  • 21. Data: 2009-11-18 17:08:30
    Temat: Re: Co to za grudki w wylanej lawie?
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@o...net> napisał w wiadomości
    news:395f.000001ee.4b031045@newsgate.onet.pl...

    > lepiku"

    > Nie, chcialem napisac to co napisalem. Ja nie jestem z tych co to co innego
    > mysla, co innego mowia a jeszcze co innego robia... Kazdy murarz w Polsce wie
    > jak to sie robi. I zapewne uzytkownicy tej grupy rowniez czego dowodem jest,
    > ze jeszcze nikt chyba nie mial z tym problemu.

    Jak się nie da lepiku pomiędzy papy to na niewiele taka izolacja się zda.

    > Tak stajnia stoi; juz pewnie z 50 lat bedzie i o dziwo beton nadal jak dzwon.
    > Natomiast gnojownik czy gnojowisko niestety nie. Kwasy organiczne go zezarly i
    > tylko kupki gruzu sie ostaly.
    > Pzdr. Tornad

    Chyba nie czujecie o co mi chodzi. Dziś nie są już nam potrzebne stajnie dziadków i
    zapewne naszym wnukom nie będą potrzebne nasze garaże.

  • 22. Data: 2009-11-19 04:16:50
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > >

    > Chyba nie czujecie o co mi chodzi. Dziś nie są już nam potrzebne stajnie
    dziadków i zapewne naszym wnukom nie będą potrzebne nasze garaże.

    My czujemy Towarzyszu oj czujemy...
    Chodzi Ci o to abym Cie nauczyl jak sie poprawnie wykonuje izolacje pozioma.
    I stosujesz jeden ze znanych mi sposobow. Zarzucasz autorowi, ze zle sie
    wyrazil lub w ogole, ze glupoty wypisuje, probujesz zawstydzic, ze jest ze
    wsi, a on niech sie tlumaczy... I tak mam szczescie, ze mnie od razu nie
    zwyzywales, co juz tez "przerabialem".
    A czy nie prosciej zapytac? Po to jest ta i wiele innych grup. Wymiana
    informacji, przy okazji czlowiek sam sie uczy, nadaza za postepem, gdyz nie
    kazdy wszystko wie.
    Tym razem Ci sie udalo, niechetnie, ale sie wytlumacze. Otoz piszac "2 x papa
    na lepiku" mam na mysli uswiecony chyba 80 letnia tradycja sposob na odciecie
    wody kapilarnej, ktora w porach materialow porowatych jakimi jest wiekszsosc
    materialow budowlanych, moze i czesto w miekorzystnych warunkach gruntowo-
    wodnych, wedrowac do gory w murze z cegly na wysokosc nawet do posadzki
    pierwszego pietra... W betonie troche nizej, ale tez.
    Wiec robi sie te izolacje dokladnie tak, jak sie mowi i w projektach pisze. I
    kazdy murarz nawet ze wsi wie to od malego. Ja wiem to po sobie; jeszcze w
    hacyle gralem jak widzialem jak to sie robi a potem kilkakrotnie sam to
    robilem. Wiec jestem ze wsi, ale nie calkiem zabitej deskami, synem kulaka,
    ktory w dodatku mial mlyn wodny z kolem nasiebiernym, ktory mu po wojnie
    chcieli koniecznie upanstwowic wiec przerobil go na "dynamo" dzieki czemu jako
    pierwsi we wsi mialismy elektryke, ale nie jestem eunuchem, ktory bardzo
    dobrze wie jak to sie robi tyle, ze sam nie potrafi.
    Po tym przydlugawym wstepie majacym na celu rozpalenie Twej ciekawosci do
    czerwonosci, opisze ci w skrocie jak to sie robi.
    Wiec trzeba zalatwic a teraz normalnie kupic pape, korzystnie asfaltowa i
    lepik albo na goraco albo na zimno. Lepszy jest na goraco ale na zimno tez
    mozebyc. Na wyrownanej (w razie potrzeby) i zamiecionej powierzchni lawy,
    szczotka, miotla, wyrosnietym pedzlem na dlugim kiju coby sie nie poparzyc,
    nanosi sie cienka 1-2 mm warstwe rozgrzanego w beczce lepiku i zaraz na to
    rozwija sie czy naklada odpowiednio szeroki pasek uzyskany z obciecie rolki -
    papy. Nalezy uwazac i zadbac o to by pomiedzy lepikiem a papa nie zostawaly
    banie powietrza, korzystnie jest zatem pape jakims sposobem odpowiednio
    dociskac. I tak obchodzi sie obrys fundamentow wokolo. a potem na zad.
    Te czynnosc powtarza sie drugi raz identycznie. Na te polozona i zastygnieta
    na lepiku pape, znowu naklada sie 1-2 mm warstwe bitumu i znowu rozwija z
    rolki lub inaczej, pas papy. I tak powstaje przekladaniec bitum-papa-bitum-
    papa, czyli jakbys nie kombinowal, po polsku, 2 x papa lezaca na lepiku.
    I to cala filozofia. Na tej drugiej papie wyznacza sie narozniki sprawdzajac
    katy proste metoda rownych przekatnych i "wyciaga" sie narozniki... Dalej juz
    chyba wiesz.
    Dla Twojej tylko wiadomosci; korzystnie jest przed nalozeniem pierwszej
    warstwy bitumu zastosowac jakis "pimer" czyli podklad. Moze to byc jakis
    dysperbit lub inna dowolna rzadka zawiesina bitumiczna, ktora penetrujac w
    beton na milimetr czy dwa, daje lepsze polaczenie tego wlasciwego bitumu z
    podlozem. Sa tacy, co wymagaja smarowania samej papy od dolu przed jej
    ulozeniem na rozgrzanym lepiku. Ale to nie jest konieczne, ten lepik pod
    naciskiem cegiel czy pustakow sam sie wcisnie w te pory zarowno betonu jak i
    papy. On jest zawsze, nawet po tych 50 latach formalnie, w sensie fizycznym
    ciecza, tyle, ze ma baaardzo duza lepkosc.
    Dawno temu czytalem ze jakis gosciu, chyba Austriak ma w swoim ponad stuletnim
    domu wybudowanym zapewne przez pra-pradziadka, jakies naczynie z lepikiem
    ustawione tak, ze ten lepik moze z niego kapac. Jedna, dosc duza kropla tej
    smoly kapie sobie raz na chyba (szczegolow nie pomne) trzydziesci pare lat...

    A odnosnie tego co bedzie nam potrzebne za lat kilka czy kilkadziesiat, trudno
    wyczuc; ja sie martwie o to, by nie byly nam potrzebne schrony i to nie do
    schowania sie przed tornadami. Jedno malych panstewek wschodu ma je juz
    pobudowane. I nie mam na mysli wschodu tego za dalekiego.

    Pzdr. Tornad