  • 31. Data: 2021-03-09 17:37:09
    Temat: Re: Czym się grzać....jak nie gazem?
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 9 Mar 2021 08:30:34 +0100, Mateusz Bogusz

    > Ja od czerwca 2019 do czerwca 2020 miałem 70,62% w T2.

    Ogrzewasz dom siarpaczowi? :P

    Swoją drogą wczoraj odezwał się do mnie brat cioteczny, żeby mu zamontować
    PV -- bo postanowił zrezygnować z gazu i... ogrzewać dom prundem.
    Konkretnie koparką (lub koparkami) bitkojna. :P Oczywiście podstawowym
    zadaniem będzie kopanie (ma już jedną), ogrzewanie domu przy okazji.
    Pogadaliśmy i ja dostrzegam dwa problemy:

    1. Ponoć aby koparka się zwracała sensownie, to trzeba ją co pół roku
    wymieniać. Odpada zatem montaż wodnego chłodzenia i wpięcie w istniejący
    układ CO oraz CWU, czyli trzeba powietrzne rozprowadzenie ciepła jak DGP...

    2. Co zrobić z takim nadmiarem energii w lato. Brat chce zrobić
    klimatyzator, bo kopara robi mu w hydroforni aktualnie saunę. Jak wiadomo
    grzanie bezpośrednie CWU odpada, bo będzie rotować koparką.

    Zacząłem więc myśleć jakby to mogło u mnie wyglądać i pierwsze co mi się
    nasunęło na myśl, to ogrzewanie tym basenu ogrodowego. Zasugerowałem to
    bratu, tzn. zrobić basen, postawić małą chińską basenową pompę ciepła -- są
    takie ~4kW vide
    https://allegro.pl/oferta/mini-pompa-ciepla-do-basen
    u-steinbach-3-9kw-10232923597
    -- wykąpać się zawsze jest przyjemnie, z pewnością lepsze to niż jałowe
    ogrzewanie atmosfery. Jednocześnie się okazało, że tą samą pompką można się
    wpiąć w układ CO i CWU, aczkolwiek nie widzę do jakiej temperatury to małe
    głano potrafi wodę zagrzać, podejrzewam że więcej jak 35sC nie umi i to
    jest problem. Znowu stawiać sobie w domu j. zew. splita grzewczego to też
    nic sensownego.

    Opcjonalnie można w koparce zrobić wodne chłodzenie, pod warunkiem że nie
    będzie się jej traktowało zarobkowo (i nie będzie wymieniać co chwilę), a
    tylko jako uzupełnienie przy grzaniu tym domu. Można wtedy zrobić
    bezpośrednie wodne chłodzenie.

    To taki hincik dla jakby ktoś chciał się zapalić na temat... Mnie ogólnie
    fajka zwiędła jak zobaczyłem ceny koparek. Taka co się zwraca w 200dni
    kosztuje 12 tys.

    ...dolarów.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 32. Data: 2021-03-09 17:37:40
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 9 Mar 2021 08:35:38 +0100, Mateusz Bogusz

    > Zrób za 200zł termowizję lub sam wypożycz na dobę i zobacz którędy
    > ucieka (tylko temperatury muszą być <0C). Bo na pewno znajdziesz jakieś
    > szpary i to nie małe. Chyba że to hala magazynowa ocieplona 20cm.

    Czyli musi się śpieszyć, bo to ostatnie podrywy w tym sezonie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 33. Data: 2021-03-09 17:59:53
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Myjk m...@n...op.pl ...

    > Jak ocieplony, to może kalafiory przewymiarowane i nie będzie
    > dramatu z COPem na pompie?

    Czy dobrze rozumiem, ze z tymi kalafiorami przewymiarowanymi chodzi o
    to ze im bardziej przewymiarowane tym nizsza temp wody potrzebna w
    kalafiorach?

    Innymi słowy - jak u mnie jest tak, ze nigdy nie potrzebuje wody
    cieplejszej niz 40 stopni (zakres na piecu mam od 30-40 ustawiony) to
    mogłbym spokojnie do kalafiorów zakładac pompe ciepła?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Miłosierdzie jest początkiem okrucieństwa.

  • 35. Data: 2021-03-09 17:59:54
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Jacek Maciejewski j...@g...pl ...

    > A, Zenek to kiedy już zaczniesz się wypowiadać jak dorosły :)

    Zaraz sie dowiesz ze jestes pijak i manipulator. ;-DDD

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Krowa w sklepie: 'Poproszę mączkę kostną. 20 kilo, jak szaleć, to szaleć!'

  • 34. Data: 2021-03-09 17:59:54
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Marek f...@f...com ...

    > Nie oglądam, przybliżysz?

    Najczesciej zakładaja kominek bo czesto remontuja ludziom chałupy na
    odludziu i penwie gazu nie ma.
    Ale ostatnio kilka razy (pewnie w ramach product placement) pokazywali
    maty elektryczne podłogowe.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Nawet najdłuższa droga zaczyna się zawsze od pierwszego kroku.

  • 36. Data: 2021-03-09 18:11:00
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    09 Mar 2021 16:59:53 GMT, Budzik

    > Czy dobrze rozumiem, ze z tymi kalafiorami przewymiarowanymi chodzi o
    > to ze im bardziej przewymiarowane tym nizsza temp wody potrzebna w
    > kalafiorach?

    Si! Inna sprawa że COP nie jest aż tak kluczowy dla kosztów ogrzewania jak
    to się może wydawać. Kluczowa jest cena za kWh prądu. I tu, jak już
    wspomniałem, kalafiory psują, bo nie dają grzać akumulacyjnie, czyli odpada
    grzanie w znacznej przewadze 2T G12.

    > Innymi słowy - jak u mnie jest tak, ze nigdy nie potrzebuje wody
    > cieplejszej niz 40 stopni (zakres na piecu mam od 30-40 ustawiony) to
    > mogłbym spokojnie do kalafiorów zakładac pompe ciepła?

    Zawsze ją możesz założyć, kwestia czy koszty będą akceptowalne. ;)

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 37. Data: 2021-03-09 18:24:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 09 Mar 2021 16:59:54 GMT, Budzik
    <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:
    > Ale ostatnio kilka razy (pewnie w ramach product placement)
    > pokazywali
    > maty elektryczne podłogowe.

    No to wpędzają biednych ludzi w koszta. To kominek już lepiej bo
    można palić czymkolwiek.

    --
    Marek

  • 38. Data: 2021-03-09 18:38:02
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

> [...]

    > odludziu i penwie gazu nie ma.
    > Ale ostatnio kilka razy (pewnie w ramach product placement) pokazywali

    I PV montują ostatnio (też jako PP). Tylko te PV za małe nawet na prąd
    bytowy, a co dopiero na ogrzewanie. Na PC nie styka funduszy, chociaż chyba
    jedną czy dwie pompy chyba widziałem kątem oka.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 39. Data: 2021-03-09 18:39:51
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 09 Mar 2021 18:24:14 +0100, Marek

    > No to wpędzają biednych ludzi w koszta. To kominek już lepiej bo
    > można palić czymkolwiek.

    Rzecz w tym, że to często ludzie schorowani, niepełnosprawni, etc. których
    zwyczajnie "nie stać" na targanie paliwa. Do tego to zazwyczaj małe domy
    są, docieplone. Poza tym nie ma nic fajnego w tym, że można palić
    CZYMKOLWIEK.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 40. Data: 2021-03-09 19:26:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Myjk napisał:

    > 1. Ponoć aby koparka się zwracała sensownie, to trzeba ją co pół
    > roku wymieniać.

    [...]

    > Mnie ogólnie fajka zwiędła jak zobaczyłem ceny koparek. Taka co
    > się zwraca w 200dni kosztuje 12 tys.

    Mnie też. Bo człek musi się jej pozbyć i kupić nową, a tu jeszcze
    ponad dwa tygodnie zostały do zwrotu poprzedniej inwstycji.

    --
    Jarek