  • 41. Data: 2018-03-09 14:29:07
    Temat: Re: Lokal 47m2 - czym grzać?
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 09 Mar 2018 13:04:41 +0100, collie

    > Ach, gdyby w Polsce byli tylko idioci trujący ludzi "niską emisją" paląc
    > suchym drewnem w kominku, to życie byłoby piękne. Przynajmniej w Warszawie
    > i Krakowie.

    To bez znaczenia czym palą, skoro rozmaiwamy o centrum miasta (czy tam
    miasteczka) gdzie ludzie przychodzą na spacer, do knajp, na zakupy itp. i
    gdzie jest większe zagęszczeie ludzi, a więc więcej ludzi się takim jednym
    kominem inhaluje.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 42. Data: 2018-03-09 14:42:22
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 8 Mar 2018 19:17:49 +0100, Irokez

    > Jak najbardziej efektywnie i ekonomicznie a zarazem tanio inwestycyjnie
    > to grzać? Demolki nikt nie pozwoli zrobić (rynek), pompy ciepła i te
    > sprawy odpadają bo nie ma skąd.

    Policz najpierw ten lokal wstępnie na kalkulatorze
    http://cieplowlasciwie.pl i zapodaj wynik.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 43. Data: 2018-03-09 18:27:18
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-03-09 o 14:42, Myjk pisze:
    > Thu, 8 Mar 2018 19:17:49 +0100, Irokez

    > Policz najpierw ten lokal wstępnie na kalkulatorze
    > http://cieplowlasciwie.pl i zapodaj wynik.

    6,7kW - maksymalna moc grzewcza

    Tyle będzie potrzebne w "najmroźniejszy" dzień, przy średniej dobowej -20°C.
    Oznacza to, że na każdą godzinę doby w budynek trzeba "wpompować"
    średnio co najmniej 6,7kWh, aby temperatura wewnątrz nie spadała.

    3,2kW - przeciętna moc grzewcza

    Tyle będzie potrzebne w przeciętny dzień zimy, przy średniej dobowej 1,7°C.

    142W/m2 wskaźnik zapotrzebowania na moc

    Tę wartość znajdziesz w tabeli orientacyjnego doboru mocy kotła od jego
    producenta.

    14 340kWh = 52GJ całkowite roczne zużycie energii na ogrzewanie

    Tyle ciepła netto potrzebuje twój dom na cały sezon grzewczy. Zależnie
    od tego, czym i z jaką sprawnością będziesz grzać, ilość ciepła brutto,
    jaką musisz kupić w opale, będzie odpowiednio wyższa.

    305kWh/m2*rok wskaźnik zużycia energii

    Tę wartość znajdziesz na świadectwie energetycznym budynku (nowsze takie
    mają). Na tej podstawie twój dom zalicza się do klasy energetycznej F

    --
    Irokez

  • 44. Data: 2018-03-09 19:35:45
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 9 Mar 2018 18:27:18 +0100, Irokez

    > 6,7kW - maksymalna moc grzewcza

    Tam się da link przekleić. ;)

    To już jest po dodaniu ociepleń? Coś dużo -- zresztą te małe lokale słabo
    wychodzą w tym kalkulatorze. Moi rodziciele mają pobną moc w domu 120m2 i
    grzeją z powodzeniem klimą 8kW ;)

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 45. Data: 2018-03-09 19:41:40
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-03-09 o 19:35, Myjk pisze:
    > Fri, 9 Mar 2018 18:27:18 +0100, Irokez

    > Tam się da link przekleić. ;)
    >
    > To już jest po dodaniu ociepleń?

    Jakich ociepleń? Tam nic nie ma, stara cegła (wybrałem pustak, ale to
    chyba pełna niemiecka jeszcze) tynk i okno ze starymi drzwiami, zimna
    piwnica.

  • 46. Data: 2018-03-09 20:25:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Rozumiem że już zezłomowałeś diesla i jeździsz na prund, albo (lepiej)
    > rowerem?

    Co jest lepszego w jeżdżeniu autem ma prund?! W Polsce. W Polsce prund
    śmierdzi, to nie Francja. Sprawność elektrowni węglowych nie jest lepsza
    niż sprawnść aut (te wszystkie COP-y też nie są w stanie jej nadrobić).
    Że niby elektrownia to nie jest "niska emisja"? Nie jest. Ale co w niej
    lepszego od pomysłu wrzucania śmieci do lasu albo za płot do sąsiada?

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2018-03-09 20:38:32
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 9 marca 2018 20:25:15 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Co jest lepszego w jeżdżeniu autem ma prund?! W Polsce. W Polsce prund
    > śmierdzi, to nie Francja. Sprawność elektrowni węglowych nie jest lepsza
    > niż sprawnść aut (te wszystkie COP-y też nie są w stanie jej nadrobić).

    Ale elektrownie odfiltrowują znaczącą większość syfu, czego nie da się
    powiedzieć o samochodach i kopciuchach domowych.

    L.

  • 48. Data: 2018-03-09 21:27:24
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-03-08 o 19:17, Irokez pisze:
> [...]
    >
    > Jak najbardziej efektywnie i ekonomicznie a zarazem tanio
    > inwestycyjnie to grzać? Demolki nikt nie pozwoli zrobić (rynek), pompy
    > ciepła i te sprawy odpadają bo nie ma skąd.
    >
    > Węgiel targany z piwnicy odpada. Coś na prąd więc wchodzi w grę, ale
    > co. Kurtyna grzewcza? jakiś piec akumulacyjny, coś innego?
    > Teoretycznie można coś w piwnicy postawić i rurki wyżej dać.
    > Nie wiem jeszcze jak z gazem, ile będzie kosztowało pociągnięcie go (o
    > ile się da) i czy opłaca się w ogóle go ciągnąć (kwasiaka w kominie to
    > tam nie ma, a 3 kondygnacje do góry są).

    Dlaczego nie pompa ciepła?

    Jak najbardziej pompa ciepła, ale powietrzna. Myślę, że montaż jednostki
    zewnętrznej od strony podwórka jest jak najbardziej realny.

    Poza tym obecne klimatyzatory mają funkcje grzewcze i są po prostu
    pompami ciepła.

    Ogrzewanie pompami jest najtańsze w eksploatacji jeżeli mamy bufor
    ciepła oraz prąd 2-taryfowy.

    Trochę drożej wychodzi ogrzewanie gazem i kotłem kondensacyjnym, ale
    potrzebny będzie komin z wkładem kwasoodpornym.

    Niewiele drożej od gazu wyjdzie ogrzewanie elektrycznymi piecami
    akumulacyjnymi z tzw. dynamicznym rozładowaniem, ale tutaj jest
    potrzebna porządna 3-fazowa instalacja elektryczna z prądem 2-taryfowym.
    Tutaj musimy dysponować zapasem 2-krotnie większej mocy elektrycznej od
    zapotrzebowania energetycznego, ponieważ w drugiej taryfie nie dość, ze
    musimy zapewnić moc grzewczą to dodatkowo musimy zgromadzić energię,
    którą będziemy mogli oddawać w czasie obowiązywania taryfy pierwszej.

    Podobnie do gazu wyjdą koszty ogrzewania automatycznymi piecykami na
    pellet. Dużo czystsze rozwiązanie od węgla, ale niestety nanosić się
    trzeba woreczków z pelletem. Z popiołem zaś o wiele mniej niż w
    przypadku pieców węglowych.

  • 49. Data: 2018-03-09 22:21:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > Ale elektrownie odfiltrowują znaczącą większość syfu, czego nie da się
    > powiedzieć o samochodach i kopciuchach domowych.

    No właśnie nie wiem, czy nie da się. Współczesny niezepsuty samochód,
    to jednak nie jest aż taki śmierdziel, za jaki Tradycja każe go uważać.
    Zaś co do elektrowni, też różnie bywało. Kiedyś kopciły sakramencko,
    więc zaczęli odpylać jakimiś cyklonami czy innymi cedzidłami. No i po
    usunięciu alkalicznych pyłów nie miało już co zobojętniać dwutlenku
    siarki, więc się porobiły kwaśne deszcze, choć powietrze wyglądało na
    czyste. Dopiero potem zabrali się za odsiarczanie spalin, jak już z
    lasów zostały sterczące pnie. Teraz liczą dwutlenek węgla -- i jakoś
    samochody elektryczne wcale dobrze nie wypadają, jeśli pędzone węglem.
    Grzanie domu pumpą elektryczną też nie, jeśli przyrównać z domowym
    niekopciuchem (gazowym na przykład).

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2018-03-10 18:54:56
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    Nie wiem, jaki to na być propan "czysty" ale chyba przepisy
    > wymagają, aby gaz był nawaniany.

    Mniej śmierdzi niż propan-butan. Na stacji paliw poproś o butlę z
    propanem to dostaniesz. Większa kaloryczność to mniejsza wilgotność, ale
    i tak będzie.
    Nie wiem jaki tam zakład chce(różne rodzaje usług mają swoje specyficzne
    wymagania) ale w mojej okolicy sporo trudnoogrzewalnych zakładów właśnie
    pogania takie piecyki. Dobra wentylacja wskazana (rozwiąże to przy tym
    problem nadmiaru wilgoci).