  • 61. Data: 2019-05-26 23:13:35
    Temat: Re: Kosiarka spalinowa z napędem i elektrycznym rozrusznikiem
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > prawnego zapisu tak oczywistej rzeczy, to uprzejmie wklejam poniżej
    > wycinek z linku który wcześniej przytoczyłeś...
    >
    > "hodowca - osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna
    > nieposiadającą osobowości prawnej, prowadzącą hodowlę zwierząt i ich
    > dokumentację hodowlaną;
    >
    > hodowla zwierząt - zespół zabiegów zmierzających do poprawienia założeń
    > dziedzicznych (genotypu) zwierząt gospodarskich, w zakres których wchodzi
    > ocena wartości użytkowej i hodowlanej zwierząt gospodarskich, selekcja i
    > dobór osobników do kojarzenia prowadzony w warunkach prawidłowego chowu;"

    Proponuję dołożyć do tego zestawienia haseł, hasło "inseminacja" i zadam
    pytanie czy stosując inseminację można hodować jedną owcę, bo chyba wg
    haseł, które przytoczyłeś jest to jak najbardziej możliwe.

    Proponuję skończyć tą jałową dyskusję, bo nie owce są tematem tego wątku.

  • 62. Data: 2019-05-27 08:52:45
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 26 May 2019 23:13:29 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > A co jeśli ktoś zdobędzie grant na pracę badawczą pod tytułem
    > "dzieworództwo wśród owiec"?

    Tu mnie kolega zagiął.

    Myślę, że ten temat zasługuje na głębszą analizę - sugeruję zatem
    przeniesienie tej odnogi dyskusji na pl.soc.religia, by móc zasięgnąć
    opinii ekspertów.

    Mateusz

  • 63. Data: 2019-05-27 09:09:28
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 26 May 2019 23:13:35 +0200, Uzytkownik wrote:
    > Proponuję dołożyć do tego zestawienia haseł, hasło "inseminacja"

    Zgoda, ale tylko pod warunkiem, że wykonują ją kosmici. Następnie dodajmy
    jeszcze definicję klonowania oraz hybrydogenezy dla pełności obrazu.

    > Proponuję skończyć tą jałową dyskusję, bo nie owce są tematem tego
    > wątku.

    Ależ dyskusja nie jest wcale jałowa. Dowiedzieliśmy się z niej, że zakup
    owcy nie wiąże się z natychmiastową wizytą urzędnika z Brukseli, który
    czekał całe życie na to by naszej owcy zajrzeć do ucha. Dowiadujemy się
    także, że ktoś, kto nie jest hodowcą, niekoniecznie podlega obowiązkom
    hodowcy (niemniej po szczegóły odsyłam zainteresowanych do swoich
    lokalnych urzędów), oraz że zakup pojedynczej owcy, papugi czy świnki
    morskiej nie wystarczy aby móc pochwalić się "hodowlą".

    Mateusz

  • 64. Data: 2019-05-27 10:50:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 27 May 2019 06:52:45 GMT, Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    wrote:
    > Tu mnie kolega zagiął.

    A jak kupi nieświadomie jedną owcę w ciąży to stanie się hodowcą czy
    musi dokonać aborcji?

    --
    Marek

  • 65. Data: 2019-05-27 11:06:29
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 27 May 2019 10:50:06 +0200, Marek wrote:
    > A jak kupi nieświadomie jedną owcę w ciąży to stanie się hodowcą czy
    > musi dokonać aborcji?

    To odda z tytuły niezgodności towaru z umową (zapłacił za kosiarkę, a
    dostał inkubator).

    Mateusz

  • 66. Data: 2019-05-27 11:33:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 27 May 2019 09:06:29 GMT, Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    wrote:
    > To odda z tytuły niezgodności towaru z umową (zapłacił za kosiarkę,
    > dostał inkubator).

    Pytanie było czy stanie się hodowcą a nie jakie ma alternatywy...

    --
    Marek

  • 67. Data: 2019-05-27 12:21:52
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 27 May 2019 11:33:17 +0200, Marek wrote:

    > Pytanie było czy stanie się hodowcą a nie jakie ma alternatywy...

    Kolega "uzytkownik" rzucił kilka wiadomości temu linkiem do stosownej
    ustawy - po prostu przeczytaj.

    Mateusz

  • 68. Data: 2019-05-27 21:39:44
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Co do akumulatorów litowo-jonowych twierdzisz, że trzeba je trzymać w
    > pełni naładowane?

    Nie, ale o narzędziach spalinowych na zimę zapominasz. O akumulatorowych
    przechowywanych szczególnie w szopie, garażu czy na strychu to nie
    powinieneś.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 69. Data: 2019-05-27 23:27:33
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-26 o 14:04, WS pisze:

    > Hm... jakos kiepsko to widzie na aku, ze wzgledu na potrzebna moc. Ja mam
    spalinowa, 400cm3 nie pamietam jaka moc, odpalanie rozrusznikiem na 230V.
    > Oczywiscie cos do przezucania ~15cm puchu 3 metry dalej pewnie sie znajdzie, ale
    tyle to szybiej lopata sie odsnieza...

    > Tu tez sporo mocy potrzeba, ja pierwszy raz w tym roku kosilem wczoraj, trawa
    ~60-80cm, Honda GSV190 5.5KM/4kW przy 60cm szerokosci koszenia to tyle, zeby
    komfortowo cielo lekko przytepionymi nozami ;) Sa 2 szt. po pi razy oko 10cm ostrza,
    co chwile trafiam na jakis badziew, wiec tepia sie dosc szybko.

    Tylko podstawowy błąd jaki popełniają ludzie to bezpośrednie
    porównywanie mocy silnika elektrycznego z mocą silnika spalinowego.

    W przypadku silników spalinowych, aby można było sprawnie ciąć trawę to
    nóż musi uzyskać odpowiedni moment obrotowy przy określonych obrotach
    silnika. Warunkiem więc sprawnej pracy kosiarki jest uzyskanie
    odpowiednich obrotów. Moc silników spalinowych oraz ich momenty określa
    się:

    "Moc znamionowa: Moc znamionowa brutto poszczególnych modeli silników
    benzynowych jest podawana zgodnie z przepisami J1940 (Small Engine Power
    & Torque Rating Procedure, Procedura oznaczania wartości znamionowej
    mocy i momentu obrotowego dla małych silników) ustalonymi przez
    stowarzyszenie SAE (Society of Automotive Engineers) i została uzyskana
    zgodnie z wymaganiami normy SAE J1995. Wartości momentu obrotowego
    zostały określone przy prędkości obrotowej 2600 obr./min w przypadku
    tych silników, które mają oznaczenie ,,rpm" (obr./min) podane na
    tabliczce znamionowej oraz przy prędkości obrotowej 3060 obr./min w
    przypadku wszystkich pozostałych silników. Wartości mocy wyrażanej w
    koniach mechanicznych zostały obliczone przy prędkości obrotowej 3600
    obr./min. Z krzywymi mocy brutto można zapoznać się na stronie
    www.BRIGGSandSTRATTON.COM. Wartości mocy netto zostały określone podczas
    mierzenia z zainstalowanym wydechem i filtrem powietrza, podczas gdy
    wartości mocy brutto zostały określone bez tych elementów. Rzeczywista
    moc silnika brutto będzie wyższa od mocy netto silnika i mogą mieć na
    nią wpływ między innymi warunki otoczenia oraz zmienność charakterystyki
    między poszczególnymi egzemplarzami silników. Przy tak szerokim
    asortymencie produktów, w których silniki są montowane, w konkretnym
    urządzeniu zasilającym silnik benzynowy może nie uzyskać mocy
    znamionowej brutto. Różnica ta wynika z wielu czynników, m.in. różnych
    podzespołów silnika (takich jak filtr powietrza, układ wydechowy, układ
    ładowania akumulatorów, układ chłodzenia, gaźnik, pompa paliwowa itd.),
    ograniczeń dotyczących stosowania, warunków środowiska eksploatacji
    (temperatury, wilgotności, wysokości) oraz różnic pomiędzy
    poszczególnymi silnikami. Z uwagi na ograniczenia produkcyjne i
    wydajnościowe firma Briggs & Stratton może zastępować silniki tej serii
    silnikami o wyższej mocy znamionowej." [cytat ze strony
    www.briggsandstratton.com]

    Niestety charakterystyka silników spalinowych jest taka, że wraz z
    obciążeniem dość gwałtownie spada ich prędkość obrotowa oraz moment
    obrotowy.

    Silniki o mocach rzędu 5-6KM uzyskują momenty rzędu 11-12Nm.

    Zobaczmy jak to jest z silnikami elektrycznymi.

    Jeżeli chodzi o silniki elektryczne to ich moment obrotowy nie spada tak
    gwałtownie wraz z prędkością obrotową jak to jest w silnikach
    spalinowych. Ponadto w przypadku silników elektrycznych podaje się moc
    ciągłą silnika tak samo z resztą jak powinno się podawać w przypadku
    silników spalinowych. Niestety często firmy produkujące silniki
    spalinowe, podają moc maksymalną silnika zamiast mocy ciągłej. Nie jest
    to zbyt duża różnica w przypadku silników spalinowych, ale w przypadku
    silników elektrycznych moc chwilowa potrafi o wiele przekroczyć moc
    nominalną i dlatego w przypadku napotkania noża na duży opór dysponuje
    on o wiele większą mocą i ogromnym momentem obrotowym.

    http://bosch-prasa.pl/informacja.php?idinformacji=16
    75

    W skrócie trzy modele kosiarek o mocach silników: 1200W, 1300W, 1400W
    dysponują momentami obrotowymi: 13Nm, 16Nm, 17Nm.

    Jedna z najnowszych kosiarek Bosch z silnikiem elektrycznym zasilanym
    akumulatorem o napięciu 36V uzyskuje moment obrotowy do 23Nm - to jest
    prawie 2 razy więcej od najmocniejszych kosiarek spalinowych do użytku
    domowego, które uzyskują maksymalne momenty na poziomie 13Nm.

    Moja kosiarka zasilana jest akumulatorem o napięciu 80V (w
    rzeczywistości 72V), a silnik ma moc 1500W. Producent co prawda nie
    podaje momentu obrotowego, ale myślę, że ze względu na moc silnika oraz
    napięcie zasilania z całą pewnością jej moment obrotowy przekracza 20Nm
    i to się naprawdę czuje w tym sprzęcie.

    Wcześniej napisałem "Mam część terenu, gdzie są drzewka owocowe, a pod
    nimi rośnie bujna trawa. Niestety tam już ta akumulatorowa, którą
    kupiłem nie daje rady. Po prostu nie nadąża z wyrzutem trawy i się
    zapycha trawą oraz kawałkami gałęzi, które opadają i pozostają w tej
    trawie. Musiałbym najpierw wykosisz porządnie ten teren, oczyścić z
    gałęzi i kosić na tyle często, aby nie dopuścić do tego, żeby koszona
    trawa była zbyt wysoka."

    Patyki zatykały otwór wyrzutowy, a skoszona trawa zapychała całkowicie
    osłonę noża i elektronika zatrzymywała silnik, zgłaszając stosowny
    komunikat.

    Dzisiaj postanowiłem jeszcze raz się zmierzyć z tym terenem i faktycznie
    jak kosiłem kosiarką w normalny sposób to się zapychała trawą i
    gałązkami. Ale jak tylko lekko uniosłem do góry przednie koła tak, żeby
    wyrzucało tą trawę z gałązkami na boki to byłem w szoku, bo nawet trawa
    prawie po pas wraz z gałązkami zostały zmielone bez zająknięcia.

    Przypuszczam, że jakby ta kosiarka miała funkcję wyrzutu bocznego to
    cięłaby tą trawę z gałązkami bez najmniejszego problemu. Niestety nie ma
    wyrzutu bocznego. Brakuje mi też biegu wstecznego dla napędu.

  • 70. Data: 2019-05-28 08:56:59
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Monday, May 27, 2019 at 11:27:58 PM UTC+2, Uzytkownik wrote:

> [...]
    >
    > Jeżeli chodzi o silniki elektryczne to ich moment obrotowy nie spada tak
    > gwałtownie wraz z prędkością obrotową jak to jest w silnikach

    No OK, ale w kosiarce silnik ma praktycznie stale obroty (pewnie zalezy od
    producenta, ale gdzies miedzy obrotami maks momentu a maks mocy)

> [...]
    > nominalną i dlatego w przypadku napotkania noża na duży opór dysponuje
    > on o wiele większą mocą i ogromnym momentem obrotowym.

    U mnie jest regulator obrotow i przy wiekszym oporze "slychac", ze zwieksza dawke
    paliwa, pociagniecie reka za cieglo momentalnie zwieksza obroty na 1-2 sek, po czym
    regulator obniza je do standardowych (nie pozwalajac sie rozkrecic silnikowi)
    Dodatkowo beben/tarcza swoje wazy i pracuje troche jak kolo zamachowe, rozkrecanie go
    przy starcie powoduje zauwazalne obciazenie silnika.

> [...]
    > prawie 2 razy więcej od najmocniejszych kosiarek spalinowych do użytku
    > domowego, które uzyskują maksymalne momenty na poziomie 13Nm.

    A ten moment to gdzie mierzony? Na wale silnika? przy jakich obrotach? Sa jakies
    przekladnie (u mnie np. jest, ale wiekszosc spalinowych ma noz bezposrednio na wale)?
    Bo sie to troche kupy nie trzyma...

    Podstawowy wzor to

    moc = moment razy obroty

    wiec jesli na nozu ma 2x wiekszy moment przy podobnej badz mniejszej mocy to obroty
    tez sa ponad 2x mniejsze...

    Elektryczne silniki w samochodach fajnie sie sprawuja wlasnie ze wzdledu na
    charakterystyke, ale w kosiarce? Tam utzymuje sie stale (optymalne) obroty caly czas.
    Czyli wykres poza b.bliskimi okolicami obrotow predkosci pracy praktycznie nie ma
    znaczenia. Jesli go zaczyna dusic, to znaczy ze za slaby do pracy jaka wykonuje ;)