  • 11. Data: 2023-08-06 17:45:00
    Temat: Re: Ktos kłamie czy co?
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2023 o 15:38 Pete <n...@n...com> pisze:

    > Ale w Twoim przypadku te 33 kWh oddane do sieci, to ~26kWh do odebrania
    > wieczorem. A dla Kowalskiego dzisiaj, to 3 kWh.
    > Więc z dzisiejszego punktu widzenia, dzisiaj pozytywny komunikat, to
    > wyprodukowałem 52kWh a do sieci oddałem tylko 3 kWh.
    Liczby nie są istotne, Zenek napisał, że u niego jak by miał PV to dzień
    byłby stracony.
    U mnie mimo 4 przechodzących burz teraz mam 71 produkcji i 45 oddane do
    sieci. W lecie zawsze jest jakiś uzysk.

    > Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością, dla zwykłego
    > statystycznego Kowalskiego nie ma to sensu

    Czy jest czy nie ma to trzeba policzyć.
    Ja do niczego nie namawiam, napisałem tylko, że każdy przypadek trzeba
    rozważyć zanim się wyda własne $$$.

    TG

  • 12. Data: 2023-08-06 19:34:48
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 6 sierpnia 2023 o 17:45:03 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
> [...]
    > Czy jest czy nie ma to trzeba policzyć.
    > Ja do niczego nie namawiam, napisałem tylko, że każdy przypadek trzeba

    Twoja przykład nie jest miarodajny bo masz inna strukturę wykorzystania pradu. Nie
    zmnaczy to ze jestes niewrażliwy na wszystko co się dzieje ze słońcem. Zmienia ci
    warunki z 70/80 na 45/55 i cieniutko zaczniesz popierdywac. A jak jeszcze marne lato
    będzie to duzo pradu będziesz musiał dokupic po cenie bez ulgi bo przy twoim
    wykorzystaniu 3000kWh połkniesz błyskawicznie. Fotowoltaiki z pewnych urzędowych
    wzgledow miec nie mogę. A szkoda bo jestem bardzo dobrze przygotowany do
    wykorzystania słońca. Oczywiście bez podłączania do sieci bo po co. Wystarczył by mi
    kilowat i latem bym nie miał co robić z nadwyzka pradu. Zima jak by uzysk był na
    poziomie 0,5 kWh na dobę to o tyle mniej w nocy bym dokupował. Jak zrobisz mozliwosc
    zakupu po cenie chwilowej to może okazać się ze fotowoltaika dla mnie zrobi się
    zbędna. Bo po co mi ona jak w najlepszych godzinach z najtańszym pradem będę go
    kupował bardzo tanio. Tani prąd jest nie tylko w słoneczne lato. Jest i w zimę jak za
    oknem jest -10.

  • 13. Data: 2023-08-06 20:59:12
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2023 o 19:34 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

    > Tani prąd jest nie tylko w słoneczne lato. Jest i w zimę jak za oknem
    > jest -10.

    Prąd i teraz jest tani w normalnym abonamencie - dostałem dzisiaj mailem
    fakturę, mam G12W (dwutaryfowa z weekendem) - cena za samą energię to 42
    gr/noc, 60 gr/dzień (brutto)
    Ale doliczając opłaty i dystrybucję, średnia cena brutto z mojej faktury
    to 82 gr/kWh
    Jak ktoś przekroczy 2-3MWh to ma 1,27/kWh (lub więcej).

    Jak wprowadzą inny system rozliczeń to i tak ceny dystrybucji i ukrytych
    podatków (w formie różnych opłat na fakturze) dołożą dodatkowe $$$ do
    niskiej ceny prądu.

    TG

  • 14. Data: 2023-08-06 21:35:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 6 sierpnia 2023 o 20:59:15 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
> [...]
    >
    > Jak wprowadzą inny system rozliczeń to i tak ceny dystrybucji i ukrytych
    > podatków (w formie różnych opłat na fakturze) dołożą dodatkowe $$$ do

    Cały myk w tej chwili polega na tym ze w przypadku nocnej taryfy opłata za przesył
    jest śladowa. Pozyjemy zobaczymy. Jest jakieś prawdopodobieństwo ze w przypadku
    kupowania taniego pradu z nadwyzek opłata za przesył tez będzie niska. W takiej
    sytuacji zostanę przy swoim sposobie ładowania akumulatora w taniej taryfie.

  • 15. Data: 2023-08-07 13:15:46
    Od: M M <m...@g...com>

    niedziela, 6 sierpnia 2023 o 14:27:33 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):
    > Z prosumentami tak samo. Jak za mało odłoza to będą kupowali drogi. Poza tym jak w
    nadchodzącym roku chca wprowadzić ceny biezace a nie srednie z miesiaca.
    Wprowadzając limity i dużo wyższą cenę po przekroczeniu faktycznie zrobili problem
    między innymi dla ogrzewających się elektrycznie - w dowód wdzięczności że lokalnie
    nie produkujemy smogu i wykorzystujemy energię w drugiej taryfie pomagając wyrównać
    zużycie, fundują nam ubóstwo energetyczne. Dodatek elektryczny się nie należy bo
    jest PV, nic to że za mało i pokrywa może połowę zapotrzebowania - a wystarczyło
    zrobić cenę maksymalną dla pierwszej taryfy a drugą proporcjonalnie taniej,
    praktycznie je zrównali tak że została tylko różnica na opłatach przesyłowych.
    Chcą więcej energii w szczytach przed i po południu - nie ma sprawy, niech zmienią
    zasady na korzystniejsze by wielkość instalacji mierzyć mocą oddawaną do sieci a nie
    teoretyczną mocą paneli w idealnych warunkach w samo południe, wtedy chętnie dołożę
    jeszcze paneli wschód-zachód których obecnie nie opłaca mi się dokładać (bo wpadam z
    0,8 w 0,7 a uzysk z tych kierunków sporo mniejszy niż teoretyczny), nadal nie
    przekraczając 10 kW faktycznie oddawanych do sieci (górkę w południe zużywam już
    teraz grzejąc bojler 300l). A zaoszczędzony latem dzięki PV węgiel dużo łatwiej
    przechować do zimy na hałdzie przy elektrowni (albo jeszcze nie wydobyty w kopalni),
    niż prąd w akumulatorach.
    > Potem zgodnie z zapisami konstytucji poprawia prosumentom z 0,8 na przykład na
    0,45.
    Gdzie w konstytucji jest napisane że mogą i że mogą akurat 0,45 a nie na przykład
    okrągłe zero? Za to w kodeksie karnym jest że nie mogą:
    "Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego
    rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo
    wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania,
    podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8."
    Wprowadzając w błąd że będzie 15 lat na niezmiennych zasadach (w tym 0,8 które dla
    mnie jest kluczowe, bo potrzebuję tej przechowanej energii w zimie) a potem
    zmieniając te zasady. doprowadziliby (w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez
    państwowe spółki energetyczne) prosumenta do niekorzystnego rozporządzenia mieniem
    (inwestycji w fotowoltaikę która po zmianie zasad będzie nieopłacalna).
    "Jeżeli czyn określony w § 1-3 popełniono na szkodę osoby najbliższej, ściganie
    następuje na wniosek pokrzywdzonego." - tu nie zachodzi, więc powinno być ścigane z
    urzędu. O ile oczywiście wymiar sprawiedliwości będzie niezerowy... znaczy
    niezależny (jak być powinien) a nie na usługach władzy (najbliższe wybory mogą być
    ostatnimi w których jeszcze możemy im na to nie pozwolić).

  • 16. Data: 2023-08-07 13:26:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 7 sierpnia 2023 o 13:15:47 UTC+2 M M napisał(a):
> [...]
    (jak być powinien) a nie na usługach władzy (najbliższe wybory mogą być ostatnimi w
    których jeszcze możemy im na to nie pozwolić).
    A jeśli energetyka wykaze ze przy przeliczniku 0,8 dopłaca z pieniędzy nie mających
    fv i ponosza oni z tego powodu straty to obnizenie przelicznika nie będzie miało
    charakteru zmuszania do niekorzystnego rozporządzania ...... . Poza tym w każdej
    umowie są zapisy umozliwiajace zmianę warunków umowy. A jak nie ma to i tak sa bo
    wynikają z KPC. ZE zaproponują zmiany w umowie i będzie można się na nie zgodzić albo
    po terminie wypowiedzenia umowa ulegnie umowa rozwiązaniu.

  • 17. Data: 2023-08-07 15:01:58
    Od: M M <m...@g...com>

    Przy pomocy kreatywnej księgowości pewnie można wykazać co się chce. Ale nie martwmy
    się o ZE aż tak bardzo, oni strat nie ponoszą, ten mój nikomu niepotrzebny prąd z PV
    w południe w mojej wsi zużyje Biedronka, Lidl i pewnie jeszcze kilku innych sklepów
    mających lodówki i klimatyzację, płacąc jak za zboże bo to firmy z taryfą C (nie
    mikro-przedsiębiorcy więc ich zamrożenie cen nie dotyczy). Odbiją sobie w cenach,
    chyba ich to mocno bije po kieszeni bo nawet ostatnio przez głośniki zachęcali by
    wybrać produkt patrząc przez zamkniętą szybę a potem tylko na krótko otworzyć, wyjąć
    i zaraz zamknąć, oczywiście w trosce o klimat. Wcześniej były tylko napisy na
    lodówkach by zamykać ale przez głośniki nie mówili. Biedronka ma połać dachu prawie
    idealnie na południe i jest tuż obok transformatora SN/nN, nie wiem dlaczego jeszcze
    nie mają PV, spokojnie by zmieścili 50 kWp i na pewno by się opłacało. Te 15 lat
    jest w ustawie a nie w umowie, jest coś takiego jak prawa nabyte których odbierać nie
    wolno (prawo nie działa wstecz). Wypowiedzenie umowy o dostawę energii przez ZE jest
    możliwe w ściśle określonych przypadkach określonych w prawie energetycznym (np.
    zaleganie z opłatami), widzimisie nie wystarczy.

  • 18. Data: 2023-08-07 15:23:52
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 07.08.2023 15:01, M M wrote:
    > Biedronka ma połać dachu prawie idealnie na południe i jest tuż obok transformatora
    SN/nN, nie wiem dlaczego jeszcze nie mają PV, spokojnie by zmieścili 50 kWp i na
    pewno by się opłacało.

    Najdalej za 3 lata założą.

    "od 2027 r. - obowiązek instalacji fotowoltaiki ma zostać rozszerzony na
    istniejące budynki publiczne i komercyjne o powierzchni użytkowej ponad
    250 m2"

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 19. Data: 2023-08-07 16:25:28
    Od: M M <m...@g...com>

    No ale i bez obowiązku przy takiej autokonsumpcji i drogich taryfach C powinno się
    opłacać, a jednak się na to nie zdecydowali. Albo po prostu inercja (duża korporacja
    i decyzje zapadają gdzieś daleko), albo w tej skali mają jakiś inny sposób na tańszą
    energię (np. własna firma będąca sprzedawcą energii dla swoich sklepów, a pewnie
    spora część cen które płacimy to marża sprzedawcy - wie ktoś ile?). Swoją drogą, mam
    nadzieję że wcześniej będzie obowiązek modernizacji sieci by była gotowa na tę
    obowiązkową fotowoltaikę.

  • 20. Data: 2023-08-07 16:47:30
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 7 sierpnia 2023 o 15:02:00 UTC+2 M M napisał(a):
> [...]
    energetycznym (np. zaleganie z opłatami), widzimisie nie wystarczy.
    Po co prowadzic talmudystyczna dyskusje z pierdylionem przykładow z czapy wziętych.
    Czy osoba mająca podpisana z ZE terminowa umowę na magazynowanie energii w sieci,
    prosument znaczy się, moze taka umowę wymowic? I czy w przypadku wymowienia musi
    zapłacić drugiej stronie jakies kary umowne czy odszkodowanie?