  • Data: 2013-03-01 10:45:39
    Temat: Re: Modernizacja starego układu co.
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Ale nie dyskutujemy o zapotrzebowaniu w energię, lecz różnicy pomiędzy
    > układem o dużej i małej pojemności.

    Ale dyskutujemy o domu z oknami czy jaskini? Jeśli o domu z oknami to musimy
    też uwzględnić _zmienne_ zyski z nasłonecznienia. Układ o mniejszej
    pojemności ma szybszy czas reakcji więc pozwala lepiej te zyski wykorzystać.

    > A jak to wyliczyłeś?
    > Możesz mi podać wzór? Chętnie poznam.

    Wzór = zegarek + wrzesień + obserwowanie kiedy i na jak długo włącza się
    kocioł. Taka sytuacja o której piszesz, że kocioł się co chwilę włącza i
    wyłącza świadczy o kiepskim programie w sterowniku albo czujniku z za małą
    histerezą. W okresach przejściowych kocioł włącza się kilka razy dziennie.

    > Niezupełnie. Wszystko zależy od kumulacyjności budynku. Jeżeli jest to
    > budynek o dużej kumulacyjności do dla układu regulacji nie ma znaczenia
    > czy w obiegu krązy 50 czy 500 litrów wody, bo czas nagrzewania i
    > stygnięcia tej wody nawet przy 500 litrach jest o wiele krótszy niż czas
    > rozgrzewania/stygnięcia tego domu.

    Pisałem o sterowaniu czujnikiem temperatury powietrza nie ścian. Czujnik
    taki ma histerezę około 1 stopnia więc _zawsze_ w takim przypadku będą
    wahania temperatury minimum +- 0,5 stopnia niezależnie o akumulacyjności
    budynku.

    [ciach]

    > Pospawa się samo? :)

    Pozaciska się samo? Nie demonizujmy. Koszt spawarki i koszt zaciskarki są
    podobne. Z tym, że spawarkę można użyć jeszcze do wielu innych celów i
    sądzę, że więcej ludzi ma w domu spawarkę niż zaciskarkę do PEX. Owszem
    docinanie rur stalowych trwa trochę dłużej i wymaga większej dokładności,
    ale skoro na materiale jesteś jakiś tysiąc do przodu przy stali to za tego
    tysiaka bez problemu znajdziesz kogoś kto to pospawa.

    Pozdrawiam
    Ergie