    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: [OT]Re: Nowe robale w domu
    Date: Thu, 22 Jul 2021 09:11:59 +0200
    <20210720223430.70444944@mateusz>
    <o...@d...nat.stargardszczecinski.vectranet.pl>
    <20210721091936.72dd6069@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20210721123100.5141b361@mateusz>
    <60f823e2$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <20210721160739.263ffede@mateusz>
    <60f83ff9$0$545$65785112@news.neostrada.pl>
    <20210721181154.5bf9d4c4@mateusz>
    <60f86319$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
    <20210721205539.069e48bd@mateusz>
    <60f872c7$0$515$65785112@news.neostrada.pl>

    2021-07-21 o 21:17 +0200, FEniks napisał:
    > Hm, ale czy właśnie Ty nie starasz się działać tak, jakby Cię nie
    > było? Przynajmniej na poziomie deklaratywnym oczywiście.

    Nie wydaje mi się, bym składał takie deklaracje, aczkolwiek może
    pisałem coś, co mogło to błędnie sugerować. "Udawanie że mnie nie ma"
    jest dużym uproszczeniem. Wyróżniam dwa typy przeciwności, które
    dotykają moich podopiecznych: te, z którymi jednostka powinna być w
    stanie sobie poradzić za sprawą milionów lat ewolucji, oraz te
    pozostałe - losowe tragedie bądź anomalie wynikające z jakichś
    relatywnie nagłych, zewnętrznych patologii świata.

    W ramach tych pierwszych nie interweniuję. A jeśli braknie samozaparcia
    i odratuję takiego nieszczęśnika, to pilnuję, by jego geny nie dokonały
    dalszej podróży. W sytuacjach drugiej kategorii nie waham się bronić
    moich lokatorów jeśli tylko mam taką możliwość.

    Porywanie jagniąt przez lisy zaliczam właśnie do tej drugiej kategorii.
    Jednodniowe jagnię, choćby było w najdoskonalszej kondycji, ma w takiej
    konfrontacji zerową szansę przeżycia, a matka choćby była
    najwaleczniejszą z opiekunek, nie jest w stanie czuwać 24 godziny na
    dobę.

    > Cenny kontekst, dziękuję. Wnioski z niego mogę wyciągnąć takie, że
    > skoro lisów jest dużo, to znaczy, że mają czym się wyżywić, pomimo że
    > myśliwi wybijają mniejszą zwierzynę. Chyba że wokół jest więcej
    > takich owczych stad, z których lisy mogą podkradać jagnięta.

    Lis ma niezwykle elastyczne możliwości adaptacyjne, potrafi dostosować
    swoją dietę bardzo dynamicznie. Jagnięta to jedna z jego alternatyw.
    Grzebie również ludziom po śmietnikach, pożera kury (choć w okolicy już
    mało kto jeszcze je ma, bo zbyt szybko giną), ba - potrafi nawet w
    dwójkę dobrać się do młodego cielaka, a chorej limuzynie leżącej
    samotnie wygryźć wymiona. Zdarza mu się również porwać młode kocięta.
    Wątpię, by nastał w bliskiej przyszłości czas, kiedy dla lisa zabraknie
    pożywienia, będzie raczej kolejno eliminował najłatwiejsze łupy.

    Mateusz