  • Data: 2021-01-06 11:18:20
    Temat: Re: Ogrzewanie domu
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Nie do końca trafiona analogia. Samochodowe analogie zresztą mało kiedy
    > są trafne, niemniej spróbuję swoich sił, podając alternatywę:
    >
    > Ktoś mówi "hamowanie samochodem nie podnosi całkowitego zużycia
    > energii", argumentując to tym, że samochód jest elektryczny, odzyskuje
    > energię hamowania itd itp. Marek mówi "ja wolę jeździć wolniej i mniej
    > hamować - w moich aucie tak oszczędniej". I ja się zgadzam z Markiem, bo
    > w moim samochodzie też tak jest.
    >
    > Mateusz

    Użyłeś jeszcze gorszej i do tego błędnej analogii, bo Marek właśnie
    namawia do ciągłego ruszania i hamowania.

    Ja i Tomasz oraz kilku innych namawia właśnie do spokojnej, płynnej
    jazdy, bez hamowania i dostosowanej prędkości do potrzeb, czyli do tzw.
    ecodrivingu.

    Wyobraź sobie, że jedzie z punktu A do punktu B kilka samochodów. Jadą
    razem, spokojnie w miarę z jedną prędkością.

    Marek twierdzi, że oszczędniej pojedzie za nimi, robiąc co chwilę
    przerwy i doganiając pozostałe auta. Warunkiem jest, aby wszystkie auta
    dotarły do punktu B w tym samym czasie.

    Aby Marek mógł robić postoje, a później doganiać co jakiś czas pozostałe
    auta, będzie musiał jechać z o wiele większą prędkością w trakcie jazdy.
    Tu będzie tracił energię na hamowania, większe opory powietrza oraz
    większą bezwładność, bo rozpędzanie auta powoduje zwiększone zużycie
    paliwa, a hamowanie jego straty.

    Uważasz, że jadąc w ten sposób będzie jechał oszczędniej od tych, którzy
    jadą spokojnie z jedną prędkością? Otóż nie będzie oszczędniej.

    Ten opis idealnie odzwierciedla system grzewczy, bo tutaj także
    utrzymując minimalną moc grzewczą, bez wyłączania i ponownego załączania
    urządzenia, urządzenie to będzie pracowało z najbardziej optymalnymi
    parametrami, zapewniając najoszczędniejsze ogrzewanie domu. Każdy
    rozruch i zatrzymanie kotła gazowego, olejowego, kotła stałopalnego czy
    pompy ciepła zawsze obarczone jest stratami energii. Marek natomiast z
    przekorą twierdzi, że nie i że jest wręcz na odwrót.