  • 11. Data: 2020-11-27 08:42:10
    Temat: Re: Kamera do monitoringu
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.11.2020 08:00, heby wrote:
    > PiVNP. Kupujesz Raspberry pi w wersji Zero. Dodajesz kartę SD 2GB.
    > Instalujesz na niej PiVPN. Odpalasz, konfiguracja robi się "sama",
    > podajesz tylko hasło do wifi. Po zakończeniu należy dodać ręcznie
    > klienta (przygotować zestaw certyfikatów, kluczy itd). Można też dostęp
    > usuwać w przypadku kradzieży urządzenia bez naruszania dostępu innych.

    Ale do tego serwera VPN to trzeba się jakoś dobić z zewnątrz. Albo w
    drugą stronę - do telefonu - jeżeli jakiś mechanizm DDNS tutaj działa.

    A tak w ogóle, to samo postawienie VPN to taniej wyjdzie zakup za
    40zł+przesyłka jakiegoś EasyBoxa z OpenWRT z alle.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 12. Data: 2020-11-27 08:52:25
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > To *BARDZO* zły pomysł w przypadku kamer bezpośrednio.
    >
    > Po pierwsze dlatego, że działa dla 1 kamery.
    no... nie. jeden, dwa, albo nawet trzy porty każdą z kamer. jak masz
    nianie, albo dwie, to masz parę potrów
    > Po drugie, bo kamera nic nie wie o przekierowaniach i detekcja
    > automatyczna nie działa.
    Też mam inne zdanie. To funkcja kamery nie intnernetu.
    > Po trzecie, kamery mają bugi. Czasami graniczące z absurdem. Mogą być/są
    > wektorem ataku na sieć.
    tak, zdaję sobie sprawę. ale jak sobie wyobrażasz taki atak na sieć? W
    sensie - można podglądać kamery bez hasła - to oczywiste. ale czy kamera
    może dalej funkcjonując zacząć wykonywać jakieś inne szkodliwe działania?
    > Nie wolno tak żałosnych kamer przekierowywać
    żałosnych? cały aliexpres i pół allegro, jest na sofcie z tej fabryki,
    więc mają te same "dziury". To nie jest problem kilku kamer; Kilka kamer
    jest wolnych od tego problemu. jeśli mógłbyś wskazać tanie kamery które
    nie mają problemu z bezpieczeństwem a oferują onvif i rtsp z dziwękiem -
    daj znać. tanie!

    > PiVNP. Kupujesz Raspberry pi w wersji Zero. Dodajesz kartę SD 2GB.
    (...)
    Serdecznie dziękuję za wyjaśnienia. jak nie ogarnę to doczytam.
    z tym że nie widzę sensu stosowania.
    > Istotne w VPN jest to że *zawsze* przekierowany jest tylko jeden port
    > VPN. Bez względu na rodzaj softu pracującego w sieci, mam do niego
    > pełny, zaufany dostep tak, jak gdybym był w tej samej sieci, w domu.

    to trochę wyjaśnia, ale dalej nie wiem jaki to ma sens, albo przewagę
    nad rejestratorem, który może jeszcze rejestrować i wydaje się być
    tańszy. przy stosowaniu softu producenta kamery na smartfony - chyba
    żadnego. W przypadku korzystania z onvif i rtsp.... może pomóc. Jak to
    jest po stronie odbierającej, czy trzeba mieć jakiś program do "bycia w
    tej samej sieci" w ktorej jest PiVPN?

    > [1] https://www.youtube.com/watch?v=LaI0xjeefpg
    nie wiem czy wszystko zrozumiałem, ale przez 33 minuty gość tłumaczy ze
    na większość kamer można się dostać bez hasła. Pokazał że dzięki pozna
    hasła do banku czy nie?

    ToMasz

  • 13. Data: 2020-11-27 08:56:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/11/2020 08:42, Mateusz Bogusz wrote:
    > Ale do tego serwera VPN to trzeba się jakoś dobić z zewnątrz.

    To ju kwestia konkretnego łacza internetowego.

    > Albo w
    > drugą stronę - do telefonu - jeżeli jakiś mechanizm DDNS tutaj działa.

    Wiele routerów, nawet dla suwerena, ma wbudowane mechanizmy DDNS.

    > A tak w ogóle, to samo postawienie VPN to taniej wyjdzie zakup za
    > 40zł+przesyłka jakiegoś EasyBoxa z OpenWRT z alle.

    O ile dasz radé poprawnie zestawić VPN na OpenWRT. Zaznaczam: to nie
    jest trywialne.

  • 14. Data: 2020-11-27 09:10:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/11/2020 08:52, ToMasz wrote:
    > no... nie. jeden, dwa, albo nawet trzy porty każdą z kamer. jak masz
    > nianie, albo dwie, to masz parę potrów

    Ale nie masz detekcji bo nie działaja już na standardowych.

    > tak, zdaję sobie sprawę. ale jak sobie wyobrażasz taki atak na sieć?

    Puszczasz skan. Znajdujesz otwarty port na którym pracuje http. Znając
    zestaw podatności, po chwili znajdujesz wejście na roota. W efekcie tego
    dostajesz dostęp do *wewnętrznej* sieci LAN właściciela. Przy odrobinie
    wprawy możesz teraz wyszukać inne podatności wewnątrzm, włacznie z routerem.

    > sensie - można podglądać kamery bez hasła - to oczywiste. ale czy kamera
    > może dalej funkcjonując zacząć wykonywać jakieś inne szkodliwe działania?

    Tak. Jak masz na niej roota (a masz, pokazane to na prezentacji) to
    możesz wszystko. Od liczenia bitcoinów przez atak na inne urządzenia w LAN.

    Do tego nie trzeba nawet białka. Są automaty realizujące takie ataki.

    > żałosnych?

    Tak. Na prezenacji zobaczysz że poziom bezpieczeństwa nie sięga nawet
    przedszkola. To jest wręcz poniżające dla reszty informatyki, jak
    zabezpiecznone są urzadznia embedded, nie dotyczy to tylko kamer. Rynek
    security w embedded tkwi mentalnie w latach 70tych. Fabryczne backdory,
    popsute konfiguracje, magiczne cisteczka, co tylko sobie wymyslisz,
    znajdziesz w kamerach, od tych najtańszych po najdroższe.

> [...]
    > jest wolnych od tego problemu. jeśli mógłbyś wskazać tanie kamery które
    > nie mają problemu z bezpieczeństwem a oferują onvif i rtsp z dziwękiem -

    Najprościej ich *NIE* wystawiać. To uniwersalna zasadna. Właśnie po to
    masz VPN. On jest bezpieczny bo *TY* kontrolujesz to bezpieczeństwo a
    nie chińczyk który nie ogarnia podstaw security.

    > (...)
    > Serdecznie dziękuję za wyjaśnienia. jak nie ogarnę to doczytam.
    > z tym że nie widzę sensu stosowania.

    Widzisz sens wystawiania poputego firmware kamery do interentu a nie
    widzisz używania bezpiecznego VPN? Ok, co zrobić.

    > to trochę wyjaśnia, ale dalej nie wiem jaki to ma sens, albo przewagę
    > nad rejestratorem, który może jeszcze rejestrować i wydaje się być
    > tańszy.

    Bezpieczeństwo. Jeśli wystawisz ten rejestrator do sieci to zakłądam że
    ufasz jakosci oprogramowania na nim. Ufasz? Czy zakładasz że ktos się
    tym zajmie?

    Mam "tani rejestrator" w domu. Tydzień po zakupie zanalazłem na necie
    exploita przez www. Bez znajomości hasła. Nie ma update. Wystarczył
    przekierowany port. Witaj w realnym świecie. Kupiłem złom którego nie
    mogę wykorzystać tak jak planowałem.

    > jest po stronie odbierającej, czy trzeba mieć jakiś program do "bycia w
    > tej samej sieci" w ktorej jest PiVPN?

    Na urządzeniu docelowym masz klienta OpenVPN. Od tego jest to wszystko
    jest skonfigurowane zależy odpowiedź na to pytanie. Z grubsza: w
    domyślnej konfiguracji PiVPN dostaniesz inną sieć, ale z działajacym
    routingiem do Twojego LAN. Wbrew pozorom to jest wystarczające dla ONViF
    i w miarę bezpieczne dla osoby nie rozumiejącej detali na tym poziomie
    sieci. Możesz to zmieniać, choć już wymaga rzeźby.

    > nie wiem czy wszystko zrozumiałem, ale przez 33 minuty gość tłumaczy ze
    > na większość kamer można się dostać bez hasła. Pokazał że dzięki pozna
    > hasła do banku czy nie?

    Bo jak się dostaniesz do kamery i zrobisz w niej roota to od tego puktu
    masz *NASTĘPNE* filmy pokazujące jak z poziomu dowolnego urządzenia w
    sieci LAN kompromitować dalej. Szczególnie jak dalej jest 6-letni D-Link
    w którym można podmienić www.mojbak.pl na coś innego.

    Koleś pokazuje jak poniżająco dziadowskie jest oprogramowanie w kamerach
    i jakie stanowi zagrożenie wystwianie tego złomu do internetu. W
    momencie kiedy jest w stanie zdalnie wykonać update firmware na kamerze
    powinieneś mieć pełne gacie kiedy myślisz o własnej sieci LAN. Bo to
    będzie tylko początek.

  • 15. Data: 2020-11-27 20:31:38
    Od: - <s...@g...com>

    czwartek, 26 listopada 2020 o 21:27:56 UTC-6 ToMasz napisał(a):

    > cytuję całość, bo nie wiem o czym piszecie.

    Tak, potwierdzam, nie wiesz. I ponizej piszesz farmazony.

    > z życia wygląda to tak:
    > MAsz kamerę, masz do niej soft. pewne dane lecą przez serwer w chinach,
    > ale nie obraz jak to się niektórym wydaje. nic w sieci domowej nie
    > trzeba ustawiać.

    Leci do chin. Jak jestes poza domem i apke odpalisz i podglad jest to leci przez
    chiny.
    Bardzo niewiele kamerek umie sobie dynamicznie wystawiac porty na routerze. Wiekszosc
    tuneluje on demand przez chiny (w praktyce jakis aws owy serwer)

    > ta sama kamera, moze nie musi, "dawać" onfiv, rtsp, na 554 34567, 5050,
    > 8899. jak masz stałe ip, przeforwardujesz te porty na zewnątrz, to

    Taaaa, jak juz ci napisali, to zly pomysl. Choc troche czaisz.

    > "dobijesz" się każdym programem (z zewnątrz) typu oniver, tinycam itp.
    > Bez chińskego serwera, ale problem w tym, ze najczęściej bez hasła.

    I bez hasla i bez zabezpieczenia i czesto jest to rtsp gdzie mozna nieco do kamery
    przeslac i przejac nad nia kontrole.
    Nie pomagaj ludziom siejac takie farmazony.

    > Teraz prośba. jeśli masz proste tanie rozwiązanie, jak wystawić kamery
    > na "zewnątrz" (sieci domowej) ale jakoś je zabezpieczyć - pisz szczegóły

    Juz ci napisali, dyndns, plus vpn. I jakis maly serwerek w domu robiacy za hub vpn.
    Tak jest tanio.
    Lepiej to miec VM-ke np w ovh, (maja promocje za 8pln/msc teraz wiec mozna kupic na
    rok za 100pln) i tam sobie vpn zestawic.
    Wtedy wszystko moze laczyc sie przez ten hub i jest sporo wiecej mozliwosci.

    > proszę. ja jak muszę, to kamerom nie daję wyjścia na zewnątrz, ale łącze
    > je w rejestratorze który jest w miarę bezpieczny; rejestrator ma wyjście
    > na zewnątrz. nie drogie - proste.

    Tak ci sie wydaje. Sprzety z dolnej polki maja bezpieczenstwo na poziomie zerowym. Te
    ze sredniej to juz koszt 10 lat abonamentu w ovh.
    Zysk taki ze maja zazwyczaj juz jakiegos dyska...

  • 16. Data: 2020-11-27 20:35:39
    Od: - <s...@g...com>

    piątek, 27 listopada 2020 o 02:10:26 UTC-6 heby napisał(a):
    (...) dzieki za pomoc w wyjasnieniu co i jak.

    Od siebie dodam ze kamerki onvifowe jakie kupilem sa od sasa do lasa i maja takie czy
    inne niedorobki. W efekcie do domu sobie zmontowalem raspberry W zero plus picamere.
    Cena w okolicy 150-200pln a mam kontrole co ma sie dziac z obrazem i gdzie go wysylac
    i kiedy.

    Ale niestety nieco trzeba nadlubac. Ale ja se chwale.

  • 17. Data: 2020-12-02 14:28:53
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > I bez hasla i bez zabezpieczenia i czesto jest to rtsp gdzie mozna nieco do kamery
    przeslac i przejac nad nia kontrole.
    > Nie pomagaj ludziom siejac takie farmazony.

    nie unoś się, ale udało Ci się już kiedys takie włamanie? Może zrobimy
    jakiś test?
    Pozdrawiam
    ToMasz

  • 18. Data: 2020-12-02 23:20:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

    > nie unoś się, ale udało Ci się już kiedys takie włamanie?
    > Może zrobimy jakiś test?

    To w ogóle jest dość zabawne. Ludzie instalują sobie kamery,
    żeby zapobiec włamaniom. Aż tu nakle chętnych włamywaczy
    przybywa.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2020-12-02 23:44:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

    > nie unoś się, ale udało Ci się już kiedys takie włamanie?
    > Może zrobimy jakiś test?

    To w ogóle jest dość zabawne. Ludzie instalują sobie kamery,
    żeby zapobiec włamaniom. Aż tu nagle chętnych włamywaczy
    przybywa.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2020-12-03 00:31:27