  • 11. Data: 2015-02-25 15:00:02
    Temat: Re: Czujnik temperatury do zamontowania pod fundamentem i nie tylko tam
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-02-25 o 11:00, Jacek pisze:

    > Czujnik temperatury typu K z osłonką ze stali nierdzewnej to koszt ok
    > 100 zł. Końcówki wyprowadzisz, gdzie chcesz, podłączysz miernik i
    > gotowe. Tu pierwszy z brzegu:
    > http://www.termoaparatura.com.pl/pl/product/37/39/pr
    od_id/141/Czujnik_termoelektryczny_kablowy

    > Miernik uniwersalny z funkcją pomiaru temperatury to od 30 zł w górę, z
    > tym, że te najtańsze to mierzą tak +/- 5 stopni.

    Jaka może być dopuszczalna długość kabla między czujnikiem i miernikiem?
    Czemu tani miernik mierzy mniej dokładnie niż drogi? Przecież czujka
    podaje im ten sam sygnał.

    --
    MN

  • 12. Data: 2015-02-25 17:26:30
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-02-25 o 15:00, Marcin N pisze:
    > Jaka może być dopuszczalna długość kabla między czujnikiem i miernikiem?
    Ja stosowałem maksymalnie 3 metry, ale nigdzie nie znalazłem
    ograniczenia. Pomiar odbywa się prądem stałym, więc chyba nie ma to
    znaczenia, czy 1, 3 albo 30 metrów.
    > Czemu tani miernik mierzy mniej dokładnie niż drogi? Przecież czujka
    > podaje im ten sam sygnał.
    Na to odpowiedzi nie znam. Widocznie Chińczyk tak zrobił i tak jest. Mam
    w domu tylko jeden miernik i mogę porównać wskazanie z termometrem
    rtęciowym i tu elektroniczny zaniża mi o 4 stopnie.
    Jacek

  • 13. Data: 2015-02-25 17:42:56
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    >
    > Miernik uniwersalny z funkcją pomiaru temperatury to od 30 zł w górę,
    > z tym, że te najtańsze to mierzą tak +/- 5 stopni.

    Miernikiem uniwersalnym nie pomierzy, bo mierniki do wpspółpracy z
    termoparą muszą posiadać układ kompensacji lub termostat, w którym
    będzie utrzymywana stabilnie temperatura 0stC i w którym znajdą się
    zimne końce termopary.
    Termopary nie nadają się do pomiarów tak niskich temperatur, ponieważ
    one nie mierzą temperatury, ale różnicę temperatur pomiędzy spoiną, a
    końcami odniesienia. Przyrządy, które współpracują z termoparami muszą
    posiadać układy kompensacji, które mierzą temperaturę gniazda, do
    którego jest wpięta termopara. Nie można też takiej termopary podłączyć
    zwykłym przewodem. Musi to być specjalny przewód kompensacyjny, który ma
    identyczną charakterystykę jak ta termopara. W tym przypadku jest to
    termopara typu K czyli NiCr-NiA (druty ze stopów nikiel/chrom oraz
    nikiel/aluminium.

    Osobiście polecam autorowi pytania zatopić w posadzkę rurki plastikowe
    np. AluPex 16mm wychodzące gdzieś z puszek do miejsca, w którym mają się
    znajdować czujniki. Końce rurek Należy zaślepić specjalną złączką z
    wkręconym korkiem lub kapą.
    Do puszek doprowadzić przewody np. skrętkę lub telefoniczny. Później
    będzie można wsadzić w tą rurkę dowolny czujnik i podłączyć go do tego
    przewodu.
    Jako czujniki można użyć cyfrowe czujniki/termostaty firmy Dallas:
    DS1820, DS1821 lub czujniki rezystancyjne KTY10, KTY81, TD5, LM35,
    termistory NTC, PTC
    Można też użyć czujników rezystancyjnych platynowych Pt-100, Pt-1000

    Do wyboru, do koloru:
    http://www.tme.eu/pl/katalog/czujniki-i-przetworniki
    -temperatury_112571/

  • 14. Data: 2015-02-25 17:49:32
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-25 o 17:26, Jacek pisze:
    > Ja stosowałem maksymalnie 3 metry, ale nigdzie nie znalazłem
    > ograniczenia. Pomiar odbywa się prądem stałym, więc chyba nie ma to
    > znaczenia, czy 1, 3 albo 30 metrów.

    Pomiar nie odbywa się prądem stałym, lecz poprzez pomiar napięcia
    stałego na zakresie mV.
    W przypadku termopar długość przewodów może mieć nawet kilkaset metrów.
    Ważne tylko, aby w pobliżu przewodów nie znajdowały się inne przewody,
    którymi płyną duże prądy.

> [...]
    > Mam w domu tylko jeden miernik i mogę porównać wskazanie z termometrem
    > rtęciowym i tu elektroniczny zaniża mi o 4 stopnie.

    To nie jest sprawa Chińczyka tylko zasady działania termopar.
    Po prostu zwykły miernik nie posiada układu kompensacji zimnych końców i
    dlatego pomiar obarczony jest sporym błędem.

  • 15. Data: 2015-02-25 18:21:54
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 25 lutego 2015 17:43:08 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    > termistory NTC, PTC
    > Można też użyć czujników rezystancyjnych platynowych Pt-100, Pt-1000

    ja używam czujników ds18b20 + raspberry pi. W sumie do amatorskich zabaw wychodzi
    najtaniej i skutecznie-a działa bez rzeżbienia. A jak juz jest raspberry to tam mozna
    nawkładac dalszych funkcji chociażby monitoring jakis, sterowanie czyms...

    b.

  • 16. Data: 2015-02-25 18:40:41
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-02-25 o 18:21, Budyń pisze:
> [...]
    nawkładac dalszych funkcji chociażby monitoring jakis, sterowanie czyms...

    A ten rasbery to czego jeszcze wymaga do skompletowania całego urządzenia?

    --
    MN

  • 17. Data: 2015-02-25 20:02:14
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 25 lutego 2015 18:41:01 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
> [...]
    >
    > A ten rasbery to czego jeszcze wymaga do skompletowania całego urządzenia?

    odrobine linuxa :)

    czujnik temperatury
    http://allegro.pl/czujnik-temperatury-ds18b20-to92-t
    ermometr-arduino-i5123496953.html

    raspberry
    http://allegro.pl/raspberry-pi-b-najtaniej-vat-23-gw
    ar-12-mies-i5103141613.html

    karta pamięci SD

    zasilacz
    http://allegro.pl/zasilacz-rhotech-5v-2a-microusb-ra
    spberry-pi-2-b-i5088499556.html

    wifi -jelsi nie masz pod ręka kabla
    http://allegro.pl/adapter-wi-fi-wlan-usb-karta-nano-
    raspberry-pi-i5077222987.html

    opcjonalnie (u mnie tak jest)
    http://www.meraprojekt.com.pl/mp00202.html -koszt ok.80zł chyba
    czyli sygnał 1wire dochodzi przez USB
    Można 1wire bez tego podpiąć - bezpośrednio do pinów - ale raspbery nie ma zadnych
    zabezpieczen przepięciowych, nie wiem jak z bezpieczenstwem układu. Piny gpio sa
    wyprowadzone bezposrednio z procesora i juz 5V ubije cały komputer.

    Internet oczywiscie nie jest niezbędny, ale ułatwia wystawianie wyników i zarządzanie
    przez zdalny dostęp.

    gdyby czyms sterować to takie:
    http://allegro.pl/modul-4-kanalowy-przekaznik-5v-10a
    -avr-arm-arduino-i4955450217.html

    jedyna rzażba to kabelki trzeba polutować :)

    b.

  • 18. Data: 2015-02-25 20:42:06
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-02-25 o 20:02, Budyń pisze:
    najtaniej i skutecznie-a działa bez rzeżbienia. A jak juz jest raspberry to tam mozna
    nawkładac dalszych funkcji chociażby monitoring jakis, sterowanie czyms...

    U mnie raspberry odtwarza filmy na TV, do tego z nudów podłączyłem trzy
    mierniki temp
    - na zewnątrz budynku
    - wewnątrz
    - temp kaloryfera
    Na razie rejestruja temp, ale w wolnym czasie zrobie sobie z tego jakies
    statystyki.

  • 19. Data: 2015-02-25 21:18:00
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2015-02-25 o 18:40, Marcin N pisze:

    > A ten rasbery to czego jeszcze wymaga do skompletowania całego urządzenia?

    Dla mało zorientowanego w raspberry (i podobnych) jest gotowiec.

    http://tinycontrol.eu/pl/kontroler,lan-controller,16
    7,363

    Kosztuje sto kilkadziesiąt złotych i ma wiele przydatnych funkcji.
    Podłącza się tylko zasilanie i czujniki oraz główna zaleta sieć komputerową.

  • 20. Data: 2015-04-08 15:00:06
    Od: d...@g...com

    W dniu środa, 25 lutego 2015 09:41:45 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

    > A widzisz, nie do końca.
    >
    > Bo chcę płytę fundamentową. I tam na samej krawędzi może być różnie.
    > Zresztą jak się okaże, że czujki są drogie - to odpuszczę.
    >

    > --
    > MN

    Polecam LAN KONTROLER i czujki po 3zł do tego