  • 21. Data: 2017-11-22 22:08:59
    Temat: Re: wiercenie precyzyjne
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 22 listopada 2017 21:57:21 UTC+1 użytkownik maniek4 napisał:
> [...]
    i wtedy wiercić pozostałe otwory

    > Sciskiem stolarski ustawic deske od dolu w poziomie i odleglosci od
    > podmorowki, czy co tam jest. Przewiercic zaczynajac od strony otworu w
    > przesle jak juz autor uparl sie na te sruby. Wystrugac sobie
    > listwe/dwie, ktore bedzie sie klasc na deske juz przykrecona a na nich
    > kolejna deske do gory. Bedzie i w poziomie i odleglosci jednakowe.

    Metoda jak najbardziej ok tylko poziome ja mam a autor pionowe;)

    > Wiercenie gdzies w stodole desek, liczac na to, ze przesla maja otwory
    > rozplanowane co do milimetra to raczej sfera marzen niz rzeczywistosc.
    > Osobiscie nie wierze w to, ze przesla powiercone sa idealnie, choc
    > oczywiscie zycie i takie przypadki zna.

    A to już pisałem- autor ma nadzieje ze to wyjdzie jak montaż mebli z ikea, czyli
    profile nawiercone idealnie a on w stodole otwory w deskach do tego dopasuje.
    To nawet na dzisiaj nie zawsze Ikea sie udaje.

> [...]
    > czasie wiercenia sciera sie z wkreta i osadza na wierconym otworze. Stad
    > lepiej jest kupowac wkrety markowe w ktorych producent okresla minimalna
    > werstwe cynku. Miedzy innymi dlatego otwory blachy dachowej nie
    > rdzewieja po przewierceniu jej wkretem na dachu. Poza tym oczynk i stal
    > ma te ciekawa wlasciwosc, ze ocynk chetnie zabezpiecza odkryta w czasie
    > obrobki stal wczesniej ocynkowana. Podobnie jak przy wkretach, krawedzie
    > blachy dachowej nie rdzewieja po jej cieciu. Zabezpieczenie
    > antykorozyjne stali cynkiem to jedna z lepszych rzeczy jaka czlowiek

    A tego to nie wiedziałem aczkolwiek nosem czułem że tak jest
    Całe życie człowiek sie uczy a..

    Ot to

  • 22. Data: 2017-11-22 22:43:45
    Od: maniek4 <r...@a...tyb>

    W dniu 2017-11-22 o 22:08, Kris pisze:

    > Metoda jak najbardziej ok tylko poziome ja mam a autor pionowe;)

    To w sumie jeden ciul, tylko listwe, jak i deski trzeba opierac w pionie
    o wypoziomowany dystans lezacy na podmorowce. Jak znam zycie to
    odleglosci miedzy slupkami nie sa idealne i trzeba bedzie w kolejnych
    przeslach korygowac grubosc listew, zeby szpara miedzy ostatnia deska a
    slupkiem wyszla taka sama jak przy slupku od ktorego sie zaczelo. jezeli
    rozbieznosci sa niewielkie to mozna krecic sztachety od obu stron
    jednoczesnie w strone srodka przesla, a ew. rozbieznosci korygowac w
    srodku szerokosci przesla dwiem czy trzema deskami, czego juz nikt nie
    zauwazy. Jak to w budowlance domowej, nie musi byc rowno, tylko ma
    wygladac rowno.

    > A to już pisałem- autor ma nadzieje ze to wyjdzie jak montaż mebli z ikea, czyli
    profile nawiercone idealnie a on w stodole otwory w deskach do tego dopasuje.
    > To nawet na dzisiaj nie zawsze Ikea sie udaje.

    jesli chodzi o zajecie na dlugie zimowe wieczory to pomysl w sam raz.
    Czynne spedzenie czasu z niepewnym efektem koncowym do ferii pewnie
    gwarantowane. :-)
    Prawde mowiac nawet nie chce mi sie wyobrazac odnajdywania miejsc
    wiercen w desce zachowujac pion z jednoczesna rowna odlegloscia desek od
    siebie i slupkow. Na kartce olowkiem i ekierka wszystko sie da, ale w
    przestrzeni lekko nie bedzie.
    Za rok, dwa sztachety sie powyginaja i cala ta precyzja psu w doope.
    Juz jak koniecznie maja byc sruby to sciski stolarskie, rowne dystanse i
    wiercenie w przestrzeni a nie przekladanie desek w stodole tygodniami.

    Pozdro.. TK

  • 23. Data: 2017-11-23 06:27:08
    Od: kriters <k...@o...pl>

    W dniu 2017-11-22 o 12:37, brunet.wp pisze:
    > Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    ly/elektronarzedzia-przenosne-i-akcesoria/wiertarki-
    wkretarki-i-mloty/akcesoria-do-wiertarek-udarowych/s
    tojaki/prowadnica->

    > Dzięki, chyba nie pozostaje mi nic lepszego jak skorzystać z tego
    > właśnie sposobu czyli szablon/prowadnica. Powinno się zdecydowanie
    > sprawdzić.

    To coś wcale nie jest super precyzyjne. Wiem bo mam. Statyw do wiertarki
    też mam za prawie 400 zł
    (+ wiertarka za kilkaset) i też idealnie precyzyjnej dziury wywiercić
    nie mogę. Ale to w sumie
    zależy jakiej precyzji ktoś oczekuje. Ale statywy za 60 czy 100 zł to
    niestety jakiś kiepski żart.

  • 24. Data: 2017-11-23 10:26:10
    Od: "brunet.wp" <b...@g...com>

    oglegroups.com...

    > Metoda jak najbardziej ok tylko poziome ja mam a
    > autor pionowe;)

    Nie, ja mam sztachety poziome.

    > A to już pisałem- autor ma nadzieje ze to
    > wyjdzie jak montaż mebli z ikea, czyli profile
    > nawiercone idealnie a on w stodole otwory w
    > deskach do tego dopasuje.
    > To nawet na dzisiaj nie zawsze Ikea sie udaje.

    Na ten moment wydaje się, że wiercenie (precyzyjne
    wiercenie) desek w garażu według zmierzonych
    otworów w przęśle jest najlepszym możliwym
    sposobem. Jeśli mój sposób się nie sprawdzi, to po
    pierwszym przęśle, albo nawet pierwszej desce
    zmienię koncepcję :)

    Przypomina mi się jak rozmawiałem ze znajomym o
    instalacji elektrycznej w naszych budowanych
    domach. Zarówno on jak i ja robiliśmy to
    całkowicie samodzielnie. Więc ja mówię, że
    połączyłem wszystkie przewody we włącznikach
    światła i jak byłem pewien, że wszystko jest
    poprawnie to włączyłem prąd. I zadziałało. A on na
    to, że niemożliwe, bo jak można to wszystko
    poprawnie połączyć bez prądu. On też finalnie
    poprawnie połączył przewody, ale metodą prób i
    błędów - do tego potrzebował prądu w przewodach
    aby ogarnąć całą logikę włączników schodowych,
    krzyżowych itp.

    Nie wiem jak zawodowy, profesjonalny elektryk to
    robi, ale wcale bym się nie zdziwił, gdyby co
    poniektóry z profesjonalistów robił tak jak mój
    znajomy...

    Z tymi sztachetami może być podobnie. Ale
    zobaczymy w praktyce, nigdy tego nie robiłem (jak
    wielu wcześniejszych prac podczas budowy domu) i
    mogę się mylić.

  • 25. Data: 2017-11-23 11:04:08
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

> [...]
    > nie mogę. Ale to w sumie
    > zależy jakiej precyzji ktoś oczekuje. Ale statywy za 60 czy 100 zł to

    Potwierdzam ;)
    Niestety dałem się nabrać i szkoda kasy było.

    Robak

  • 26. Data: 2017-11-23 11:06:23
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 listopada 2017 10:26:55 UTC+1 użytkownik brunet.wp napisał:
    > Użytkownik "Kris" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Nie, ja mam sztachety poziome.
    No to Maniek najprostsze rozwiązanie opisał.
    Prościej się nie da.
    Ale jak tam chcesz się bawić w wiercenie w garażu to Twój wybór

  • 27. Data: 2017-11-23 11:21:33
    Od: "brunet.wp" <b...@g...com>

    Użytkownik "maniek4" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > Wystrugac sobie listwe/dwie, ktore bedzie sie
    > klasc na deske juz przykrecona a na nich kolejna
    > deske do gory. Bedzie i w poziomie i odleglosci

    Dokładnie tak zamierzałem to robić, to była
    pierwsza myśl. Mam nawet już ściski i odpowiednie
    dystanse przygotowane :)

    Ale kilka dni temu postanowiłem spróbować innego
    sposobu. Na pewno będzie wolniej, ale:
    1. Większość prac będę robił w ciepłym garażu, a
    na dworze tylko w zasadzie przełożenie śruby i
    dokręcenie nakrętki.
    2. Chcę aby łebki śrub od strony drogi były równo
    (w linii), a wiercąc przez profil nie wiem czy tak
    wyjdzie... Być może też byłoby równo.
    3. Zawsze mam możliwość zmiany sposobu w trakcie
    prac, jeśli pierwszy sposób się nie sprawdzi.
    4. Robię sam i to też ma wpływ na obrany sposób
    montażu.

> [...]
    > szkoda zycia na precyzje przy deskach i
    > wqrwianie sie na to w czasie roboty, ze zamiast
    > zajmowac sie tym trzy dni schodzi miesiac na

    Kwestia organizacji pracy i precyzji przy
    pomiarach. Gdyby kazać robić w ten sposób
    przysłowiowemu Panu Heńkowi (było u mnie takich
    wielu) to by się za głowę złapał. A jeśli już by
    tak musiał robić, na każdym otworze by się pomylił
    o pół centymetra. A murarze u mnie spokojnie
    potrafili się pomylić o 2cm na przykład stawiając
    ścianę działową.

    Montaż kaloryfera drabinkowego w łazience przez
    fachowca u mnie kilka lat temu: wymierzył 4 otwory
    na ścianie (położone płytki), następnie wierci
    otwory, wkłada kołki i przykłada kaloryfer. Nie
    pasuje. Machnął się o pół centymetra na jednym
    otworze. Tak więc doskonale rozumiem, że można :)

> [...]
    > na mysli wylacznie zamierzone wzgledy
    > estetyczne. Ale poza nimi dzis nic nie uzasadnia
    > stosowania takiej technologii przy zwyklym

    Być może to kwestia jakości użytych wkrętów, ale
    osobiście rozmawiałem z dwiema osobami (w tym ze
    stolarzem, który mi robił deski, a który również
    je montuje), że lepszym rozwiązaniem są śruby
    zamkowe, a z wkrętami są problemy (trzeba
    wcześniej nawiercać cieńszym wiertłem, urywają się
    podczas montażu albo po roku, itp.). Podobne
    opinie znalazłem w internecie i na tej podstawie
    wybrałem śruby zamkowe.

  • 28. Data: 2017-11-23 11:23:20
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-11-22 o 11:56, brunet.wp pisze:
    > Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Tak, profile mam nawiercone, ale już są zamontowane w ogrodzeniu, więc
    > tak średnio by się nadały jako szablon.
    >
    > Jednak znacznie wygodniej pracuje się w ciepłym garażu aniżeli w taką
    > pogodę jak obecnie. A tych otworów będzie dużo... No i będę montował
    > sam, bez pomocy drugiej osoby.
    >
    > A takie szablony są do kupienia w marketach budowlanych typu
    > Castorama, Leroy?

    Ale i tak musisz iść do ogrodzenia i przymierzyć, później iść z deską do
    garażu, aby przewiercić, później znów lecieć z deską do ogrodzenia, aby
    ją przykręcić.

    Będziesz się z tym pieprzył przez wiele dni i doktoryzował. Wiele desek
    wyrzucisz, bo otwory nie będą się pokrywały z tym co pomierzyłeś.

    Kupujesz 2 ściski stolarskie, którymi przyłapujesz deskę już na
    ogrodzeniu. Ustawiasz ją w takiej pozycji jak ma być i przewiercasz
    deskę od strony otworu w uchwycie i od razu wkręcasz śrubę. Unikasz masę
    dodatkowej roboty takiej jak wymierzanie rozstawu otworów i bieganie z
    dechami do warsztatu i z powrotem.

    Deski i tak nie są idealnie takie same. Jedna może być ucięta kilka
    milimetrów krótsza, a druga dłuższa. Poza tym deski mogą być delikatnie
    wypaczone i pokrzywione, a wtedy otwory mogą nie pasować.

    Słupków i uchwytów także nie masz ustawionych idealnie co do milimetra.

    Dlatego deski trzeba poustawiać tak, aby wizualnie wyglądało równo i
    wiercić je na ogrodzeniu. Jak zrobisz odchyłki nawet 5mm to później i
    tak nie będzie tego widać. Mądry powie, że fajnie to wykombinowałeś, że
    udało Ci się ukryć wszelkie niedokładności wymiarowe, a głupi powie, że
    tak miało być, ze jak jedna szparka od drugiej jest o milimetr szersza
    to jest ładnie.

  • 29. Data: 2017-11-23 11:23:25
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-11-22 o 17:02, brunet.wp pisze:
    > Użytkownik "Zenek Kapelinder"  napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > No właśnie liczę na to, że po zrobieniu otworów w sztachecie (6 na
    > każdą) otwory w desce będą idealnie pasować do otworów w przęśle.
    > Przęsła są zrobione z profilu stalowego i są dość równe. Przed
    > wywierceniem otworów zamierzam dokładnie zdjąć pomiar z przęsła i na
    > tej podstawie wyznaczyć w sztachecie miejsca do zrobienia otworów.

    O matko!!!!

    Jak tak prymitywnie proste czynności sprawiają Ci tyle problemów to zleć
    to komuś kto się trudni takimi rzeczami.

  • 30. Data: 2017-11-23 11:31:09
    Od: "brunet.wp" <b...@g...com>

    Użytkownik "Uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    > O matko!!!!
    >
    > Jak tak prymitywnie proste czynności sprawiają
    > Ci tyle problemów to zleć to komuś kto się
    > trudni takimi rzeczami.

    Dziękuję za radę, ale nie skorzystam. Robię dla
    siebie i chcę mieć równo. Oprócz względów
    finansowych jest to główny powód dla których
    właśnie robię sam. Żaden Pan Heniek mi nie
    zamontuje równo sztachet, tego akurat jestem
    pewien. A typowego Pana Heńka zdążyłem bardzo
    dokładnie poznać podczas budowy :)

    A jak właściwie wysnułeś wniosek, że te proste
    czynności sprawiają mi tyle problemów? Na razie
    jestem na etapie malowania sztachet, montażu nawet
    jeszcze nie zacząłem :)

    Niemniej dziękuję za radę.