  • 31. Data: 2019-01-17 13:00:42
    Temat: Re: wycena pradu - wyjasnienia
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 16 stycznia 2019 14:48:11 UTC+1 użytkownik marios napisał:

    > Odnosząc się do innych wpisów.
    > "Janusz" napisał wg. mnie dobrze - grzejniki olejowe (mnie tez wydają się
    > bezpieczniejsze).
    > Grzejnik "blaszak" , owszem - jest metalowy a nie farelka z plastiku, ale
    > (mój) ma w instrukcji obostrzenie aby go (spirale) chłodzić przed
    > wyłączeniem - tzn. przełączyć na wianie tylko. Podejrzewam że elementy
    > grzejne szybko mogą padać bez wystudzenia.
    >
    > Co do pieca + butla z gazem.
    > Owszem, butla 11kg - jakiś czas temu - kosztowała 42zł, ale ostatnio jak
    > zapytałem teściowej, to już 58 zł płaciła.

> [...]

    Propan-93MJ/m3, butan 128MJ/kg

    > a ponoć (ktoś liczył na necie) tego
    > gazu mieści się tam 5.5m3.

    Tu zgoda

    WARTOŚCI PRZELICZENIOWE DLA PROPANU:
    1 l płynu = 0,254 m3 gazu
    1 kg = 1,92 l
    11kg=21 litrów
    21litrów=5,5m3

    > 45MJ * 5,5m3 = 247MJ z butli 11kg
    > 1kWh == 3,6MJ
    > Przeliczmy na kWh:
    > 247MJ/3,6MJ = 69 kWh

    1kg propanu-butanu, to około 12,8kWh, czyli w butli około 140kWh.

    > Tak więc butla 11kg gazu jest równoważna 69 kWh prądu.

    Wg moich danych 140kWh

    > Grzejąc grzejnikiem i zużywając 69 kWh prądu * 0.60zł (I taryfa G11) =~ 41zł

    140kWhx0,6zł=84zł

  • 32. Data: 2019-01-17 13:08:27
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 17 stycznia 2019 00:53:43 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

    > Zdziwiłeś mnie, ponieważ przy gazie są duże straty - sporo ciepła idzie
    > w powietrze. Natomiast indukcja (oraz czajnik elektryczny i kuchenka
    > indukcyjna) nie grzeją aż tak powietrza.

    Z 11kg butli propanu butanu masz ok 140kWh
    Wg cen prądu(0,6zł za 1kWh)140kwh to ok 84zł

    Butla z gazem starczyła nam na 6tygodni a ma 140kWh
    Indukcja zużywa nam 50zł na miesiąc, czyli ok 80kWh
    Przez 6 tygodni więc:
    -Indukcja 120kwh,
    -gaz 140kwh (bo sprawność mniejsza- ok 85% wychodzi)

    Więc z grubsza się zgadza

  • 33. Data: 2019-01-17 13:10:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 17 stycznia 2019 12:45:26 UTC+1 użytkownik ń napisał:
    > Indukcja jest czyściejsza, ale pewne rzeczy przygotowywane na gazie lepiej smakują
    :-)

    Mit jakiś bo niby czemu potrawie miałoby robić różnice czy dno garnka nagrzewa się
    prądem czy gazem?

  • 34. Data: 2019-01-17 13:15:19
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 16 stycznia 2019 17:48:28 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:

    > rok, 56m2
    Biorąc pod uwagę że ludziska za grzanie gazem 200m3 domów płaca w okolicach 3tys to
    nie jest jakaś rewelacja u Ciebie
    Jakieś słabo ocieplone to Twoje mieszkanie lub gdzie indziej spore straty ciepła(może
    sąsiadów grzejesz) skoro tak to u Ciebie wygląda
    Bo im więcej ciepła ucieka na zewnątrz to wtedy właśnie tym bardziej opłaca się
    okresowo wyłączać ogrzewanie.

  • 35. Data: 2019-01-17 13:28:36
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 17 stycznia 2019 13:00:44 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    > Propan-93MJ/m3, butan 128MJ/kg
    128Mj/m3 miało być

  • 36. Data: 2019-01-17 13:49:03
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 17 stycznia 2019 13:10:08 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    > Mit jakiś bo niby czemu potrawie miałoby robić różnice czy dno garnka nagrzewa się
    prądem czy gazem?

    a to zależy, jak sie komus zdarza przypalic to i smak jest inny :-) A moze na gazie
    sie szybciej przypala - niech to sprawdzą pogromcy mitów.

    b.

  • 37. Data: 2019-01-17 15:10:39
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 17.01.2019 o 13:00, Kris pisze:

    > Propan-93MJ/m3, butan 128MJ/kg

    I tu był pies pogrzebany:
    https://www.igaz.pl/index.php?i19,wiedza-parametry-g
    azu

    Ktoś coś źle sprawdził w tabelkach, ja zapamiętałem i nie zweryfikowałem i
    byłem przekonany o 45MJ z m3. I jak tu wierzyć w ten internet ;)

  • 38. Data: 2019-01-17 15:14:49
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 17 stycznia 2019 15:10:40 UTC+1 użytkownik marios napisał:
    oś coś źle sprawdził w tabelkach, ja zapamiętałem i nie zweryfikowałem i
    > byłem przekonany o 45MJ z m3. I jak tu wierzyć w ten internet ;)

    45MJ jest nie z m3 a z kg
    Stąd Twój błąd

  • 39. Data: 2019-01-17 16:14:51
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 17 Jan 2019 04:49:03 -0800, Budyń wrote:

    > a to zależy, jak sie komus zdarza przypalic to i smak jest inny :-) A
    > moze na gazie sie szybciej przypala - niech to sprawdzą pogromcy mitów.

    To raczej o piekarnik chodzi. Tam gaz vs prąd ma faktyczne znaczenie.
    Pieczenie na gazie nie wysusza potraw, tak jak ma to miejsce przy prądzie.

    Mateusz

  • 40. Data: 2019-01-17 22:34:33
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, January 17, 2019 at 1:10:08 PM UTC+1, Kris wrote:

    > Mit jakiś bo niby czemu potrawie miałoby robić różnice czy dno garnka nagrzewa się
    prądem czy gazem?

    chyba, ze ktos jest fanem tradycyjnego woka, z okraglym dnem, bo na indukcje to
    jakies splaszczone cuda tylko sie nadaja ;)