  • 11. Data: 2010-08-30 06:48:56
    Temat: Re: zasilanie kinkietów z gniazd
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    wiadomości news:4c7b5147$1@news.home.net.pl...

    > Źródło poproszę.

    ty nie wiesz? Prosze :-)

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA INFRASTRUKTURY

    z dnia 12 kwietnia 2002 r.

    w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
    usytuowanie.

    (Dz. U. z dnia 15 czerwca 2002 r.)

    b.

  • 12. Data: 2010-08-30 08:30:13
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 30.08.2010 08:48, Budyń pisze:

    > ty nie wiesz? Prosze :-)
    >

    > ROZPORZĄDZENIE
    > MINISTRA INFRASTRUKTURY
    >

    > z dnia 12 kwietnia 2002 r.
    >

    > w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
    > usytuowanie.

    OK, przegapiłem. Ale dwa pytania:

    1. co to znaczy "wyodrębnione obwody"? osobne zabezpieczenia
    różnicowo-prądowe, przeciążeniowe?

    2. czy udało się już wyjaśnić różnicę pomiędzy "należy" a "powinno" w
    przepisach?

  • 13. Data: 2010-08-30 08:45:15
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    > zabezpieczenia.
    >
    > Czyli nie wolno - a że ludzie tak robią to inna sprawa.

    Wszystko prawda tyle że dotyczy to obwodów stałego, zasadniczego
    oświetlenia. Nikt nie każe dla lampki nocnej robić osobnego obwodu, tak
    samo kinkiety powieszone na ścianie mogą być zasilane z gniazdek, ważne
    żeby żyrandol miał inny obwód (w maksymalnym układzie - na innej fazie
    jak gniazdka, dodatkowo w przylegających pomieszczeniach obwody
    oświetleniowe i gniazdek powinny być zasilane z różnych faz... Wówczas
    zanik którejś z faz pozostawia szansę na przenikanie światła z
    pomieszczeń przyległych - powinno wystarczyć żeby się o własne nogi nie
    zabić. Ale oczywiście to już są fanaberie.

    --
    Darek

  • 14. Data: 2010-08-30 09:05:43
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4c7b6f9c$0$27033$65785112@news.neostrada.pl...

    >Wszystko prawda tyle że dotyczy to obwodów stałego, zasadniczego
    >oświetlenia. Nikt nie każe dla lampki nocnej robić osobnego obwodu, tak

    Przepis jest wyżej - i nie przewiduje specjalnego traktowania różnych
    urządzeń. Wiec jesli lampka nocna jest zasilana z gniazdka poprzez wtyczkę
    to jest ok, a jesli poprzez wpięcie na stałe to jest niezgodnie z
    przepisami.

    b.

  • 15. Data: 2010-08-30 09:08:23
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    wiadomości news:4c7b6c16$1@news.home.net.pl...
    > 1. co to znaczy "wyodrębnione obwody"? osobne zabezpieczenia
    > różnicowo-prądowe, przeciążeniowe?

    obwód zaczyna sie wyłącznikiem przeciążeniowym, w niektórych obwodach
    różnicówki nie musi byc wcale wiec to nie o nia chodzi.

    > 2. czy udało się już wyjaśnić różnicę pomiędzy "należy" a "powinno" w
    > przepisach?

    Nie ma różnicy - trzeba robić zgodnie z przepisem. Co innego jak stoi
    "zaleca się".

    b.

  • 16. Data: 2010-08-30 09:08:51
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 30.08.2010 11:05, Budyń pisze:

> [...]
    > urządzeń. Wiec jesli lampka nocna jest zasilana z gniazdka poprzez
    > wtyczkę to jest ok, a jesli poprzez wpięcie na stałe to jest niezgodnie

    Chwila - inicjator wątku miał na myśli wpięcie na stałe?

    Bo ja zrozumiałem, że przez gniazdko - sam tak mam CAŁE oświetlenie,
    dzięki czemu mam radiowym pilotem sterowane oświetlenie :) - aczkolwiek
    gniazdka od oświetlenia są na osobnym obwodzie z UPSem.

  • 17. Data: 2010-08-30 09:16:06
    Od: "Alek" <A...@a...pl>

    (...)
> [...]
    > dzięki czemu mam radiowym pilotem sterowane oświetlenie :) - aczkolwiek
    > gniazdka od oświetlenia są na osobnym obwodzie z UPSem.

    Dzięki wielkie za dyskusję! Tak, myślałem o stłym, podtynkowym podpieciu się
    do gniazdka poniżej, powyżej kontakt i wyżej kinkiet lub 2... :)

    Rozumiem, że niezgodne z przepiasmi, choć zapewnia mi rezerwę oświetlenia
    sufitowego, bo kinkiety byłby na innej fazie (gniazdka mam na innej).
    Dziwne te przepisy! ale rozumiem, że jak to zrobię dobrze, do będę miał
    rezerwę oświetlenia, a obwodów w mieszkaniu mam w sumie 9 (dziwiewięć), więc
    chyba nie jestem na bakier z przepisami?

  • 18. Data: 2010-08-30 10:15:34
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Budyń <b...@g...pl> writes:

> [...]
    > zabezpieczenia.
    >
    > Czyli nie wolno - a że ludzie tak robią to inna sprawa.

    I co, nie wolno lampy do gniazdka włączyć? No na litość...

    MJ

  • 19. Data: 2010-08-30 12:15:06
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > I co, nie wolno lampy do gniazdka włączyć? No na litość...

    Lampka nocna taka z wtyczką nie jest obwodem tylko urządzeniem. O
    urządzeniach w paragrafie nic nie było. Czytaj ze zrozumieniem.

    b.

  • 20. Data: 2010-08-30 15:46:29
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > rezerwę oświetlenia, a obwodów w mieszkaniu mam w sumie 9 (dziwiewięć), więc
    > chyba nie jestem na bakier z przepisami?

    Wbrew temu co napisali przedpiszcy, celem dla którego wprowadzono zasadę oddzielenia
    oświetlenia na odzielny obwód nie jest problem braku zasilania. Tam gdzie jest
    wymagana ciągłosć oświetlenia realizuje się ją poprzez oprawy z własnym zasilaniem
    awaryjnym. W ciągu roku każdy z nas przeżyje więcej czasu "w ciemności" z powodu
    braku prądu w ogóle niż z powodu wyłączenia zabezpieczeń w tablicy. Prawdziwym
    powodem jest zaś uniknięcie efektu migotania oświetlenia od pracujących impulsowo
    odbiorników (pralka, lodówka, orzewacz wody, kuchnia). I tak należy też rozumieć
    "wyodrębnione obwody". Nie jako oddzielna faza / róznicówka / eska, tylko jako
    oddzielne kable, na których nie odkładają się spadki napięć od dużych odbiorników.