  • 11. Data: 2017-07-20 16:21:14
    Temat: Re: Grzanie wody dla 2 osób wiosna-jesień
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zbiornik na wode jest elementem stalym przy kolektorach i ogniwach. Raptem ten do
    kolektorow musi miec wezownice w srodku. Jedyny zysk przy ogniwach ze podlacza sie
    przewodem a nie rurami. Ale za to sa duzo drozsze, zajmuja duzo wiecej miejsca. O ile
    miejsce na wlasnym dachu nic nie kosztuje to kosztuja elementy do mocowania paneli.
    Do grzania wody tylko kolektory sloneczne bo najlepiej i najtaniej w nich to
    wychodzi.

  • 12. Data: 2017-07-20 18:34:53
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, July 20, 2017 at 4:21:19 PM UTC+2, Zenek Kapelinder wrote:
    > Zbiornik na wode jest elementem stalym przy kolektorach i ogniwach. Raptem ten do
    kolektorow musi miec wezownice w srodku.

    chyba upraszczas troche... do kolektorow jeszcze pompa obiegowa potrzebna, jakies
    naczynie wzbiorcze, sterownik, zabezpieczenie na lato (duuuuzy zbiornik, jakies
    przelaczanie na kaloryfery ??? )
    aczkolwiek do samego grzania CWU to chyba kolektory lepsze, ale dla 2 osob to bym
    raczej nie inwestowal w takie techniologie, tylko najzwyklejszy ogrzewacz przplywowy
    na prad, mozna podpiac przez jakis bojler, jesli juz bedzie palone w piecu....

  • 13. Data: 2017-07-20 20:36:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A do ogniw uklad dopasowujacy zasilanie do grzalki. Niby mozna podlaczyc bezposrednio
    ale wtedy wskutek niedopasowania traci sie czesc wytworzonego pradu. Przy marnej
    sprawnosci ogniw niewielka strata robi ze duzo pary idzie w gwizdek a nie w kola.

  • 14. Data: 2017-07-20 21:06:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > Niby "solary" są w podobnej cenie, ale jednak tam trzeba się trochę
    > nachodzić koło rurek, pilnować temperatury, robić jakieś przeglądy...
    > A grzałka to grzałka, siedzi se i grzeje.

    Tym niemniej jednak kilkanaście procent vs. circa siedemdziesiąt -- to
    jest różnica. A to przy rachunku cen trzeba uwzględnić. Nie słyszłem, by
    ktoś *świadomie i z premedytacją* wybrał transmisję energii po drucie
    zamiast puszczenia jej rurką.

    > Wymyślono ostatnio coś jeszcze ciekawego?

    Można w ogródku banię wystawić i tam brzozowymi witkami... Ale to stary
    pomysł.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2017-07-20 21:44:46
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 20 lipca 2017 21:06:28 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Tym niemniej jednak kilkanaście procent vs. circa siedemdziesiąt -- to
    > jest różnica. A to przy rachunku cen trzeba uwzględnić.

    A po co mi sprawność z powierzchni, to jest kompletnie nieistotne
    w tym przypadku. Mnie interesuje koszt kompletu do grzania wody
    dla dwóch osób. W przypadku solarów to jest to około 4,5-5 tysięcy
    (+serwis +trochę prądu), w przypadku pompy ciepła do CWU 5-6 tysięcy
    (+trochę więcej prądu) oraz zestaw fotowoltaiki + kontroler/falownik
    + grzałka (jakieś 5-6 tysięcy, brak serwisu, nie je prądu).
    Jak pisałem dla większej rodziny to się kompletnie rozjeżdża, ale na 2 osoby
    tak to mniej więcej wygląda.

    > Nie słyszłem, by
    > ktoś *świadomie i z premedytacją* wybrał transmisję energii po drucie
    > zamiast puszczenia jej rurką.

    Ależ Wodzu, co Wódz?

    http://ekopulsar.pl

    pełno tego ;)

    L.

  • 16. Data: 2017-07-20 21:57:27
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 20 lipca 2017 13:16:30 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:
    > Teściu kończy budowę chaty, zgrabna parterówka, ale jak to teściu,
    > będzie piecuch na drewno i kominek z płaszczem. Lubi się narobić,
    > trudno :> Ale macam temat ogrzewania wody w sezonie wiosenno-letnio-jesiennym,
    > póki co patrząc na to co jest dostępne, to najlepiej wychodzi mi
    > fotowoltaika on-grid i grzałka elektryczna.

    Weź no zdradż szczegółowo co Tobie tam wyszło
    Bo albo zdrowy rozsądek na tą fotowoltanike straciłeś albo to sprzedajesz
    Teściów szt 2 podjerzewam masz, sezon wiosenno letni to max 5 miechów
    Przepływowy podgrzewacz wody za 200-300zł czy tez bojler 60-80litrów za podobną kwotę
    narażą Twoich teściów na koszt cwu za ok 50 zł na miesiąc w sezonie "wiosenno letnim"
    Rocznie całe 250zł.
    Fotowoltanika "on-costam" piszesz min 5tys koszt.
    Policz ile lat to się będzie zwracać;)
    Daj znać co Tobie wyszło.
    Dla 2 osób cwu na "sezon wiosenno letni" trudno coś korzystniejszego znależć jak
    prąd. No chyba że fascynacja fotowoltanika i szpecenie dachu
    O tym szpeceniu tak na marginesie bo co jakiś czas tu ludziska dyskusje toczą że
    sąsiad "koszmarka" wybudował z balkonami i wykuszami. A pisza tak ci co "stodółkę"
    pobudowali bo energoszczędna i jeszcze na dach paneli nawtykali;)

  • 17. Data: 2017-07-20 22:07:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

> [...]
    > + grzałka (jakieś 5-6 tysięcy, brak serwisu, nie je prądu).
    > Jak pisałem dla większej rodziny to się kompletnie rozjeżdża, ale

    Jak by tego nie liczyć, to przy uwzględnieniu wyżej wzmiankowanej
    sprawności, powierzchnia wyjdzie z pięć razy większa. A worek dukatów
    jeszcze więcej razy cięższy. Słabo do mnie przemawia mowa, że ktoś
    grzeje wodę fotowoltaiką, ale on-grid. Czyli że mu się roczna produkcja
    elektronów kosztowo bilansuje z opłatą na grzałkę w boilerze. To trochę
    tak, jakby opowiadał, że ma system grzania wody w oparciu o klatkę
    z królikami albo o poletko buraków. Jedzie z tym do punktu skupu --
    i ma na opłacenie rachunku. Albo grzeje wodę do wanny tłumaczeniami
    ze sanskrytu -- co lato trafia mu się taka chałtura, i akurat starcza.

    > Ależ Wodzu, co Wódz?
    >
    > http://ekopulsar.pl
    >
    > pełno tego ;)

    Nie ma tam w co kliknąć, żeby się przekonać jak to steruje ciepłotą
    wody użytkowej.

    Jarek

    --
    Dookoła krążą sobie różne prądy,
    Na te prądy różne różnych są poglądy,

  • 18. Data: 2017-07-20 22:17:33
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 20 lipca 2017 21:57:28 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
    > Weź no zdradż szczegółowo co Tobie tam wyszło
    > Bo albo zdrowy rozsądek na tą fotowoltanike straciłeś albo to sprzedajesz

    Napisałem Jarkowi jak to wygląda, tzn. opcje grzania wody.
    Samej grzałki i prądu z sieci póki co pod uwagę nie brałem.

> [...]
    > podobną kwotę narażą Twoich teściów na koszt cwu za ok 50 zł na miesiąc w
    > sezonie "wiosenno letnim" Rocznie całe 250zł.

    Fakt, jakby liczyć na palcach to tyle wyjdzie, może nie 250 ale tak
    ze 300-350 mi wyszło.

    > Fotowoltanika "on-costam" piszesz min 5tys koszt.
    > Policz ile lat to się będzie zwracać;)
    > Daj znać co Tobie wyszło.

    Ano wyszło jak widać. Czyli klasyczny "solar" też się nie opłaci,
    jak również ciepła pompa.

> [...]
    > "stodółkę" pobudowali bo energoszczędna i jeszcze na dach paneli nawtykali;)

    Mnie tylko odstręczają błyszczące dachówki, inne koszmarki budowlane
    mnie nie ruszają :]

    L.

  • 19. Data: 2017-07-20 22:20:07
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 20 lipca 2017 22:07:48 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Jak by tego nie liczyć, to przy uwzględnieniu wyżej wzmiankowanej
    > sprawności, powierzchnia wyjdzie z pięć razy większa. A worek dukatów
    > jeszcze więcej razy cięższy.

    No toż piszę, że wszystko jest w mniej więcej jednych pieniądzach.
    To gdzie ten worek cięższy?

    > Słabo do mnie przemawia mowa, że ktoś
    > grzeje wodę fotowoltaiką, ale on-grid. Czyli że mu się roczna produkcja
    > elektronów kosztowo bilansuje z opłatą na grzałkę w boilerze.

    Wziąłem do porównania 3 sposoby grzania wody, co tu ma nie przemawiać?
    Toć to proste jak pogrzebacz :>

    > Nie ma tam w co kliknąć, żeby się przekonać jak to steruje ciepłotą
    > wody użytkowej.

    Jest jest, w opisie danego klamota sterującego.

    L.

  • 20. Data: 2017-07-20 22:33:14
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 20 lipca 2017 22:17:35 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Napisałem Jarkowi jak to wygląda, tzn. opcje grzania wody.
    > Samej grzałki i prądu z sieci póki co pod uwagę nie brałem.
    A nie od tego powineneś zacząć?
    Na najprostsze rozwiązania najtrudniej wpaść;)

    > Fakt, jakby liczyć na palcach to tyle wyjdzie, może nie 250 ale tak
    > ze 300-350 mi wyszło.
    Dla dwóch nieemerytów ok
    ALe jak życie uczy człek na emeryturze sknerzyć zaczyna i chorobliwie
    oszczędzać(chociaż nie musi)więc podejrzewam że te koszty to będzie bliżej 150zł jak
    250zł

    > Ano wyszło jak widać. Czyli klasyczny "solar" też się nie opłaci,
    > jak również ciepła pompa.

    To się nigdy dla 2-3 osób nie opłacało

    > Mnie tylko odstręczają błyszczące dachówki, inne koszmarki budowlane
    > mnie nie ruszają :]

    Rowerem dużo jeżdze i widzę marketingocy się starają bo coraz więcej instalacji
    fotowolticznych widzę
    Masakra jak dla mnie. Nieważne czy na dachu czy obok domu. Ale ja z tych co nic mi do
    to kto na swoim podwórku stawia. Jeden się podnieca drzewami inny rozpacza że sąsiad
    drzewa ściął ze swojej działki. A jeszcze inny panle na własnym dchu montuje i
    kilkadziesiąt tysi za to płaci