eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieprzebudowa kotłowni - czyli co tu można zrobić jeszcze gorzej › Re: przebudowa kotłowni - czyli co tu można zrobić jeszcze gorzej
  • Data: 2021-05-04 13:52:48
    Temat: Re: przebudowa kotłowni - czyli co tu można zrobić jeszcze gorzej
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > OP wspominał o pompie ciepła, a przy PC chyba (?) nie da się utrzymywać
    > CWU w temp. 60 st... No chyba że to któraś z tych pomp
    > "wysokotemperaturowych", ale z tego co się orientuję, to te mają niższy
    > COP więc mniej popularne.

    Pompa, którą sobie upatrzył Jakub grzeje do 65'C.

    Poza tym pompy posiadają dodatkowo grzałki. Kiedy temperatura wody
    dochodzi do maksimum wydajności sprężarki to uruchamiają się grzałki.

> [...]
    > najlepszym razie w okolicach 50 st. Wiem, że istnieją PC z
    > zintegrowanym baniakiem CWU, i te pewnie rozwiązują problem w jakiś
    > sposób ale to nie mój przypadek, u mnie baniak jest osobno, podłączony
    > równolegle z kaloryferami, a PC ma zastąpić obecny kocioł bez innych
    > zmian w systemie. Myślałem o tym, by raz na jakiś czas dogrzewać baniak
    > elektrycznie, bo to model który ma małą (700W) grzałkę elektryczną.
    > Prosty programator czasowy ustawiony na grzanie 8h raz na tydzień
    > powinien załatwić sprawę, ale czy w praktyce istnieją inne rozwiązania

    Wyższą temperaturę zapewnia grzałka.

    Nawet jeżeli kupisz pompę ciepła bez wbudowanej grzałki to wykonanie
    dodatkowego układu sterującego wbudowaną grzałką w zasobnik CWU nie
    stanowi żadnego problemu. Niektóre pompy mają już nawet wbudowane
    sterowanie takimi grzałkami.

    Ale nawet jak nie mają to można takie sterowanie dorobić, które będzie
    załączać grzanie zasobnika CWU po spadku temperatury poniżej 45'C. W
    pierwszej kolejności załączy PC. Kiedy zostanie osiągnięta temperatura
    np. 55'C to pompa zostanie wyłączona, a dalej podgrzewanie będzie
    kontynuowane grzałką. Po osiągnięciu temperatury 60'C grzałka zostanie
    wyłączona.

    Kolejny cykl grzewczy znów się rozpocznie od załączenia PC po spadku
    temperatury poniżej 45'C.

    Można też zrobić sterowanie takie, że PC dogrzewa CWU do 55'C, a raz w
    tygodniu grzałka podnosi temperaturę do 70'C.

    Możliwości jest naprawdę wiele i tutaj nie ma żadnych ograniczeń jeżeli
    chodzi o sterowanie.

> [...]
    > którym ustawia się docelową temperaturę pomieszczenia. Gdy
    > pomieszczenie "kontrolne" dojdzie do tej temperatury to pilocik wysyła
    > rozkaz do PC by przestała się kręcić - taki ekologiczny wynalazek.
    > Tylko, że przy grzaniu CWU pilocik może wyłączyć PC a CWU może być
    > nadal zimna. Przypuszczam, że dałoby się ustawić ten pilocik na
    > maksymalną temperaturę przez kilka godzin dziennie (jest tam zdaje się
    > jakiś prosty harmonogram), coby wymusić grzanie CWU, ale ponawiam
    > pytanie: czy w praktyce rozwiązuje się takie problemy inaczej?

    W praktyce grzanie CWU jest niezależne od grzania CO. To co ustawiasz
    dla CO nie wpływa na pracę grzania CWU.

    Zazwyczaj PC realizują priorytet CWU czyli w pierwszej kolejności
    podgrzewana jest CWU, a jak zadana temperatura wody CWU zostanie
    osiągnięta to PC przełącza się na grzanie CO.