  • 1. Data: 2020-11-10 12:13:52
    Temat: Tanie rekuperatory - warte to coś?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Przeglądam z nudów to i owo i trafiłem na rekuperatory w relatywnie
    niskiej cenie (kiedyś kosztowały 10kzł+).

    https://allegro.pl/oferta/centrala-wentylacyjna-reku
    perator-200m3-h-panel-9654546482

    Myslałem że to glitch, ale nie. W cenie 2.5kzł można kupić kilka różnych.

    Czyli to już...

    Instalacje pod rekuperator mam zrobioną. Pozostało tylko go zamontować,
    co sobie ogarnę samodzielnie.

    Pytanie jednak: czy rekuperator za 2.5kzł-3kzł ma jakikolwiek sens? Tak
    wiem że są "lepsze" modele, na razie pytam o tani.

    Spodziewam się że oszczędzi mi troche na ogrzewaniu vs wciskanie
    powietrza bezpośrednio z zewnątrz, i załatwi problem zaduchu w domu,
    ogrniczy zarodniki i problemy alergiczne. Cudów natomiast nie chcę.
    Doskonale sobie zdaje sprawę że może być problem z dyskutowaniem ile się
    zwróci. Może się nigdy nie zwróci, ale wystarczy że choć nie strace za
    dużo na wymianie powietrza.

    Te rekuperatory wyglądają jakoś małe. Wymiennik ciepła w środku jest tak
    maleński, czy postęp tak ogromny?

  • 2. Data: 2020-11-10 19:25:34
    Temat: Re: Tanie rekuperatory - warte to coś?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 10 listopada 2020 12:13:57 UTC+1 użytkownik heby napisał:
    > Te rekuperatory wyglądają jakoś małe. Wymiennik ciepła w środku jest tak
    > maleński, czy postęp tak ogromny?

    To mi wygląda na jakiś taki sklepowy czy niby-przemysłowy, pewnie będzie
    działać ale nie wiem czy do domu się nadaje. Nie wygląda na dobrze
    ocieplony, chwalą się że tylko filtr G3 (co ma być zaletą dla użytkownika
    bo się nie zapycha ;), nie podają przy jakim sprężu mają te 200m3/h,
    w ogóle masa jakaś taka śmieszna, 23 kg całość, wymiennik, wentyle, obudowa?
    Działać pewnie jakoś będzie, natomiast czy tak jak chciałby tego
    użytkownik domu to wątpię :/

    L.

  • 3. Data: 2020-11-10 23:05:17
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 10 Nov 2020 12:13:52 +0100, heby

    > Te rekuperatory wyglądają jakoś małe. Wymiennik ciepła w środku jest tak
    > maleński, czy postęp tak ogromny?

    Nie ma żadnego postępu. Mały reku (200) mały wymiennik.

    Szwagier zassał kontener takich:
    https://allegro.pl/oferta/rekuperator-z-odzyskiem-ci
    epla-i-wilgoci-350m3-h-9053464535
    jak chcesz mogę to wymacać bo już pracują w paru bliźniakach.

    Ja sam sobie zakupiłem i zamontowałem Alnorowego PremAir 450 (7500 brutto):

    https://zapodaj.net/images/d844aa1b5b3fc.jpg
    obok po lewej z poziomicą chłodnica/nagrzewnica

    https://zapodaj.net/images/12a25ad09d8f8.jpg
    a tu MOCarz, w sensie filtr skrzynkowy.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 4. Data: 2020-11-10 23:11:10
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 10 Nov 2020 10:25:34 -0800 (PST), Lisciasty

    > w ogóle masa jakaś taka śmieszna, 23 kg całość, wymiennik, wentyle, obudowa?

    Ale w czym rzecz? Ja mam Alnor PremAir 450 (!)

    https://allegro.pl/oferta/rekuperator-centrala-450m3
    -h-bypass-sterownik-8159525373

    który waży raptem 32kg. Ma to co najważniejsze, czyli wentyle EC z płynną
    regulacją, podobnie jak i bypass, ociek skroplin zarówno dla trybu zimowego
    jak i letniego.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 5. Data: 2020-11-10 23:16:51
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 10 listopada 2020 23:11:59 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:
    > który waży raptem 32kg.

    Czyli raptem 40% więcej :>

    L.

  • 6. Data: 2020-11-10 23:26:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/11/2020 19:25, Lisciasty wrote:
    > Nie wygląda na dobrze
    > ocieplony

    Swoją drogą oglądałem wiele lat temu taki drogi, koło 15kzł. Był
    "ocieplony blachą" tzn poza metalem nie było tam nic.

    Sprzedawca twierdzil że trzeba go sobie owinąc wełną. Ale nie robię na
    drutach :/

  • 7. Data: 2020-11-10 23:27:37
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 10 Nov 2020 14:16:51 -0800 (PST), Lisciasty

    > Czyli raptem 40% więcej :>

    Przy raptem 2x większym wydatku. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2020-11-11 09:00:36
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 10 listopada 2020 23:27:39 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:
    > Tue, 10 Nov 2020 14:16:51 -0800 (PST), Lisciasty

    > Przy raptem 2x większym wydatku. :P

    No nie bo Twój wydatek jest potwierdzony parametrami. A tutaj nic nie wiadomo.
    Poza tym 2x mocniejsze wentylatory są tylko odrobinę cięższe.

    L.

  • 9. Data: 2020-11-11 09:04:14
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 10 listopada 2020 23:26:14 UTC+1 użytkownik heby napisał:
    > Swoją drogą oglądałem wiele lat temu taki drogi, koło 15kzł. Był
    > "ocieplony blachą" tzn poza metalem nie było tam nic.

    Wiesz można kupić pompę ciepła za 60 tys. która jest warta max 20
    i nie jest to nic dziwnego na rynku :>
    Mój rekuperator kosztował koło 6,5 tys. z tego co pamiętam.
    Doktoryzowałem się z tego długie miesiące
    i wiedziałem dokładnie co chcę kupić a jakie bajery nie są mi potrzebne.
    Modele za 10 czy 15 nie oferowały nic co by uzasadniało ich cenę.

    L.

  • 10. Data: 2020-11-11 09:33:36
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 10.11.2020 o 12:13, heby pisze:
    > Cześć.
    >
    > Przeglądam z nudów to i owo i trafiłem na rekuperatory w relatywnie

    tak się zastanawiam. sprawność, albo lepiej, poprawa pracy rekuperatora,
    występuje gdy jest większa różnica temperatur. odwrotnie niż w pompie
    ciepła. czy są więc rekuperatory połączone z pompą ciepła? Bo mnie się
    to wydaje oczywiste.

    ToMasz