Rynek nieruchomości w Polsce X 2015
2015-11-30 13:24
Przeczytaj także: Rynek nieruchomości w Polsce IX 2015
Klienci planujący zakup mieszkania z drugiej ręki w dalszym ciągu mogą spokojnie prowadzić poszukiwania i przebierać w ofertach bez obawy o to, że każda zwłoka wiązać się będzie z dodatkowymi kosztami. Brak presji czasu i ceny pozwala na właściwe przygotowanie się do transakcji, a przede wszystkim umożliwia spokojne zapoznanie się z dostępnymi ofertami i wybranie spośród nich tej najlepszej.Z danych serwisu Morizon.pl wynika, że w październiku średnie ceny ofertowe za m2 używanego mieszkania w większości miast zmieniły się minimalnie – o zaledwie kilkadziesiąt złotych. Tylko w Rzeszowie średnia stawka spadła, a w Krakowie i Sopocie wzrosła o ponad 100 zł.
Porównując stan obecny z sytuacją sprzeda roku, ceny mieszkań w Krakowie pozostają takie same, w 6 miastach spadły (średnio o 1,6%), a w 11 wzrosły (średnio o 2,3%). Jednak nawet wyższe ceny ofertowe – będące wynikiem przede wszystkim rosnącej podaży ofert z wyższej półki - w rzeczywistości rynkowej nie oznaczają wyższych kosztów zakupu mieszkania. W zdecydowanej większości przypadków cena transakcyjna wynegocjowana między kupującym i sprzedającym jest o kilka, a nawet kilkanaście procent niższa od pierwotnej ceny ofertowej.
Jakich ofert nieruchomości szukają klienci
Z badania przeprowadzonego przez serwis Morizon.pl wynika, że aż 60% klientów popytowych na polskim rynku nieruchomości to osoby zainteresowane zakupem nieruchomości (40% zainteresowanych jest najmem).
Interesująco przedstawia się podział klientów zakupowych przeprowadzony na podstawie cen nieruchomości, jakich poszukują. Wg danych Morizon.pl co piąty zainteresowany zakupem nieruchomości szuka oferty w cenie do 100 000 zł. Tę grupę tworzą w przeważającej mierze klienci na zakup gruntów.
Co czwarta osoba aktywnie poszukująca nieruchomości do zakupu szuka oferty przedziale cenowym od 100 001 do 200 000 zł. W tej grupie dominują klienci na zakup mieszkań, ale znaczny w niej udział mają też klienci poszukujący droższych gruntów (wokół dużych miast).
Blisko 40-procentowy udział w popycie na rynku nieruchomości mają klienci poszukujący ofert w szerszym przedziale cenowym - od 200 001 do 500 000 zł. Wśród nich prym wiodą klienci na zakup mieszkań (w średnich i dużych miastach) oraz domów.
Przydatne linki:
Oferty nieruchomości
Znaczny – ponad 11-procentowy udział w popycie mają klienci na zakup nieruchomości relatywnie drogich – w cenie od 500 001 do 1 000 000 zł. Są to głównie klienci zainteresowani zakupem mieszkania z wyższej półki, w dużym mieście oraz klienci na zakup domu.
Najmniejszy – wynoszący 4,4% - udział w grupie klientów zainteresowanych zakupem nieruchomości mają klienci zainteresowani ofertami, których cena przekracza milion złotych, tj. apartamentów, domów oraz nieruchomości komercyjnych.
fot. mat. prasowe
Ceny mieszkań październiku 2015 roku
Ceny mieszkań na rynku wtórnym pozostają stabilne - ponad 1-procentowe zmiany odnotowano tylko w 8 ośrodkach spośród 18 badanych
Informacje o badaniu
Raport został przygotowany na podstawie danych z 36200 unikalnych ofert sprzedaży mieszkań wystawionych w serwisie nieruchomości Morizon.pl w październiku 2015 roku oraz badania preferencji klientów popytowych przeprowadzonego w dniach 1-30 października br. na próbie 11400 użytkowników serwisu Morizon.pl.
Marcin Drogomirecki,
![Rynek nieruchomości w Polsce XII 2015 [© andriano_cz - Fotolia.com] Rynek nieruchomości w Polsce XII 2015](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-nieruchomosci/Rynek-nieruchomosci-w-Polsce-XII-2015-170003-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Rynek nieruchomości w Polsce XI 2015
-
Rynek nieruchomości w Polsce VIII 2015
-
Rynek nieruchomości w Polsce VII 2015
-
Rynek nieruchomości w Polsce VI 2015
-
Rynek nieruchomości w Polsce V 2015
-
Rynek nieruchomości w Polsce IV 2015
-
Rynek nieruchomości w Polsce III 2015
-
Rynek nieruchomości w Polsce II 2015
-
Rynek nieruchomości w Polsce I 2015
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)