  • 1. Data: 2021-07-18 10:58:29
    Temat: Nowe robale w domu
    Od: Tomasz <j...@g...com>

    Od kilku dni mam w domu inwazję dotychczas niespotykanych
    robali.
    https://www.dropbox.com/sh/2pere8ypxgejbhx/AAADioW29
    gJzi7lS1ATY6deoa?dl=0
    Potrafią fruwać, spadają mi na głowe nocą przy swietle na
    tarasie. Są niezwykle żywotne i ruchliwe, jak karaluchy.
    Co to jest i jak się ich pozbyć?

    --
    Tomasz

    Avast.

  • 2. Data: 2021-07-18 12:23:04
    Temat: Re: Nowe robale w domu
    Od: collie <p...@b...pl>

    W niedzielę, 18.07.2021 o 10:58, Tomasz napisał:

> [...]
    > Potrafią fruwać, spadają mi na głowe nocą przy swietle na
    > tarasie. Są niezwykle żywotne i ruchliwe, jak karaluchy.

    Gdy w domu syf, kiła i mogiła, to nawiedza go żuczek gnojarz.

  • 3. Data: 2021-07-18 12:37:29
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-07-18 o 10:58 +0200, Tomasz napisał:
> [...]
    > Potrafią fruwać, spadają mi na głowe nocą przy swietle na
    > tarasie. Są niezwykle żywotne i ruchliwe, jak karaluchy.

    "Biegacz skórzasty". Jak się pozbyć nie wiem, ja bym się nie pozbywał
    bo i co on komu przeszkadza.

    Mateusz

  • 4. Data: 2021-07-18 12:38:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 18 lipca 2021 o 12:23:35 UTC+2 collie napisał(a):

    > Gdy w domu syf, kiła i mogiła, to nawiedza go żuczek gnojarz.
    >

    > --
    > Tu jest Usenet - tu się nie dyskutuje, tu się walczy.
    Po co opisałeś miejsce w którym mieszkasz? Chociaż przy żonie jaka pokazałeś prusaki
    można traktować jako przyjazne zwierzęta domowe.

  • 5. Data: 2021-07-18 12:40:39
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 18.07.2021 o 10:58, Tomasz pisze:
> [...]
    > Potrafią fruwać, spadają mi na głowe nocą przy swietle na tarasie. Są
    > niezwykle żywotne i ruchliwe, jak karaluchy.

    Może to Carabus nemoralis ?

  • 6. Data: 2021-07-18 13:12:58
    Od: Tomasz <j...@g...com>

    W dniu 18.07.2021 o 12:40, Baczek pisze:
    gJzi7lS1ATY6deoa?dl=0

    > Może to Carabus nemoralis ?
    Wikipedia pisze że: Biegacz skórzasty (Carabus (Procrustes)
    coriaceus)
    Wyglądfa na to że jest to ten sam zwierz.

    Avast.

  • 7. Data: 2021-07-18 13:21:18
    Od: Tomasz <j...@g...com>

    gJzi7lS1ATY6deoa?dl=0

    > "Biegacz skórzasty". Jak się pozbyć nie wiem, ja bym się nie pozbywał
    > bo i co on komu przeszkadza.
    >
    > Mateusz

    Dzięki za trafną diagnozę.
    Poczytałem trochę o nim w Wikipedii i chyba dam sobie spokój.

    --
    Tomasz

    Avast.

  • 8. Data: 2021-07-18 13:48:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz napisał:

    > Dzięki za trafną diagnozę.
    > Poczytałem trochę o nim w Wikipedii i chyba dam sobie spokój.

    Nie, to jest całkiem inne zwierzę.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2021-07-18 22:03:19
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 18.07.2021 o 13:12, Tomasz pisze:

    > Wikipedia pisze że: Biegacz skórzasty (Carabus (Procrustes) coriaceus)
    > Wyglądfa na to że jest to ten sam zwierz.

    No nie za bardzo. Wg wikipedii biegacz skórzasty nie fruwa. Poza tym
    wyraźnie widać, że jest czarny a jego tułów bardziej pękaty, a ten Twój
    ze zdjęcia jest brązowy i raczej podłużny. Nie wiem, co to za jeden, ale
    też takie widuję w ogrodzie, w domu raczej nie.

    --
    Ewa

  • 10. Data: 2021-07-18 23:25:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

    > No nie za bardzo. Wg wikipedii biegacz skórzasty nie fruwa.

    Stanisław Lem pisał (podobno), że "nikt nic nie czyta". I maiał rację --
    jak coś na zdjęciu z grubsza podobne jest do owada z obrazka w Wikipedii,
    to już bez przeczytania opisu można twierdzić, że to biegacz skórzasty.
    Nawet gdyby wbrew zapisom owej świętej księgi zwierz był fruwaczem.

    > Poza tym wyraźnie widać, że jest czarny a jego tułów bardziej
    > pękaty, a ten Twój ze zdjęcia jest brązowy i raczej podłużny.

    Biegacza skórzastego znam dobrze. Trudno go z czymś pomylić. Wspaniałe,
    ogromne chrząszczysko, nie takie łatwe do napotkania, jeśli się nie
    wie, gdzie szukać. O tym panatomaszowym nie wiemy nawet, jakiego jest
    wzrostu. Z fotograffi trudno wywnioskować, a to podstawowa informacja
    do identyfikacji

    > Nie wiem, co to za jeden, ale też takie widuję w ogrodzie,
    > w domu raczej nie.

    Wygląda na któregoś z krewnych Skórzastego, czyli też biegaczowaty
    (Carabidae). Nie wszystkie one są nielotami. Najprawdopodobniej to
    któryś szykoń (Pterostichus). Truskawczak być może.

    Jarek

    --
    Kiedy biegam, to jestem biegaczem,
    kiedy fruwam, to jestem fruwaczem,