  • 21. Data: 2010-04-14 20:47:19
    Temat: Re: zbrojenie sciany fundamentowej z bloczków
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    s_13 pisze:

    > jak to zaleceniem?... albo masz go w przekrojach fundamentów, albo nie
    > masz... :-)

    Nie mam...

    > ktoś to policzył i za to odpowiada, a to czy dasz pręty w spoinie czy
    > nie (których nie ma w projekcie), to inna bajka, jak ci się ściana
    > "rozpęknie", to zapomnij o jakimkolwiek odszkodowaniu , czy roszczeniu
    > do architekta, zawsze ci powie, że w projekcie wieniec był...

    Jako zalecenie - mam przedstawić skany projektu czy co...?

    > kierbud co... jasnowidz?

    Kierbud się wpisuje i tyle... Życia nie znasz...?

    bez badań gruntu ocenia jego wytrzymałość i w
    > pamięci przelicza konstrukcję?...

    A sory... skąd wiesz, że bez badań gruntu? Swego czasu nawet na tej
    grupie zamieszczałem skany... Zresztą jeszcze do dziś tam są jak chcesz,
    to możesz przeczytać:

    http://picasaweb.google.pl/robercikus/Mapka#

    :-) moja rada jest taka: zrób
    > zgodnie z projektem, a jak masz jeszcze jakieś obawy, to daj te pręty,
    > nawet dwie żebrowane 12-tki, w końcu koszt żaden...

    Wiesz co... nie dwie godziny temu pojawiłem się na tej grupie i nie raz
    i pewnie nie dziesięć pisałem, że budynek _już stoi_ Teraz robię dach,
    zatem rady w typie: 'Zrób zgodnie z projektem' są co najmniej
    śmieszne... szczególnie, że jest właśnie 'zgodnie z projektem' :-)))

    Dlatego odpuść sobie...

    robercik-us

  • 22. Data: 2010-04-15 06:50:15
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    > Mogę... Chaos się wkradł.

    > Ja mówię o chudziaku pod poziomem zero, nie pod ławami.

    > ława jest schodkowa, bo mam spadek na działce, ściana fundamentowa na
    > wysokość ok 50 - 60 cm ponad ławę jest monolityczna, a to, co powyżej jest
    > już wymurowane z bloczków. Między ostatnią warstwą, a przedostatnią są
    > rzeczone podwójne pręty fi 12 zagięte na rogach, ale tylko po obwodzie
    > budynku. Pod ścianami wewnętrznymi nie dawaliśmy prętów.
    >
    > W projekcie miałem wieniec..., ale to już przesada. Budynek jest
> [...]

    A to faktycznie masz to dobrze zrobione. I chyba ten wieniec w poziomie zero
    faktycznie byl na wyrost.
    Przemek

  • 23. Data: 2010-04-15 09:02:11
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Wiesz co... nie dwie godziny temu pojawi em si na tej grupie i nie raz
    > i pewnie nie dziesi pisa em, e budynek _ju stoi_ Teraz robi dach,
    > zatem rady w typie: 'Zr b zgodnie z projektem' s co najmniej
    > mieszne... szczeg lnie, e jest w a nie 'zgodnie z projektem' :-)))
    >
    > Dlatego odpu sobie...
    >
    > robercik-us

    oj, sory... pomyliło mi się, czytałem na szybko i pomyliłem twoje
    posty z tymi autora wątku :-)
    ... i w zasadzie do niego są te moje uwagi, a propos projektu,
    kierbuda i badaniu gruntu

    pozdrawiam
    s_13

  • 24. Data: 2010-04-15 09:13:33
    Od: Marras <m...@g...pl>

    > oj, sory... pomyliło mi się, czytałem na szybko i pomyliłem twoje
    > posty z tymi autora wątku :-)
    > .... i w zasadzie do niego są te moje uwagi, a propos projektu,
    > kierbuda i badaniu gruntu

    Oto co mówi mój projekt:
    - podbudowa z chudego betonu 10 cm - wykonane (miejscami więcej)
    - ławy zewnętrzne 60x40 zbrojone 4x12 - wykonane
    - ławy wewnętrzne 70x40 zbrojone 4x12 - wykonane
    - ściana fundamentowa monolityczna lub z bloczków. Nie ma nic
    wspomnianego o zbrojeniu ani o wieńcu.

    Przed budową wykonałem badanie geologiczne gruntu i okazało się, że
    grunt jest niejednorodny. Tzn. pod budynkiem (w połowie) glina
    przechodzi w piaski ilaste.

    Geolog zalecił wykonanie podbudowy z chudego betonu lub wieniec
    fundamentowy.
    Kierownik budowy, a zarazem architekt i konstrukor adaptujący projekt
    twierdzi, że chudziak i zbrojenie ław wystarczy. Ławy podobno i tak są z
    dużym zapasem wykonane.

    Stąd moje pytanie czy warto stosować zbrojenie spoinowe, chociażby po to
    aby się sciany nie rozjechaly podczas zagęszczania gruntu.
    Czy wykonać wieniec fundamentowy? Przypominam, że ściana jest niska - 80
    cm. Ponad grunt będzie wystawać około 40 cm.

    pozdrawiam
    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 25. Data: 2010-04-15 14:06:39
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > witajcie
    >
    > Właśnie przygotowuję sie do murowania fundamentu z bloczków.
    > Łącznie będzie 6 warstw bloczka o wysokości 12 cm.
    >
    > Zastanawiam sie czy warto układać jakieś zbrojenie w warstwach zaprawy.
    >
    > Oczywiście ława jest wylana i zazbrojona 4x12.
    >
    > pozdrawiam
    > --
    > Marek

    Z tego co dalej napisales wynika, ze grunt masz niejednorodny. Na przejsciu z
    tego piasku ilastego w gline moga pojawic sie pekniecia murow. I to nie z
    uwagi na pekniecia fundamentow czy scian fundamentowych tylko z uwagi na
    normalne sprezyste ich ugiecia. Lawa fundamentowa zazbrojona ale nie wysoka
    ugina sie. Ona moze sie ugiac pod naroznikami niewiele, powiedzmy pol cm ale
    to ugiecie bedzie widoczne potem jako pekniecie sciany gora tez te pol
    centymetra.
    Aby temu zapobiec nalezy maksymalnie usztywnic sciany fundamentowe
    szczegolnie te idace w poprzek linii zmiany podloza gruntowego.
    Dlatego "popieram" dodatkowe zazbrojenie scianek z bloczkow delikatnym ale
    zbrojeniem. Do tego sluza specjalne dwa druty fi 4 mm zgrzane zygzakowato
    trzecim. I te drabinki zastosuj na kazdej lub ostatecznie na co drugiej
    warstwie bloczkow.
    Koszt stosunkowo niewielki bo tylko material. Murarzowi takie zbrojenie nie
    tylko nie przeszkodzi w pracy lecz ja nieco ulatwi. Caly wysilek to polozenie
    tych drabinek na murze.
    A sumaryczny przekroj tych drutow bedzie duzy na tyle, ze ten murek uzyska
    duza sztywnosc na zginanie i pozniej nie bedzie problemow z osiadaniem, ktore
    dzieki usztywnieniu bedzie bardziej rownomierne.
    Reszte wezmie na siebie wienniec nad pierwsza kondygnacja tak, ze bedziesz
    mogl spac spokojnie.
    Pzdr.
    Tornad