  • 1. Data: 2009-10-26 08:29:32
    Temat: Domek i wentylacja
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    Witam, mam domek piętrowy z poddaszem o powierzchni uzytkowej ok 70m2.
    Chciałbym wsadzić do niego prostą wentylację mechaniczną z rekuperacją. Są
    takie centralki w ktowtach ok 2 - 3 tys zł na allegro (dospel) parametry ok
    200m3/h 150Pa. Planuję zamontować ją na strychu.
    Moje pytanie jak rozwiązać wyciąg i nawiew.
    W sumie powinno sie do kazdego pomieszczenia nawiew i wyciąg ale jak zwykle
    oszczędność podpowiada co innego :).
    Być może wystarczyłoby wykorzystać komin wentylacyjny z kuchni którym
    możnaby ciągnąć powietrze (kuchnia centralnie w domu). Nawiew zrobić np w
    sypialni i pokoju dziecka. Łazienka ma osobny wyciąg wentylatorem na
    zewnątrz załączany ze światłem. Pokój na poddaszu narazie nie wentyluję.

    Czy taki rozkład da radę?

  • 2. Data: 2009-10-26 08:53:16
    Temat: Re: Domek i wentylacja
    Od: "Druid29" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotrek" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sypialni i pokoju dziecka. Łazienka ma osobny wyciąg wentylatorem na
    > zewnątrz załączany ze światłem. Pokój na poddaszu narazie nie wentyluję.

    Nawiewy do salonu, gabinetu i sypialń, wywiewy z kuchni, łazienki,
    gardetoby, wiatrołapu. Pokoje na poddaszu również wymagają wentylacji.
    Przepływ powietrza pomiędzy pomieszczeniami zapewniają szczeliny pod
    drzwiami (1 cm wysokości). Zapomnij o osobnym wywiewie z łazienki na
    zewnątrz. Wyjątek stanowi wyciąg z okapu kuchennego - jako jedyny idzie na
    zewnątrz. Oprócz niego jest w kuchni anemostat wywiewny wentylacji
    mechanicznej. Kominek, jeśli jest, to tylko z dopływem powietrza z zewnątrz
    bezpośrednio do komory paleniskowej. W garażu i kotłowni - wentylacja
    grawitacyjna pozostaje.
    Instalacja musi być odpowiednio zaprojektowana i ułożona. Wydajność
    rekuperatora powinna zostać dobrana zgodnie z przepisami - stosownie do
    ilości pomieszczeń "mokrych" i ilości przebywających osób. Przekroje
    przewodów powinny uwzględniać maksymalny projektowany przepływ, tak aby nie
    było hałasu i strat ciśnienia. Miejsce na rekuperator powinno zapewniać
    łatwy dostęp do filtrów. Można wykorzystać istniejące kanały wentylacyjne.
    Sporo na ten temat dowiesz się w internecie. Wystarczy trochę poszukać. Tu
    jest sporo informacji www.rekuperatory.pl. Na stronach viessmanna znalazłem
    kiedyś wytyczne projektowe - bardzo dużo cennych informacji.

    --
    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 3. Data: 2009-10-26 10:25:47
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > W sumie powinno sie do kazdego pomieszczenia nawiew i wyciąg ale jak
    > zwykle oszczędność podpowiada co innego :).

    a powinien?
    tylko nawiewy powinny chyba znajdowac sie w pomieszczeniach
    "czystych" a wywiewy w pomieszczeniach "brudnych".
    Do tego powinien byc zapewnony obieg powietrza, przez kratki
    albo podciecie drzwi od dolu umozliwiajace przeplyw.
    Ale tak mi sie tylko zdaje, ja sie nie znam.
    czysty - salon, sypialnie
    brudny - łazienk, kuchnia, garderoba, ewentualnie pralnia.

    Pzdr
    Darek

  • 4. Data: 2009-10-28 14:39:36
    Od: "Adam" <a...@p...onet.tnij.tu.pl>

    Użytkownik "Druid29" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > zewnątrz. Wyjątek stanowi wyciąg z okapu kuchennego - jako jedyny idzie na
    > zewnątrz. Oprócz niego jest w kuchni anemostat wywiewny wentylacji
    > mechanicznej.

    A tu bym się z kolegą nie zgodzil. Jeżeli będzie założony wyciąg kuchenny,
    to przy max 200m3/h wentylacji mechanicznej taki wyciąg (średnio
    500-600m3/h) zrobi niezłe podciśnienie...
    Ja mam nad kuchnią tylko i wyłącznie pochłaniacz - ale mam kuchnię
    elektryczną, a nie gazową. Chociaż Pan Kominiarz przyjął też kotlownię z
    went. mech, to może i kuchnię gazową też by przyjął?

    > Kominek, jeśli jest, to tylko z dopływem powietrza z zewnątrz bezpośrednio
    > do komory paleniskowej. W garażu i kotłowni - wentylacja grawitacyjna
    > pozostaje.

    Kominek tak, ale jeżeli kotlownia i garaż będą miały grawitacyjną went, to
    muszą też mieć szczelne drzwi oddzielajace od pozostałej części domu - bo
    taka 'mieszana' wentylacja to chyba nawet nie zgodna z prawem budowlanym
    jest?

> [...]
    > jest sporo informacji www.rekuperatory.pl. Na stronach viessmanna
    > znalazłem kiedyś wytyczne projektowe - bardzo dużo cennych informacji.

    Ja niezmiennie polecam wykonawców swojej instalacji - ASK z Krakowa.

    Adam

  • 5. Data: 2009-10-30 14:12:52
    Od: "Druid29" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam" <a...@p...onet.tnij.tu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > elektryczną, a nie gazową. Chociaż Pan Kominiarz przyjął też kotlownię z
    > went. mech, to może i kuchnię gazową też by przyjął?

    Ja też mam elektryczną. Wyciąg ma nominalnie 500 m3/h ale chyba przy
    swobodnym przepływie i na najwyższym biegu. Nie sądzę by w warunkach
    bojowych przekraczał 1/3 tej wydajności. Niedługo uszczelnię dom i będę mógł
    to rozwiązanie sprtawdzić.
    Na razie mój rekuperator bardzo ładnie pracuje w nieszczelnym budynku
    (aktualnie pracuję nad ostatecznym ociepleniem i uszczelnieniem poddasza).

> [...]
    > taka 'mieszana' wentylacja to chyba nawet nie zgodna z prawem budowlanym
    Oczywiście że szczelne drzwi.

    > Ja niezmiennie polecam wykonawców swojej instalacji - ASK z Krakowa.

    ASK na pewno jest niezłą firmą, oferującą dobry sprzęt i znającą się na
    rzeczy, ale nie raczyło odpowiedzieć na moją prośbę weryfikacji wstępnej
    oferty. Ich oferta była bardzo atrakcyjna, ale po roku wymagała
    aktualizacji. Moją instalację zrobił więc wykonawca, który z wcześniej z
    nimi współpracował.

    Pozdrawiam,
    Druid29