  • 21. Data: 2016-05-24 18:17:19
    Temat: Re: wykorzystanie ciepła ze splita
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 24.05.2016 o 09:14, Budyń pisze:
> [...]
    przewodzi ciepło. Jeśli nie to miejsca miedzy rurkami nie bedą oddawały ciepła.

    > używałem 1/2 na blaszanym dachu, tak z 500m poszło :) I po 2 latach umarł od ciepła
    i słońca. Ale działał.

    a co myślicie o najtańszej rurce alupex (czy jak to tam się nazywa - ta
    giętka do ogrzewania)?

    Łukasz

  • 22. Data: 2016-05-24 18:31:28
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A sa czarne? Nie zwracalem specjalnie uwagi, widywalem tylko biale.

  • 23. Data: 2016-05-24 18:48:07
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 23 May 2016 20:18:09 +0200, Borys Pogoreło

    > To jakbyś liczył pobór prądu w gniazdku, a nie oddawane ciepło.

    Ale nawet najsłabsze marketowe splity mają grzewczej zdrowo ponad 4kW. Mój
    wg karty ma 6kW grzewczej. Więc tej energii jest znacznie więcej i warto z
    niej skorzystać bardziej niż targać szlauch po dachu czy budując solary.
    Jeśli 9xd :P ma dwa takie najmniejsze splity, to sobie nimi w trzy dni
    zrobi "zupę" w basenie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 24. Data: 2016-05-24 21:08:15
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    > A sa czarne? Nie zwracalem specjalnie uwagi, widywalem tylko biale.

    na czarne to je przemaluję, a wydaje mi się że nawet najtańsze
    wytrzymają więcej niż dwa sezony
    węże ogrodowe też całkiem czarne nie są, też warto je malować

    Łukasz

  • 25. Data: 2016-05-24 22:01:25
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 24 maja 2016 21:08:18 UTC+2 użytkownik ddddddddd napisał:

    > na czarne to je przemaluję, a wydaje mi się że nawet najtańsze
    > wytrzymają więcej niż dwa sezony

    Sam pex jest bardzo slabo odporny na UV - to w koncu zwykly plastik, ktory
    zzolknie i zacznie sie kruszyc :)

    Ale ma wkladke z aluminium wiec pewnie znacznie dluzej wytrzyma :-)
    Tym bardziej, jak go czyms odpornym na uv pomalujesz.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 26. Data: 2016-05-24 22:07:28
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-05-24 18:17, ddddddddd wrote:
    > a co myślicie o najtańszej rurce alupex (czy jak to tam się nazywa - ta
    > giętka do ogrzewania)?

    W Leroy (nie wiem czy inni tez mają) można kupić węże "systemowe" z
    czarnego jak smoła plastiku w rozmiarze 1/2". Są dośc sztywne, ale daje
    się je skręcić w ślimaka o śrenicy 80cm. 4 sztuki połaczone równolegle,
    zwiniete i rzucone byle jak w trawie dawały przepływ kilku litrów na
    minutę (duża pompa zęzowa 12V) a woda lała się gorąca. Dawały radę
    podnieść w ciągu dnia temerature basenu 2m średnicy w sposób znaczący.
    Dodatkowo na ebayu znajomy znalazł pływające przykrycie z "czarnego
    aksamitu" które ładnie grzało wodę, wystarczyło mieszać.Co do węży to
    plan był taki żeby umieścić ja na kawałku blachy pomalowanej na czarno i
    zamknąc folią a od tyłu styropian. Plan jednak poszedł w odstawkę -
    grzeje basen piecem węglowym i jest to najwygodniejsze co mi się udało
    zrobić w kwestii grzania - bo basen 3.5 metra średnicy osiąga 35 stopni
    o 11 rano a nie o 18 wieczorem :D i się "samo robi".

  • 27. Data: 2016-05-24 22:35:52
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 24 maja 2016 22:07:33 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > grzeje basen piecem węglowym i jest to najwygodniejsze co mi się udało
    > zrobić w kwestii grzania - bo basen 3.5 metra średnicy osiąga 35 stopni
    > o 11 rano a nie o 18 wieczorem :D i się "samo robi".

    A powiedz mi jak z czystoscia? Glony w tej temperaturze szybko sie rozwijaja.
    Stosujesz jakas agresywna chemie, chlor-szok, czy cos takiego? Filtrujesz
    w sposob ciagly, czy wymieniasz czesto wode? Jak filtrujesz - to oryginalnym
    dziadowskim filtrem i pompka z zestawu basenowego, czy masz cos lepszego? :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 28. Data: 2016-05-24 22:58:21
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-05-24 22:35, Adam Sz. wrote:
    > A powiedz mi jak z czystoscia? Glony w tej temperaturze szybko sie rozwijaja.

    Ale woda jest tania. Zmieniam co ~10 dni.

    > Stosujesz jakas agresywna chemie, chlor-szok, czy cos takiego?

    Mało. Zmieniam wode (którą i tak bym wylał) na ogród i wole tam nie lać
    chemii. Czasem dodaje chlor, ale duże ilości nie są przyjemne.
    Zastanawiam się nad zrobieniem generatora ozonu, ale nie wiem czy
    potrafie poprawnie wcisnąc ozon do wody, podobno to łatwe nie jest, same
    bombelki niewiele dają. Zrobie eksperyment z ciekawości, od dawna mam w
    planie wytwornice ozonu do odgrzybiania samochodu.

    > Filtrujesz
    > w sposob ciagly, czy wymieniasz czesto wode?

    Obieg grzejący ma wmontowany standardowy filtr typu (I) z pompą. Jest za
    mały, ale nie zmieniam na razie. Pracuje ta pompa i dodatkowo
    standardowa pompa c.o. w kotłowni w tej samej pętli. Dopiero obie dają
    radę (to jest w sumie 20m rur od basenu do kotlowni, ze względow
    ekonomicznych to są 1/2 cala a powinny być znacznie szersze, calowe
    zapewne). Filtr po 3 dniach jest pokryty glonami, daje się wypłukać 3-4
    razy i do śmieci. Poluje na nie pod koniec sezonu, spadają z cenami
    czasem do 2zł/sztuka. Ważniejszym problemem jest piasek i smieci, trzeba
    bedzie zainwestować w odkurzacz.

    > Jak filtrujesz - to oryginalnym
    > dziadowskim filtrem i pompka z zestawu basenowego, czy masz cos lepszego? :)

    Mam tylko taki. Probowałem robić piaskowy ale chwilowo brak spawarki i
    podstawowych narzędzi do pracy w metalu. Olałem temat. Wymiana wody jest
    wygodniejsza, w dodatku te same pompy pompują do węzy nawadniających i
    basen samoczynnie jest opróżniany.

    Basen 3.5m udało mi się kiedyś "przez przypadek" podgrzać do prawie 50
    stopni :D. Basen nie jest izolowany, stoi na kostce i tyle. W tym roku
    zastanowie się czy nie zbić z desek jakiejś podstawy bo cieplo ucieka
    chyba głównie przez grunt sądząc po gradiendzie temperatury.

  • 29. Data: 2016-05-24 22:59:20
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-05-24 22:58, Sebastian Biały wrote:
    > bombelki

    Łomatko!

  • 30. Data: 2016-05-24 23:19:57
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 24 maja 2016 22:58:25 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Ale woda jest tania. Zmieniam co ~10 dni.

    Zalezy skad bierzesz. U mnie niby tez tania (5 pln / m3) ale do basenu 3,5m
    na 90cm wchodzi ok 9m3 czyli 45 pln. Choc chyba mam wiekszy (szerszy albo
    glebszy - nie pamietam) basen bo jak rok temu liczylem to wychodzilo ok 70-80
    pln :) To juz nie jest tanio, bo jak sezon startuje w czerwcu i trwa 3
    miesiace to wymieniajac nawet co 2 tygodnie wydalbym na wode z 500 pln ;)

    Ja poki co problemu z czystoscia nie mam wielkiego - sypie chemie i nie
    grzeje ale chyba zaczne, a wtedy na pewno bedzie trzeba sie doposazyc w
    jakies lepsze filtry :)

    > chemii. Czasem dodaje chlor, ale duże ilości nie są przyjemne.

    Chlor-szok niby jak czytalem dodajesz wieczorem raz na kilka dni po to
    zeby szybko zabic wszystkie glony - potem oczywiscie trzeba je odfiltrowac
    wiec tu jest potrzebna dobra pompka i filtr :) Potem chlor szybko odparowuje
    i go nie czuc.

    [...]
> [...]
    > razy i do śmieci. Poluje na nie pod koniec sezonu, spadają z cenami
    > czasem do 2zł/sztuka. Ważniejszym problemem jest piasek i smieci, trzeba

    To fakt :)

> [...]
    > zastanowie się czy nie zbić z desek jakiejś podstawy bo cieplo ucieka
    > chyba głównie przez grunt sądząc po gradiendzie temperatury.

    Jak mieszasz to na pewno sporo gruntem ucieknie. Jak nie mieszasz to
    wiekszosc gora, woda naturalnie sie w koncu uklada warstwowo i najcieplejsza
    jest na gorze :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.