  • 1. Data: 2019-02-11 17:46:50
    Temat: Jak szybko podnosi się grunt.
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Garaż zbudowany w 1978 roku miał poziom podłogi ok. 20 cm powyżej
    poziomu działki. Wjazd był nieco pod górkę. Teraz po 40 latach jest na
    równo. Musiałem podwyższyć próg, żeby woda z roztopów nie wlewała się do
    środka. Budynek gospodarczy z lat 60-tych miał kiedyś przed wejściem
    jeden schodek. Teraz tam też jest na równo.
    Nie spodziewałem się, że proces akumulacji przebiega tak szybko - 0,5 cm
    rocznie.
    Jak będziecie coś budować to uwzględnijcie to zjawisko. No chyba, że
    ktoś wyłoży płytkami 100% dookoła, to wtedy chyba nie potrzeba.
    Jacek

  • 2. Data: 2019-02-11 19:37:11
    Temat: Re: Jak szybko podnosi się grunt.
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

> [...]
    > środka. Budynek gospodarczy z lat 60-tych miał kiedyś przed wejściem
    > jeden schodek. Teraz tam też jest na równo.

    Budynek osiada. Chyba że ziemia nawieziona, ale piszesz jakbyś tam
    mieszkał od 1978 więc wykluczyłem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 3. Data: 2019-02-11 21:45:08
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Budynek osiada. Chyba że ziemia nawieziona, ale piszesz jakbyś tam
    > mieszkał od 1978 więc wykluczyłem.
    Na pewno nie osiada, bo jak już, to budynek osiada 2-3 lata, a nie cały
    czas. Poza tym rośliny asymilują CO2 z powietrza i ich masa rośnie, a
    nie wszystko się kosi i wywozi. Z powietrza też coś się nasypie i tak
    się robi 0,5 cm rocznie.
    Zauważ, że archeolodzy mają swoje skarby pod ziemią i nikt ich tam nie
    zakopywał. Geolodzy też mają starsze warstwy pod ziemią i tym głębiej,
    im starsze.
    Tak więc zaskoczyło mnie tempo przyrostu gruntu i tyle.
    Jacek

  • 4. Data: 2019-02-11 22:15:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

> [...]
    > im starsze.
    > Tak więc zaskoczyło mnie tempo przyrostu gruntu i tyle.

    Co w tym zaskakującego? Do średniowiecznych kościołów wchodzi się ponad
    metr w dół. Rachunki z grubsza się zgadzają (choć może zaskawiać, że aż
    tyle już żyjemy).

    Jarek

    --
    Czemu, czemu tak, czemu, czemu tak
    Nie starcza dni, nie starcza nam lat

  • 5. Data: 2019-02-12 07:46:29
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-02-11 o 21:45, Jacek pisze:
    > Z powietrza też coś się nasypie i tak się robi 0,5 cm rocznie.
    Przybywa gruntu, to gdzieś musi ubywać. Gdzie?
    No chyba z kosmosu tyle nie sypie.

    Robert

  • 6. Data: 2019-02-12 08:28:58
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Czepiesz sie. Cala Ziemia jest z tego co z kosmosu przylecialo.

  • 7. Data: 2019-02-12 11:12:11
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Przybywa gruntu, to gdzieś musi ubywać. Gdzie?
    > No chyba z kosmosu tyle nie sypie.
    Jest proces erozji i akumulacji, nie musi być "z kosmosu".
    Stare góry były kiedyś wysokie, teraz są niskie. To, że grunt się
    podnosi nie przeczy zasadzie zachowania masy, ale mnie zdziwiło, że za
    20-30 lat jest już widoczna różnica. Główną przyczynę u mnie
    podniesienia poziomu u mnie upatruję w roślinności.
    Jacek

  • 8. Data: 2019-02-12 11:42:32
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Co w tym zaskakującego? Do średniowiecznych kościołów wchodzi się ponad
    > metr w dół. Rachunki z grubsza się zgadzają (choć może zaskawiać, że aż
    > tyle już żyjemy).

    Często też pod posadzką obecnego (czasem kilkusetletniego) kościoła są
    pozostałości poprzedniego. I to nie katakumby, a fragmenty murów.
    Ostatnio nawet widziałem fragment programu Adama Sikorskiego "Było, nie
    minęło" na ten temat.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2019-02-12 16:06:25
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu wtorek, 12 lutego 2019 11:12:14 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > 20-30 lat jest już widoczna różnica. Główną przyczynę u mnie
    > podniesienia poziomu u mnie upatruję w roślinności.

    Ale nie 20 cm!!!
    Mam stajnie i i budynek gospodarczy postawione przed wojną.
    I odkąd pamietam zawsze progi w nich były wyżej od poziomu podwórka.
    A podwórko wybetonowane z 40 lat temu

  • 10. Data: 2019-02-12 17:17:17
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 12.02.2019 o 16:06, Bolko pisze:

    > Ale nie 20 cm!!!
    > Mam stajnie i i budynek gospodarczy postawione przed wojną.
    > I odkąd pamietam zawsze progi w nich były wyżej od poziomu podwórka.
    > A podwórko wybetonowane z 40 lat temu
    Jak masz wybetonowane, to się nie podnosi, bo i od czego.
    Wcześniej też pewnie nic tam nie rosło, bo podwórko było używane i
    rośliny nie wyrosły, bo by były zadeptane.
    U mnie po sąsiedzku jest stare podwórze. Wcześniej było wybrukowane
    "kocimi łbami" a od kilkudziesięciu lat na to dali asfalt. Też się nie
    podniosło.
    U mnie nie ma ani asfaltu, ani betonu i się podnosi. Powód tego upatruję
    w akumulacji masy roślinnej. Trawnik (a w zasadzie chwastnik) rośnie aż
    pod sam próg i nie chodzi się tam za często, więc rośliny nie są zadeptane.
    Jacek