  • 8. Data: 2009-12-02 07:55:30
    Od: Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>

    Tornad pisze:

> [...]
    > wszedzie, na dziesiatym pietrze tez. A niech taka jeszcze te druty zbrojeniowe

    Owszem, tyle że ja swoje prace zgłosiłem: do spółdzielni, do
    dzielnicowego. W jednym przypadku pismem, na które mam odpowiedź i
    wyznaczone zgody na zakres prac (w tym kucie, ale z zastrzeżeniem godzin
    9-16), w drugim - ustnie, bo z dzielnicowym można sprawy załatwić
    normalnie jak z człowiekiem, nie służbistą. Jeśli ktoś ma jakieś
    wątpliwości, to grzecznie odsyłam w odpowiednie miejsca.

    Sąsiadów poinformowałem swoją szosą, pytanie moje było innej natury -
    czy KAŻDE JEDNO dłubanie w ścianie nośnej musi powodować jakieś
    zagrożenia/efekty uboczne, pomijając te formalne?

    Pozdtr,
    Tomek

  • 9. Data: 2009-12-02 10:30:00
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 2 Gru, 08:55, Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>
    wrote:

    > Sąsiadów poinformowałem swoją szosą, pytanie moje było innej natury -
    > czy KAŻDE JEDNO dłubanie w ścianie nośnej musi powodować jakieś
    > zagrożenia/efekty uboczne, pomijając te formalne?

    Przecinanie prętów zbrojeniowych w zasadzie tak (poza zbrojeniem
    niekonstrukcyjnym).
    ;-)

    Jest sobie jakieśtam (czasem nawet spore) prawdopodobieństwo że nic
    się nie stanie, ale to taka rosyjska ruletka (tam też szansa że nie
    trafi Ci się kulka jest względnie duża).

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 10. Data: 2009-12-04 19:44:34
    Od: "freewolny" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Przemek" <e...@v...pl> napisał w wiadomości

    > zbrojenie - zginanie

    zbrojenie - zginanie, rozciąganie, ściskanie, ścinanie. Full wypas w
    zależności od rodzaju konstrukcji.

    Damian