  • Data: 2011-04-17 20:00:05
    Temat: Re: ogrodzenie miedzy dzialkami
    Od: Budyń <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:67ef4d68-9278-4812-b016-b44238151dba@e21g2000vb
    z.googlegroups.com...
    On 17 Kwi, 17:21, Budyń <b...@g...pl> wrote:

    > co do meritum - prawo mowi ze grodzi ten który chce i w żaden sposób nie moze
    przymusić sąsiada do partycypacji w kosztach.
    >Natomiast obowiązek utrzymania (konserwacji) tegoż leży solidarnie na obu sąsiadach.

    >Coo? Znaczy jak sasiad mi wybuduje 2m ogrodzenie betonowe i te sie
    >zacznie rozwalac to ja go mam obowiazek naprawiac ? :) Chyba nie ;)

    no własnie ze tak, kiedys sie interesowałem tematem i miałem jakies dane. Tak na
    szybko http://www.budujemydom.pl/component/option,com_conte
    nt/task,specialblogcategory/act,view_porady/id,6255/
    Itemid,53/

    a za muratorem:
    ogrodzenia. Treść art. 154 § 1 Kodeksu cywilnego pozwala domniemywać, że mury, płoty,
    miedze, rowy i inne podobne urządzenia znajdujące się na granicy gruntów
    sąsiadujących służą do wspólnego użytku sąsiadów. Natomiast zgodnie z art. 154 § 2
    korzystający z wymienionych obiektów są obowiązani ponosić wspólnie koszty ich
    utrzymania. Obowiązek ten nie obejmuje jednak kosztów wybudowania nowego urządzenia,
    czyli między innymi płotu (takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w uchwale z 24
    stycznia 2002 r. sygn. III CZP 75/01, OSNC 2002/10/121). Oznacza to, że nie ma
    podstaw prawnych do obciążania sąsiada kosztami budowy ogrodzenia, jeśli nie jest on
    zainteresowany jego powstaniem. Ogrodzenie ma zapobiegać naruszaniu prywatnej
    własności, dlatego koszt jego budowy obciąża tego, czyja własność ma być przez nie
    chroniona.

    Jeśli więc właściciel nieruchomości, któremu zależy na wykonaniu ogrodzenia, nie
    dojdzie do porozumienia z sąsiadem, sam będzie musiał sfinansować inwestycję. Dopiero
    po wybudowaniu ogrodzenia można będzie domagać się od sąsiada współfinansowania
    napraw i remontów. Problem pojawi się ponownie, gdy stare ogrodzenie ulegnie
    całkowitemu zniszczeniu. Wtedy nie będzie można już mówić o remoncie, lecz znowu o
    budowie nowego ogrodzenia, którego koszty ponosi właściciel zainteresowany
    budową.<<<<<

    b.