  • 21. Data: 2014-03-23 12:42:25
    Temat: Re: Bojlery nierdzewne, - co to warte?
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 23 marca 2014 06:53:32 UTC+1 użytkownik dolniak napisał:

    > Kiedyś do tendrów parowozów nalewano wodę jaka popadnie i dosypywano -ale nie
    >pamiętam dokladnie-bodajże węglan sodu.
    Sode kaustyczną
    Pamiętam bo tata wiele lat parowozami jeżdził.

  • 22. Data: 2014-03-23 13:10:29
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 23 marca 2014 12:42:25 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    >pamiętam dokladnie-bodajże węglan sodu.
    >
    > Sode kaustyczną
    >
    > Pamiętam bo tata wiele lat parowozami jeżdził.

    Zasady przesuwają potencjał elektrochemiczny stali i stal przestaje korodować a
    raczej rozpuszczać się. Za to inne metale w takim środowisku korodują. Jak jest 30
    ton stali i 100 kilo mosiądzu to można się z tym pogodzić. W instalacjach wodnych
    korozja występuje tylko od strony zewnętrznej. W środku gdzie jest elektrolit jest to
    zawsze rozpuszczanie metalu.

  • 23. Data: 2014-03-23 15:00:13
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 23 marca 2014 14:15:26 UTC+1 użytkownik abn140 napisał:

    > no dobra. czyli nierdzewka. na nowy renomowanej firmy mnie nie stac.
    >
    > to uzywany.....
    >
    > jak rozpoznac te Viessmany co to udaja tylko nierdzewne?
    >
    > "Edelstahl" na tabliczce znamionowej wystaczy?

    Najlepiej szukaj takiego co do niego magnes się nie klei. Będzie z kwasówki. Jak to
    będzie używany i po kilku latach zbiornik będzie bez śladów korozji na zewnątrz i
    będzie widać ze nie jest niczym bezbarwnym malowany to jest duża szansa że coś
    wspólnego z materiałami nierdzewnymi ma. Jak będziesz znal model to może w necie
    znajdziesz więcej danych technicznych bojlera niż na tabliczce firmowej napisali.
    Żadnej innej metody pozwalającej w sposób prosty rozróżnić materiały nierdzewne od
    zwykłych nie znam zwłaszcza jak będą polerowane. Żeby po odcieniu rozróżnić trzeba
    mieć spore doświadczenie. Z kwasoodpornymi nie ma problemu bo są magnesy i można
    sprawdzić. Nierdzewny zbiornik na 99% nie będzie niczym na zewnątrz malowany. Bo po
    co go malować. Za to spawy będzie miał spolerowane. Podsumowując. Jak przyciąga
    magnes ma z 10 lat i nie ma śladów korozji nie malowany a spawy ma polerowane to
    nierdzewka. Jak nie przyciąga magnesy i reszta tak samo to kwasówka. Chyba że
    amelinium, bo amelinium się nie pomaluje.

  • 24. Data: 2014-03-23 15:15:16
    Od: "abn140" <a...@g...com>

  • 25. Data: 2014-03-23 17:46:46
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik uzytkownik napisał:
    > Użycie tych samych narzędzi czy materiałów ściernych do nierdzewki,
    > którymi były obrabiane zwykłe stale węglowe spowoduje, że elementy
    > wykonane z nierdzewki skorodują.

    Niekoniecznie. Do grubej obróbki mechanicznej nie da się użyć narzędzi
    nie mających kontaktu ze stalą czarną - bo same narzędzia są często
    wykonane ze stali narzędziowych zupełnie na korozje nieodpornych. Tyle
    że po takim potraktowaniu stal nierdzewną trzeba mozolnie wytrawić
    (podobnie jak po spawaniu) - a to kosztuje. "Niebieskie" materiały
    ścierne stosuje się właśnie po to, żeby po obróbce zgrubnej i głębokim
    trawieniu końcowe etapy obróbki nie wymagały znów strasznych obróbek
    chemicznych - wystarczy wówczas pociągnąć środkami pasywującymi,
    poczekać i spłukać gorącą wodą.

    --
    Darek

  • 26. Data: 2014-03-23 18:25:34
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 23 marca 2014 17:46:46 UTC+1 użytkownik Dariusz K. Ładziak napisał:

> [...]
    >
    > trawieniu końcowe etapy obróbki nie wymagały znów strasznych obróbek
    >
    > chemicznych - wystarczy wówczas pociągnąć środkami pasywującymi,

    Jasne ze kosztuje. Kilogram pasty do trawienia + kilogram pasty do neutralizacji
    pasty do trawienia mniej niż stówę kosztują. Nakłada się pędzlem za kilka złotych i
    zmywa wodą. Z kompletu można jakieś dziesiątki metrów kwadratowych wytrawić. Może to
    robić człowiek bez żadnych kwalifikacji, czyli tani. Jak ja kocham takie pierdolenie
    jak uskuteczniłeś. I po chuj takie teksty wstawiasz? Żeby się czymś popisać? No to
    się popisałeś.

  • 27. Data: 2014-03-23 21:16:35
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Oczywiście złoża kompleksowego nie zasila się wodą surową - za drogo
    > wychodzi, najpierw jest normalny układ złóż rozdzielonych (i przez to
    > łatwych do wielokrotnej regeneracji).

    No Panowie, jak na razie dla mnie czarna magia, ale dojdę i do tego :)
    THX za naprowadzenie.

    Woda nie może być w obiegu zamkniętym, gdyż przygotowywane jest z niej
    chłodziwo dla frezarek. Kłopot polega na tym, że z chłodziwa odparowuje
    woda, a olej raczej zostaje (pewnie z wiórami trochę tracę).
    Muszę więc dolewać wody (w zasadzie to emulsji, ale o bardzo niewielkim
    stężeniu).
    Jest też inny kłopot, jak dolewam wody, to w zasadzie tworzę coraz
    twardszą emulsję - już zaczynają mi się wytrącać mazie, choć niczego nie
    podgrzewam. Pojawiły się też przebarwienia na stali - ale to raczej w
    wyniku kontaktu z jakimś paskudnym aluminium (dostałem partię
    pokrywającą się samoczynnie czarnym nalotem - pewnie z domieszką
    jakiegoś paskudztwa, jutro jadę na rozmowy co to za syf).
    Niby prosta sprawa - zalać maszynę emulsją.... tia...

    Miłego.
    Irek.N.

  • 28. Data: 2014-03-23 21:18:15
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > tworzyć... Bo jak nie ma żadnego anionu silnego kwasu - to same jony
    > sodowe (czy kompensowane anionami kwasu węglowego) czynią wodę wysoce
    > alkaliczną - i tu radzę zapoznać się ze składem stopów takich jak stopu
    > aluminium, magnezu czy wręcz miedzi (z mosiądzem na czele) - i pojęciem
    > amfoterycznosci. Zasada równie skutecznie wymywa cynk z mosiądzu jak
    > kwas, zaś stopy glinu, zupełnie stabilne chemicznie w dowolnym kwasie
    > utleniającym o niewielkim stężeniu)siarkowy, azotowy) potrafią z pianka
    > korodować w środowisku z lekka alkalicznym.

    Jeden z moich klientów ma podobny problem. Radzą sobie dosypując do wody
    (w obiegu mają) kwasek cytrynowy. Skutecznie, choć... dziwnie trochę?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 29. Data: 2014-03-23 21:42:29
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 23 marca 2014 21:16:35 UTC+1 użytkownik Irek N. napisał:

> [...]
    >
    > jakiegoś paskudztwa, jutro jadę na rozmowy co to za syf).
    >
    > Niby prosta sprawa - zalać maszynę emulsją.... tia...

    A jak zrobisz emulsję z kranówki to mniej chłodzi czy gorzej smaruje?

  • 30. Data: 2014-03-23 21:48:52
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > A jak zrobisz emulsję z kranówki to mniej chłodzi czy gorzej smaruje?

    No jak byś czytał uważnie to byś wiedział, że w kranie twarda*
    cholernie, bo ze studni, a z wodociągów wozić nie chcę.

    Miłego.
    Irek.N.
    * narzędzia mi się wyszczerbowywują ;)