  • 11. Data: 2021-05-30 12:22:31
    Temat: Re: Budowa filtra basenowego
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 29 May 2021 00:57:16 -0700 (PDT), uciu

    > Rodzina wymyśliła basen.
    > 9000L
    > zakładam, że pompa na wyposażeniu nie da rady.

    Pompa w komplecie jest dobrana zapewne do wielkości i da radę, tylko filtr
    trzeba często płukać co jest upierdliwe. Ja wymieniłem filtr papierowy na
    kule Aqualoon (co polecam Ci zrobić jeśli nie chcesz przeinwestować) i to
    znacznie było tańsze niż dedykowane celulozy, ułatwiło też czyszczenie
    (kule można bezkarnie prać w pralce, celulozę tylko pod szlauchem, dużo
    wody i czasu idzie aby to zrobić dokładnie, po 4-5x płukaniach się nadają
    do kosza). Dwa komplety kul kupujesz i po wstępnym wypłukaniu pierzesz w
    pralce (chyba że masz Franię na podorędziu, ta też sobie super radzi). Ew.
    możesz wyrzucić oryginalny filtr zostawiając "pustą" pompę i podpiąć ją pod
    większy "zasobnik" robiąc coś na podobieństwo tego z filmu, tylko zamiast
    upierdliwego piachu (do którego z pewnością trzeba będzie zmienić pompę
    przy takim gabarycie) wrzucić wspomniane kulki. Ale to wystarczy dać 2-3x
    większy zasobnik niż jest w oryginalnej pompie, a nie 20-30x większy jak
    planujesz. Link do kulek:

    https://allegro.pl/oferta/bestway-kulki-filtracyjne-
    do-pompy-piaskowej-58475-9183654709

    Możesz też zostawić oryginalną pompę, papierówkę podmienić na kulki (tylko
    trzeba będzie rurkę wsadzić, pewnie skapujesz jak patrząc na konstrukcję),
    do pierwszego filtrowania użyć filtra kubełkowego. Bierzesz kubeł 20-30L
    (ja używałem kosza na pranie), dziurawisz dno i bok na dole tak żeby
    przekrój odpływów równał się dopływowi (uwzglęniając opór materiału
    filtrującego), do niego ładujesz pieluchy tetrowe, albo kulki i z pompy
    robisz wyrzut nie do basenu bezpośrednio, tylko do kubła wiszącego nad
    basenem (nie musi być szczelnie, aby tylko się woda w całości przelewała
    przez "złoże"). Po pierwszym ustabilizowaniu wody pozostawiasz już tylko
    kule w filtrze, bo już tak skuteczna filtracja nie będzie potrzebna więcej
    (pod warunkiem że nie zapuścisz znowu wody, wtedy znowu dostawiasz
    kubełkowy).

    > Wszelkie rady mile widziane bo nigdy nie miałem basenu :-)

    Najważniejszy jest początek, odpowiednia kolejność i... cierpliwość. Lejesz
    wodę, ustalasz pH, dodajesz szokowo chloru, robi się w wodzie rudy kibel
    (mniejszy lub większy, w zależnośći jaką masz wodę) i teraz filtrować,
    płukać, filtrować, płukać, tak ze dwie albo trzy doby (co zależy znowu od
    jakości wody, wielkości "złoża" filtrującego i jak często płuczesz złoże).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 12. Data: 2021-05-31 17:27:45
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2021 o 09:57 uciu <a...@g...com> pisze:

    > Rodzina wymyśliła basen.
    > 9000L
    > zakładam, że pompa na wyposażeniu nie da rady.
    > Mam beczki plastikowe 100 i 200 l
    > ]Mogę/chcę samemu jakiś filtr zrobić - podobny do
    > https://www.youtube.com/watch?v=VoUgGSO7CvM
    >
    > Jakiej pompy najlepiej użyć? Musi być jakaś basenowa - czu może jakaś
    > duża do CO? Mam wiatę obok - pompa może być pod wiatą.
    > Wypełnienie beczki z keramzytu czy piasku?
    >

    > Wszelkie rady mile widziane bo nigdy nie miałem basenu :-)
    >
    > uciu

    Mam taki filtr piaskowy kupiony w zeszłym roku za 400-500 zł. Pompa ma
    chyba 250 lub 350W
    Był w basenie o średnicy 4,5m i wysokości 1,3m.

    W tym roku mam większy basen i większy filtr. Jak jesteś zainteresowany to
    ten z zeszłego roku odstąpię za 250 zł. Jak chcesz to porobię parę fotek.
    Nic tańszego i lepszego od mojej oferty nie znajdziesz :-)

    Mam też zawór 5 drogowy (nowy) do odsprzedania za 100 zł. Też przez kilka
    minut miałem taki pomysl jak Ty i zdązyłem zakupić nowy zawór... :-)

    TG

  • 13. Data: 2021-06-01 20:53:08
    Od: uciu <a...@g...com>

    poniedziałek, 31 maja 2021 o 17:27:47 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

> [...]
    >
    > Mam też zawór 5 drogowy (nowy) do odsprzedania za 100 zł. Też przez kilka
    > minut miałem taki pomysl jak Ty i zdązyłem zakupić nowy zawór... :-)

    kurcze za późno:-/ kupilem na olx używke piaskowy troche za duży - z pompą 240w ale
    bedzie na zapas :-)

    Wystaw na olxa - sprzeda sie od razu.

    Pozdrawiam
    uciu

  • 14. Data: 2021-06-01 21:01:08
    Od: uciu <a...@g...com>

    jak ze zrezygnowałem z budowy filtra i kupiłem używke a trzeba coś samemu zdziałać
    wymyśliłe podgrzewacz wody.
    Koło basenu jest altana z blachą w rąbek na dachu - dach na południe.
    Plan jest takie by dać jakąś małą pompkę przepływową + węża na blache = rozwiązanie
    proste ale przy małym przepływie powinno zadziałać.

    Pompa 12v:
    https://allegro.pl/oferta/pompa-wody-12v-zanurzeniow
    a-przeplywowa-13l-min-8484323605

    lub najlpiej jakaś montowana na zewnątrza basenu a;e taka by podniosła wodę na 2,5m
    coś takiego tylko większe:
    https://allegro.pl/oferta/aquael-pompa-przeplywowa-m
    k-800-midi-multikani-6958774465

    co myślicie?

    uciu

  • 15. Data: 2021-06-01 22:53:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/06/2021 21:01, uciu wrote:
    > co myślicie?

    Woda zabiera absurdalnie duże ilości ciepła, parując. Im większa
    temperatura, tym więcej będzie uciekać. Grunt też odessa.

    Może podpowiem: basen 10m3 wymagał kilku godzin ładowania z mocą ~20kW z
    pieca, aby się nagrzać do temperatury którą lubię, czyli 34+ stopnie.

    Następnego dnia miał 5-8 stopni mniej i znowu kilka h grzania.

    Możesz oszacować ile energii zbierzesz z blachy. Podgrzejesz, ale chyba
    wszystko zalezy do jakiej temperatury uznasz, że ma to sens. Moim
    zdaniem takim "byle czym" nagrzejesz tylko trochę i to raczej nie będzie
    powalać. Choć może te 20 pare stopni Ci wystarczy.

    Za rok, dwa, pojawi się więcej pomp ciepła, basenowych, używanych.
    Przyczaj się pod koniec lata, w zeszłej jesieni trafiłem na kilka
    interesujących propozycji, licze że w tym roku będzie więcej,
    szczególnie z uszkodzoną elektroniką.

    PS. Grzałem mały basen dla dzieci, koło 2m2, pętlami czarnej rury fi20
    ~50m rzuconej w trawę. Kiepskie to, udawało się podnieśc temperaturę o
    parę stopni, ale te pare stopni to tylko troche cieplejsze zimno.

  • 16. Data: 2021-06-02 20:59:54
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik heby h...@p...onet.pl ...

> [...]
    > fi20 ~50m rzuconej w trawę. Kiepskie to, udawało się podnieśc
    > temperaturę o parę stopni, ale te pare stopni to tylko troche

    34 stopnie w basenie? OMG... :)

    Dla mnie 25 to juz jest super.
    34 to chyba w jacuzzi :)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Imieniny należy obchodzić - jeżeli nie własne - to szerokim łukiem.

  • 17. Data: 2021-06-02 21:35:06
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2021 o 21:01 uciu <a...@g...com> pisze:

    > co myślicie?

    Przeczytaj co napisał Sebastian (heby) i przyjmij do wiadomości.
    Ja takie wynalazki też już mam za sobą: na wiacie na drewno zrobiłem
    drabinkę z rury PN6 x 32 o powierzchni 5 x 5m. Na złączki i rurę wydałem
    ponad 700 zł i po sezonie stwierdziłem, że kasa w błoto.
    Taki wymiennik jest z 10 x za mały. Jak jest słońce to zwykła czarna mata
    na basenie da Ci więcej niż jakieś wymienniki pędzone pompą obiegową p 72
    zł.
    Jak chcesz podgrzewać basen to szukaj taniej PC basenowej. Na resztę
    wynalazków szkoda kasy.

    TG

  • 18. Data: 2021-06-02 21:46:03
    Od: budynPL <b...@g...com>

    wtorek, 1 czerwca 2021 o 21:01:09 UTC+2 uciu napisał(a):
> [...]
    > Plan jest takie by dać jakąś małą pompkę przepływową + węża na blache = rozwiązanie
    proste ale przy małym przepływie powinno zadziałać.

    duży przepływ jest lepszy bo sprawność wymiennika rośnie :-)
    układ musi być ciśnieniowy bo rurki się zassą na ujemnym ciśnieniu
    Takie rzeczy mam opanowane bo u mnie to realnie działało, wiec pytaj jak coś.
    Basen nagrzewany do temperatur 28+ błyskawicznie zarasta glonami.

    b.

  • 19. Data: 2021-06-02 22:38:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/06/2021 20:59, Budzik wrote:
    > 34 stopnie w basenie? OMG... :)

    Nominalnie grzałem do 37-38. Dzięki temu basen funkcjonował jeszcze we
    wrześniu.

    > Dla mnie 25 to juz jest super.
    > 34 to chyba w jacuzzi :)

    Nie, tam mam 40.

    Ten basen jest dla dzieci, nie dla mnie. Mają wyjśc z niego nie trzęsąc
    się z zimna, po 2h zabawy. Dla mnie wystarczyło by ~30 do rekreacji i z
    27 do pływania. Ale on ani do jednego ani do drugiego się nie nadaje ;)

    W tym roku będzie grzany z pompy ciepła (ale nie basenowej, tylko c.o.).
    Mozliwe że wynegocjuje niższą temperaturę... albo lepiej zaizoluje ...

  • 20. Data: 2021-06-02 22:39:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/06/2021 21:46, budynPL wrote:
    > Basen nagrzewany do temperatur 28+ błyskawicznie zarasta glonami.

    Basen prawidłowo filtrowany ma wodę czystszą od destylowanej ;)