  • 21. Data: 2017-07-20 23:02:54
    Temat: Re: Grzanie wody dla 2 osób wiosna-jesień
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > No toż piszę, że wszystko jest w mniej więcej jednych pieniądzach.
    > To gdzie ten worek cięższy?

    Nie worek, tylko siatka. Bez tego grida to się jakoś nie chce skalkulować.

    > Wziąłem do porównania 3 sposoby grzania wody, co tu ma nie przemawiać?
    > Toć to proste jak pogrzebacz :>

    To nie ma przemawiać, to ma grzać. Ale słabo grzeje..

    > Jest jest, w opisie danego klamota sterującego.

    "Zwykle wystarczy zainstalować moduły fotowoltaiczne o mocy około
    1 kWp oraz urządzenie PulsarSimple by zapewnić ciepłą wodę użytkową
    dla 3 osobowej rodziny w okresie od kwietnia do końca września."

    Mało się myjąca ta rodzina musi być, bo mnie nijak nie chce wyjść, że
    wystarcza. Miałem kiedyś boiler z grzałką 2 kW. Więcej mieć nie chcę.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2017-07-20 23:09:05
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 20 lipca 2017 23:03:09 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Mało się myjąca ta rodzina musi być, bo mnie nijak nie chce wyjść, że
    > wystarcza. Miałem kiedyś boiler z grzałką 2 kW. Więcej mieć nie chcę.

    Średnio na osobę przyjmuje się 0,5kW na potrzeby CWU, Więc 2kW to dla 4
    osób idealnie. Ja zużywam dość sporo ciepłej wody (grzeje pompą) i zużywam
    też podobne ilości. Grzałka 2kW generuje dobowo 48kWh, miesięcznie 1,4kWh,
    rocznie 17kWh :-) Dla czteroosobowej rodziny przyjmuje się roczne zużycie
    na poziomie 2-5kWh. Więc po prostu musiałeś mieć za mały bojler.

    Tym niemniej ja pytam Lisciastego - po co liczyć zużycie tylko w okresie
    letnim, to dom letniskowy? Czy po prostu w ten sposób obliczenia
    fotowoltaiki wychodzą bardziej na korzyść? :-) Czym będą grzali przez
    pozostałych większość ~7 miesięcy CWU?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 23. Data: 2017-07-20 23:10:33
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 20 lipca 2017 23:09:07 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > też podobne ilości. Grzałka 2kW generuje dobowo 48kWh, miesięcznie 1,4kWh,

    Pomyliły mi się jednostki oczywiście - miesięcznie 1,4kkWh, rocznie 17kkWh.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 24. Data: 2017-07-20 23:37:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Sz. napisał:

    > Średnio na osobę przyjmuje się 0,5kW na potrzeby CWU, Więc 2kW to dla
    > 4 osób idealnie.

    Jeśli są to osoby z rodziny, którą opisałem wyżej, to być może idealnie.
    W pozostałych przypadkach już niekoniecznie.

> [...]
    > 17kWh :-) Dla czteroosobowej rodziny przyjmuje się roczne zużycie
    > na poziomie 2-5kWh. Więc po prostu musiałeś mieć za mały bojler.

    Dość mały był, fakt. Taki jak mieli we sklepie. Ale teraz grzeję gazem
    -- i sporo mi się tych kilowatów latem w wodzie rozpuszcza. Może miękka
    jakaś?

> [...]
    > obliczenia fotowoltaiki wychodzą bardziej na korzyść? :-)
    > Czym będą grzali przez pozostałych większość ~7 miesięcy CWU?

    To akurat było dobrze wyjaśnione na samym początku.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2017-07-21 00:02:40
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 20 lipca 2017 23:37:11 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Jeśli są to osoby z rodziny, którą opisałem wyżej, to być może idealnie.
    > W pozostałych przypadkach już niekoniecznie.

    17 tys kWh to jest tak 4 x za dużo w stosunku do normalnie zużywającej
    ciepłej wody czteroosobowej rodziny. 2 x za dużo w stosunku do rodziny,
    która lubi sobie (jak ja ;) postać po 20 minut pod ciepłą wodą w prysznicu.
    Absolutnie nie da się takiej energii w 4 osobowej rodzinie zużyć.

    Jak pisałem - po prostu miałeś za mały bojler. Jakbyś miał 400-600l to
    przez cały rok przy takim zużyciu miałbyś do dyspozycji wodę 80stC i
    więcej :-)

    > Dość mały był, fakt. Taki jak mieli we sklepie. Ale teraz grzeję gazem
    > -- i sporo mi się tych kilowatów latem w wodzie rozpuszcza. Może miękka
    > jakaś?

    No ile dokładnie? 17 tys. kWh? m3 gazu to ok 11kWh, przy zużyciu 17 tys kWh
    musiałbyś zużywać 1545m3, czyli po 2,3 pln - 3,5 tys. pln na samo CWU.
    Zużywasz tyle? Nie sądzę :-)

    > To akurat było dobrze wyjaśnione na samym początku.

    Tzn. gdzie? Przeczytałem jego posty od początku i nie widzę wyjaśnienia.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 26. Data: 2017-07-21 00:26:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Sz. napisał:

    > Jak pisałem - po prostu miałeś za mały bojler. Jakbyś miał 400-600l to
    > przez cały rok przy takim zużyciu miałbyś do dyspozycji wodę 80stC i
    > więcej :-)

    Raz więcej, raz mniej. I czekanie ad mortum defecatum aż ta grzałeczka
    podgrzeje pół tony wody.

    > No ile dokładnie? 17 tys. kWh? m3 gazu to ok 11kWh, przy zużyciu 17 tys
    > kWh musiałbyś zużywać 1545m3, czyli po 2,3 pln - 3,5 tys. pln na samo CWU.
    > Zużywasz tyle? Nie sądzę :-)

    Więcej. Spojrzałem na ostatnią fakturę -- dokładnie to jest 1771 kWh
    miesięcznie. Gdyby rok miał 10 miesięcy, to nawet by się zgadzało,
    ale ma 12. To na trzy osoby jest.

    To wszystko przy założeniu ciągłego strumienia mocy 0,5 kWh na osobę.
    Słońce daje w porywach przy dobrej pogodzie (średnio, po scałkowaniu
    kosinusa) 6 godzin.

    > Tzn. gdzie? Przeczytałem jego posty od początku i nie widzę wyjaśnienia.

    Nie dziwi mnie to specjalnie. Ale jednak było napisane.

    Jarek

    --
    Częste mycie skraca życie.

  • 27. Data: 2017-07-21 07:56:51
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 20 lipca 2017 23:03:09 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Nie worek, tylko siatka. Bez tego grida to się jakoś nie chce skalkulować.

    Nie wiem czy nie chce. Ludzie mają bez grida i grzeją, jak dla mnie
    skoro mamy grida za płotem to lepiej go podłączyć niż nie, kwestia
    detali :>

    > To nie ma przemawiać, to ma grzać. Ale słabo grzeje..

    Gadasz Waść jak ci, co mówią że pompa ciepła nie nadaje się
    do grzania chaty, bo słabo grzeje.

    > Mało się myjąca ta rodzina musi być, bo mnie nijak nie chce wyjść, że
    > wystarcza. Miałem kiedyś boiler z grzałką 2 kW. Więcej mieć nie chcę.

    Grzałką 2kW można w ciągu doby naszykować 1200 litrów wody o temp. 45 stopni C,
    ja rozumiem że można lubić się myć, ale to jest chyba odrobinę dużo ;)
    A tak na poważnie, pewnie bojler był za mały, grzałka 2kW nadaje się do
    utrzymywania temperatury i uzupełniania zładu, a nie do grzania na
    zawołanie. Do tego trzeba mieć z 15kW.

    L.

  • 28. Data: 2017-07-21 08:01:53
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 21 lipca 2017 00:26:06 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Więcej. Spojrzałem na ostatnią fakturę -- dokładnie to jest 1771 kWh
    > miesięcznie. Gdyby rok miał 10 miesięcy, to nawet by się zgadzało,
    > ale ma 12. To na trzy osoby jest.

    Ale to chyba masz Waść zużycie na grzanie chałupy, a nie tylko wody?
    Bo to licząc na palcach wychodzi jakieś 1,5 m3 gorącej wody dziennie,
    jak taką ilość można zużyć? Chyba że rano bez kawy coś źle
    policzyłem...

    > Nie dziwi mnie to specjalnie. Ale jednak było napisane.

    Może czytnik listu nie zassał?
    Grzanie chaty kotłem na drewno, do tego kominek z płaszczem.

    L.

  • 29. Data: 2017-07-21 08:07:20
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 20 lipca 2017 22:33:16 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
    > A nie od tego powineneś zacząć?
    > Na najprostsze rozwiązania najtrudniej wpaść;)

    No i od tego są dyskusje z ludźmi, żeby mieć szerszy horyzont.
    Bez liczenia wstępnego wydawało mi się że pompa CWU będzie nie do
    pobicia, ale jednak wszytko trza przeliczyć.

    > ALe jak życie uczy człek na emeryturze sknerzyć zaczyna i chorobliwie
    > oszczędzać(chociaż nie musi)więc podejrzewam że te koszty to będzie bliżej
    > 150zł jak 250zł

    To już raczej przesada, ale tak czy siak wychodzi niewiele tej kasy na rok.

    > To się nigdy dla 2-3 osób nie opłacało

    Mojemu koledze się opłaciło, ale dostał z gminy 70% dopłaty
    bez kredytów i babrania się w papierach ;)

    > Rowerem dużo jeżdze i widzę marketingocy się starają bo coraz więcej
    > instalacji fotowolticznych widzę
    > Masakra jak dla mnie. Nieważne czy na dachu czy obok domu.

    Dla jednego masakra, dla innego oznaka, że powoli ludzie zaczynają mieć
    środki i świadomość, żeby próbować się zbliżyć cywilizacyjnie do zachodu ;)
    Jak widzisz u sąsiada dach za 300 tysi, lodówkę za 15 czy taras za 60,
    to też mówisz że marketingowcy się starają? ;)

    L.

  • 30. Data: 2017-07-21 09:44:27
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 21 lipca 2017 08:07:22 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Dla jednego masakra, dla innego oznaka, że powoli ludzie zaczynają mieć
    > środki i świadomość, żeby próbować się zbliżyć cywilizacyjnie do zachodu ;)
    Na tym zachodzie to tez by szybko znikło gdyby nie dopłaty

    > Jak widzisz u sąsiada dach za 300 tysi, lodówkę za 15 czy >taras za 60, to też
    mówisz że marketingowcy się starają?

    To nie o to chodzi. O estetyke chodzi.
    2-3 kolektory na dachu potrafią zeszpecić dom a co dopiero o ogniwach powiedzieć?
    Masakra. Kilku u nas sobie te ogniwa na podwórkach postawili- coś w ten deseń tylko
    po kilka sztuk na posesji:

    https://www.brewa.pl/media/images/realisations/insta
    lacja-fotowoltaiczna-3kw-na-gruncie-cekow-006.jpg

    Kurcze jak można coś takiego przy domu postawić i później przez lata codziennie na to
    się gapić. A jednego takiego widziałem co na elewacji jak barierki od balkonu to
    powiesił. I to w centrum miasta. Masakra
    Ludzie za projekty domów kuype kasy płaca, kombinują jakies wymyślne elewacje, ładne
    dachy, płoty, drzewa krzaczki itp i za chwile takie coś

    https://www.brewa.pl/media/images/realisations/insta
    lacja-fotowoltaiczna-3kw-na-gruncie-cekow-006.jpg

    koło chaty stawiają
    Ja dziękuje za taki cywilizacyjny zachód.
    Nie raz tu była dyskusja że plany zagospodarowania powinny być szczegółowe bo ktoś
    różową elewacje zrobi to wartość sąsiada nieruchomości maleje bo szpeci. Czy ktoś tam
    zamiast drzew tui nasadzi to tez wyklinany jest. A fotocośtam w ogródkach czy na
    dachach to dopiero masakra jakaś.