  • 11. Data: 2016-06-27 22:16:17
    Temat: Re: Domowe sposoby wyrównywania terenu
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 27 czerwca 2016 21:47:47 UTC+2 użytkownik MK napisał:
    ?

    > Najpierw wypożycz niwelator, nie musi to być jakiś super sprzęt,
    > wystarczy laserowy
    Wąż do podlewania ogrodka i dwie butelki PET wystarczą.
    >i pomierz poziomy gruntu w siatce 2 x 2 m.
    > Dopiero jak będziesz miał gotowe pomiary można zabrać się do obliczeń.
    > Przerzucania gleby nie unikniesz, chodzi głownie o to żeby nie trzeba
    > było wywozić/przywozić czyli taki wykombinować poziom aby tylko w ramach
    > działki przemieszczać.
    > Mnie się wydawało że mam prawie płaską działkę, pomiary pokazały że po
    > przekątnej dł 60 m różnica była ponad metr.
    Tak się zastanawiam w czym problem że np trawnik ma spadek czy że z lewej strony domu
    jest 50cm wyżej poziom trawnika jak z prawej?
    Nierówności typu górki dolinki jak najbardziej warto niwelować żeby chociażby kosić
    było łatwiej ale równanie poziomów wokół domu? Po kiego to?

  • 12. Data: 2016-06-27 23:00:58
    Od: MK <m...@b...cn>

    W dniu 27.06.2016 o 22:16, Kris pisze:
> [...]
    > Nierówności typu górki dolinki jak najbardziej warto niwelować żeby chociażby kosić
    było łatwiej ale równanie poziomów wokół domu? Po kiego to?

    Robiłem te obliczenia kiedy chciałem wiedzieć ile ziemi mam wywieźć a
    ile zostawić z boku żeby po wybudowaniu podpiwniczenia i zasypaniu
    wykopu dom nie stał na górce lub w dołku.

  • 13. Data: 2016-06-29 11:43:34
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2016-06-27 o 15:52, Adam Sz. pisze:
    > Co do niwelacji - chcesz tylko wyrownac gory/doliny, czy wyrownac plac do
    > poziomu (jak pod boisko pilkarskie? ;) W pierwszym przypadku - bierz
    > minikoparke z lyzka 1m. Z gorej zabierze, w dolki wsadzi. Nie bedzie
    > rowno jak stol na calej powierzchni (swoja droga to kiepsko / sztucznie
    > wyglada) ale kosiarka bedziesz jezdzil po rownym i kolka nie polamiesz :)

    Nie muszę mieć wszędzie idealnie tego samego poziomu. Mogę w jakimś tam
    miejscu np. zrobić wyrównany spadek czy coś, bo faktycznie pół działki
    przerzucać trochę bez sensu. Ale na chwilę obecną to po prostu jest
    bardzo nierówno nawet w kwestii chodzenia, koszenia itd.

    > Jaka masz powierzchnie tego terenu?

    Wyjdzie pewnie ze 300 m2 lub ciut więcej.

    > 1m3 ziemi wazy ~1,5t. Jezeli masz tam 200m2 i wyjdzie, ze z polowy trzeba
    > "sciagnac" tylko 20cm, to znaczy, ze jest do przerzucenia 40m3 ziemi,
    > czyli... 60 ton :) Tylko ciezki sprzet - minikoparka z gumowymi gasienicami
    > ma 1m szerokosci, wjedzie nawet przez troche szersza furtke i jadac do celu
    > nie zniszczy np. zagospodarowanego juz trawnika, czy chodnika. Zaplacisz
    > 50-70 pln / h, a w godzine mini zrobi tyle, co Ty sam przez dwa-trzy dni :)

    No OK. Ustaliliśmy już, że minikoparka najsensowniejsza.
    To co, jak niekoniecznie muszę mieć idealnie z jednej lub drugiej strony
    ten sam poziom terenu, to mam sobie na oko, jakieś sznurki czy coś
    poustawiać i według tego równać? Bo chyba najtrudniejsza część dla mnie,
    to właśnie wyznaczenie i realizacja tych poziomów. Bo na tych sznurkach
    potem jakąś łatą jeździcie, żeby sprawdzać, że równo czy tylko tak na
    oko do nich dopasowuje się glebę czy jak? O takie trochę podstawy pytam,
    bo takich prac akurat nigdy nie robiłem i jestem ciekawy, jak właśnie od
    praktycznej strony najłatwiej do tematu podejść.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 14. Data: 2016-06-29 12:14:24
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 29 czerwca 2016 11:43:35 UTC+2 użytkownik Kżyho napisał:

> [...]
    > przerzucać trochę bez sensu. Ale na chwilę obecną to po prostu jest
    > bardzo nierówno nawet w kwestii chodzenia, koszenia itd.

    OK. Czyli nie musisz miec boiska ;)

    > Wyjdzie pewnie ze 300 m2 lub ciut więcej.

    To na minikoparke idealnie :)

> [...]
    > bo takich prac akurat nigdy nie robiłem i jestem ciekawy, jak właśnie od
    > praktycznej strony najłatwiej do tematu podejść.

    Ja bym zadnych sznurkow nie dawal - sznurek to raczej do prac brukarskich :)
    Potrzebny bedzie niwelator i trzeba pomierzyc kilka/nascie punktow (przy domu,
    przy plocie, pomiedzy etc). Najlepiej rozrysuj na kartce "siatke" co 2-3m i
    bedziesz widzial jak ten teren jest rzeczywiscie nierowny. Potem na tej samej
    kartce ustal sobie jak chcesz zeby teren wygladal - czyli kazdemu wczesniej
    zmierzonemu punktowi zrob odniesienie - plus albo minus XX cm. Jak juz wszystko
    bedziesz mial gotowe - niech minikoparka w kazdym z punktow gdzie jest za
    wysoko - zbierze grunt do wyznaczonego poziomu i rzuci tam, gdzie za nisko :)
    (do tego sa potrzebne 3 osoby - koparkowy, gosc ktory trzyma late i gosc
    do obslugi niwelatora). Co 2-3 kopniecia trzeba przemierzyc jaki jest poziom.

    Jak juz te punkty beda wykopane to z reszta sobie koparkowy sam poradzi.
    Tak co 2-3m bym robil te punkty - rzadziej to juz koparkowy moze nie dac
    rady :) Ew. czesciej mierzyc.

    Skoro to nie boisko to nie trzeba byc az tak dokladnym i te kilka punktow
    wystarczy - koparkowy sobie miedzy nimi wyrowna teren. Kwestia jeszcze co tam
    masz - jak jest np. gruba i gesta darn trawnika to najlepiej byloby ja na
    calosci zerwac i na gore rzucic nowa swieza czarna ziemie.. inaczej moze byc
    trudno tam cos wysiac :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 15. Data: 2016-06-29 12:17:59
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 29 czerwca 2016 12:14:25 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > bedziesz widzial jak ten teren jest rzeczywiscie nierowny. Potem na tej samej

    Aha - punkty najlepiej sobie oznacz oczojebnym sprayem na gruncie. Sa takie
    jaskrawo pomaranczowe :) Niwelator mozesz pewnie od kogos pozyczyc -
    wystarczy taki za 500-700 pln (ja sobie kupilem i przydaje sie czesto),
    pozyczenie nie powinno byc drozsze niz paredziesiat pln na dobe. Tu nie
    musisz miec sprzetu geodezyjnego za grube tysiace. Takim niwelatorem robilismy
    duze orliki i inne boiska i wszystko wychodzilo OK :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 16. Data: 2016-06-29 12:25:36
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2016-06-29 o 12:17, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > musisz miec sprzetu geodezyjnego za grube tysiace. Takim niwelatorem robilismy
    > duze orliki i inne boiska i wszystko wychodzilo OK :D

    OK, dzięki.
    A jeszcze bardziej z ciekawości niż chęci faktycznej realizacji.
    Bo zapewne można też pożyczyć taką minikoparkę. Skomplikowana jest
    obsługa czegoś takiego? Czy pożyczają w ogóle taki sprzęt zwykłej
    osobie, która żadnych uprawnień na koparkę nie ma?

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 17. Data: 2016-06-29 12:33:12
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 29 czerwca 2016 12:25:37 UTC+2 użytkownik Kżyho napisał:

> [...]
    > obsługa czegoś takiego? Czy pożyczają w ogóle taki sprzęt zwykłej
    > osobie, która żadnych uprawnień na koparkę nie ma?

    Ja kiedys pozyczalem ale teraz sa takie ceny ze nie ma sensu - np.
    500 pln / dobe + transport i paliwo. Wyrownywanie jest znacznie trudniejsze
    od samego kopania - musisz miec kilkadziesiat godzin wyrobione zeby wyczaic
    o co w tym chodzi i robic to rowno :) Inaczej bedziesz tylko "skakal",
    zrobisz krzywo i latwo sobie leb rozwalic :-) Lepiej wypozyczyc z operatorem
    - zrobi szybciej i taniej!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 18. Data: 2016-06-29 12:41:24
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 29 czerwca 2016 11:43:35 UTC+2 użytkownik Kżyho napisał:
    > W dniu 2016-06-27 o 15:52, Adam Sz. pisze:
    Weź pod uwage że z czasem to co nasypiesz osiądzie.
    I może tego być nawet 5-10cm w zalezności od tego jak nasypiesz.

    Więc jak idealnie zrobisz sobie poziom jakąkolwiek metodą to i tak po roku dwu będzie
    znowu krzywo.

    Tak naprawde aby było prosto to robi sie tak ze zdejmujesz cala ziemie aby bylo
    równo, potem nasypujesz znowu tak aby było równo.
    I wtedy osiada jednorodnie.
    Tak więc zrób jak umiesz ale zatrzymaj sobie pare m3 ziemi i ja rozsyp na wiosne po
    1-2 latach.

  • 19. Data: 2016-06-29 13:02:51
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 29 czerwca 2016 12:41:25 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:

> [...]
    > I może tego być nawet 5-10cm w zalezności od tego jak nasypiesz.
    >
    > Więc jak idealnie zrobisz sobie poziom jakąkolwiek metodą to i tak po roku dwu

    To zalezy jak grubo bedzie sciagal. Minikoparka z szeroka lyzka ladnie da sie
    po nasypaniu ubic grunt - jak nie bedzie robil nasypow grubszych niz 20-30cm
    to praktycznie nic nie osiadzie:)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 20. Data: 2016-08-13 13:42:47
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Adam Sz. pisze:
    > Ja bym zadnych sznurkow nie dawal - sznurek to raczej do prac brukarskich:)
    > Potrzebny bedzie niwelator i trzeba pomierzyc kilka/nascie punktow (przy domu,
    > przy plocie, pomiedzy etc).

    A szlauchwaga nie wystarczy? mówimy wszak o niwelacji dosyć małego
    terenu, setek metrów rozpiętości ta działka chyba nie ma?

    --
    Darek