  • 1. Data: 2010-10-03 19:14:47
    Temat: Jak akumulować ciepło z kominka?
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Witam,
    Płaszcz wodny nie wchodzi w grę.;-)

    Chciałbym jakoś "obłożyć" wkład kominkowy wewnątrz zabudowy materiałem, który
    magazynowałby ciepło i
    potem oddawał.
    Pomyślałem,żeby wolne przestrzenie (żeby nie zakłócić cyrkulacji) wypełnić jakoś
    materiałem niezbyt
    wrażliwym na temperaturę.
    Oczywiście nasuwa się szamot, ale może nadawałyby się inne "zamienniki" o dobrych
    parametrach-
    ciepło właściwe, przewodność etc. Beton? cegła pełna?
    Sądzę,że to w miarę tani pomysł zapobiegający szybkiemu wychłodzeniu całego układu i
    poprawiający
    nieco sprawność.
    Co fachowcy na to?
    R.

  • 2. Data: 2010-10-03 19:27:54
    Temat: Re: Jak akumulować ciepło z kominka?
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Rentier" <f...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > Sądzę,że to w miarę tani pomysł zapobiegający szybkiemu wychłodzeniu
    > całego układu i poprawiający nieco sprawność.

    Tylko szamot, ewentualnie kamień. Ale tutaj trzeba uważać, bo może mieć inne
    własciwości rozszerzalnościowe i przez to może się rozsypywać. Dlatego
    najbezpieczniejszym będzie sprawdzony materiał czyli szamot.
    Beton i cegła po prostu szybko się rozsypią.

  • 3. Data: 2010-10-03 20:05:22
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-10-03 21:14, Rentier pisze:
    > Witam,
    > Płaszcz wodny nie wchodzi w grę.;-)
    >
    > Chciałbym jakoś "obłożyć" wkład kominkowy wewnątrz zabudowy materiałem,
    > który magazynowałby ciepło i potem oddawał.

    Chyba chcesz wymyśleć piec kaflowy :-)

    M.

  • 4. Data: 2010-10-03 20:23:52
    Od: "andy" <k...@o...pl>

> [...]
    > ciepło właściwe, przewodność etc. Beton? cegła pełna?
    > Sądzę,że to w miarę tani pomysł zapobiegający szybkiemu wychłodzeniu

    Zanim zrobiłem swój kominek szukałem natchnienia ;-) w necie,i nie tylko.
    Zajrzyj tutaj http://www.cebud.eu/ ,możesz zadzwonić, napisać maila,poprosić o
    przesłanie cennika i nawet pojechać na bezpłatne jednodniowe szkolenie do firmy
    (dostałem zaproszenie w mailu).
    Mój kominek bedzie palony okazjonalnie dlatego zrobiłem obudowę zimną.
    Pzdr,

  • 5. Data: 2010-10-03 21:15:32
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > Oczywiście nasuwa się szamot, ale może nadawałyby się inne "zamienniki"
    > o dobrych parametrach- ciepło właściwe, przewodność etc. Beton? cegła
    Steatyt

    > Sądzę,że to w miarę tani pomysł zapobiegający szybkiemu wychłodzeniu
    > całego układu i poprawiający nieco sprawność.
    No, tani to on na pewno nie jest, ale rewelacyjna sprawność.

    1. Jakby był znany taki tani sposób to wszyscy by go używali i łatwo by
    było znaleźć o nim informację - np szamot
    2. Skoro nie jest powszechny tzn., że jeszcze nikt go nie wymyślił -
    widzę tu dla Ciebie niszę :o)

    Powodzenia
    Igus'

  • 6. Data: 2010-10-03 21:20:45
    Od: Marek <m...@g...com>

    On 3 Paź, 21:14, Rentier <f...@g...com> wrote:
> [...]
    > ciepło właściwe, przewodność etc. Beton? cegła pełna?
    > Sądzę,że to w miarę tani pomysł zapobiegający szybkiemu wychłodzeniu całego układu

    https://docs.google.com/present/edit?id=0ATs1zVWsUp7
    lZHRmZ3c2OF84OWY4YmJ4ZzZ0&hl=pl&authkey=COb0w7EO

    Tu sa fotki z domu, ktory teraz wynajmuje.
    Na dwoch pierwszych jest piec z gliny.
    Spala drewno, jak kominek, a jego "plaszcz" z gliny, to cieplo
    akumuluje.
    Po spaleniu drewna , mieszczacego sie w duzym wiadrze, piec akumuluje
    cieplo, a za ok 12 godz, zaczyna je oddawac na zewnatrz ( czyli do
    pokoju) i jest cieply przez nastepne 24.

    Poza akumulacja w "plaszczu z gliny" jest tam jeszcze wymiennik
    ciepla, ktory przekazuje cieplo do zbiornika wodnego w piwnicy.
    Mozna regulowac - ile ciepla ma isc do wody , a ile do gliny.

    Minusem jest to, ze , jak nagle spadnie temperatura na zewnatrz, to
    napalenie w tym piecu, nie daje natychmiastowego ciepla w pokoju.
    Trzeba wtedy wlaczyc piec gazowy, ktory natychmiast podgrzeje wode w
    zbiorniku i daje cieplo do pomieszczenia - ciekawostka - brak
    grzejnikow, bo cieple rurki sa schowane pod warstwa tynku ( tez z
    gliny !!!) w scianach !!!.

    Niezle...coooo...???

    Wspomne jeszcze, ze sa na dachu panele, ktore grzeja wode uzytkowa do
    ok 55 st C, gdy swieci slonce i tej wody wystarcza na ok. 3 dni, jesli
    slonce przestanie swiecic. Potem wlacza sie wspomniany piec gazowy i
    dogrzewa wode.

    Sa jeszcze panele, produkujace prąd - ale to juz zupelnie inna
    historia...

    Pozdrawiam
    Marek

    PS: We wtorek musze isc do lesniczego - ciekawe po ile sprzeda mi
    drewno - czy bedzie tansze , niz w Polsce...???

  • 7. Data: 2010-10-04 02:22:26
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > ciepło właściwe, przewodność etc. Beton? cegła pełna?
    > Sądzę,że to w miarę tani pomysł zapobiegający szybkiemu wychłodzeniu

    Pewnie trudno nam tu fachowca bedzie znalezc. Starzy z braku tego typu
    zamowien albo zawod zmienili albo poumierali.
    Ktos Ci tu trafnie napisal, ze chcesz wynalezc piec kaflowy.
    Tu w Hameryce widzialem pare kominkow ale za bardzo sie nad tym nie
    zastanawialem. Sa na ogol budowane z kamienia, granitu, ale kominki z lupka
    tez sa popularne. Niestety te wykonane przez albo niefachowcow albo ze zlego
    materialu sobie czasem pekaja.
    Natomiast co tez widzialem i nawet naprawialem to kanaly cieplne wmurowane po
    obu stronach paleniska z wymuszona wentylatorkami cyrkulacja powietrza. Taki
    kanal od paleniska oddziela tylko gruba, okolo 5 mm blacha stalowa czesto
    nierdzewna aby sie za szybko nie przepalila. Ona sie mocno nagrzewa i
    przekazuje cieplo po drugiej swej stronie przeplywajacemu za nia strumieniowi
    powietrza. Wloty kanalow sa na samym dole po obu stronach kominka. Te wloty
    maja czasaem alternatywne polaczenie z powietrzem z zewnatrz. Wyloty gorne
    zlokalizowane sa z pol metra pod sufitem. Tak to wyglada.
    Powietrze w zasadzie samo cyrkuluje gdyz mocno ogrzane ciagnie do gory jak w
    kominie. Ale czesto trzeba pomieszczenia ogrzac szybko wtedy wlacza sie
    wentylatorki umieszczone we wlotach na dole. Sa to wentylatorki skrzydelkowe,
    te skrzydelka sa rozmieszczone promieniscie i rownolegle w stosunku do osi;
    taki wentylator znacznie mniej halasuje.
    Zatem mozna to potraktowac jako ustrojstwo magazynujace cieplo w scianach
    pomieszczen, ktore nagrzewaja sie nie tylko od promieniowania podczerwonego
    emitowanego przez palenisko lecz rowniez konwekcyjnie nagrzanym powietrzem.
    Moze to jakos wspomoze Ci w projekcie kominka.
    Pzdr.
    Tornad

  • 8. Data: 2010-10-04 05:54:52
    Od: "Tomek" <m...@o...pl>

> [...]
    > Sądzę,że to w miarę tani pomysł zapobiegający szybkiemu wychłodzeniu
    > całego układu i poprawiający nieco sprawność.

    Ja mam kominek zrobiony wg podobnej koncepcji.
    Nad kominkiem są zbrojone nadproża, na nich pręty
    ze stali żebrowanej a na nich pokładane cegły klinkierowe
    dziurkowane. Cegieł pełnych kest kilka na samym szczycie
    Ogólnie wszystkich cegieł jest 220. Uwaga, koło rury spalinowej
    musi być nieduży by-pass, aby w razie dużej mocy kominka ciepło sżło
    bezpośrednio do kratki.
    Wady rozwiązania polegają na tym, że cyrkulacja powietrza
    zasysa zawsze będący w pokoju kurz, kóry na tych cegłach się osiada.
    Co najmniej 2 razy w sezonie otwieram obudowę kominka i
    odkurzaczem czyszczę z kurzu te cegły. Nie ma natomiast zjawiska
    przypalania się kurzu i zapachu "przypalenia" w tej sytacji.
    Mogę takie rozwiązanie polecić.
    T.

  • 9. Data: 2010-10-04 06:41:11
    Od: "Adam R" <r...@i...pw.edu.pl>

    Witam!

    Polecam stronę:
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?157303-Kom
    inek-z-masą-akumulacyjną-obudowy-odzysk-ciepła-ze-sp
    alin

    Pozdrawiam
    Adam R

  • 10. Data: 2010-10-04 07:57:48